Hifi-ljud på väg till Spotify som tilläggstjänst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Lossless kräver typ dubbelt med lagringsutrymme o bandbredd vilket inte direkt är gratis. O för vad, lite placebokickar?

ALLA har svårt att urskilja mellan 320kbps OGG Vorbis o lossless, skulle säga att det är ganska få som faktiskt klarar det i ett propert ABX-test, men det krävs både utrustning o koncentration utöver dom där guldöronen. O av dom utan guldöron (vilket inkluderar majoriteten av alla människor) lär knappt ens klara att urskilja 192kbps från lossless.

Nä nåt som skulle göra faktiskt ljudkvalitetskillnad är om Spotify började med Dolby Atmos. Inte för dom extra kanalernas eller högre bitratens skull, utan för den extra dynamiken som Dolby påtvingar formatet, -18dB LUFS.

Håller med! Ljudnörd sedan ~15 år tillbaka men jag kommer inte betala extra för lossless spotify. Kör B&W PI7 S2 på språng och hemma har jag en rätt så kompetent stereo men när jag blindtestar så har jag väldigt svårt att avgöra skillnaden mellan 320kbps OGG Vorbis och lossless. Sitter jag och verkligen lyssnar superfokuserat så kan jag kanske pricka rätt 80-90% av gångerna men det är ingen rolig lyssning och inget jag sysslar med. Jag får samma njutning med vanlig Spotify som med lossless FLAC eller liknande. Det viktigaste för mig är att det är tillräckligt bra (vilket Spotify är enligt mig) samt att det är bekvämt och smidigt att använda, vilket Spotify också är då jag kan köra det direkt på min MiniDSP SHD och styra med telefonen.

Sitter man med en vanlig svensson-stereo hemma så känns det som väldigt osannolikt att man skulle klara av att höra skillnaden mellan spotify och lossless. Särskilt om man inte är ljudintresserad.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Lite sent...Tycker Tidal blir bättre och bättre, dessutom erbjuder nu Tidal deras högsta nivå för endast 119 kr i månaden. Det är ganska så svårslaget i min mening. Hos Tidal är också fokuset just på musik, ingen podcast eller ljudbok tvingas på en på startsidan...Företaget har också lämnat bakom sig biasen för hip-hop sedan Jack Dorsey köpte in sig som majoritetsägare.

Qobuz är annars den bästa tjänsten från ett ljudperspektiv, dessvärre en väldigt fattig app rent funktionsmässigt, UI:t faller mig heller inte i smaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 57josa:

Fattar inte varför man skriver "Okomprimerat" när man talar om Flac som i det här fallet. Flac är ju ett komprimerat filformat.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Free_Lossless_Audio_Codec

Det är lika okomprimerat som zip, alltså att man förlustfri komprinering där all data finns kvar efter det packas upp.

Skrivet av Foolwolf:

Dolby atmos eller rejäla inspelningar till att börja med hade varit bättre. Spotify har klart det sämsta och plattaste ljudet av alla tjänster - så de behöver inte lossless för att förbättra sig utan som du säger - bara fan fixa till i grunden. Jämför man egna enkla VBR rippade CD med Spotify är skillnaden ibland brutal...

Jag har inga perfekta guldöron men jag hör garanterat inte dåligt o jag vet vad jag ska lyssna efter, så när folk säger att nån ljudlig skillnad som är "stor", "natt o dag" eller "brutal" där jag hör noll o nada skillnad o där jag aldrig sett nå blindtester eller studier som stödjer den där "brutala" skillnaden så undrar jag hur folk lyssnar för att "höra" det dom tror dom hör? Har du kollat att du matchat ljudnivåerna _perfekt_, mastern är samma o att du gjort det blint?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Det är inte bara okej. Det är bättre än konkurenterna.
Lossless är helt skit i samma om det inte är samma utbud.
Kostar liksom att lagra och strema väldigt mycket större mängder med musik.
Enda konkurrenten på allvar till Spotify är Youtube Premium-tjänsten med ett likvärdigt utbud.

