@Barak: Spel till SNES kostade 800 kr för att det inte fanns någon konkurrens. När marknaden expanderade med kvalitativa konsoller och kvalitativa spel på alla fronter så sjönk priserna. Det hade inget att göra med att utvecklarna behövde mer pengar, det byggde på att folk betalade för att de inte hade ett alternativ.
I dagsläget så finns det gott om alternativ och en ganska hög allmän förståelse för utvecklingskostnaden. Det gör det svårare för utvecklare (eller snarare publicisterna) att ta ut hur höga priser som helst för en produkt som nästan helt saknar kostnader för den "fysiska" produktionen. Samtidigt så har marknaden helt och hållet exploderat i omfång. Ett spel till NES kunde förväntas sälja "många tusen" kassetter om det var bra. I dag så räknas 1 miljon sålda ex som den lägre gränsen för ett spel.
Det finns inga problem med att sälja Diablo 4 för det vanliga (antar €59.95) priset och sedan sätta utvecklarna på att göra expansioner som faktiskt utökar spelet istället för att klämma ut nya tuffare hattar till de som är dumma nog att betala. Det är endast girighet som bestämmer riktningen och det faktum att det är trivialt att trycka ut hattar ur ett kostnadsperspektiv jämfört med att faktiskt bidra med mervärde. Girighet helt enkelt.