Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Är på jakt efter ett nytt chassi, och det lutar faktiskt åt detta. Riktigt stilrent och luftigt chassi.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Är på jakt efter ett nytt chassi, och det lutar faktiskt åt detta. Riktigt stilrent och luftigt chassi.

Jag tror inte du blir missnöjd med detta

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd

det blir ett köp sen blir det fram med sågen och modda chassit så det passar för en 360 rad
borde gå antingen upptill eller framtill om man tar bort några HD bryggor på fronten

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk

P183 är ett säkert kort till min nästa dator. Någon kunnig som rekommenderar denna burk eller någon annan istället?

Permalänk
Medlem

Hur är det med ljudnivån på fläktarna som sitter i?

Permalänk
Medlem

Har ett R3... just satt in ett Sabertooth 55i i det och det är lite tajt med alla kablar som ska in från sidorna... börjar bli sugen på detta! Enda som är dåligt är om man vill köra sidofläkten så låter det ganska mycket!

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth 55i. Processor:i5 760 2.80ghz. Grafik:ZOTAC GeForce GTX 460 1GB AMP. Minne:Corsair 4gb 1600mzh. Nätdel:Corsair vx 550w. CPU-kylning:Cooler Master hyper 212 plus. Galleriet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawkeye01:

Hur är det med ljudnivån på fläktarna som sitter i?

har ett r3, och tycker fläktarna är grymt bra. noctuafläkten som sitter på processorkylaren, låter mer än de två 120mm FD fläktar som jag kör (nervarvade de med, men samma varv, mindre ljud tycker jag iaf)

investerade även i två 140mm fläktar nu, och de är satans tysta de med, fast det har nog med varvtalet att göra, de smeker mer luften än sparkar fart på den.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

när kan man köpa detta chassi?

Visa signatur

Intel I7 950 @3.8GHz | Nvidia GTX570 | Asus Sabertooth X58 | 6gb Corsair PC3 @1600MHz | Samsung F3 1TB | CM 690 II Advanced | Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crafting:

när kan man köpa detta chassi?

Det står i tråden, december.

Visa signatur

PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

Finns det verkligen personer som behöver dessa megachassin? För lagring finns det mer optimala chassin och onödigt stor för en vanlig spelburk.

Tipsa gärna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

Finns det verkligen personer som behöver dessa megachassin? För lagring finns det mer optimala chassin och onödigt stor för en vanlig spelburk.

Tipsa om en burk då som får plats med 8-10 hårddiskar, får plats med stora grafikkort och är rymliga, har bra kylning och är lika cleana/snygga som detta? Tror det blir svårt att hitta. Men annars ge mig tips på de chassin som uppfyller dessa kriterier.

Mvh

Visa signatur

Foto:

Permalänk
Skrivet av aMp:

Tipsa om en burk då som får plats med 8-10 hårddiskar, får plats med stora grafikkort och är rymliga, har bra kylning och är lika cleana/snygga som detta? Tror det blir svårt att hitta. Men annars ge mig tips på de chassin som uppfyller dessa kriterier.

Mvh

Jag är mycket nöjd med Antec Nine Hundred Two Midi Tower som är ett mycket litet chassi.
Se Komplett.se - Antec Nine Hundred Two Midi Tower Svart
Chassiet har 9 5,25" platser, i mitt fal disponeras 1 till dvdläsare och 1 till hårddisk vilket lämnar 7 stycken över.
Jag har en XFX 5870 och det skulle rymmas ett grafikkort som är flera centimeter längre.
Chassiet har mycket bra kylning (fyra fläktar ingår) samt att det finns plats för ytterligare en fläkt på sidodörren. Jag kan dock inte använda fläktplatsen på sidodörren eftersom att plåten då inte går att stänga, den krockar med min processorkylare som är för stor. Det går dock att ha fläkten där med de allra flesta stora processorkylare.
1cm extra på bredden hade gjort chassiet till 100/100 för mig då jag önskar använda den fläktplatsen.
Om chassiet är rent är upp till var person att avgöra. Jag skulle kalla det superfint!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D - KFA2 RTX 3060 Ti 8 GB -
MSI MPG B550 Gaming Plus - Corsair Vengeance 3600 Mhz 32 GB
WD SN550 NvmE 1 TB - Corsair AX850
Cooler Master GT301 - Peerless assassin 120 SE

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jesper930:

Jag är mycket nöjd med Antec Nine Hundred Two Midi Tower som är ett mycket litet chassi.
Chassiet har 9 5,25" platser, i mitt fal disponeras 1 till dvdläsare och 1 till hårddisk vilket lämnar 7 stycken över.
Jag har en XFX 5870 och det skulle rymmas ett grafikkort som är flera centimeter längre.
Chassiet har mycket bra kylning (fyra fläktar ingår) samt att det finns plats för ytterligare en fläkt på sidodörren. Jag kan dock inte använda fläktplatsen på sidodörren eftersom att plåten då inte går att stänga, den krockar med min processorkylare som är för stor. Det går dock att ha fläkten där med de allra flesta stora processorkylare.
1cm extra på bredden hade gjort chassiet till 100/100 för mig då jag önskar använda den fläktplatsen.
Om chassiet är rent är upp till var person att avgöra. Jag skulle kalla det superfint!

Fast ingen kan ju beskylla Antec 900 för att vara stilrent med all plexi och blåa dioder. Håller det dessutom samma kvalité som lillebror 300 så krävs det en del ingrepp innan det kan klassas som tys också. Fast det är ju svårare att montera bitumen i ett 900 med tanke på plexiskivan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper930:

Vad med clean och snygg var det som du inte förstod? Plexi och massa jävla lysdioder i fläktarna som inte går att stänga av så det ser ut som ett diskotek i rummet när man ska sova - nej tack.

Återigen: jag känner inte till något chassi som klarar 8-10 hårddiskar och är stilrent/cleant, inte lyser och blinkar som ett p12 chassi och dessutom kyler bra och håller rimlig ljudnivå (behöver absolut inte vara tystaste på marknaden). Hitta det åt mig, det blir nog svårt.

Därför är detta chassit riktigt högintressant då de uppfyller alla mina kriterier och det finns inget motsvarande där ute vad jag vet.

Visa signatur

Foto:

Permalänk
Medlem
Skrivet av edda123:

18 kg, fyfan.

Once you go aluminum, you never go back!

Anledningen den är så tung är pga av ljud isoleringen väger en hel del.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av aMp:

Vad med clean och snygg var det som du inte förstod? Plexi och massa jävla lysdioder i fläktarna som inte går att stänga av så det ser ut som ett diskotek i rummet när man ska sova - nej tack.

Återigen: jag känner inte till något chassi som klarar 8-10 hårddiskar och är stilrent/cleant, inte lyser och blinkar som ett p12 chassi och dessutom kyler bra och håller rimlig ljudnivå (behöver absolut inte vara tystaste på marknaden). Hitta det åt mig, det blir nog svårt.

Därför är detta chassit riktigt högintressant då de uppfyller alla mina kriterier och det finns inget motsvarande där ute vad jag vet.

Men lilla gubben! Att anta att alla har samma uppfattning om vad som är snyggt är fullständigt absurt.
För att anta att det finns en allmän uppfattning om vad som kan kallas "cleant" måste man vara genomruttet dum.
Man kan definitivt vara över tolv år och uppskatta lysdioder, titta runt lite så ser du att väldigt många chassin har sådana. En plexiglasruta och lysdioder gör inte chassiet till ett diskotek.

Fractal Design Define XL är säkert också ett bra chassi men jag känner mig tveksam inför att stänga dörren framför fläktarna i fronten och inte tänker jag sitta med den öppen!

Om du nu lilla vännen har fler spydigheter att komma med så varsågod

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper930:

Men lilla gubben! Att anta att alla har samma uppfattning om vad som är snyggt är fullständigt absurt.
För att anta att det finns en allmän uppfattning om vad som kan kallas "cleant" måste man vara genomruttet dum.
Man kan definitivt vara över tolv år och uppskatta lysdioder, titta runt lite så ser du att väldigt många chassin har sådana. En plexiglasruta och lysdioder gör inte chassiet till ett diskotek.

