Köpa på ebay sälja på tradera/blocket.

Permalänk
Medlem

Köpa på ebay sälja på tradera/blocket.

Hej, är det någon som vill dela med sig något bra knep här? Saker man kan sälja på köpa på ebay eller från någon annan internatonal hemsida och sedan sälja i Sverige. Det gör inte om det inte är jättelönsamt för tid har jag. Tänker inte i sån står skala utan nån tusenlapp i månaden kanske. Har ni någon ide?

Permalänk
Medlem

Vad har du tänkt dig för prisklass och produkt?

Permalänk
Medlem

Produkt spelar inte så stor roll, bara det är lagligt. Tänkt att importera i liten skala för att minska risken för tull. Men något slags elektronik tror jag, har även funderat på lasrar och softairgun. Jag kan lägga några tusen på detta. Allt ska som sagt vara i liten skala.

Permalänk
Medlem

Hitta något hajpat som inte hittat till tradera än.
Dina förslag är sådär, båda är lite känsliga då för kraftiga softairguns eller laserpekare inte tillåts och säkert kommer väcka uppseende i tullen.

Mitt förslag är konsoll-spel.
Tycker de går högt som fan på Tradera.

Som ett exempel köpte jag Forza 3 Ultimate Collection för cirka 130kr (med frakt) nytt på amazon.co.uk samtidigt som jag sålde en begagnad gammal version av Forza 3 för 155kr (med frakt).

Tror faktiskt du kan ta hem ganska många spel från UK (både nya och begagnade) men du får kolla så du inte betalar för mycket och får svårt att göra förtjänst.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Entusiast

Så du ska köra det lagligt samtidigt som du försöker smita undan tullen. Hur får du ihop det?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Affärsidén bygger alltså på att världen är global utan att veta om det?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiiner:

Produkt spelar inte så stor roll, bara det är lagligt. Tänkt att importera i liten skala för att minska risken för tull. Men något slags elektronik tror jag, har även funderat på lasrar och softairgun. Jag kan lägga några tusen på detta. Allt ska som sagt vara i liten skala.

Passa på att erbjuda emaljögon och blindkäppar.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Så du ska köra det lagligt samtidigt som du försöker smita undan tullen. Hur får du ihop det?

Precis, sedan har vi även inkomstskatt, vilket gör sådana hära affärer svåra att ekonomisk gå ihop med en vettig förtjänst om man ska vara laglig.

Annars det finns många som importerar och säljer saker via blocket & tradera, frågan är inte om de flesta nya oanvända saker därifrån kommer denna väg?
Tekniken som dessa säljare har är att hitta nya produkter eller extremt billiga (som ofta är därefter) och sälja dem här, t.ex. billiga så har det ett bra tag funnits gott om billiga mp3spelare på tradera. Sedan har vi saker som är i en gråzon, alltså lagliga men som vanligt folk inte vill beställa från utlandet av flera anledningar, där hämta ut produkten i handen utan någon mer kontakt är lockande.

Så TS affärsidé är fullt möjlig och det finns folk som lever på detta, det finns dock en massa risker som att man själv blir lurad när man beställer från konstiga ställen. De flesta inom branschen är också säkerligen inte mer lagliga än vad som de behöver för att inte åka dit. (tull och inkomstskatt)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Kort sagt ja.
Folk väljer fortfarande skola och arbete efter lokal tillgång, i viss mån.
Hade världen varit global och vetat om det så hade vi inte haft några importörer alls, då varje verksamhet skulle ha för lätt att etablera sig i utlandet.

Men det här visste du ju redan, så vad frågar du egentligen?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alakai:

Kort sagt ja.
Folk väljer fortfarande skola och arbete efter lokal tillgång, i viss mån.
Hade världen varit global och vetat om det så hade vi inte haft några importörer alls, då varje verksamhet skulle ha för lätt att etablera sig i utlandet.

Men det här visste du ju redan, så vad frågar du egentligen?

Jag tycker det är komiskt eftersom TP inte ens bemödat sig att byta medium. Från internet till ...internet. Från eBay till ...eBay (tradera). Lokal tillgång är det ju inte frågan om.

Edit: Affärsidén kanske fungerar just därför att den är så utomordentligt fånig. Som vaskning ungefär. http://smsvaska.se/vaska.html

"Köp tre och få en paragraf 7-utredning på köpet!"

Visa signatur

"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Ser ofta grejer på tradera som kommer direkt från dealextreme, fast med 20-30% påslag. Just DX är ju fraktfritt och säkert iom paypal så de traderasäljarna har det enkelt (och en feg/oinformerad kundbas).

Skatteverket vet mycket väl om att folk försörjer sig på tradera, de håller utkik efter sådant som ser företagsmässigt ut.

I verkligheten är det svårt att gå plus (om du nu ska slanta tull, moms och skatt). Nästan omöjligt skulle jag säga. Men visst, vill du fiffla så kör på, men det blir aldrig 100% lagligt.

Ska jag svara lite mer på frågan så: Jag känner till folk som kör småskaligt på tradera. Har för mig att en kille drog in några hundringar i veckan på att sälja dildos under diverse alias.

Permalänk
Skrivet av MBY:

Jag tycker det är komiskt eftersom TP inte ens bemödat sig att byta medium. Från internet till ...internet. Från eBay till ...eBay (tradera). Lokal tillgång är det ju inte frågan om.

Men ändå, det är många som håller på med detta. Ur kundperspektiv så känner sig många tryggare att ha en "målvakt" emellan. Nu behöver det inte vara halvskumma saker utan kan mycket väl vara en reservdel till en apparat, där denna ej saluförs i sverige.
Jag själv har t.ex. köpt manualer till apparatur från inte lite skumma ställen, där man kan ifrågasätta deras legitimitet att sälja och kopiera dessa. Men jag hade inget annat val.

Att det sedan i praktiken är svårt att få en sådan business att gå runt är en annan femma, att TS ställer en sådan fråga som han/hon gjorde, tyder på att denna inte är rätt person för jobbet.

Det är lätt att göra en Dunning-Kruger och tro att bara för man är jävligt bra på .. (matematik?), så har man kompetensen som krävs för att kunna leva som "importör". Utan det är ett arbete som kräver sin person.
Precis samma som många andra yrken.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Idén är inte alls dum om man endast ser till potentialen att tjäna lite pengar (och bortser från eventuella legala krav).

eBay är globalt, Tradera är i vart fall begränsat till svenskspråkiga säljare.
Utbudet på eBay är flera magnituder större än Tradera.

Jag har ofta köpt någon liten sladd för en dollar med frakt, mobil/ipod-batteri tre dollar med frakt. En herrans massa små prylar helt enkelt som nästan går att få hem gratis.
Dessutom finns flera säljare som säljer stora partier av saker och ting till ett billigt styckpris.
Bara man hittar rätt saker är jag övertygad om att man kan tjäna "nån tusenlapp i månaden kanske"

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Edit: Affärsidén kanske fungerar just därför att den är så utomordentligt fånig. Som vaskning ungefär. http://smsvaska.se/vaska.html

För någon som har koll på prisskillnaden mellan amerikanska varor och svenska varor torde det vara helt uppenbart att det finns pengar att tjäna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Bästa sidan sedan zombocom!

Anyhow. Det är såhär det fungerar. Du kanske är för smart för dit eget bästa, hade du vetat om att man kunde tjäna pengar genom att utnyttja Internets _lokala_ marknader så hade du kanske varit än rikare.
Lokal marknad på Internet, det är sant.
Det tar dessutom tid för information att spridas.
Men största anledningen är nog att tradera (eBay) har ett högre förtroendekapital än eBay (eBay), i Sverige.

Å tredje sidan, medium har byts ioma tullen existerar. Eller ioma lagvrängning existerar. Eller för att länder existerar :/

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd

Att det funkar betvivlar jag inte. Det är fortfarande fånigt.

Okej om TP antydde att tjänsten är översättning (svenska annonser kanske är lättare att läsa), import-administration, stordriftsfördelar, service, vadsomhelst, men när iden enbart är:

1 Köp på eBay
2 Sälj på eBay
3 Profit
...så är det tämligen fånigt.

Är det jag eller världen som är galen?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MBY:

Snarare vill man kringgå de jobbiga saker som uppkommer när man beställer från andra länder (risk för tull, mindre säkert, ibland något krångligare osv.).

Annars hade väl ingen köpt saker från svenska internetaffärer...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Skrivet av MBY:

Okej om TP antydde att tjänsten är översättning (svenska annonser kanske är lättare att läsa), import-administration, stordriftsfördelar, service, vadsomhelst, men när iden enbart är:

1 Köp på eBay
2 Sälj på eBay
3 Profit

Att köpa och sälja på ett och samma ställen genom att tillägga bättre beskrivning är fullt möjligt.

Men i detta fall, så gör man en annan tjänst och det är att man underlättar för många köpare genom att vara en svensk mellanhand. Väldigt många känner sig tryggare av att beställa från en person på svenska ebay, med bra omdöme, än att göra det motsatta emot en utomlands.
Problemet är dock att få en vettig förtjänst, speciellt om man ska vara laglig. Det krävs då ofta att man minst gör hundra affärer i månaden och helst tusentals. Men det blir ju ett heltidsjobb och det gäller då att veta exakt vad man ska satsa på.

