Permalänk

Göra spel

Tjena,
Jag vill lära mig göra spel. Jag är helt nybörjare på allt om programmering och går i 7 i grunskolan. Är ganska bra på matte om det skulle vara till någon hjälp.

Vad behöver jag kunna för att göra spel?
Var kan jag hitta allt?
Finns det böcker på svenska om programmering?

Tack i Förhand/
Oscar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar-Sand:

Tjena,
Jag vill lära mig göra spel. Jag är helt nybörjare på allt om programmering och går i 7 i grunskolan. Är ganska bra på matte om det skulle vara till någon hjälp.

Vad behöver jag kunna för att göra spel?
Var kan jag hitta allt?
Finns det böcker på svenska om programmering?

Tack i Förhand/
Oscar

http://www.yoyogames.com/gamemaker
Började med det ungefär i samma ålder. Jag tyckte det var roligt och ett bra sätt att lära sig lite grunder.

Permalänk

jag är ute efter programmering C++, BTW, XNA o.s.v

Permalänk
Medlem

Jag ghår spelutveckling på gymnasiet ÅrsKur2. Ja kan väl säga att du det finns flera aspekter till att göra ett spel. Nu vet inte jag om du vill programmera eller göra grafik eller hur du har tänkt dig, men för att bli en bra spelPROGRAMMERARE måste du ha bra mattekunskaper.

På mina programmeringslektioner hålls vi tillbaks just nu för att vi inte har läst matte C.

Men om du börjar nu och lär dig lite tutorials så kan det säkert gå bra. Kan vara bra att börja i flash som vi, man får tänket lätt.. annars är nog gamemaker ganska bra det med

*bort* /§7

§7
Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar-Sand:

jag är ute efter programmering C++, BTW, XNA o.s.v

Avancerade grejer. Rekommenderar att du lär dig ett enklare språk först. GameMaker/flash cs4/5. Det är mycket lättare att lära sig ett annat spräk när man redan kan ett. Ganska bra att börja med ett enkelt då.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk

ok tack:)

Permalänk
Medlem

c# är ett hyffsat lätt språk om man jämför med andra, finns nån c# bok som heter skarp programmering med c# som är pretty basic på svenska, dock inte för spel utan generellt... själv använder jag c++ mycket men det är betydligt svårare att sätta sig in i på alla sätt.

matematik behöver man inte lära sig såå himmla mycket ändå, även om det är en del, det mest grundläggande för 3d är ju algebra, då klarar man de flesta 3dberäkningar för att kunna göra ett hyfsat spel.

game maker skulle jag nog inte rekommendera, inte ifall man vill använda programmering, känns inte så lärorikt :S
inte heller flash egentligen, känns för olika, kanske om man vill ha det på webben då. om du siktar på programmering så lär dig något riktigt på en gång. man känner själv när man är redo att göra spel, du kommer att behöva allt du lärt dig i programmering samt lite till (tar säkerligen något år), så att starta med att göra ett spel vore inte optimalt då det kommer att uppstå luckor pga att du inte känner till sätten det görs på.

har själv gått datavetenskap: spelutveckling & interaktion sedan 2003 på mälardalens högskola
mycket lärorikt...

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

c# är ett hyffsat lätt språk om man jämför med andra, finns nån c# bok som heter skarp programmering med c# som är pretty basic på svenska, dock inte för spel utan generellt... själv använder jag c++ mycket men det är betydligt svårare att sätta sig in i på alla sätt.

matematik behöver man inte lära sig såå himmla mycket ändå, även om det är en del, det mest grundläggande för 3d är ju algebra, då klarar man de flesta 3dberäkningar för att kunna göra ett hyfsat spel.

game maker skulle jag nog inte rekommendera, inte ifall man vill använda programmering, känns inte så lärorikt :S
inte heller flash egentligen, känns för olika, kanske om man vill ha det på webben då. om du siktar på programmering så lär dig något riktigt på en gång. man känner själv när man är redo att göra spel, du kommer att behöva allt du lärt dig i programmering samt lite till (tar säkerligen något år), så att starta med att göra ett spel vore inte optimalt då det kommer att uppstå luckor pga att du inte känner till sätten det görs på.

har själv gått datavetenskap: spelutveckling & interaktion sedan 2003 på mälardalens högskola
mycket lärorikt...

Så du tycker att jag inte ska hålla på med game maker...
Du tycker att jag ska lära mig c# och sedan c++?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar-Sand:

Så du tycker att jag inte ska hålla på med game maker...
Du tycker att jag ska lära mig c# och sedan c++?

du kan testa med game maker osv men tveksamt att det ger något om du ska plugga vidare...
frågan är om du bara vill göra ett spel, eller lära dig

Permalänk

jag vill göra ett spel

Permalänk
Medlem

xna fungerar väll ihop med c# så på det sättet är det väll bra, om du inte vill lära dig programmering så bör du undvika dessa.