Fractal Design Define XL är säkert också ett bra chassi men jag känner mig tveksam inför att stänga dörren framför fläktarna i fronten och inte tänker jag sitta med den öppen!

Stilrent/clean är väl rätt förståligt inte massa onödig "design" och annat som tar uppmärksamhet typ lysdioder och enorma kopp hållare etc. Tror de flesta har ungefär samma uppfattning av stilrent/clean men på sweclockers verkar alla tjafsa emot och säga "stilrent för dig är inte stilrent för mig" och vice versa.

Har R2 och kan säga att fläktarna i fronten får nog med luft ändå eftersom de sänkte hdd temp med ca 3 grader mot mitt gamla chassi som såg ut som ett diskotek + att det fastnar katthår som F*n efter 2-3 veckor i dammfiltret (bevis på att de har tillgång till rummets luft). Däremot att säga att plexiglas och lysdioder är P12 påhitt så saknar man tydligen kunskap & livserfarenhet, någon varit på bilmässa där de har 18 tums basar och plexi samt lysrör?

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Skrivet av sinned89:

Stilrent/clean är väl rätt förståligt inte massa onödig "design" och annat som tar uppmärksamhet typ lysdioder och enorma kopp hållare etc. Tror de flesta har ungefär samma uppfattning av stilrent/clean men på sweclockers verkar alla tjafsa emot och säga "stilrent för dig är inte stilrent för mig" och vice versa.

Har R2 och kan säga att fläktarna i fronten får nog med luft ändå eftersom de sänkte hdd temp med ca 3 grader mot mitt gamla chassi som såg ut som ett diskotek + att det fastnar katthår som F*n efter 2-3 veckor i dammfiltret (bevis på att de har tillgång till rummets luft). Däremot att säga att plexiglas och lysdioder är P12 påhitt så saknar man tydligen kunskap & livserfarenhet, någon varit på bilmässa där de har 18 tums basar och plexi samt lysrör?

Tack för visad förståelse på en punkt.

Jag tycker att plexiglas är mycket stilrent. Det betyder inte att jag har fel uppfattning av vad stilrent är för något. Det tänker jag inte argumentera för och det vore konstigt om någon människa ville argumentera emot det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag tycker att detta chassi inte har så bra egenskaper om man ska ha vatten då du bara har 1 vanlig 140mm plats i bak. i fram e det fullt i toppen sitter det ngt "hemma bygge mm" så man får kapa lite plats i botten mm

Visa signatur

Main | Fractal Design R4 | Asrock B550 | AMD 5600X | 32Gb | RTX 2080Ti | Corsair RM1000
Hosting Server | Asrock B550 | AMD 5700G | 64Gb | SSD: ioDrive 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannnw:

jag tycker att detta chassi inte har så bra egenskaper om man ska ha vatten då du bara har 1 vanlig 140mm plats i bak. i fram e det fullt i toppen sitter det ngt "hemma bygge mm" så man får kapa lite plats i botten mm

Jättebra om man ska ha extern vattenkylning, men ska man ha internvattenkylning finns det många mycket bättre alternativ.

Permalänk
Medlem

Ett förmånligt chassi överlag. Inga top-fläktar dock och USB3 lyser fortfarande med sin frånvaro. Väcker inget ha begär för mig personligen.

Permalänk
Medlem

Köpte precis ett R3 och är super nöjd, skulle dock inte tvekat en sekund att lägga de 300 kr extra för detta chassi. Ser väldigt bra ut, hoppas dom har förbättrat de som inte var så bra i R3, så som gummihålen för kabeldragning, dom lossnade hela tiden för mig iaf. och sedan måste dom ju fixa bättre lim för ljuddämpningen, fick dock en ny sidoplåt av Inet när dom såg hur det såg ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edda123:

18 kg, fyfan.

Once you go aluminum, you never go back!

dags att besöka gymmet ?

ontopic: Verkar riktigt trevligt =>

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Skrivet av Jesper930:

Det är en skillnad på stilrent - inte stilrent och snyggt - inte snyggt.
Om ett chassi är snyggt är ju helt personligt då alla har olika tycke och smak.
Men stilrent är inte en fråga om tycke och smak, man kan säga att man tycker stilrent är snyggt.
Men stilrent kan inte användas på samma sätt som snyggt som flera verkar göra.
Stilrent är en sorts design, det är stilrent helt enkelt, inte mycket krimskrams.
Man kan inte säga att ett antec 900 är stilrent, för det följer inte "kriterierna" för stilrent.
Sen vad man tycker är snyggt är en helt annan grej, och det är personligt.

OT: Jag tycker att chassit verkar väldigt trevligt och det blir kanske ett sånt här när jag uppgraderar datorn efter nyår. Det jag är rädd för är att det inte kommer hålla samma kvalitetskänsla som mitt Lian Li chassi. Men det chassit börjar verkligen bli för litet för mig.

Permalänk

Ge upp "Stilrent"

Skrivet av Expertive:

Det är en skillnad på stilrent - inte stilrent och snyggt - inte snyggt.
Om ett chassi är snyggt är ju helt personligt då alla har olika tycke och smak.
Men stilrent är inte en fråga om tycke och smak, man kan säga att man tycker stilrent är snyggt.
Men stilrent kan inte användas på samma sätt som snyggt som flera verkar göra.
Stilrent är en sorts design, det är stilrent helt enkelt, inte mycket krimskrams.
Man kan inte säga att ett antec 900 är stilrent, för det följer inte "kriterierna" för stilrent.
Sen vad man tycker är snyggt är en helt annan grej, och det är personligt.

OT: Jag tycker att chassit verkar väldigt trevligt och det blir kanske ett sånt här när jag uppgraderar datorn efter nyår. Det jag är rädd för är att det inte kommer hålla samma kvalitetskänsla som mitt Lian Li chassi. Men det chassit börjar verkligen bli för litet för mig.

Att stilrent står för "inte mycket krimskrams" är rent språkligt helt fel. Datanördarna har felaktigt tagit patent på ett ord som egentligen betyder att något håller en och samma stil och design rakt igenom. En svensk herrgård kan ha en genomgående stilren 1700-talsinredning, utan att det handlar om borstad aluminium och dolda knappar överallt.

Permalänk
Skrivet av Jesper930:

Fläktarna suger in luft från sidorna Det är ventilerat runtom, syns det inte? Det sitter dessutom ljudisolering i dörren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PinkFlojd:

Att stilrent står för "inte mycket krimskrams" är rent språkligt helt fel. Datanördarna har felaktigt tagit patent på ett ord som egentligen betyder att något håller en och samma stil och design rakt igenom. En svensk herrgård kan ha en genomgående stilren 1700-talsinredning, utan att det handlar om borstad aluminium och dolda knappar överallt.

Precis. Stilrent har blivit ett felaktivt synonym till minimalism eller funktionalism

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MooDHooDs:

Precis. Stilrent har blivit ett felaktivt synonym till minimalism eller funktionalism

Vilken tur att det var specat som "clean" alltså rent också då. Eller har det ordet också blivit kidnappat?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Vilken tur att det var specat som "clean" alltså rent också då. Eller har det ordet också blivit kidnappat?

Gå ett par inlägg tillbaka i tråden så ser du vad vart frågeställningen grundades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper930:

Men väx upp, att använda uttryck som "lilla vännen" för att försöka trycka ner folk är barnfasoner. Det styrker ju bara mer att det är skit du snackar.

Att kalla ett chassi med plexi och lysande fläktar kan vara snygg beroende på vem man frågar, men det är inte "CLEANT" och stilrent, du verkar inte förstå det. Så lär dig det och tipsa sedan om de chassin som är mer "optimala" än detta tack. Tror det blir väldigt svårt.

Visa signatur

Foto: