Efter månader av spekulering om Microsofts kommande spelkonsoler avtäcktes både design och namn under nattens The Game Awards-evenemang. Namnet blir Xbox Series X vilket antyder flera modeller, men det som avtäcks nu är endast en design.
Xbox Series X bygger på en design som påminner om ett kompakt PC-chassi av tornmodell. Konsolen är ungefär lika bred som en Xbox One-kontroller och den kan placeras både vertikalt och horisontellt. Systemet kyls via en ensam fläkt som trycker luft genom systemet och ut genom ett utflöde på ovansidan. Sett till ljudnivåer ska de motsvara vad dagens Xbox One X genererar.
Den nya kontrollern baseras på samma fundamentala egenskaper som hos Xbox Elite Series 2 Wireless, men uppdaterar denna med några nya funktioner. I dess mittendel finns en knapp för delning av innehåll, i samma stil som Dualshock 4-kontrollern för Playstation 4. Den är också ergonomiskt uppdaterad för att passa fler typer av spelare.
Den nya kontrollern är kompatibel med både Windows 10-baserade PC-system såväl som befintliga konsoler i Xbox One-familjen. En ny konsol behöver också flaggskeppstitlar för att locka nya köpare, och en sådan titel är Senua's Saga: Hellblade II. Det är uppföljaren till Hellblade: Senua's Sacrifice från 2017 som utvecklas av Ninja Theory vilka Microsoft köpte upp 2018.
Senua's Saga: Hellblade II visas upp i en video där all grafik är renderad i spelmotorn. Likt originalet utforskar spelet frågor om det mänskliga sinnet och mental ohälsa, stöpt i en mörk och ogästvänlig värld med inspiration från nordisk- och keltisk mytologi.
Microsoft nämner inget nytt om konsolens prestanda, utöver att den är fyra gånger snabbare än företagets nuvarande prestandakonsol Xbox One X. Microsoft nämner officiellt stöd för 4K-upplösningar vid 60 FPS bilduppdatering, men också stöd för 120 FPS. Bilduppdateringen kan också synkroniseras med skärmen via Variable Refresh Rate (VRR).
Som tidigare avtäckt använder Xbox Series X en kretsuppsättning från AMD med processorkärnor av Zen 2-arkitektur och grafikdel baserad på arkitekturen Navi/RDNA. Microsoft kompletterar denna med stöd för tekniken Variable Rate Shading (VRS), vilken låter utvecklare öka prestanda genom att ändra detaljnivå för olika delar av den renderade bilden.
För att göra spelupplevelsen smidigare tillämpar Microsoft även HDMI-funktionen Auto Low Latency Mode (ALLM) vilken låter spelkonsolen ansluta till skärmen med låglatens-läge, utan att spelaren behöver aktivera detta manuellt. Utvecklare kan styra spelens latensegenskaper via gränssnittet Dynamic Latency Input (DLI).
I samtal med Gamespot-journalister avslöjar Microsoft också att stödet för ray tracing bygger på en kombination av stöd i hårdvaran samt tekniker som implementeras i mjukvara. Det gäller inte bara ljussättning utan kan även användas för att spåra ljudkällor och anpassa ljudet efter detta.
Ett tidigare utlovat stöd för kompatibilitet med Xbox One-serien bekräftas återigen, vilket gäller allt från tillbehör till speltitlar. En av flaggskeppstitlarna till Xbox Series X blir Halo Infinite som även lanseras till nuvarande Xbox One-konsolerna. Funktioner som Achievements-utmärkelser fungerar på båda Xbox-generationer.
Namnet Xbox Series X antyder flera modeller, men nattens avslöjande avtäcker endast en design. Konsolen är också utrustad med en Blu-Ray-spelare, men tidigare rapporter anger att en modell med kodnamn "Lockhart" får enklare prestanda och offrar den optiska skivspelaren.
Microsoft delar inte med sig av prisuppgifter eller mer konkreta lanseringsdatum. Xbox Series X lanseras till julsäsongen 2020 och gör då sällskap med Sonys Playstation 5.