Hur koppla? [Stereosteg, dubbla talsoplar]

Permalänk
Vila i frid

Hur koppla? [Stereosteg, dubbla talsoplar]

Hej!

Jag har en bas med dubbla talspolar med impedansen 1.5ohm/spole.

Steget som skall användas är ett Crown XLS 602 som ska ge 1500w bryggat.

Jag funderar på hur jag ska koppla då steget har två kanaler ut, det ska matas med en monosignal.

Är det bäst att paralellkoppla kanalerna i steget och seriekoppla basens talspolar, så man får 3 ohms last över båda stegen? Eller ska jag koppla ena utgången till ena talspolen och andra till andra talspolen?

Det som jag tänkte är att det kanske inte är så vettigt att belasta steget med 1.5ohm på varje kanal.

Funderingar/invändningar?

Visa signatur
Permalänk
Vila i frid

Ditt slutsteg är specat att inte köra bryggat med lägre än 8 ohm.

Du kan inte parallellkoppla slutstegets utgångar.

Du kan förmodligen köra kanalerna på 3 ohm med lite förhöjd thd men behöver isf ytterligare ett högtalarelement.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av hasenfrasen:

Ditt slutsteg är specat att inte köra bryggat med lägre än 8 ohm.

Du kan inte parallellkoppla slutstegets utgångar.

Du kan förmodligen köra kanalerna på 3 ohm med lite förhöjd thd men behöver isf ytterligare ett högtalarelement.

Hmm, hur bryggar man det då?

Och vad händer om man kör lägre än 8 ohm?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dc3R^:

Hmm, hur bryggar man det då?

Och vad händer om man kör lägre än 8 ohm?

Det överhettar och brinner upp, eller så hinner skyddskretsarna slå av det i tid.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Enkelt förlklarat. Är du rädd om bas och steg. så använd dem inte ihop eftersom basens spolar max kan ge ett motstånd på 3ohm och som tidigare har sagt att slutsteget ej bör driva högtalare under 8ohm.
Detta betyder istortsett att slutsteget ej har tillräckligt stora transistorer och kylning för att driva så låga laster som 3ohm.

Alternativen du har:
Köp en till lika bas och paralellkoppla basarnas spolar och sen en per kanal på förstärkaren.

Sälj basen och köp en med 8ohms motstånd. alternativt 2st med 4ohm som också fungerar bra.

Använd den basen du har, paralellkoppla spolarna och ta sedan pluspolens kablar till förstärkarens leftchannel plus, och minus kabeln till förstärkarens rightchannel minus. (det kan vara tvärtom men brukar framgå i antingen instruktionsbok eller där man stoppar i kablarna hur man kopplar. Detta kallas att brygga 2 kanaler på en förstärkare så det borde antagligen stå Bridge mode eller liknande.
Gör du detta så se till att förstärkaren har bästa möjliga förutsättningar att bli av med värme, lyssna på låg volym i början och lyssna noga så att du ej får missljud/ bummlig bas, samt håll koll på så att förstärkaren ej går för varmt.

SERIEKOPPLA INTE! basens kanaler då förstärkaren då får en last på 0,75 ohm istället vilket är extremt lågt, även för de bästa förstärkarna på marknaden.

Visa signatur

FD define r3, i5, 12gb ddr3 1600, Gtx 970, 3*acer gd245hq 24", windows 7 x64 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rstu:

Enkelt förlklarat. Är du rädd om bas och steg. så använd dem inte ihop eftersom basens spolar max kan ge ett motstånd på 3ohm och som tidigare har sagt att slutsteget ej bör driva högtalare under 8ohm.
Detta betyder istortsett att slutsteget ej har tillräckligt stora transistorer och kylning för att driva så låga laster som 3ohm.

Alternativen du har:
Köp en till lika bas och paralellkoppla basarnas spolar och sen en per kanal på förstärkaren.

Sälj basen och köp en med 8ohms motstånd. alternativt 2st med 4ohm som också fungerar bra.

Använd den basen du har, paralellkoppla spolarna och ta sedan pluspolens kablar till förstärkarens leftchannel plus, och minus kabeln till förstärkarens rightchannel minus. (det kan vara tvärtom men brukar framgå i antingen instruktionsbok eller där man stoppar i kablarna hur man kopplar. Detta kallas att brygga 2 kanaler på en förstärkare så det borde antagligen stå Bridge mode eller liknande.
Gör du detta så se till att förstärkaren har bästa möjliga förutsättningar att bli av med värme, lyssna på låg volym i början och lyssna noga så att du ej får missljud/ bummlig bas, samt håll koll på så att förstärkaren ej går för varmt.

SERIEKOPPLA INTE! basens kanaler då förstärkaren då får en last på 0,75 ohm istället vilket är extremt lågt, även för de bästa förstärkarna på marknaden.

Seriekoppling dubblar och paralellkoppling halverar impedansen:
Parallell / serie koppling

Sen verkar det finnas en äldre version av XLS serien som är speccade ner till 4ohm Bryggat: http://www.crownaudio.com/pdf/legacy/133465-6.pdf

Mvh

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Tha_Car:

Seriekoppling dubblar och paralellkoppling halverar impedansen:
Parallell / serie koppling

Sen verkar det finnas en äldre version av XLS serien som är speccade ner till 4ohm Bryggat: http://www.crownaudio.com/pdf/legacy/133465-6.pdf

Mvh

Awesome, jag har inte det nya som är på bilderna i alla fall utan det liknar det i manualen du länkade.

Jag testar hur som helst, men vad är att föredra om båda fungerar, en spole per kanal eller båda monokopplat?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om man bryggar steget och kör med två spolar i serie till detta är i princip exakt samma som att köra stereo och en spole per kanal, i teorin skulle en bryggkoppling vara snällare mot steget ifall du inte matar steget med en monosignal och har volymrattarna på exakt samma läge.

Sen tror jag att det verkar lite knasigt med 1,5ohm per spole, Det är inte Re eller R som är 1,5ohm??? Det är resistans, Impedansen, Z, torde vara på 2ohm, jag har aldrig stött på en högtalare med 1,5ohms talspole.

Hur som helst så kan du få mera effekt om du kör på EN kanal (600W i 4ohm) med båda talspolarna i serie än om du bryggar steget och kör talspolarna seriekopplade, det beror på hur det blir med impedansanpassningen och överbelastningsskydden, men har du ett steg som är specat att klara 4ohm i bryggat läge så är det bara att tuta å köra.

Om du nu har det äldre

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av foppson:

Om man bryggar steget och kör med två spolar i serie till detta är i princip exakt samma som att köra stereo och en spole per kanal, i teorin skulle en bryggkoppling vara snällare mot steget ifall du inte matar steget med en monosignal och har volymrattarna på exakt samma läge.

Sen tror jag att det verkar lite knasigt med 1,5ohm per spole, Det är inte Re eller R som är 1,5ohm??? Det är resistans, Impedansen, Z, torde vara på 2ohm, jag har aldrig stött på en högtalare med 1,5ohms talspole.

Hur som helst så kan du få mera effekt om du kör på EN kanal (600W i 4ohm) med båda talspolarna i serie än om du bryggar steget och kör talspolarna seriekopplade, det beror på hur det blir med impedansanpassningen och överbelastningsskydden, men har du ett steg som är specat att klara 4ohm i bryggat läge så är det bara att tuta å köra.

Om du nu har det äldre

Jag har det äldre och basen är en jl audio 13w7.

Tack för svar f.ö, jag testar helt enkelt om det går att spela högt nog innan steget klipper med en talspole per kanal, gör det inte det så testar jag att brygga, fungerar det ändå inte så köper min vän som jag köpte steget av tillbaka det så är det bara att leta vidare!

Visa signatur