Kanske skiljer sig men jag har allt jag haft på mina Spotify listor sedan 2010 som fanns i Deezer, men det är helt klart en poäng

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Det är lika okomprimerat som zip, alltså att man förlustfri komprinering där all data finns kvar efter det packas upp.
Jag har inga perfekta guldöron men jag hör garanterat inte dåligt o jag vet vad jag ska lyssna efter, så när folk säger att nån ljudlig skillnad som är "stor", "natt o dag" eller "brutal" där jag hör noll o nada skillnad o där jag aldrig sett nå blindtester eller studier som stödjer den där "brutala" skillnaden så undrar jag hur folk lyssnar för att "höra" det dom tror dom hör? Har du kollat att du matchat ljudnivåerna _perfekt_, mastern är samma o att du gjort det blint?

Japp testat blint flera gånger mellan tjänsterna. Vänligen notera att jag inte pratar om loseless mot 320 etc, utan Spotify som tjänst och dess ingående kvalitet.
När det gäller te.x Flac mot VBr mp3 krävs det väldigt mycket för att jag skall höra någon skillnad, utan det är mellan tjänsterna som jag menar här.
Spotify har grötigaste ljudet om man jämför med CD, Tidal, YouTube, HDTracks etc. Om jag däremot bara pratar om loselss eller ej så beror det ju på hur det görs. Jag köper ofta FLAC från HDTracks och gör om till MP3. HDTracks musik hör jag stor skillnad på jämfört med Spotify .
HdTrakcs Flac eller min VBR MP3:a ahör jag däremot ingen större skillnad på, ens om jag koncentrerar mig.

Så, mitt inlägg är för att belysa att Spotify=skräp, oavsett vad de säljer. IMHO. Deras lossless är nog inget jag tänker betala för med tanke på hur dålig kvaliteten är i grunden. Största anledninen tilla tt jag använder Spotify är att vi kör familje abonnemang, och att jag inte vill betala för många tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Japp testat blint flera gånger mellan tjänsterna. Vänligen notera att jag inte pratar om loseless mot 320 etc, utan Spotify som tjänst och dess ingående kvalitet.
När det gäller te.x Flac mot VBr mp3 krävs det väldigt mycket för att jag skall höra någon skillnad, utan det är mellan tjänsterna som jag menar här.
Spotify har grötigaste ljudet om man jämför med CD, Tidal, YouTube, HDTracks etc. Om jag däremot bara pratar om loselss eller ej så beror det ju på hur det görs. Jag köper ofta FLAC från HDTracks och gör om till MP3. HDTracks musik hör jag stor skillnad på jämfört med Spotify .
HdTrakcs Flac eller min VBR MP3:a ahör jag däremot ingen större skillnad på, ens om jag koncentrerar mig.

Så, mitt inlägg är för att belysa att Spotify=skräp, oavsett vad de säljer. IMHO. Deras lossless är nog inget jag tänker betala för med tanke på hur dålig kvaliteten är i grunden. Största anledninen tilla tt jag använder Spotify är att vi kör familje abonnemang, och att jag inte vill betala för många tjänster.

Har samma erfarenhet själv, testat Spotify blint mot Apple Music och Tidal flera gånger och alla som varit med har med statistiskt signifikans kunnat pricka Spotify som den sämre.

Mer anekdotiskt tycker jag både Tidan och Apple Music har mycket fylligare ljud även i mina AirPods Pro.

Testat 320 MP3 mot lossless FLAC också och där kunde ingen höra skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Japp testat blint flera gånger mellan tjänsterna. Vänligen notera att jag inte pratar om loseless mot 320 etc, utan Spotify som tjänst och dess ingående kvalitet.
När det gäller te.x Flac mot VBr mp3 krävs det väldigt mycket för att jag skall höra någon skillnad, utan det är mellan tjänsterna som jag menar här.
Spotify har grötigaste ljudet om man jämför med CD, Tidal, YouTube, HDTracks etc. Om jag däremot bara pratar om loselss eller ej så beror det ju på hur det görs. Jag köper ofta FLAC från HDTracks och gör om till MP3. HDTracks musik hör jag stor skillnad på jämfört med Spotify .
HdTrakcs Flac eller min VBR MP3:a ahör jag däremot ingen större skillnad på, ens om jag koncentrerar mig.

