[Sony Vegas] Vill inte ta emot .avi filen! Inget ljud, ingen bild!

Permalänk
Medlem

[Sony Vegas] Vill inte ta emot .avi filen! Inget ljud, ingen bild!

Ok, alltså när jag försöker lägga in .avi filen i sony vegas så går det inte. Vissa .avi filer funkar fast då är de inspelade med fraps. Nu använder jag ett program kallat Hypercam 3, och det är då det inte fungerar. :/

Kollade med GSpot och där verkar jag har codecs som behövs.

Permalänk

Det kan inte vara så enkelt att du inte spelar in ljud med Hypercam 3 ?

Visa signatur

Dator: Gigabyte GTX 275 | Intel Q9400 | 4 GB RAM | Lian Li Pc-7F | Corsair 650W | 500Gb Hdd
Ljud: Cerwin-Vega A123 | Cerwin-Vega XLS-12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik4870:

Det kan inte vara så enkelt att du inte spelar in ljud med Hypercam 3 ?

Vadå, vad menar du? Jag har bockat av "inte spela in ljud" i Hypercam 3.

Men tror det är så att Sony Vegas inte stödjer DivX och XviD.
Men någon som vet andra program som gör det? Redigerings program då.

Permalänk
Medlem

Redigera ALDRIG i divx eller xvid eller liknande. Dessa codecs jobbar utifrån keyframes, vilket innebär att vissa frames är "hela", medan de mellanliggande framsen räknas utifrån dessa. Exakt hur dessa codes arbetar kanske någon annan kan fylla i med, men kort och gott innebär det att det finns en massa frames med otillräcklig information vilket kan få redigeringsprogrammen att fucka ur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Redigera ALDRIG i divx eller xvid eller liknande. Dessa codecs jobbar utifrån keyframes, vilket innebär att vissa frames är "hela", medan de mellanliggande framsen räknas utifrån dessa. Exakt hur dessa codes arbetar kanske någon annan kan fylla i med, men kort och gott innebär det att det finns en massa frames med otillräcklig information vilket kan få redigeringsprogrammen att fucka ur.

Hmm ok.. Men finns det någon annan bra codec då? Tydligen så ska DivX vara väldigt bra.
Tips på andra bra codecs?

Permalänk
Medlem

divx är bra som slutformat, alltså det format du vill spara din film i för att skicka runt till vänner och bekanta eller lägga upp på nätet. (även om jag personligen föredrar h264)
Under redigeringen ska man försöka hålla sig till mer lågkomprimerade format. Sitter man på mac är ProRes överlägset bäst för detta. På PC är det inte lika självklart faktiskt, men är det så att du från hypercam får ut en okomprimerad fil? Brukar ofta bli en .avi som blir väldigt stor. Klipp isf den filen, och fixa din komprimering först efter att du klippt färdigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

divx är bra som slutformat, alltså det format du vill spara din film i för att skicka runt till vänner och bekanta eller lägga upp på nätet. (även om jag personligen föredrar h264)
Under redigeringen ska man försöka hålla sig till mer lågkomprimerade format. Sitter man på mac är ProRes överlägset bäst för detta. På PC är det inte lika självklart faktiskt, men är det så att du från hypercam får ut en okomprimerad fil? Brukar ofta bli en .avi som blir väldigt stor. Klipp isf den filen, och fixa din komprimering först efter att du klippt färdigt.

Åh, tack för ditt svar! Hjälpte verkligen.

Hypercam 3 så har jag valt okomprimerad fil som du sa, men när jag väl klippt klart filen menar du då att jag ska komprimera till tex en wmv fil (alltså samma som när man renderar en fil)?
Eller ska jag komprimera filen efter jag renderat filen? Eller är detta samma sak?
För när jag har klippt en fil så brukar jag rendera till en wmv 11 fil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Åh, tack för ditt svar! Hjälpte verkligen.

Hypercam 3 så har jag valt okomprimerad fil som du sa, men när jag väl klippt klart filen menar du då att jag ska komprimera till tex en wmv fil (alltså samma som när man renderar en fil)?
Eller ska jag komprimera filen efter jag renderat filen? Eller är detta samma sak?
För när jag har klippt en fil så brukar jag rendera till en wmv 11 fil.

Precis, använd den stora filen när du klipper filmen. När du är färdig med filmen och ska exportera den från Vegas väljer du där det format du vill ha. Nu kan inte jag vegas, så jag vet inte hur exporteringsmöjligheterna ser ut, men där bör du kunna välja lite av varje. Får du ett bra resultat med wmv så kör på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Precis, använd den stora filen när du klipper filmen. När du är färdig med filmen och ska exportera den från Vegas väljer du där det format du vill ha. Nu kan inte jag vegas, så jag vet inte hur exporteringsmöjligheterna ser ut, men där bör du kunna välja lite av varje. Får du ett bra resultat med wmv så kör på det.

Tackar för svar.