Datorn startar inte fullt ut, men fläkten går på högvarv
Försökte starta datorn nyss (haft den avstängd sen 23-tiden igår) och det första jag märker är att den låter ovanligt mycket. Efter en ganska kort stund hör man att det är fläkten som går på högvarv och hela spektaklet påminner något om ljudet från en dammsugare, vilket åtminstone för mig är olycksbådande.
För att tydliggöra ser jag inget på skärmen (och ja, den var på). Datorn verkar ha startat, men fläkten går som sagt på högvarv och verkar inte sluta med det förens man stänger av datorn. Då jag inte får någon respons från skärmen (ström, men ej bild) misstänker jag att det är grafikkortets fläkt men att något så litet skulle låta så förskräckligt har jag svårt att tro. Dessutom blev min lilla datorhörna lite dammfylld.
Min dator är någon "gamingdator" från Dell daterad till april 2008. En medelmåtta prestandamässigt, men duger helt klart. Har inte formaterat på ett ganska bra tag, och hårddisken var näst intill full när jag stängde av datorn igår (4GB kvar - ämnade att rensa alla min HDDs nu i helgen). Har kört en minecraftserver från datorn för mina polare (max 8~ på servern samtidigt) som varit uppe drygt 14h/dag(när jag inte sover). För drygt sex veckor sedan installerade jag ett ljudkort (Xonar Essence STX) som krävde extra strömförsörjning. Inte haft några problem med kortet eller nätagget sedan dess, så det känns långsökt. I samband med installationen dammsögs även datorn.
Det var nog allt ni behövde veta. Frågeställningarna är alltså a) vad kan orsaka problemet, b) hur i hellskotta löser jag det? Samt vilken fläkt det nu kan vara som strular.