Permalänk
Medlem

Den nya AC standarden ska komma i år och den ska klara 1000 mbit och teoretiskt 1200 mbit som max och lär dyka upp produkter mot hösten eller vintern misstänker jag och finns i årets mobiler också som är på gång.

Annars switch med kabel till stationära och en trådlös router till den bärbara med tanke på att du hade så många ip adresser tillgängliga.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av Apelsingummi:

Han syftar på att du necropostade ganska rejält i en gammal "död" tråd.
http://en.wiktionary.org/wiki/necropost

Hehe okej, det uttrycket var nytt för mig.
Bättre sent än aldrig, andra kanske kan dra nytta av inlägget..

Permalänk
Rekordmedlem

Jag är skeptisk till att 802.11ac är nått för mobiler på ett bra tag, de kommer inte att orka med det, de kanske får stöd, men prestandan lär de inte nyttja, batteritiden skulle också bli kass om de skulle driva så mycket datatrafik, så det är inte vettigt att använda det, och var ska de lagra infon? däremot för vissa datorer är det intressant, men .ac är inget man behöver hänga upp sig på idag om man ska skaffa en accespunkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Vafan skulle man behöva 1Gbit/s i en telefon för, du ska ju kunna göra något med informationen också.

Många gånger skulle jag säga att ett vanligt gammalt G nät räcker helt utmärkt med sina 54Mbit/s. Jag vet inte vad ni har för minne i era telefoner men med 1Gbit/s så skulle man kunna fylla min telefons 8Gbytes minneskort på lite drygt 1 min... (om nu minneskortet stödde sådana hastigheter vilket det inte gör) till och med med N standarden börjar andra saker i telefonen att flaska ganska rejält i dagsläget (minneskortet tex).

Även om nästa generations telefoner blir dubbelt så snabba så kan de likt förbannat inte använda mer än vad N standarden ger.

Angående orginalfrågan så skulle jag också satsa på en PFsense/monowall burk då prestandan kontra priset på en sådan är helt oslagbar, speciellt om man har 2 PCIe 1Gbit/s kort från tex Intel. Man behöver förmodligen inte någon värsting prolle heller men en Dualcore från typ AMD 64 (athlon eller senare) eller core duo och 1 Gig minne lär räcka för hemma bruk. Ska det vara många användare (över 20) bör man nog skaffa åtminstone 2 gig ram.

I mina ögon är inte trådlösa nät vettiga ur hastighets synpunkt när det gäller bulktrafik då de bygger på halvduplex med delat medium mellan alla användare, detta kommer inte AC att råda bot på och sådeles kommer knappast hastighetsökningen spela någon större roll. Det är å slösurfa och liknande man vill göra när man sitter på trådlöst och det funkar till och med G alldeles utmärkt till, ska man föra över en massa semästerfilmer så finns det en nätverksport på bärbara av en anledning

Visa signatur

Någon som vet något bra att skriva här?