Datorn startar inte fullt ut, men fläkten går på högvarv

Permalänk
Medlem

Datorn startar inte fullt ut, men fläkten går på högvarv

Försökte starta datorn nyss (haft den avstängd sen 23-tiden igår) och det första jag märker är att den låter ovanligt mycket. Efter en ganska kort stund hör man att det är fläkten som går på högvarv och hela spektaklet påminner något om ljudet från en dammsugare, vilket åtminstone för mig är olycksbådande.

För att tydliggöra ser jag inget på skärmen (och ja, den var på). Datorn verkar ha startat, men fläkten går som sagt på högvarv och verkar inte sluta med det förens man stänger av datorn. Då jag inte får någon respons från skärmen (ström, men ej bild) misstänker jag att det är grafikkortets fläkt men att något så litet skulle låta så förskräckligt har jag svårt att tro. Dessutom blev min lilla datorhörna lite dammfylld.

Min dator är någon "gamingdator" från Dell daterad till april 2008. En medelmåtta prestandamässigt, men duger helt klart. Har inte formaterat på ett ganska bra tag, och hårddisken var näst intill full när jag stängde av datorn igår (4GB kvar - ämnade att rensa alla min HDDs nu i helgen). Har kört en minecraftserver från datorn för mina polare (max 8~ på servern samtidigt) som varit uppe drygt 14h/dag(när jag inte sover). För drygt sex veckor sedan installerade jag ett ljudkort (Xonar Essence STX) som krävde extra strömförsörjning. Inte haft några problem med kortet eller nätagget sedan dess, så det känns långsökt. I samband med installationen dammsögs även datorn.

Det var nog allt ni behövde veta. Frågeställningarna är alltså a) vad kan orsaka problemet, b) hur i hellskotta löser jag det? Samt vilken fläkt det nu kan vara som strular.

Permalänk
Medlem

Det med fläkten kan jag svara på. Alla fläktar och det som även händer är att något självfallet är fel som att exempelvis nätagget sagt upp sig vilket händer ibland utan förvarning. Då ges det ström till fläktarna så de går i turbo men ingen bild då varken bios eller windows startar. Lösningen finns flera på men skulle tippa på att nätagget lagt av

Permalänk

testa o dra ut fläktar som sitter "i" chassit, kan va att nättagget pajat o bara orkar ge ström till gfx fläkten, så va det på min dator när jag uppgradera gfx, då fick jag ta bort en fläkt för att den skulle funka

Visa signatur

dRft

Permalänk
Medlem

Hitta andra sätt för att göra rent. Dammsuga elektronik gör man bara om man avsiktligen vill förstöra något. Ja, det bruka dröja en viss tid efteråt innan något går sönder pga dammsugningen.

Börja med att koppla ur ALLA hårddiskar så att du inte klantar dig helt i onödan. De är totalt onödiga så länge som du inte får bild. Ta även bort DVD, kringutrustning, tangentbord, mus, kablar, olika kort osv. Ju färre saker kvar desto enklare är det att hitta felet.

En dator behöver bara 5 delar för att få bild.

Moderkort
Processor (Kylare)
Grafikkort (Skärm + Kabel)
Nätagg (kabel)
Minne

Sen kan du börja leta efter fel.

Permalänk
Medlem

Antar att det är köpa nytt som gäller? Ska antagligen öppna datorn för att se om jag kan hitta något som åtminstone ser tokigt ut.
Nätagg brukar väl för övrigt inte vara alltför dyra, man kan väl hitta något för en sex-sjuhundra?
Dock antar jag att jag kommer behöva köpa en del nya sladdar i och med att de flesta sitter fast i agget(ej modulärt)?

EDIT: Mitt svar var till post #2. Ytterligare svar kommer snart.

Permalänk
Medlem

#4:
Dammsugningen var det min fader som insisterade på, är inte alltför hemma på datorer men någon varningsklocka ringde då. Jag tänkte att det kanske går om man är rejält försiktig, men nåja.
Har redan kopplat ur alla externa hårddiskar samt lurar, mikrofon och TV. Tänkte att tangentbord och mus skulle vara bra ifall jag fick bild av någon anledning, men drar ut det nu också.