Så, mitt inlägg är för att belysa att Spotify=skräp, oavsett vad de säljer. IMHO. Deras lossless är nog inget jag tänker betala för med tanke på hur dålig kvaliteten är i grunden. Största anledninen tilla tt jag använder Spotify är att vi kör familje abonnemang, och att jag inte vill betala för många tjänster.

Korrekt nivåmatchat (ner till 0,1dB) o exakt samma master? Hade iaf gärna sett lite mer data på det där då dina anekdoter inte alls matchar mina. Jag har förr själv spelat in direkt ifrån Spotify o Tidal o ABX-testat utan att klara det alls, o även ABX-testat mot nertankade FLAC-filer. Hade gärna bistått med lite data (typ Deltawave-grafer) på det också men det var ett tag sen jag gjorde det o hittar inte tillbaks till dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Korrekt nivåmatchat (ner till 0,1dB) o exakt samma master? Hade iaf gärna sett lite mer data på det där då dina anekdoter inte alls matchar mina. Jag har förr själv spelat in direkt ifrån Spotify o Tidal o ABX-testat utan att klara det alls, o även ABX-testat mot nertankade FLAC-filer. Hade gärna bistått med lite data (typ Deltawave-grafer) på det också men det var ett tag sen jag gjorde det o hittar inte tillbaks till dom.

Jag har precis varit hos läkaren och undersökt öronen då jag är 50 och en del av de högre ljuden helt sonika försvunnit säga att jag har väldigt god hörsel, det jag har kvar, men om du inte hör detta efter alla dina data och bitar hit och dit borde snarare du kolla dina öron hos någon.
Jag är inte någon audiofil eller någon som smeker guldkablar hemma, men jag hör när saker och ting låter annorlunda och är väldigt känslig för ljud. Jag behöver inte särskilt avancerade saker för att höra skillnad på en del material jämförelsevis mellan spotify och tidal - det är inte särskilt svårt när man lyssnar på metal, rock mm som är mina favoritgenrer där jag kan låtarna.

Också, det verkar inte som om du förstår mig, du pratar om exakt samma master - men det spelar ingen roll då tidal och spotify genererar egna streams som de sänder. Det är det jag pratar om - jag sätter på Foo Fighters på CD, på Tidal och på Spotify - kollar med en app att volymen är hyfsat lika - och lyssnar. Ja, jag hör skillnad - gör inte du - ditt problem eller inte om du oavsett helt enkelt njuter av musiken.

Permalänk
Skrivet av D3str0yer:

Lite sent...Tycker Tidal blir bättre och bättre, dessutom erbjuder nu Tidal deras högsta nivå för endast 119 kr i månaden. Det är ganska så svårslaget i min mening. Hos Tidal är också fokuset just på musik, ingen podcast eller ljudbok tvingas på en på startsidan...Företaget har också lämnat bakom sig biasen för hip-hop sedan Jack Dorsey köpte in sig som majoritetsägare.

Qobuz är annars den bästa tjänsten från ett ljudperspektiv, dessvärre en väldigt fattig app rent funktionsmässigt, UI:t faller mig heller inte i smaken.

Det är för att Qobuz är gjord att man själv skall skapa sin lista och det man själv önskar att lyssna på. Det man gör är att till exempel söka på sina artister man gillar. Sedan ligger de lagrade under sök.
Om du lyssnar på något och man är färdig så kan Qobuz spela upp ett förslag utifrån det du har lyssnat på. Tjänsten är fokus på musik och de erbjuder även magasiner om artister. Man kan hitta allt möjligt. Deras system går ut på att casta musik om man vill spela upp på en extern enhet och stödjer alla plattformar. Jag var som dig i början. Hemskt UI. Numera använder jag inget annat än Qobuz och 160kr/mån är inte så farligt.
Spotify har jag lämnat sedan länge. Inget emot att andra kör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Lite sent...Tycker Tidal blir bättre och bättre, dessutom erbjuder nu Tidal deras högsta nivå för endast 119 kr i månaden. Det är ganska så svårslaget i min mening. Hos Tidal är också fokuset just på musik, ingen podcast eller ljudbok tvingas på en på startsidan...Företaget har också lämnat bakom sig biasen för hip-hop sedan Jack Dorsey köpte in sig som majoritetsägare.

Qobuz är annars den bästa tjänsten från ett ljudperspektiv, dessvärre en väldigt fattig app rent funktionsmässigt, UI:t faller mig heller inte i smaken.

Deezer har också musikfokus, har använt den i fyra år. Men nu efter att ha provat Tidal i ett par månader så går jag över till den istället. Mest för att dess algoritm för att presentera musik som jag föredrar är superb. Den tycks veta vilken känsla jag är ute efter.
När jag lämnade Spotify (eftersom den lämnat musikfokuset och blaffat på med saker som är helt ointressanta istället) märkte jag att inga av de strömningstjänster jag provat (Amazon, Apple Music, youtube) hade lika bra algoritm som Spotify. Deezer var den som kom närmast och inte lika dålig som de tidigare nämnda. Tidal har jag aldrig testat förut då den varit så dyr, men nu när de sänkte priset så passade jag på att prova deras gratismånad och föll direkt. Minst lika bra algoritm som spotifys, om inte bättre. Deezer är ju billigare (vid helårsbetalning) men finner algoritmen värd att betala mer för.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Jag har precis varit hos läkaren och undersökt öronen då jag är 50 och en del av de högre ljuden helt sonika försvunnit säga att jag har väldigt god hörsel, det jag har kvar, men om du inte hör detta efter alla dina data och bitar hit och dit borde snarare du kolla dina öron hos någon.
Jag är inte någon audiofil eller någon som smeker guldkablar hemma, men jag hör när saker och ting låter annorlunda och är väldigt känslig för ljud. Jag behöver inte särskilt avancerade saker för att höra skillnad på en del material jämförelsevis mellan spotify och tidal - det är inte särskilt svårt när man lyssnar på metal, rock mm som är mina favoritgenrer där jag kan låtarna.

Också, det verkar inte som om du förstår mig, du pratar om exakt samma master - men det spelar ingen roll då tidal och spotify genererar egna streams som de sänder. Det är det jag pratar om - jag sätter på Foo Fighters på CD, på Tidal och på Spotify - kollar med en app att volymen är hyfsat lika - och lyssnar. Ja, jag hör skillnad - gör inte du - ditt problem eller inte om du oavsett helt enkelt njuter av musiken.

Fast... @Gurrrra poäng var ju att om man ska göra blindtester så är ju grejen att det måste vara jämförbart på riktigt efter konstens alla regler annars blir det ju bara fel.

"Kollar med en app att volymen är hyfsat lika" kvalar ju sannolikt inte in som ett helt legitimt blindtest om man ska vara så kategorisk som du är med sin förmåga att märka vad som är komprimerat och inte.

Lägger inte mer värdering i den biten än så. Men han ställde helt rimliga frågor enligt mig som helt oinsatt och du svarar med en allt annat än trevlig attityd. Det gör ju, enligt mig, inte att du framstår som värst trovärdig -- mina två cents

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Det är för att Qobuz är gjord att man själv skall skapa sin lista och det man själv önskar att lyssna på. Det man gör är att till exempel söka på sina artister man gillar. Sedan ligger de lagrade under sök.
Om du lyssnar på något och man är färdig så kan Qobuz spela upp ett förslag utifrån det du har lyssnat på. Tjänsten är fokus på musik och de erbjuder även magasiner om artister. Man kan hitta allt möjligt. Deras system går ut på att casta musik om man vill spela upp på en extern enhet och stödjer alla plattformar. Jag var som dig i början. Hemskt UI. Numera använder jag inget annat än Qobuz och 160kr/mån är inte så farligt.
Spotify har jag lämnat sedan länge. Inget emot att andra kör det.

Tycker fortfarande att algoritmen inte är lika skarp som Tidal, Qobuz har rekommendationer är skit, dessutom bara 1 ny lista per vecka.

Tidal har också såklart ett mycket bättre interface, musikvideos, billigare och senast jag kollade så fanns det fotfarande ingen motsvarighet till Spotify/Tidal "connect".

Appen är också mycket mer funktionsfattig, tar också sjukt lång tid att ladda ner dina spellistor till mobilen.

Tidal är den bästa tjänsten utan protest i min mening!:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Enligt läckt kod kan okomprimerat ljud släppas som ett tillägg till ditt Premium-abonnemang.

Läs hela artikeln här

Det har varit snack om Spotify Hifi i ett par år nu. Vad är det som tar sån tid egentligen? Tidal, som har en urrrrrrkass GUI och app generellt på PC och Android, erbjuder lossless för mindre peng än Spotify, trots att man inte ens kan lyssna på musiken via Tidal i högre än High! Fick aldrig Tidal att fungera på Windows, stod bara och laddade i evigheter när man tröck på play.

Varför välja Spotify "Hifi" eller vad de kommer kalla det? De flesta hör ingen skillnad mellan 160kbit AAC och 320kbit AAC så skillnaden mellan 320 och 1000+ lär vara i väldigt specifika låtar eller frekvenser.

Är det någon som har ett blindtest mellan AAC 160, AAC 320 och lossless?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Fast... @Gurrrra poäng var ju att om man ska göra blindtester så är ju grejen att det måste vara jämförbart på riktigt efter konstens alla regler annars blir det ju bara fel.

"Kollar med en app att volymen är hyfsat lika" kvalar ju sannolikt inte in som ett helt legitimt blindtest om man ska vara så kategorisk som du är med sin förmåga att märka vad som är komprimerat och inte.

Lägger inte mer värdering i den biten än så. Men han ställde helt rimliga frågor enligt mig som helt oinsatt och du svarar med en allt annat än trevlig attityd. Det gör ju, enligt mig, inte att du framstår som värst trovärdig -- mina två cents

Om du skall försöka lägga ord i min mun, läs helst mina först. Var skriver jag att jag kan höra skillnaden mellan komprimerat eller ej? Jag säger bara mellan tjänster - samma musik på olika medier låter olika. Han ställer frågor, som inte berör det jag säger. Att jag låter otrevlig ligger i ditt huvud - det är bara text så du kanske läser mina inlägg på det viset.
Har försökt att påpeka min ställning som inte är det Gurrra pratar om, inte heller du.
Jag håller med Gurrra i mycket, att komprimeringsgrader är väldigt toksvårt att höra skillnad på, men att höra skillnad på samma sång via Spotify kontra CD, Tidal etc - är det inte.
Kommer inte försöka att förtydliga ytterligare en gång då jag inte känner att jag vill framstå som otrevlig här. Men, om det är av intresse, läs gärna igenom hela mitt argument, och se att jag argumenterar att Spotify har sämre ljud - inte att jag hör skillnad mellan komprimeringsgrader - det skriver jag rätt ut i ett par inlägg att jag verkligen inte gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Jag har precis varit hos läkaren och undersökt öronen då jag är 50 och en del av de högre ljuden helt sonika försvunnit säga att jag har väldigt god hörsel, det jag har kvar, men om du inte hör detta efter alla dina data och bitar hit och dit borde snarare du kolla dina öron hos någon.
Jag är inte någon audiofil eller någon som smeker guldkablar hemma, men jag hör när saker och ting låter annorlunda och är väldigt känslig för ljud. Jag behöver inte särskilt avancerade saker för att höra skillnad på en del material jämförelsevis mellan spotify och tidal - det är inte särskilt svårt när man lyssnar på metal, rock mm som är mina favoritgenrer där jag kan låtarna.

Också, det verkar inte som om du förstår mig, du pratar om exakt samma master - men det spelar ingen roll då tidal och spotify genererar egna streams som de sänder. Det är det jag pratar om - jag sätter på Foo Fighters på CD, på Tidal och på Spotify - kollar med en app att volymen är hyfsat lika - och lyssnar. Ja, jag hör skillnad - gör inte du - ditt problem eller inte om du oavsett helt enkelt njuter av musiken.

Jo men du påstod ju att det inte var bitrate som gjorde att det var en ljudlig skillnad utan nåt annat tekniskt, så för att ta bort alla potentiella andra fel som påverkar så _måste_ det vara samma master, ljudnivåmatchat mer än "hyfsat", alltså ner till 0,1dB o det måste ske blint för att få bort all typ av bias. Om inte så är det ett ogiltigt test
För grejen är att 320 OGG Vorbis anses som så gott som helt transparent där det finns kanske några "killer samples" som vissa människor kan höra om dom kämpar lite, så när det kommer folk som påstår att skillnaden är "stor", "natt o dag" eller "brutal" så blir jag alltid fundersam på hur dom faktiskt har testat det. Det här har ju diskuterats i årtal, så varje gång det påstås så vill jag gärna få nåt slags belägg för det utöver anekdoter för att för en gångs skull bli motbevisad, men so far har det inte skett

Permalänk

Hur stor är skillnaden om man sitter på en medelbra anläggning? Är det värt att uppgradera? Har en Onkyo 9010 tvåkanals förstärkare som jag kör en digital signal till och sen ett par Wharfedale stativhögtalare.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem

Jag är övertygad om att det inte är bitrate eller eller val av komprimering(lossless FLAC) som gör att Qobuz låter förvånansvärt bra. Det skulle lika gärna kunna varit lossy 320kbps AAC. Det är snarare att man tricksat så lite som möjligt med ursprungsmaterialet och att det låter "ärligt".

Jag har tex svårt att svälja Tidals MQA debakel, det gnager i själen även om öronen inte skulle höra någon skillnad.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jo men du påstod ju att det inte var bitrate som gjorde att det var en ljudlig skillnad utan nåt annat tekniskt, så för att ta bort alla potentiella andra fel som påverkar så _måste_ det vara samma master, ljudnivåmatchat mer än "hyfsat", alltså ner till 0,1dB o det måste ske blint för att få bort all typ av bias. Om inte så är det ett ogiltigt test
För grejen är att 320 OGG Vorbis anses som så gott som helt transparent där det finns kanske några "killer samples" som vissa människor kan höra om dom kämpar lite, så när det kommer folk som påstår att skillnaden är "stor", "natt o dag" eller "brutal" så blir jag alltid fundersam på hur dom faktiskt har testat det. Det här har ju diskuterats i årtal, så varje gång det påstås så vill jag gärna få nåt slags belägg för det utöver anekdoter för att för en gångs skull bli motbevisad, men so far har det inte skett

Jag påstår inget alls - jag nämner att jag med flera andra här hör skillnad på en låt, album på Spotify jämfört med att höra den någon annanstans. Ta bort alla värdeord här och använd endast vad jag sa ovan så blir det inga enorma, brutala etc värdeord.
Det känns som om vi hamnat i stickspår med varandra och tror helt ärligt att hade vi suttit över en kopp kaffe istället för bakom tangentborden hade detta sedan länge varit en icke-snackis.
Nu, önskar jag dig en trevlig kväll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Jag påstår inget alls - jag nämner att jag med flera andra här hör skillnad på en låt, album på Spotify jämfört med att höra den någon annanstans. Ta bort alla värdeord här och använd endast vad jag sa ovan så blir det inga enorma, brutala etc värdeord.
Det känns som om vi hamnat i stickspår med varandra och tror helt ärligt att hade vi suttit över en kopp kaffe istället för bakom tangentborden hade detta sedan länge varit en icke-snackis.
Nu, önskar jag dig en trevlig kväll

Jag påstod dock inte att just du hörde den där stora brutala skillnad, utan att det finns folk som gör det. Du påstår däremot att du hör en skillnad o det är den jag tvivlar lite på just av alla tidigare anledningar, o den anledningen som jag oftast ser är just den där biasen. Våra hjärnor är bra på att luras o det är just det jag tror sker här. O egentligen inget fel på att just du tror dig höra nån skillnad, men när du o många andra sprider vidare det som nån slags sanning o myten bara fortsätter o fortsätter o sen att många företag utnyttjar det genom att sälja lossless som det bästa sen skivat bröd o sen fortsätter ännu längre med highres som verkligen är ren ormolja så har jag ganska svårt att inte säga emot. Ljudindustrin är ju nämligen full med så många myter där företag cashar in på det o jag hatar det.

Skrivet av Midvintersorg:

Hur stor är skillnaden om man sitter på en medelbra anläggning? Är det värt att uppgradera? Har en Onkyo 9010 tvåkanals förstärkare som jag kör en digital signal till och sen ett par Wharfedale stativhögtalare.

Noll skillnad. Lägg om något dom pengarna på konserter med dina favoritartister eller köp lite album av dom på Bandcamp, där gör pengarna betydligt mer nytta både för dig o för musikerna du lyssnar på

Permalänk
Skrivet av D3str0yer:

Tycker fortfarande att algoritmen inte är lika skarp som Tidal, Qobuz har rekommendationer är skit, dessutom bara 1 ny lista per vecka.

Tidal har också såklart ett mycket bättre interface, musikvideos, billigare och senast jag kollade så fanns det fotfarande ingen motsvarighet till Spotify/Tidal "connect".

Appen är också mycket mer funktionsfattig, tar också sjukt lång tid att ladda ner dina spellistor till mobilen.

Tidal är den bästa tjänsten utan protest i min mening!:)

Quboz använder casting därav finns det inte så kallad Connect. När du castar använder du de öppna protokoll som finns tillgängliga för överföring. Det finns vissa enheter som inte stödjer Tidal connect därav att använda fritt överföringsprotokoll så kommer man runt problemet.

Exempel
Kör med HEOS där finns Tidal inbyggt, den är värdelös. Många gånger förut när jag använde det så buggade allt för mycket. Många gånger fick jag att Tidal inte kunde hitta med mera. När jag gick över till Qobuz och trycker på symbolen casta så hittar den min enhet utan problem och allt fungerar felfritt.

Quboz är enbart mest för musik därav finns det inte några musikvideos. Det är fokus på musik.
Använder ej offline mode så där kan jag ej uttala mig om hur det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Quboz använder casting därav finns det inte så kallad Connect. När du castar använder du de öppna protokoll som finns tillgängliga för överföring. Det finns vissa enheter som inte stödjer Tidal connect därav att använda fritt överföringsprotokoll så kommer man runt problemet.

Exempel
Kör med HEOS där finns Tidal inbyggt, den är värdelös. Många gånger förut när jag använde det så buggade allt för mycket. Många gånger fick jag att Tidal inte kunde hitta med mera. När jag gick över till Qobuz och trycker på symbolen casta så hittar den min enhet utan problem och allt fungerar felfritt.

Quboz är enbart mest för musik därav finns det inte några musikvideos. Det är fokus på musik.
Använder ej offline mode så där kan jag ej uttala mig om hur det är.

Casting stödjer väl inte gapless playback? O vet inte hur stabilt det är just med Quboz, men har castat annat o det har varit lite halv ostabilt.
Spotify Connect är iaf kung, kunde bugga lite ibland förr men nu har jag inte haft några som helst problem med det på väldigt länge, så sömlöst det kan bli!

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Casting stödjer väl inte gapless playback? O vet inte hur stabilt det är just med Quboz, men har castat annat o det har varit lite halv ostabilt.
Spotify Connect är iaf kung, kunde bugga lite ibland förr men nu har jag inte haft några som helst problem med det på väldigt länge, så sömlöst det kan bli!

Wifi
Jag har min Quboz inställd på 24/96 eftersom det är väldigt lite musik jag har hittat som jag lyssnar på som är 24/192 mest bara 24/48 jag castar till Marantz NA6006 och det fungerar felfritt när den har hittat musik med Hi res inga buggar alls. Nu kör jag över AirPlay från Apple enheter. Förut hadde jag Samsung S22u fungerade felfritt där också. Även när jag castade till min Phillips TV över Samsung telefon var det inga problem heller.

Tidal var rent helvete med HEOS så därför kastade jag ut det. Gissar på skräpet HEOS appen, den suger hårt. Däremot produkter som hör ihop med dess eko system är bra. Streamern den är bra.
Kör mest stereo ljud.
Nej jag är inte audiofil utan jag lyssnar på väldigt mycket musik. Allt möjligt som är bra. Nu blir det nog en del Wilmer X eftersom jag såg det fanns en ny skiva. Blir mycket pendling. Lyssnar en hel del via Momentum 4 tycker dess touch funktion är rent helvete. I hemmet hägrar det nya högtalare. Hittar inget som lockar som jag anser kan konkurrera ut mina KEF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Wifi
Jag har min Quboz inställd på 24/96 eftersom det är väldigt lite musik jag har hittat som jag lyssnar på som är 24/192 mest bara 24/48 jag castar till Marantz NA6006 och det fungerar felfritt när den har hittat musik med Hi res inga buggar alls. Nu kör jag över AirPlay från Apple enheter. Förut hadde jag Samsung S22u fungerade felfritt där också. Även när jag castade till min Phillips TV över Samsung telefon var det inga problem heller.

Tidal var rent helvete med HEOS så därför kastade jag ut det. Gissar på skräpet HEOS appen, den suger hårt. Däremot produkter som hör ihop med dess eko system är bra. Streamern den är bra.
Kör mest stereo ljud.
Nej jag är inte audiofil utan jag lyssnar på väldigt mycket musik. Allt möjligt som är bra. Nu blir det nog en del Wilmer X eftersom jag såg det fanns en ny skiva. Blir mycket pendling. Lyssnar en hel del via Momentum 4 tycker dess touch funktion är rent helvete. I hemmet hägrar det nya högtalare. Hittar inget som lockar som jag anser kan konkurrera ut mina KEF

O gapless funkar?

Permalänk
Medlem

Dom är för sena på bollen, gick över till Tidal för många år sedan för att få mqa.

Permalänk

Jo, jag bytte till Apple Music från Spotify för mer än ett år sen för de kör lossless sen via min DAC/stereo. I början var deras algoritmer för att hitta min musik riktigt kass men de har blivit betydligt bättre. Så den delen saknar jag inte heller så jag stannar nog kvar.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt att man kan ta lossless audio och komprimera sönder ljudet, sedan ta betalt för att man ska skicka orginalfilen. Hur dumt är inte det. Visst, det tar mer plats på Spotifys servrar och mer bandbredd, men ändå. Har haft Spotify sedan de startade, men om Spotify ska börja ta extra betalt för lossless så kan man lika gärna byta till Apple Music.

Permalänk
Medlem

Jag har väldigt svårt med att hitta skillnader i tex MP3 mot FLAC och liknande (om det inte är en 90:tals mp3 med 128kbps eller lägre)
Jag lyssnar mer på musiken än kvaliteten på inspelningen förmodligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Deezer har också musikfokus, har använt den i fyra år. Men nu efter att ha provat Tidal i ett par månader så går jag över till den istället. Mest för att dess algoritm för att presentera musik som jag föredrar är superb. Den tycks veta vilken känsla jag är ute efter.
När jag lämnade Spotify (eftersom den lämnat musikfokuset och blaffat på med saker som är helt ointressanta istället) märkte jag att inga av de strömningstjänster jag provat (Amazon, Apple Music, youtube) hade lika bra algoritm som Spotify. Deezer var den som kom närmast och inte lika dålig som de tidigare nämnda. Tidal har jag aldrig testat förut då den varit så dyr, men nu när de sänkte priset så passade jag på att prova deras gratismånad och föll direkt. Minst lika bra algoritm som spotifys, om inte bättre. Deezer är ju billigare (vid helårsbetalning) men finner algoritmen värd att betala mer för.

Tycker Spotify är den som har överlägsnast algoritm, är enda jag använder det till. Fungerar bra att hitta gamla låtar och artister efter ett tag. Blir att man gör listor i Spotify och sen plocka enstaka låtar i flac för själva lyssningen... Tidal tycker jag har haft överlägset bäst ljudkvalitet men appen i sig är ju ingen höjdare. Tyckte det var lite kul med MQA på DACen med Tidal och satt och luslyssnade efter skillnader i flera månader.. trots allt hat det formatet fått bland audiofiler och den rena vetenskapen bakom det hela så känner jag mig fortfarande övertygad om att MQA filerna på Tidal innan de gjorde om var det bästa jag hört när det kommer till kvalitet, snäppet över flac till och med fast det inte borde vara möjligt.

Nåja..