Varför har det blivit så vanligt med komma efter hälsningsfraser på svenska?

Permalänk
Hedersmedlem

Varför har det blivit så vanligt med komma efter hälsningsfraser på svenska?

Jag har noterat att det verkar bli allt vanligare att folk använder komma efter hälsningsfraser, framför allt i e-brev. (Det verkar även andra ha noterat, se http://www.sprakradet.se/3685, http://blogg.svd.se/idagbloggen?id=11320 och http://www.sprakradet.se/2120#item100500.) Jag uppfattar det som att det traditionella i svenskan är att använda utropstecken, medan däremot komma brukar användas i engelskan. Allra mest irriterande är att de använder stor bokstav efter kommatecknet, vilket jag tycker ser heltokigt ut på svenska. På http://www.sprakradet.se/2120#item100500 står ju också "Komma kräver liten bokstav i efterföljande mening".

Det verkar som att utropstecknet av många ses som alltför personligt. Det har jag svårt att förstå. Ännu svårare att hänvisa till det blir det eftersom det enligt min erfarenhet är mycket vanligt att folk kombinerar kommateckensanvändningen med förnamn och skriver något i stil med "Hej Johan," följt av stor bokstav. Om man nu tycker att utropstecken är för personligt, hur kan man då samtidigt lägga in ett förnamn på det där sättet? Själv brukar jag alltid använda "Hej!" i mina e-brev. Det skulle aldrig falla mig in att lägga in ett förnamn där, särskilt inte till en okänd person. Det känns på tok för personligt.

Permalänk
Avstängd

Jag har också tänkt på det faktiskt! Fast av någon anledning stör jag mig inte på det.

1----------------------------
Hej GAPa,

tack för ditt inlägg.
//MBY
-------------------------------
eller
2-----------------------------
Hej GAPa.

Tack för ditt inlägg.
/MBY
eller
3-----------------------------
Hej GAPa!

Tack för ditt inlägg.
/MBY
?

Jag är inte säker på vilket som är snyggast eller mest korrekt. Jag använder nog alla tre, beroende på. Men stor bokstav efter komma känns främmande. Å andra sidan ser det också fult ut med en ensamstående rad som börjar med liten bokstav. Finns det bättre sätt?

Edit: Slash-namn är ju också vanligt, använder det själv. Men det är knappast korrekt, eller?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag tycker att liknande blivit alltmer förekommande:
300 snabba fär?

Kort, koncist och slarvigt. Inga onödiga hälsningsfraser eller underskrifter.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Jag har börjat med "Hej namn," för att jag alltid får det när jag kontaktar offentliga personer, tjänstemän osv, både finska och svenska.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GAPa:

Det verkar som att utropstecknet av många ses som alltför personligt.

Drar man sig inte snarare för att använda utropstecken för att utrop känns lite väl kraftigt (även om det egentligen borde passa fint till hälsningsfraser)?
"Hej." känns å andra sidan lite väl bryskt och om man tvingar sig att lägga in ett extra "Hej, " först i en i övrigt fullt fungerande mening bara för sakens skull kan man kanske lika gärna hoppa över det.

Permalänk
Medlem

Jag skriver mycket mail i jobbet och tycker personligen att det känns som att man skriker till mottagaren när man använder utropstecken efter hälsningsfrasen.

Brukar alltid skriva Hej, eller Hej namn, och sedan avsluta med ett MVH ovanför min signatur.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Om jag skriver ett mail skriver jag alltid

"Hej, namn på person"

"Meddelande"

"Mvh Andreas"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mafnus:

Jag skriver mycket mail i jobbet och tycker personligen att det känns som att man skriker till mottagaren när man använder utropstecken efter hälsningsfrasen.

Brukar alltid skriva Hej, eller Hej namn, och sedan avsluta med ett MVH ovanför min signatur.

Jo, fast är dina kommatecken en artefakt av hur du skriver här eller hur du skriver mail? Och om du skriver komma, börjar du nästa rad med stor eller liten bokstav sedan?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag kör med

"Hej [Namn]!

