Koppla Ny Dator Till Gammal TV

Permalänk
Medlem

Koppla Ny Dator Till Gammal TV

Ska hjälpa en kompis med att koppla ihop en sin dator med en gammal tv. TVn har scart och s-video ingång men grafikortet (Komplett.se - Sapphire Radeon HD 5750 1GB GDDR5) har ingen utgång som passar så måste omvandla.

Har tänkt börja med DVI till VGA:
Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik

Sedan VGA till s-video:
Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik

Jag har kopplat in s-video från datorn till en gammal tv innan och resultat blev ju knappast imponerande. Jag är rädd att det blir ännu sämre efter man omvandlat signalen två gånger också. Kommer det här att fungera? Finns det något enklare/billigare sätt att lösa det på? Jag vet att man kan löda en egen kabel men det är inte till mig själv jag ska göra det och min fritid är inte gratis så vill köpa en lösning.

Visa signatur

An enemy that is pure evil? Right or wrong are not what separate us and our enemies. It’s our different standpoints, our perspectives that separate us. Both sides blame one another. There’s no good or bad side. Just two sides holding different views. - Squall, FF8

Permalänk
Medlem

Den kabeln man löder är samma som VGA -> S-video.
Men du behöver väl itne ha DVI till VGA kabeln? Det brukar följa med en adapter med de allra flesta kort. Grejen är att S-Video är ganska kass, men det är vad man får använda sig av på en gammal tv tyvärr.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Kan detta vara något? Perfekt TV-ut med ATI Radeon
Vet ej om detta fortfarande fungerar...

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Om du redan har en DVI-VGA adapter till grafikkortet så blir det billigare med denna signalomvandlare Kjell & Company - 38107 - VGA till TV omvandlare - mini

Och signalen blir inte omvandlad med en DVI-VGA adapter eller en DVI-VGA kabel.

DVI-I kontakten på grafikkortet skickar ut både analog och digital signal och genom att använda DVI-VGA adapter eller en DVI-VGA kabel så väljer man den analoga VGA signalen.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Jo adapter till kortet fanns det med så då kan man skrota kabeln. Den omvandlaren du länkade till verkar vara samma som den jag länkade, bara lite mindre? Oavsett så ingår kablar i båda så borde klara mig med att köpa bara en sån.

Jag har redan förvarnat honom att bilden kommer bli kass och det inte finns något jag kan göra åt det, men han vill ha det ändå.

Visa signatur

An enemy that is pure evil? Right or wrong are not what separate us and our enemies. It’s our different standpoints, our perspectives that separate us. Both sides blame one another. There’s no good or bad side. Just two sides holding different views. - Squall, FF8

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte full koll på omvandlaren som du länkade till men signalomvandlaren som jag föreslog fungerar även med RGB Scart till TVn och det ger något bättre färg, men det kommer inte att bli lika bra bild som på en TV som har en VGA ingång, bilden på tjock TVn kommer att vara ganska grå och saknar skärpan som man får med vanlig VGA eller DVI signal.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

hade nog aldrig slängt ut pengar på allt det där, iaf om VGA till tv-out går på såpass mkt pengar. Då kan han lika gärna stapla iväg och köpa sig 32" lcd tv och satsa på en hdmi sladd.

Ger mig fan på att de kostar under 2000:- efter jul, redan sett massivs med "veckoerbjudanden" i reklamtidningar runt det priset. Skulle gett din vän det rådet faktiskt

Permalänk
Medlem

Jag tycker likadant som zergling, även den billigaste LCD TV kommer att ge mycket bättre bild från datorn.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Jag skall råda han att köpa en billig TV istället. Han köpte precis en 24" skärm till datorn och jag tycker att han istället borde köpa en lång DVI sladd och sätta den på en pall framför soffan om han vill se film. 32" tjock tv med kass bild slår inte en 24" skärm med digital överföring tycker jag men han får göra som han vill.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

du kan ju säga att det är rent utsagt att slänga pengarna i sjön om han inte följer det rådet, haha

liksom du kommer billigare undan med att köpa ett helt nytt grafikkort och sätta in i datorn som har TV-out än att köpa en TV-out låda som du fann där på kjell o company..bara det faktumet är mega löjligt.