Problem med installationen utav CPU fläkt

Permalänk

Problem med installationen utav CPU fläkt

Hejsan alla på sweclockers.

Jag använder mig utav ett MSI p55-GD65 Moderkort, tilsammans med ett par corsair minnen.
Till CPU fläkt använder jag Noctua NH-U9B SE2. Ju med den är så stor och använder sig utav 2 fläktar så får jag endast plats med 2 RAM minnen, hur gör ni då? Tar ni av en fläkt så att det får plats med minnena elr vad vad gör man? Finns det chans att det blir en överhettning?

Tack!

Edit: det var en Noctua NH-U12P SE2 fläkt!

Permalänk
Medlem

Kompisen hade samma problem. Han löste det genom att ta bort kylflänsen på ena minnet.
Om du inte är sugen på det så är det ju bara att använda 1 fläkt istället för 2.
Tror inte det blir något temperaturproblem med bara en fläkt.

Permalänk

Du kan antingen ta bort kylflänsen på ett minne eller ta bort fläkten från kylaren.

Tror inte det är någon risk för överhettning om du inte överklockat väldigt mycket.

Visa signatur

Maximus Formula III || i5 760 || GTX 470 || Dominator 1600MHz XMS3 DHX+ || Fractal Design Newton 800w ||

Permalänk

Nej, har bara överklockat processorn till 3.6 Ghz, men då har jag kvar en fläkten som blåser ut från chassi, från CPU fläkten. tar så mycket för svar. Tror ni det kommer att få plats med ett 4 par Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 ? dem ser ju mindre ut än mina nuvarande minnen.

Permalänk
Skrivet av mattiaslien:

Nej, har bara överklockat processorn till 3.6 Ghz, men då har jag kvar en fläkten som blåser ut från chassi, från CPU fläkten. tar så mycket för svar. Tror ni det kommer att få plats med ett 4 par Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 ? dem ser ju mindre ut än mina nuvarande minnen.

Ja de kommer förhoppningsvis få plats under men jag tycker du ska testa att ta bort kylflänsen först. RAM blir inte varmt ändå.

Visa signatur

Maximus Formula III || i5 760 || GTX 470 || Dominator 1600MHz XMS3 DHX+ || Fractal Design Newton 800w ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattiaslien:

Nej, har bara överklockat processorn till 3.6 Ghz, men då har jag kvar en fläkten som blåser ut från chassi, från CPU fläkten. tar så mycket för svar. Tror ni det kommer att få plats med ett 4 par Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 ? dem ser ju mindre ut än mina nuvarande minnen.

Antagligen, vill minnas att det mest är corsairs dominator minnen (och anda märkens liknande) med en väldigt rejäl kylfläns som ibland krockar med cpu kylaren.