Hittar inte hddn...

Permalänk
Medlem

Hittar inte hddn...

Jag köpte en Western Digital Caviar XL 120.0Gb 7200rpm Special Edition 8Mb cache UDMA100 IDE för ett tag sedan.

Sedan när jag fick den blev jag lite lack på att man inte fick några skruvar. Sedn läste jag på lappen som satt på själva hddn för att kolla i vilken pin som jumpern skulle sitta, jag kollade alla cd-enheter och andra hdds och kollade så att jag inte tog samma.

Sedan hittade jag en om var ledig, kopplade in sladdarna och skruvade fast hddn.

Startade datorn.....Tänkte.... aaa detta ser ju fint ut.... öppnade utforskaren för att kolla om det gick som det skulle......WTF...INGEN JÄVLA HDD DÄR INTE...man blir ju lite lack.

Bestämmde min sedan för att checka i add/remove hardware...

Valde add hardware...datorn söker lite, kommer upp en lista, ja men ser man på där ligger den ju.

Jag trycker på den sedan på add hardware....det står This device is working properly.... Jag tänkte mmm visst WTF DEN FINNS JU FFS INTE I UTFORSKAREN.

Så är det ngn som har en aning om hur jag ska få min lite halvt totalt störda dator att hitta hddn?

Tacksam för svar.

Visa signatur

Kossor äeger

Permalänk
Medlem

du måste formatera den för att den ska kunna användas.

Permalänk
Medlem

Jo det vet jag men man kan ju inte äns hitta den i Utforskarn, eller kan man komma åt den på nåt annat sätt.

Så man kan formatera asså

Visa signatur

Kossor äeger

Permalänk
Medlem

installera partition magic så kan du formatera den, eller så formaterar du i dos

Permalänk
Medlem

JAJA men hur gör man det hur kommer man till formaterings saken i dos? FFS OMG

Visa signatur

Kossor äeger

Permalänk
Medlem

vilket os kör du?

Permalänk
Medlem

win 2000

Visa signatur

Kossor äeger

Permalänk
Medlem

skapa en startdiskett för exempelvis win98, www.bootdisk.com <-- där hittar du startdisketter. sen startar du om datorn, men disketten i diskettstationen, väntar på att datorn bootar upp och en promt typ c:\ kommer fram. Jag antar att du kör en hd just nu, så då borde den nya hdn vara d:, då skriver du "d:" sen enter, du skriver sedan "dir" sen enter, nu borde du får fram nått meddelande om att mediatypen bla bal (har jag för mig). får du fram nått annat, typ en fillista, så skriver du nästa bokstav, alltså "e:" och gör samma procedur till du hittar en som säger felaktig mediatyp eller nått liknande. då går du tillbaka till "c:" och skriver format följt av den enhetbeteckningen som var fel mediatyp grejen.

har säkert en massa fel, men jag orkar bara inte förklara bättre mitt i natten.

Permalänk
Medlem

k sjyst i allafall ska kolla upp det!

Visa signatur

Kossor äeger

Permalänk
Medlem

annars är partition magic mycket lättare

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det då, och vart kan man tanka det (om det nu är ett prog)

Du får ursäkta min okunnighet om sånnt här stuff

Visa signatur

Kossor äeger

Permalänk
Medlem

vet inte om det finns nå trial, annars får du köpa det. hur det funkar står i readme filen till programmet och det är väldigt enkelt.

Permalänk

Kolla in den här innan du ger dig ut i elaka DOS : http://wdc.custhelp.com/cgi-bin/wdc.cfg/php/enduser/std_adp.p...

Ser du inte disken i diskhanteraren... isåfall kan du ju formatera där!

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Medlem

wow, visste faktiskt inte att dedär fanns i win2k
alltid lär man sig något nytt...men faaaaan, nu skrev jag dedär långa inlägget i onödan

Permalänk

Borde finnas i XP oxå men när jag instalerade min IBM så anväde jag Disk Manager 2000(hur enkelt som helst)... Trodde Western Digital hadde nått liknand program.

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb