Inlägg

Inlägg som lord_real har skrivit i forumet
Av lord_real

Individuell backlit, mekaniskt tangentbord

Hej alla!

Mina drömmars tangentbord skulle vara ett mekaniskt gamertangentbord, som utöver ha makro och mediaknappar även har individuella backlit lampor som man kan ställa in i indivudella färger. Jag har sett att det börjat dyka upp mekaniska tangentbord som har denna funktion för WASD. Men jag vill ha det så jag kan välja vilka som lyser i vilken färg. Jag vill alltså kunna ställa in så att t.ex. de knappar jag använder i SC2 lyser i en färg, de numeriska knapparna i en annan färg och övriga knappar i en tredje färg.

Icke mekaniskt har ett par (dyra och vad jag sett enbart amerikanska) tangentbord denna funktion. Samt att jag har sett detta i ett par laptops. Så funktionen är inte totalt ny, bara inte populär verkar det som.

Men jag ställer frågan till er för ni har kanske mer LEET-google skillz än vad jag har, eller har kontakter eller på något sätt vet något som jag inte vet.

Finns det någonstans där jag kan beställa mitt drömmars tangetbord eller vet någon om något ställe där de har ett sådant på gång?

Av lord_real

Appropå hotkeys beror nog lite på ras.
Men du har alltså tre hotkeys
Med alla så skulle jag göra något i denna stil.

Med Protoss och terran så skulle jag hotkeya knappen T i varje fall (storm för protoss, stim för terran).

Jag undrar om jag inte skulle hotkeya stop och attack med terran och protoss och hold posistion och attack med zerg.

För man vill hold posistiona med zergligns oftare än med någon annan enhet.
Med terran vill du förr eller senare lära dig stutter step (du tar attack move, stop, attack move, stop etc. etc.) för att skjuta snabbare.

Att snabbt kunna stoppa dina enheter och sedan snabbt gå på attack igen är bra (och man vill inte mova in enheter, man vill attackera in dem).

Men om du kan lösa det med musen enkelt så skulel jag sikta på commandgroups på dina hotkeys. Eller köpa en fetare mus med mer macroknappar. Kanske en sådan där MMO mus som ser ut som ett litet tangentbord. Kan kanske vara en investering för dig oavsett spel. För då kommer du få snabbare accsess till fler hotkeys oavsett spel. Men det krävs nog en liten inkörsperiod.

Av lord_real

Självklart så får man spela och tycka om vilka spel man vill.

Av lord_real

Jag körde för ovanlighetens skull lite 1vs1 häromdagen (är inbiten teamspelare). Jag drog igång mina toss och gjorde en forge fast expand mot min zergmotståndare. Zergen i sin tur gör en två bas timing push som failar.
Då följer han upp den med en till två bas timing push (typ samma push)?? för att när den failar komma med en ytterligare slutgiltig två bas timing push (!!!!????)

Själv expar jag till tre bas, techar till månen och bygger en gigantisk boll av trupp(har alltid strategin att expa och/eller techa när jag har fördel för att vara säker på vinst).

När hans tredje två bas push failat så spenderar han att skriva en A4 med whine. Synd att jag inte sparade det.
Men det gick basicly ut på att jag fuskade som "wallat" med protoss. Och att han skulle rapportera det för det var så hemskt när folk spelade fel??
Sedan så tog han upp som ämne min sexuella läggning, min mammas yrkesval och hur dessa påverkar min karaktär. Slutligen så förklarade han att det var för att jag var en gigantisk nörd som jag kunde krossa honom.
Det senare höll jag iofs med om.

Personligen så ser jag en förlust som en chans att lära mig. Då jag oftare lär mig mer av förlusterna än av vinsterna.
Den här vinsten påminde mig bara om att zerglings är sunkiga mot kanoner, zealots och forcefields. Jag behövde inte lära mig det.

Om snubben nu filosoferar över sin match istället för att whina så skulle han räkna ut att han behöver mer inkomst än mig för att ta mig, och att jag är generellt passiv om jag wallat in med kanoner. Vilket gör att han kan expa stort och sedan techa.
Men av någon anledning så tror jag inte att han tar den lektionen till sig.

Av lord_real

Plat men lirar mest 2vs2 eller 3vs3 eller nexus wars för den delen.
Mmmm nexus wars....:)

http://eu.battle.net/sc2/en/profile/176945/1/RealSCII/

Av lord_real

Banpei heter pylonen.

Jag har börjat experimentera med att gå zerg först för att sedan tech-switcha till antingen terran eller protoss. Har fått en mycket funktionabel build.

Så länge som jag uppmärksammar vad motståndaren gör så vinner jag nästan jämnt med den.

Har till och med vunnit flera varianter när en eller flera av mina medspelare droppat och jag dundrat på själv med den.

Av lord_real

Jag tror också det fungerar, men jag har ingen erfarenhet. Håll oss gärna uppdaterade om det gick eller ej.

Av lord_real

Nexus wars

Hur är det med nexus wars här egentligen? Några fler än jag som kör Nexus Wars US, när man är för trött/full för att kunna spela vanlig SC2 men man fortfarande är SC2 sugen?

Diskuterar gärna strategier och liknande. Och har ni inte testat så gör gärna det.

Av lord_real

Du har bra inställning.
Du spelar för att lära dig och tar kritiken du får som en möjlighet att bli bättre istället för som ett personligt påhopp. Dessa två saker kommer göra att du kommer lära dig och utvecklas snabbt.

Ville bara berömma detta då bara detta är något som många på Starcraftforum måste lära sig först innan de kan bli bättre.

Fortsätt så!

Av lord_real
Skrivet av Aka_The_Barf:

en gammal d2 veteran här som är väldigt besviken, man kan sätta en apa att spela detta spel eftersom man egentligen inte KAN göra fel, bara gällande items. skillsen väljs ut åt dej och det du behöver göra är att välja dom. du kan inte välja vilket du vill ha eller vilken skill du vill ha en runa på.

diablo2 var ett enkelt hack n slash spel men detta är som diablo 2 for kids ungefär.

ligger på act 2 i normal men får nog ta mig i kragen och åtminstone spela igenom det en gång, men alla man känner som spelat det är besvikna eftersom återspelnings värdet är ungefär 0 när man spelat med alla gubbar eftersom man inte kan testa någon tokig build som kanske blir skräp bara för skojs skull.

blir väll så när man kickar gamla d2 skaparna och sätter in wow gubbarna att bygga d3...

Jag säger inte att du har fel. Men spelet blev intressant och kul först på nightamre. Men då vart det skoj och mycket tricksigare och mer som diablo 2

Av lord_real

Jag personligen är relativt nöjd med Diablo 3. Det var dock på tok för enkelt på normal.
Och så vill jag att det skall vara lite mer shoot-em up över det.

Jag var livrädd att de skulle ha gjort en wow-light. Alltså betonat rollspelsaspekten för hårt. Anser inte det behövs då det redan finns en massa sådana.
Jag ser Diablo 3 mer som gamla klassiker som Chaos engine, alien breed och goa klassiker av den skolan.

Det jag anser är det tråkiga med D3 är att:
1. Föremålen borde vara lite mer varierande, skulle kunna räddas av totalt unika legendarys som gör skitcoola annorlunda grejjer.
2. Öka svårighetsgraden
3. Roligare, knasigare bossar med konstiga specialattacker som man behöver lite olika taktiker mot.

Av lord_real

Sedan så är det jädrigt malligt att man alltid krossar någon som sedan visar sig alltid fuska.

Lättare om man är macrospelare än tricksspelare. *;)

Av lord_real
Skrivet av Shrudder:

Kan du länka några sådana trådar?

Inte trådar. Individuella poster.
Men om du inte anser att de finns så kan du få anse det. Ser inget egenvärde i att blåsa upp detta.

Av lord_real
Skrivet av guermantes:

Det bör också noteras att såna förväntningar inte bara är resultatet av egna förhoppningar utan ofta av överdriven marknadsföring/allierade spelsajter som skriver upp och skapar buzz inför releaser av spel som inte alls håller vad de lovar. Många spelare vill tro på buzzet för de längtar efter kickarna de fick när de kom in i spelvärlden. Men efter att tag inser man att man tröttnar på koncepten snabbare än att det går för spelmakarna att uppfinna nya. Och när man låter sig luras av marknadsföringen släpper man ut sin vrede på forumen där det går. Egentligen är det inget fel om man tittar krasst på det hela. Forumen och onlinecommunities är en del av produkten/upplevelsen nuförtiden och det finns inget hållbart skäl till varför bara positiva omdömen eller en "sund diskussionskultur" ska få finnas där. Tycker användare att produkten är undermålig så bör forumaktiviteten spegla detta. Och ärligt talat är det ju inte så svårt att bläddra förbi kritiken? Det här med att hatare förstör communityn låter lite överdrivet. Om 50% av användarna efter lanseringen av Rainbow 6 Vegas tycker att spelet är skit och att det inte alls håller vad marknadföringen har lovat ("samma suveräna tactical shooter action som de tidigare spelen i serien fast nu ännu bättre!") så har dessa användare en på sätt och vis moralisk rätt till 50% av utrymmet på forumen att uttrycka sitt missnöje på, hur än de vill göra det. De 50% som tokgillar spelet har inte monopol på forumen, och många som tokgillade just Vegas hade aldrig spelat de tidigare spelen så de förstod inte ens kritiken - skulle de ha större rätt till forumen? Jag känner mig lite grann som Torbjörn Tännsjö men om vi vill förbli individer och inte bara bondepjäser som blint följer spelbolagens dröm om positiva communities som kan generera stålar så måste man säga ifrån.

Ett mycket bra och välformulerat svar!
Det var nog just ett sådant här svar jag ville få ut av detta.

Tack!

Av lord_real
Skrivet av Shrudder:

Jag har då inte sett någon "hatpost" så som du målar upp här på forumet i alla fall. De trådstarter jag har sett har innehållit vad som är dåligt och inte bara "dis GAeM suxxx".

Jag har dessutom en fråga till dig. Varför gör du en "hatpost" mot "hatposter mot spel"?

Hehe.. Jasså det har du inte.

Och ja jag har gjort hatposter mot dessa poster. Men inte i denna postserie.

Av lord_real
Skrivet av KingCobra:

1. SWOTR är aldeles för linjärt, man tröttnar väldigt snabbt på alla pratsekvenser. Speciellt när man kört samma instance 27 gånger och fortfarande måste vänta 2-3 minuter på någon som inte trycker på något av de 3 valen man kan göra, om och om igen.
2. Grafiken är hyffsad...men blir snabbt tråkig eftersom det inte finns några effekter osv på gearen. Sen ser all gear väldigt lika ut.
3. Instancerna är likadana, det skiljer i stort sett ingenting mellan dom. Det blir först på raidnivå det händer saker och då har de flesta redan tröttnat.
4. PvPn är helt kass. Rörigt, laggigt och svårt.

1. Wow har allt som SWOTR inte har, snygga effekter på gear, otroligt varierande utseenden på instancer osv.
2. WoW har därimot gått på en av de värsta fällorna, de försöker få WoW att passa alla.
3. WoW är för lätt nu för tiden. Comunityn är död på servrarna tack vare LFR och LFG. Vem fan behöver en guild?

Hej King Cobra!

Jag har förståelse för din konstruktiva kritik. Men frågan är mer i denna postserie om varför du känner det viktigt att framlägga den.

Av lord_real

Angående imortals mot terran så rekommenderar jag "bara" dem mot siegetanks och thors. De är rn av mina favoritenheter dock på offensiven för de äter byggnader löjligt fort, så man kan leka med dem på andra sätt (i ett warpprism eller för att äta en wall in t.ex.).

Jag rekommenderar att leka med hightemplar mot bio-terran istället för att gå robobay. Många protosser fastnar i facket att de måste få upp colossen, vilket gör att många är väldigt vana att möta coloss men mindre vana att möta hightemplar. Glöm inte feedback på medivacs/thors/banshees. Den stora nackdelen att inte gå robobay är att man är svagare mot banshee. Men den kan man ofta scouta indirekt genom att hålla koll på vad terranen kastar mot dig.

Angående wallspinevägg så har jag inte kikat på din replay. men du kan väl fundera på vart du hämtar din skada ifrån. Air är inte dumt early mid game mot zerg. Och ett par voidrays är bra hela partiet igenom.
Personligen så kör jag den "tråkiga" builden med tidig exp (gärna forge fast expand), gå air (kanoner hemma), harassa med air, bygga upp gateways, ta en tredje, gå robobay och colosstech. Bumla på med dödsboll (både coloss och voidrays), stalkers med blink. Day9 hade den builden i någon daily nyligen:
Där hittade jag länken: http://blip.tv/day9tv/day-9-daily-436-p1-pvz-3-base-and-long-...

Av lord_real

Det jag menade med hatposter är alltså poster som innehåller ett angrepp på spelet utan någon form av konstruktiv kritik eller väldigt okunstruktiv kritik.

Om jag får ge exempel!

Inte hatpost "Jag ogillar verkligen hur spelets betoning på story får mig att känna att jag spelar ett singleplaerspel, därför har jag valt att spela andra MMOs istället".

Hatpost: "Jädra skitspel!!!! WOW är sjutton gånger bättre!!!!! Swotor dör inom tre månader!"

Inget av ovanstående är mina åsikter då jag aldrig spelat wow och jag gillar storyn i swotor. Men varainter på båda posterna har jag sett i överflöd.

Hatposter har också en tendens att ibland, men inte alltid, innehålla rena personangrepp mot spelare av spelet.

Att framföra konstruktiv kritik i egna trådar har jag full förståelse för. Men att gå in i trådar som innehåller annat för att lägga fram sitt hat förstår jag inte. Ej heller skapa hatposter utan konstruktiv kritik. Det förstår jag inte heller. Därav denna frågestund för att öka min förståelse.

Av lord_real

Om du spelar för att bli bra så är det förluster du måste få.

Om du spelar för att enbart vinna så söker man sig lätt till taktiker som låter en vinna utan ansträngning på. Men man blir ärligt talat inte särskilt bra på SC2 om man bara kör sixpool
Även om man går från brons till guld snabbt.

Nu säger jag inte att du sixpoolar. Utan jag menar att målen "omedelbar vinst" och "Jag skall bli bra" är verkligen inte samma sak.
Och om du skall bli bra så är det mot spelare som är bättre än dig du skall spela mot och du skall förlora. För då lär du dig snabbare (om du tar till dig lektionerna).

Av lord_real

Jag köper en ny dator cirka vartannat år (förra gången tog det tre år) och lägger väldigt mycket pengar på den.
Jag spenderar många timmar i veckan till datorn och vill verkligen ha en dator som klarar sig bra.

Däremot så har jag svårt att tänka mig att jag spelar andra spel än just SC2 och Diablo 3 (kanske lite swotor) om ett år då det skulle vara dags att byta dator med. Så jag har nog kvar denna lite längre än vanligt då den kommer att klara Diablo 3 på högsta inställningarna lekandes trots ett år på nacken.

Så jag tror att jag byter dator om cirka 3 år och antagligen i samband med någon ny innovation som avsevärt förbättrat datorerna / och eller något nytt spel som min dator inte klarar så bra som jag vill.