Permalänk
Skrivet av Oscar-Sand:

jag vill göra ett spel

Vad för spel?
Håller själv på att försöka lära mig programmering i c just nu.
(Jag måste dock exprementera i och lära mig dos först eftersom boken är från '84 och dos är liiite före min tid :).)

Att tex göra ett tic-tac-toe spel i dos är inte så svårt (kan inte uttala mig om någon programmering i wondows), men för mer avancerade saker krävs det jävulskt många rader kod och är man nybörjare blir det svårt att hålla koll på allt. Man måste (måste och måste, går fortare iaf) lära sig programmering från grunden.

Men som sagt, vad vill du göra för spel?

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Skrivet av el_genius:

Vad för spel?
Håller själv på att försöka lära mig programmering i c just nu.
(Jag måste dock exprementera i och lära mig dos först eftersom boken är från '84 och dos är liiite före min tid :).)

Att tex göra ett tic-tac-toe spel i dos är inte så svårt (kan inte uttala mig om någon programmering i wondows), men för mer avancerade saker krävs det jävulskt många rader kod och är man nybörjare blir det svårt att hålla koll på allt. Man måste (måste och måste, går fortare iaf) lära sig programmering från grunden.

Men som sagt, vad vill du göra för spel?

I framtiden vill jag göra ett online spel som t.ex tribalwars. Men som sagt det är framtiden. Så jag vill lära mig allting som jag behöver för att kunna göra ett sådant spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar-Sand:

I framtiden vill jag göra ett online spel som t.ex tribalwars. Men som sagt det är framtiden. Så jag vill lära mig allting som jag behöver för att kunna göra ett sådant spel

Då vill du alltså lära dig. Jag rekommenderar C# då jag själv tycker att det är ett lätt språk som är skönt a koda i. Men du bör lära dig grunderna inom programmering innan du börjar med spel. Har du någon programmerings-erfarenhet över huvud taget?

Edit: Denna boken hjälpte mig att lära mig C#. Den är dessutom inriktad på spel. Dock är den på engelska =/
http://www.amazon.com/Beginning-Game-Programming-Development/...
Vet inte hur lätt den är att få tag på, men det går nog fint att "hyra" den online på en viss fildelningssajt.

Permalänk

ingen alls hehe. Men jag antar att boken som ni nämde är en bra början.
Men har ni några andra förslag?

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att Actionscript 3 är ett trevligt nybörjarspråk om man vill göra spel. Enkelt att greppa, objektorienterat och många inbyggda finesser. Finns mycket bra tutorials på nätet. Dessutom är det lätt att dela med sig av sina kreationer. Det finns dock inte någon nätverkskod i flash, men det är nog inget man börjar med. Flashdevelop är även ett av de trevligaste IDE:s jag stött på med utmärkt code completion och trevlig debug, iaf för flash. Tillsammans med InkScape så har man en helt gratis utvecklingsmiljö som man installerar på ett kick. Att förstå sig på vektorgrafik kan vara ett plus eftersom flash inte är så bra på pixlar.

Annars är ju C# med XNA en bra väg att gå av ungefär samma anledningar. Det är lite krångligare, men väldigt kraftfullt. Det tar nog ett bra tag innan man som nybörjare kan få ut samma funktionalitet ur C++ med exempelvis SDL. Visual studio express är ju också det gratis och är riktigt trevligt.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk

För det ända målet jag har att kunna göra ett online spel som tribalwars. Vilka kunskaper behöver jag kunna?
Hur ska jag lära mig dem? Eftersom jag bara går i7 i grundskolan så är jag inte så jätteduktig på engelska så jag föredrar svenska helst.

Är tacksam för svar:)
Oscar

Permalänk

och jag glömde om jag ska lära mig t.ex c++ i framtiden ska jag lära mig allt eller är det bara en del i så fall vilken del...

Permalänk
Skrivet av Oscar-Sand:

För det ända målet jag har att kunna göra ett online spel som tribalwars. Vilka kunskaper behöver jag kunna?
Hur ska jag lära mig dem? Eftersom jag bara går i7 i grundskolan så är jag inte så jätteduktig på engelska så jag föredrar svenska helst.

Är tacksam för svar:)
Oscar

Det är inte ett krav (längre), men du kan ju försöka lära dig HTML om du inte redan kan det, så kan du göra din (framtida) hemsida PRECIS som du vill ha den. Började själv lära mig grunderna (super-duper-mega-basic då ) när jag var 8, och det finns många böcker på svenska.
Det finns även en del guider på internet, tex:.

Jag skulle gissa att man inte behöver särskilt mycket programmering (i form av c#, c++, .net osv) om någon alls, för att göra ett browserbaserat spel som tribalwars. Dock så behövs html, javascript, css och förmodligen php.

EDIT: När du väl kan grunderna kan du läsa dem igen på engelska, väldigt bra för att lära sig engelska (som programmeringsspråken ju är på) samtidigt som man trycker in det lite extra långt in i skallen.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Jag håller på att lära mig Java genom att följa dessa guider på youtube! :
http://www.youtube.com/user/thenewboston#grid/user/FE2CE09D83...

Det är grunderna men han har även för Spelprogrammering i både Java och python :
http://www.youtube.com/user/thenewboston#grid/user/A331A6709F...

Kanske kan vara något

Permalänk
Medlem

java kanske vore något om man ska köra i browsern som applet, men nätverk fungerar väll inte då.

Permalänk

jag kan inte html. Men grunderna i det verkar inte så svårt. Har hittat det här undrar om det är bra om man ska lära sig html

http://webdesignskolan.com/
sedan skrollar du ner och på vänster menyn står det sedan html grunder (starta här). Min syster som går på webbdesign sa att det var gammalt på något sätt vet inte vad. Hon sa att jag skulle lära mig c++ istället?

Permalänk
Skrivet av el_genius:

Det är inte ett krav (längre), men du kan ju försöka lära dig HTML om du inte redan kan det, så kan du göra din (framtida) hemsida PRECIS som du vill ha den. Började själv lära mig grunderna (super-duper-mega-basic då ) när jag var 8, och det finns många böcker på svenska.
Det finns även en del guider på internet, tex:.

Jag skulle gissa att man inte behöver särskilt mycket programmering (i form av c#, c++, .net osv) om någon alls, för att göra ett browserbaserat spel som tribalwars. Dock så behövs html, javascript, css och förmodligen php.

EDIT: När du väl kan grunderna kan du läsa dem igen på engelska, väldigt bra för att lära sig engelska (som programmeringsspråken ju är på) samtidigt som man trycker in det lite extra långt in i skallen.

såg nu att du länkade till den:D

Permalänk

Men då börjar jag plugga html då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar-Sand:

jag kan inte html. Men grunderna i det verkar inte så svårt. Har hittat det här undrar om det är bra om man ska lära sig html

sedan skrollar du ner och på vänster menyn står det sedan html grunder (starta här). Min syster som går på webbdesign sa att det var gammalt på något sätt vet inte vad. Hon sa att jag skulle lära mig c++ istället?

enklare grejer i html är betydligt enklare än programmering.
c++? om du skulle lära dig c++ så skulle du i princip kunna vb, c, c# och java mer eller mindre också eftersom c++ i princip är det djupare och svåraste språket av dessa... att behärska c++ tar tid, och lång tid, betydligt mer komplicerat än c# och som ovanstående sa så är inte sdl på lättaste nivån heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar-Sand:

C++ och HTML används till helt olika saker, C++ kan du inte göra några web-applikationer med. Men HTML används till webben och är inte alls speciellt gammalt. (C++ är äldre)

Permalänk

enklare grejer i html är betydligt enklare än programmering.
c++? om du skulle lära dig c++ så skulle du i princip kunna vb, c, c# och java mer eller mindre också eftersom c++ i princip är det djupare och svåraste språket av dessa... att behärska c++ tar tid, och lång tid, betydligt mer komplicerat än c# och som ovanstående sa så är inte sdl på lättaste nivån heller.

men är det allt i c++ eller bara någon del???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar-Sand:

men är det allt i c++ eller bara någon del???

c++ klarar i princip allt de andra språken gör (inkl nätverk) förutom att köras i webbläsare, för grafik får du ladda ner ett lib som heter sdl, då kan du göra både 2d och 3d spel, men inget jag rekommenderar förrän du gått något år på högskolan och lärt dig grunderna... gymnasiet kan man i princip räkna bort då man lär sig mer på första föreläsningen på högskolan än alla åren på gymnasiet

Permalänk

c++ klarar i princip allt de andra språken gör (inkl nätverk) förutom att köras i webbläsare, för grafik får du ladda ner ett lib som heter sdl, då kan du göra både 2d och 3d spel, men inget jag rekommenderar förrän du gått något år på högskolan och lärt dig grunderna... gymnasiet kan man i princip räkna bort då man lär sig mer på första föreläsningen på högskolan än alla åren på gymnasiet

vet du någon bok eller hemsida på svenska där man förklarar sånt här???

Permalänk

menar c++