Beställa från USA genom UPSP vem tar över i sverige?

Permalänk
Medlem

Beställa från USA genom UPSP vem tar över i sverige?

Posten, dhl, schenker?

Permalänk
Medlem

när paketet kommer till Sverige kommer tullen ta sig en titt på det... sedan skickar dom vidare paketet med posten, frakten inom Sveriges gränser betalas när paketet hämtas ut om jag inte minns fel:O

Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-

Permalänk
Medlem

och när posten är klara med paketet så skramlar det. Inte alltid med oftast.

Jag vill jag absolut inte anspela att posten inte kan utför det dom finns till för, MEN allt för många "paket" har levererats med det invändiga godset trasigt (läs sönderslaget).

Sen har detta bolag hand om vanliga brev också, har i 4 års tid funderat ur jäkla svårt det kan vara att dela ut post?

"Ahhaa det står Andersson på detta brev, tjaa jag lägger det i Lundkvist`s låda!" Hur svårt kan det vara?

Posten är passè, länge leve .......... ja vad/vilka ska kunna ta över tronen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakbob:

frakten inom Sveriges gränser betalas när paketet hämtas ut om jag inte minns fel:O

Det är inte frakten man betalar. Man betalar för eventuellt tull påslag. Vilket beställningar från usa ofta innebär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoner:

Det är inte frakten man betalar. Man betalar för eventuellt tull påslag. Vilket beställningar från usa ofta innebär.

sant men tror att det är frakt också, kan dock ha fel.. var ett tag sedan jag beställde något från staterna;)

Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-

Permalänk
Medlem

Posten är inkompetenta, om det inte finns data som spårar paketet till deras namn(inrikes) så kommer du att få en byggsats. Posten är syldig mig en ansenlig summa atm

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakbob:

när paketet kommer till Sverige kommer tullen ta sig en titt på det... sedan skickar dom vidare paketet med posten, frakten inom Sveriges gränser betalas när paketet hämtas ut om jag inte minns fel:O

Vad gör tullen med paketet? Öppna och kollar vad det är? Hoppas verkligen inte att de ser kvittot kommer få betala röven av mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Vad gör tullen med paketet? Öppna och kollar vad det är? Hoppas verkligen inte att de ser kvittot kommer få betala röven av mig

Tullen hanterar inte sådant, eller? Det är väl transportören som fyller i tulldeklaration där tullsats + moms läggs på varans värde inkl frakt. Vem som transporterar det vidare vet jag inte, men gissningsvis Posten?

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av jakbob:

sant men tror att det är frakt också, kan dock ha fel.. var ett tag sedan jag beställde något från staterna;)

Senast jag fick något tullat (bortåt fyra år sedan) damp paketet ner i brevlådan med en liten faktura på.
Tullavgift på inköpspris + frakt vilket var helt i sin ordning, men dessutom passade Posten på att ta ut ytterligare en fraktavgift från tullen på Arlanda hem till mig. Jag fick alltså betala dubbel frakt bara för att tullen tog sig en kik på paketet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Senast jag fick något tullat (bortåt fyra år sedan) damp paketet ner i brevlådan med en liten faktura på.
Tullavgift på inköpspris + frakt vilket var helt i sin ordning, men dessutom passade Posten på att ta ut ytterligare en fraktavgift från tullen på Arlanda hem till mig. Jag fick alltså betala dubbel frakt bara för att tullen tog sig en kik på paketet.

¨

Nej, posten tar inte ut någon fraktavgift men däremot en hanteringsavgift som ligger på 63 kronor har jag för mig.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av SUMITOMO:

¨

Nej, posten tar inte ut någon fraktavgift men däremot en hanteringsavgift som ligger på 63 kronor har jag för mig.

Frakt var exakt vad det kallades på fakturan, det kan ha förändrats eller döpts om sedan dess.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Beställde bildelar för en skaplig summa från us med usps frakt (billigast). Rekommenderar det inte. Det var 3st lådor. 2st kom efter ca 1vecka, sista lådan tog 2 månader på sig vilken dessutom var den med allt "godis".
Fy vad man bet på naglarna då när man dessutom inte fick något tracking nr.. Usps, aldrig mer.

Permalänk
Medlem

Är det USPS (som är "USA posten") så går det via posten och har hög risk att det innebär Moms, Tull, plus postens extra avgift. (Såvida avsändaren inte fejkar tulldeklarationen)

Tar du DHL eller FedEx eller annan kurir så tar dom hand om hela kjedjan fram till din dörr. (Enda bökiga är att eftersom dom framförallt levererar till företag så kommer dom att knacka på din dörr mitt på dan när du jobbar). Fördelen jag har märkt är att fler försändelser smiter igenom utan moms och tull. Antagligen för att dom framförallt är företag till företags försändelser dvs oftast inget tullvärde och tullen kollar ev inte lika noga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dale68:

och när posten är klara med paketet så skramlar det. Inte alltid med oftast.

Fast den där delen med att göra sönder innehållet klarar USPS ganska utmärkt av själva också.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

precis det jag menade:D

EDIT: TS om du kan välja "gift wrap" på paketet så gör det för jag tror inte man kan få betala moms eller andra ev avgifter för en present.. detta medför att du måste betala i förskott dock.. notera att jag är väldigt osäker på detta

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakbob:

EDIT: TS om du kan välja "gift wrap" på paketet så gör det för jag tror inte man kan få betala moms eller andra ev avgifter för en present.. detta medför att du måste betala i förskott dock.. notera att jag är väldigt osäker på detta

Rättelse:

Citat:

För att du ska slippa betala tull och moms för en present som du fått från en privatperson utanför EU gäller att:
...försändelsens värde inte överstiger 500 kronor.

Gåva från utlandet - Tullverket [NS4 version]
Det gäller att med andra ord be försäljaren (om privatperson) skriva ner värdet till ca $60. De flesta asiatiska butiker går med på detta eller gör det själva utan att man ber om det eller skriver inte ner värdet på följesedeln.

Mer om tull- och momssatser kan nu läsa här: Tull och moms på vanligt förekommande varor - Tullverket [NS4 version]

Här kan ni läsa mer om internethandel från ett land utanför EU:
Internethandel, från ett land utanför EU - Tullverket [NS4 version]

Citat:

Dessutom tillkommer speditörens administrations- och expeditionsavgifter (speditionsavgift).

Jag har fått hem paket från USA med värde under 500:- utan problem, dock aldrig handlat över 500:- med USPS. DHL och UPS funkar mycket smidigare.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakbob:

Att skriva ner (och be folk skriva ner) värdet på försändelser kallas för övrigt bedrägeri.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."