Det är som sagt bara att kolla på tradera och se mängder av folk som gör detta, hur det står till med deras ekonomiska vinst är dock svårt att säga. Men de brukar iaf vara bra på att skaffa ovänner, då de ofta köper lågkvalitéprodukter, som "ingen" vanlig butik vill ta in.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cl3mens:

Ser ofta grejer på tradera som kommer direkt från dealextreme, fast med 20-30% påslag. Just DX är ju fraktfritt och säkert iom paypal så de traderasäljarna har det enkelt (och en feg/oinformerad kundbas).

Skatteverket vet mycket väl om att folk försörjer sig på tradera, de håller utkik efter sådant som ser företagsmässigt ut.

I verkligheten är det svårt att gå plus (om du nu ska slanta tull, moms och skatt). Nästan omöjligt skulle jag säga. Men visst, vill du fiffla så kör på, men det blir aldrig 100% lagligt.

Ska jag svara lite mer på frågan så: Jag känner till folk som kör småskaligt på tradera. Har för mig att en kille drog in några hundringar i veckan på att sälja dildos under diverse alias.

Sett en person som drar in minst 5000:-/mån från DX-köpta prylar.
Moms/tull brukar inte vara några problem för prylar på ett par hundra.
Men rätt vad det är begär skattemyndigheten ut ett försäljningssaldo
för ett år och det kan bli svårförklarat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Random-person:

...kringgå de jobbiga saker som uppkommer när man beställer från andra länder (risk för tull, mindre säkert, ibland något krångligare osv.)

Skrivet av bud_bundy:

tillägga bättre beskrivning är fullt möjligt.
...annan tjänst...underlättar för många köpare...tryggare

Men nu talar ni ju om faktiska tjänster som har ett värde. Fanns det några dylika tjänster angivna i första posten?

Edit: Stalltips: Ironi på nätet...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

1 Köp på eBay
2 Sälj på eBay
3 Profit

Rätt många framgångsrika idéer är så galna och/eller dumma att ingen annan har fått för sig att de faktiskt skulle kunna funka.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Vad är det bra att köpa från dealextreme?

Permalänk
Medlem

Offtopic:
Haha smsvaskning. Gav ett gott skratt Fast antar att det finns folk som har bra med pengar som ser det som en rolig grej.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Offtopic:
Haha smsvaskning. Gav ett gott skratt Fast antar att det finns folk som har bra med pengar som ser det som en rolig grej.

½OffT:
Ja, SMSvaskning är ett urbäst exempel på en tjänst som skulle kunna fungera galet bra i en galen värld.
Fast tjänsten är lite felaktig och hade jag varit smart hade jag snott idén och förbättrat den på detta sätt, håll i dig nu och MBY:

SMSvaskning.
Du skickar ett SMS med en hälsning till vilket nummer som helst. Du debiteras 100 SEK och meddelandet kommer fram med signatur "- ovaskad". Samtidigt debiteras du ytterligare 100 SEK och ett SMS skickas till en av våra servrar med ditt meddelande. I slutet av varje månad så skickar vi in en anons i någon arbetarblaska där vi med slumpmässigt urval av inkomna meddelanden gör reklam för SMSvaskning för att påminna plebejerna om deras lottlösa lott.

Varsågoda. Get it rollin' pls.

-------------------
OnT:
Av dem man själv känner så har ingen lyckats sälja så pass att de gjort sig en bonusverksamhet av det. Tiden de lagt ned har inte varit lönsam jämfört exempelvis arbetssökande.
"eBay-trading is only worth it if your time is worthless"

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Kan du inte beställa typ knarkvågar,usb minnen,multimetrar,mp3 spelare billigt från kina eller liknande ganska så billigt ?
Problemet här är att som det ser ut sitter folk och säljer just de prylarna direkt från de länderna så kan bli svårt att konkurrera med dem.

Försök bara hitta produkter du tror folk kommer köpa från dig, tänk även på vad du tar in så inte tullen tar det för dig ex om du ser några fina knivar du tror du kan sälja men som inte är lagliga här etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cl3mens:

Ofta när det gäller billiga kinaprodukter på tradera så är det just en kinesisk butik bakom det. Dvs att det ibland skickas ifrån Kina direkt. Brukar ofta stå "leverantstid 20-30 dagar" eller liknande.

Permalänk
Inaktiv

Är det inte populärt att göra sina egna smycken nu?
Kanske kan sälja delar till det?