Meddelande

Med vänliga hälsningar
[mitt namn]"

Eller

"Hej [Namn]

Meddelande

Med vänliga hälsningar
[Mitt namn]"

Kör med "mvh" om det är "informella" åersoner, typ drägg på Blocket.

Permalänk
Medlem

Jag har också tänkt på det här, men har helt enkelt rättat mig efter alla andra och kör numera alltid på på komma efter hej i mail.

Permalänk

Brukar skriva //Namn eller Mvh Namn .. tycker det låter för mycket gullgull över det hela annars

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på "punkt", då?

Jag skriver:

"Hej, namn."

eller

"Hej."
------------------------
"Meddelande"

------------------------

Mvh
Slash-namn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Vad är det för fel på "punkt", då?

Jag skriver:

"Hej, namn."

eller

"Hej."
------------------------
"Meddelande"

------------------------

Mvh
Slash-namn

För att de inte är fullständiga meningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag använder hälsningsfras och sedan ett kommatecken. Som tidigare skrivits så är utropstecken alldeles för "på" och skrikigt i mitt tycke. Att använda hälsningsfras och punkt går inte heller hem. Då har vi kvar frågan huruvida man ska börja med en stor eller liten bokstav efter hälsningsfrasen.

Hej,

Jag heter Jan Banan.

xoxo

alt

Hej,

jag heter Jan Banan.

xoxo

Personligen använder jag den första varianten för att det är naturligt att använda stor bokstav i början av och en mening samt att meningen inte känns ihopkopplad med hälsningsfrasen.

Permalänk

Bara jag som har hälsningen på samma rad som löptexten?

"Hej namn, löpande text"
eller
"Hej, löpande text"

Det känns mindre forcerat än att ha hälsningen på en egen rad. Är det rätt att göra så dock?

Ibland när jag skriver ett formellt e-brev, till banken eller dylikt, så börjar jag ofta med att försöka bryta ner formaliteten genom att inleda med t.ex "Godmorgon i stugan!" eller dylikt. Brukar få en aning mer personliga svar tillbaka.

Visa signatur

i7-6700K 4,8 GHz @ 1,350 V | ASUS Maximus VIII Ranger | Corsair LPX 4x8GB | Gigabyte 3070 Eagle | P2 850 W | Silverstone FT02 |

Permalänk
Medlem

Detta känns väldigt oväsentligt att tjafsa om.

"Hej Johan," följt av stor bokstav. (Detta på samma rad känns helt okej)

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Edit: Slash-namn är ju också vanligt, använder det själv. Men det är knappast korrekt, eller?

Det är väl internet slang för "by" som i av.

3/4
3 by 4
text / me
text by me

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rankko:

Det är väl internet slang för "by" som i av.

Nja, har man inte sett lappar och liknande undertecknas på liknande sätt sedan järnåldern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nja, har man inte sett lappar och liknande undertecknas på liknande sätt sedan järnåldern?

Ja, inte är det något som kommit med internetåldern. Återigen vill jag göra en referens till finskan, jag är notorisk med att säga "/" i var och varannan mening på finska. Därför blir det relativt naturligt att skriva under saker på det sättet också.

På min tid så skickade vi något som kallades brev. Det var papper man la i kuvert och så betalade man ett statligt företag några kopparstycken så levererade de dessa till något som kallade brevlåda. (kuvert är ett slags papper som är vikt på ett speciellt sätt så att det är praktiskt att frakta papper i.)

Visa signatur

Permalänk
Korsordsguru

Brukar inte direkt tänka på vad jag skriver som hälsningsfras men gick igenom mina senaste mail:
"Ärade bröder och systrar!"
"Sup playa?"
"Hej!"
"Hej Tomas!"
"Hej Connie!"
"Tjenaaaa!"
"Hej Sven!"
"Hej Tommie!"
"Hej Sophie!"
"Tjenare!"
"Hej!"
"Tjenare!"
"Hej Kent!"
"Tjenare!"
"Hej igen!"
"Tjena!"

Ibland så drar jag till med "Tjena era gamla galoscher!" eller något sådant även fast det är något företag jag mailar, speciellt då de bara efterfrågar några personuppgifter eller liknande och jag vet att de inte ens kommer svara. Men att använda komma känns faktiskt ganska främmande, undantaget kortare mail, t.ex. "Hej, fixar det om 5 minuter.". Skulle någon maila med mig <hälsningsfras> <komma> <stor bokstav> skulle jag fnissa lite faktiskt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av DaLys:

Brukar inte direkt tänka på vad jag skriver som hälsningsfras men gick igenom mina senaste mail:
"Ärade bröder och systrar!"
"Sup playa?"
"Hej!"
"Hej Tomas!"
"Hej Connie!"
"Tjenaaaa!"
"Hej Sven!"
"Hej Tommie!"
"Hej Sophie!"
"Tjenare!"
"Hej!"
"Tjenare!"
"Hej Kent!"
"Tjenare!"
"Hej igen!"
"Tjena!"

Ibland så drar jag till med "Tjena era gamla galoscher!" eller något sådant även fast det är något företag jag mailar, speciellt då de bara efterfrågar några personuppgifter eller liknande och jag vet att de inte ens kommer svara. Men att använda komma känns faktiskt ganska främmande, undantaget kortare mail, t.ex. "Hej, fixar det om 5 minuter.". Skulle någon maila med mig <hälsningsfras> <komma> <stor bokstav> skulle jag fnissa lite faktiskt.

Ja, här kan vi ju tydligt se att din korrespondans kan jämställas med frågeställningar till finansdepartementet samt repliker till din ekonomiska rådgivare angående aktiespekulationer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Brukar använda "Hej [namn]!" när jag är säker på vem som kommer läsa mailet. Utropstecknet känns mer som ett glatt utrop än skrik.
I de fall då jag inte tidigare korresponderat med mottagaren tror jag att jag brukar skriva
"Hej
Bla bla bla"
Avslutar oftast personliga mail med /[namn] och professionella med
"Vänligen
[Namn]"

På engelska däremot används
"Dear Mr/Mrs/Ms,

Text

Sincerely/yours truly/yours faithfully,

[Namn]"

Permalänk
Medlem

Skyller på outlook att det blir så, den autokorrigerar till stor bokstav när man skriver på ny rad efter "Hej,".
Har stört mig på det lite men inte alltid orkat fixa till det så det har blivit som det blivit.
Skriver jag till personer jag känner använder jag ofta utropstecken efter hej. Annars gärna enbart kommatecken.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Entusiast

Jag använder aldrig utropstecken så. Känns lite för aggressivt. Oftast skriver jag bara hej på en egen rad först utan något skiljetecken efter vilket antagligen är helt fel eller så skriver jag en kortare mening följt av punkt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Jag använder ytterst sällan "Hej $namn", så jag har inte alls lagt märke till detta. Det känns tämligen meningslöst att bifoga namnet: personen man skickar till kan rimligtvis sitt eget namn. "Hej, $namn" känns tämligen personligt och... osvenskt.

När det gäller lite mer officiella kontakter så är det ju långt ifrån alltid att man ens vet om vilket namn personen man mailar till har.

Om jag hejjar i ett mail (vilket jag bara gör vid mycket seriös kontakt/med människor man inte kontaktat på länge) så inleder jag kort och gott med "Hej!". Över huvud taget bör onödiga fraser som inte bidrar till konversationen tas bort. I talat språk finns det definitivt en funktion för hejjandet då det tillkallar uppmärksamhet (då det som förmedlas är det tämligen innehållsrika budskapet "jag ser att du är här och nu ser du att jag är här. Jag är även eventuellt redo att inleda en konversation med dig". Just den sista delen gör att hejjandet även blir relevant i telefonsamtal), men i skriftligt språk blir det ofta bara ett meningslöst ord. Påklistrad trevlighet är av ondo.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GAPa:

[...] Jag uppfattar det som att det traditionella i svenskan är att använda utropstecken, medan däremot komma brukar användas i engelskan. Allra mest irriterande är att de använder stor bokstav efter kommatecknet, vilket jag tycker ser heltokigt ut på svenska. [...]

Helt korrekt antagande. Kommatecken används i engelskan "after the greeting in a friendly or informal letter, and after the closing in a letter of any kind" (Writing, a College Handbook 5th ed. London 2001, §29.10) och sannolikt är det vad som influerat bruket av kommatecknet i just detta syfte.
Bruket av skiljetecken och dylikt är något som varierar kraftigt mellan olika språk och dessvärre är det även något som de flesta är fruktansvärt dåliga på även på sitt modersmål. Detta öppnar upp för missuppfattningar och felaktig komplettering utav ens brister i språkbruket.
Just det givna exemplet som du anger får man väl ändock anse som ett tämligen harmlöst problem. Slarvigt, men ändock inget som förvrider det avsedda budskapet nämnvärt. Kul dock att se att det finns fler språkliga brister som folk stör sig på här än de uttjatade särskrivningarna.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Jag har ett arbete där många mail är extremt formella. I de flesta fall ser de ut såhär:

xxxxxxxx
Mattias,

Jag har mottagit ditt meddelande [...]

Med vänlig hälsning

xxxxxxxxx

Har jag en mer avslappnad relation så börjar mailet istället med: Hej Mattias, [Ny rad med stor bokstav]

Dessa saker stör jag mig inte på särskilt mycket. Då är det värre med mail som börjar med:

Alla,

Se nedan korrespondens från [...]. Detta är förmodligen en försvenskning av "Dear Sirs"

"Bäste Mattias" måste nog vara den värsta. Trevlig men lite äcklig på något sätt. Känns lite som om man ofrivilligt blivit medelm i något konstigt brödraskap.

Jag tror faktiskt på fullt allvar att jag skulle få en tillsägelse av min chef om han såg ett mail där första raden brödtext började med liten bokstav, men jag tror att det mer handlar om att branschen har ett väldigt formbundet språk och att saker "ska" se ut på ett visst sätt.

Edit: Men för att återkoppla till topic, jag tror också att det kommer från engelsk kutym.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Jo, fast är dina kommatecken en artefakt av hur du skriver här eller hur du skriver mail? Och om du skriver komma, börjar du nästa rad med stor eller liten bokstav sedan?

Hej MBY,

Texten hamnar här och börjar med stor bokstav vilket antagligen är fel med tanke på att det är kommatecken i första raden.

Med vänliga hälsningar
Min e-postsignatur hamnar här

Så skulle ett typiskt mail från mig se ut.

Permalänk
Medlem

Jag brukar annars försöka vara någorlunda språkligt korrekt, men jag måste erkänna att just den här typen av "fel" är något jag gör mig skyldig till.
Det kan känns lite gapigt med utropstecken och ett komma leder på ett annat sätt in i mailet (e-brevet! ) jämfört med ett utropstecken som blir lite av ett abrupt avslut. Sedan är det såklart så att rent regelmässigt blir det fel när det kommer en stor bokstav efter ett kommatecken. Å andra sidan brukar den typen av kommunikation det är frågan om inte utgöra sådan text där kraven på språklig korrekthet och stingens är som högst. Troligen finns det oftast betydligt större brister i själva texten.

Rent generellt, eventuella hälsningsfraser oaktade, så tycker jag problemet snarare är att det antingen råder kraftig överanvändning av utropstecken och frågetecken, alternativt total frånvaro av interpunktion.

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid skriva "Hej!" eller "Hej namn!" eller något i den formen. Utropstecken är inte att skrika, DET HÄR ÄR ATT SKRIKA!!!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?