Men då gör jag alltså så att jag öppnar datorn och kopplar ur det som inte finns på din lista, startar om datorn och ser om samma sak sker. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Har du inga vänner som du kan låna delar av innan du springer och spenderar pengar?
Grafikkort, nätagg och minnen.

Glöm inte att ta bort onödiga saker som jag skrev tidigare för enda sättet att testa moderkort är om alla andra delar tagit bort eller ersatts av delar du vet är OK. Processorn bruka man chansa att den klarat sig om man inte ser några skador, böjda pinnar eller vet att man inte klantat sig.

Minnen.
Om du inte har extra eller kan testa dina i en annan datorn kan du chansa att åtminstone 1 av de som redan sitter funkar. Testa 1 minne i taget i alla minnes platserna och sen olika kombinationer. Ibland måste minnena sitta på vissa plaster för att få bild eller starta. Tex plats nr 1

Nollställa bios.
Finns flera sätt. Orka du inte läsa i manualen kan du göra så här istället. Ta först bort ström kabeln från datorn så att allt är helt död. Några var även tvungen att ta bort grafikkortet om de haft problem med bilden förut medans andra kunde ha den kvar. Ta ut batteriet som ser ut som ett mynt ett tag (nån minut). Funkar den går du in i bios, ställ in det du vill och sparar.

Edit:
Interna hårddiskar ska också bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roggeee:

Antar att det är köpa nytt som gäller? Ska antagligen öppna datorn för att se om jag kan hitta något som åtminstone ser tokigt ut.
Nätagg brukar väl för övrigt inte vara alltför dyra, man kan väl hitta något för en sex-sjuhundra?
Dock antar jag att jag kommer behöva köpa en del nya sladdar i och med att de flesta sitter fast i agget(ej modulärt)?

EDIT: Mitt svar var till post #2. Ytterligare svar kommer snart.

---------
Tänk på att Dell ofta kör med specialdelar i sina datorer och nätaggen är ej undantagna från det området tyvärr, ifall du har nåt agg från nån annan dator att jämföra med vore det ju bra, för annars kanske du står där med ett agg i handen som inte ens går att montera in i lådan...Dell som sagt...allt special

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

testa ta ut ljudkortet? hade samma problem men tog ut ljudkortet och då fungerade datorn

Permalänk
Medlem

roggeee:
Anledningen att man tar bort tangentbord, mus och så mycket som möjligt är att det mesta kan blockera eller orsaka fel som frysningar, död dator och olika start fel.

Jag och flera andra har tex sett hur ett skadat tangentbord blockerat så att datorn var helt död tills de togs bort. Flera andra spenderade pengar på fel saker helt i onödan innan de upptäckte sånt.

Permalänk
Medlem

Jag har nu testat koppla ur alla irrelevanta komponenter och sedan startat datorn. Booten inleds fortfarande med att fläkten sätts igång på högvarv och skärmen blinkar endast, ser aldrig något där. Testade även plocka ut moderkortsbatteriet ett tag.
Notera att jag kopplat ur - inte tagit bort - komponenterna. Ljudkortet sitter kvar i moderkortet men den extra strömförsörjningen är bruten, till exempel.

Håller på att testa detta med minnen nu, men jag måste säga att det inte verkar lovande.

Andra förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av roggeee:

Jag har nu testat koppla ur alla irrelevanta komponenter och sedan startat datorn. Booten inleds fortfarande med att fläkten sätts igång på högvarv och skärmen blinkar endast, ser aldrig något där. Testade även plocka ut moderkortsbatteriet ett tag.
Notera att jag kopplat ur - inte tagit bort - komponenterna. Ljudkortet sitter kvar i moderkortet men den extra strömförsörjningen är bruten, till exempel.

Håller på att testa detta med minnen nu, men jag måste säga att det inte verkar lovande.

Andra förslag?

testa med att ta ut ljudkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av roggeee:

Räcker INTE. Ljudkortet måste tas bort helt. Datorn försöker fortfarande använda den eftersom den fortfarande sitter fast i moderkortet.

Om lösa SATA och IDE kablar fortfarande sitter i moderkortet så ska de också bort. Vissa har råkat ut för att de orsakat fel när kabeln eller kontakten varit skadad.

Permalänk
Medlem

Testade ta ut ljudkortet nu. Inga nya resultat.