Helgsnack: Vilka TV-inställningar ändrar du först?

Permalänk
Medlem

Går igenom inställningarna i ordning uppifrån och ned.
Gäller inte bara TV, utan gäller all typ av mjukvara.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Senast jag köpte tv var 2006 och första man gjorde då var att söka fram kanalerna, justera volym, ljus, kontrast, färg och krångligare än så var det inte. Numera ser jag nyheterna på svt-play nån enstaka gång per vecka och det är allt, har inte använt tvn på kanske 10-12 år, den står i källaren och nu funkar den väl inte ens längre efter de ändrade sändningsstandarden för några år sedan. Rev ner antennen för kanske 4 år sedan. Jag saknar inte tv'n, finns inget att se på mer än möjligen nyheterna.

Permalänk
Medlem

Stänger av:

1 - Allt TV relaterat skräp som kommer med Teven, såsom att dom vill du ska signera på avtal att du godkänner en 40 sidors avtal vart du ger dom alla rättigheter till alla dina data, tittarsiffror, riktat reklam etc.

2 - Motion compensation.

3 - Dynamisk kontrast och bildförbättring.

Permalänk
Medlem

Helt sinnessjukt att man fortfarande, 2024, ska behöva gå in och stänga av massa junk.

Behövs inte på världens mest populära [familje av] display [er]. Så utifrån det perspektivet så kan man undra varför tv-tillverkarna krånglar till det...

Permalänk
Medlem

Ljuset - Skruvar ner för att slippa bli synskadad ...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk

Kör Elgiganten fortfarande med att dom kan justera ljusstyrkan och skärpan vid köp av ny TV för någon tusing?!

Det är ju helt absurt.

§1
Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Kör Elgiganten fortfarande med att dom kan justera ljusstyrkan och skärpan vid köp av ny TV för någon tusing?!

Det är ju helt absurt.

Nej dom har kört Calman kalibrering i några år nu. https://www.elgiganten.se/tjanster-tillbehor/tjanster/install...

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Allt som ändrar bilden, kan heta så olika beroende på TV.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Allt trams såsom True Motion och all annan skit som enbart gör att film ser ut som såsig video. Helt obegripligt att folk står ut med eländet?!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Googlar ’rtings settings <modellnamn>’ och går igenom listan och ser vad som passar

De brukar ha bra beskrivningar över vad inställningarna gör

Permalänk
Medlem

Byter från TV:ns sk högtalare till Hemmabio ljud, Eco mode stängs av, Dolby Vision IQ sätts på, alla onödiga filter stängs av, inga TV kanaler söks då TV:n (Panasonic OLED TX - 55LZ1000E), är en streaming TV. Netflix å Disney premium körs från en 4K Apple TV. Har säkert glömt nåt i TVinställningarna men kan inte komma på mer just nu.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Brukar stänga av ljusstyrkan det första jag göra. Ofta är TV i butik på max ljus och färg för att briljera, men hemma får man bara ont i ögonen.

Permalänk
Medlem

Har precis fått till inställningarna så jag är nöjd (55 tums qled), mest var det att minska på temperatur och en del färger, stänga av en del trolleri-grejer. Av gammal vana noterar jag samtliga inställningar på ett papper som får ligga instoppad i manualen. Kan vara bra att ha.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av medbor:

Googlar ’rtings settings <modellnamn>’ och går igenom listan och ser vad som passar

De brukar ha bra beskrivningar över vad inställningarna gör

Detta är tveklöst det bästa man kan göra när ny TV köpts. Enkelt och riktigt värt.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Inte behövt ställa in en tv förr, lär ha rätt "standard" om det finns en sådan sak.

Permalänk
Medlem

Först stänger jag så klart av alla eco-funktioner och ambient light sensor-funktioner. Sedan stänger jag av alla ”förbättringar” (dynamic contrast, color enhancement och allt vad det heter) drar ner skärpan till 0, stänger av rörelseinterpolering, sätter vitpunkten på varmaste läget. Allt för att komma så nära den standard som finns för film/TV/spel helt enkelt.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Vi köpte ny TV för två veckor sedan, en TCL C845. Kommer från en 10 år gammal Sony-TV. Det första vi stängde av eller justerade här hemma var:

  • Allt med det inbyggda Google stängde vi av. Vi använder inte appar i TVn utan bara externa enheter.

  • Ljusstyrkan: Brightness drog vi ner till 10 av 100. Contrast drogs ner till 50 av 100.

  • HDR stängde vi av. Det är inte alls en trevlig upplevelse. Dolby Vision var det sämsta läget i vår TV. När vi kör alla ingångar med SDR så får vi en behaglig upplevelse i snitt mellan alla enheter.

  • Sharpness stängde vi av.

  • Clear Motion, frame interpolation stängde vi av. Det mesta ser fejk ut, lite som ett datorspel eller ML-video.

  • Dynamic contrast stängde vi av. Pumpar och har sig, mycket störande.

  • Automatisk zone-dimming stängde vi av. Det blir fula rutor i skärmen runt ljusa objekt.

  • Automatisk svartnivå stängde vi av. Vi ogillar när bilden ändrar sig konstant beroende på scen.

  • Dynamiska färger och även annat stängde vi av.

  • Ljud: Automatik och specialicerad EQ stängde vi av.

  • Automatisk justering av TVns ljusstyrka efter hur ljust det är i rummet stängdes av. Detta fungerar dåligt för oss.

Listan är längre än så. Men jag slutar här då jag tror intresset är väldigt begränsat med hur just vi ställer in vår bild. 😄

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570