Test: The Elder Scrolls V: Skyrim
Egenskap | Värde |
---|---|
Titel | The Elder Scrolls V: Skyrim |
Utvecklare | Bethesda Softworks |
Genre | RPG |
DirectX-version | 9.0 |
Lanseringsdatum | 2011-11-11 |
Systemkrav |
|
I den femte installationen av den populära Elder Scrolls-serien fortsätter äventyret i Tamriel och utvecklaren Bethesda tar oss denna gång till den hittills outforskade provinsen Skyrim. Med den egenutvecklade grafikmotorn Creation Engine under huven bjuder spelet på storslaget öppna miljöer tillsammans med karaktärsmodeller som får föregångarna att blekna.
Vi mäter prestandan i Skyrim med hjälp av programvaran Fraps där vi återspelar en skogspromenad utanför staden Riften. Med detaljnivåerna uppskruvade till sitt yttersta tillsammans med generösa mängder kantutjämning samt filtrering sätter titeln hård press på kombattanterna. För det där lilla extra använder vi oss även av ett expansionspaket med högupplösta texturer. Observera att vi har uteslutit Crossfire och SLI-konfigurationerna ur detta test då flergrafik-stödet i Skyrim är av tveksam kvalitet.
När episka Skyrim rullar igång är det inte mycket som skiljer mellan Geforce GTX 670 och rivalen Radeon HD 7970. Marginalerna är minimala, och korten presterar i stort sett likvärdigt med en bildfrekvens runt guldstandarden 60 FPS.
De överklockade modellerna från Asus respektive Zotac tar ett steg upp i tabellen, utan att göra några överraskande avtryck. Prestandafördelen mot referensmodellen ligger runt 10 procent.
Med upplösningen i det högre läget tappar Geforce GTX 670 mark mot Radeon HD 7970. Det handlar inte om några enorma skillnader, men en klart mätbar prestandafördel på cirka 8 procent till AMD-kortet.
De båda överklockade varianterna har nytta av respektive prestandabump, och letar sig båda förbi Radeon HD 7970 i tabellen. Faktum är att Zotac-varianten är uppe och nosar hack i häl på Geforce GTX 680.