Fick varning i F-secure om Trojan.TR/Crypt.ZPACK.Gen2 efter att ha uppdaterat mitt Steam bibliotek, bland annat cs2 go

Permalänk

Fick varning i F-secure om Trojan.TR/Crypt.ZPACK.Gen2 efter att ha uppdaterat mitt Steam bibliotek, bland annat cs2 go

En skadlig fil togs bort
Sökväg C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\downloading\1599340\Binaries\Win64
Fil:EFEngine.dll
Orsak: Trojan.TR/Crypt.XPACK.Gen2

Bör man vara orolig? Varför laddar steam ner trojaner eller är det false positive där f secure tror det är en trojan fast det inte är det?
Och F-scure kallar allt som kan ladda ner saker för generiskt för Trojan.TR/Crypt.XPACK.Gen2?
Jäkligt märkligt första gången jag fått en vaning i F-secure

Efter läst vidare verkar det vara något med lost ark...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Folk använder fortfarande 3rd party antivirus?
Nog garanterat false positive.

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Folk använder fortfarande 3rd party antivirus?
Nog garanterat false positive.

Ja tycker F-secure är riktigt bra faktiskt...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Ja tycker F-secure är riktigt bra faktiskt...

Hur avgör du det?

Permalänk
Medlem

Kontrollera filen på VirusTotal.

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Hur avgör du det?

Kanske bara är en subjektiv bedömning och det kanske räcker med windows egna? Men jag inbillar mig att f-secure funkar bra.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av TechWolf:

Kontrollera filen på VirusTotal.

F-secure tog bort filen och starta om datorn.

Verkar vara antifusk för lost ark... Kanske tog sig friheter och f-secure blev osäker

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Smite hade en uppdatering i tisdags och efter den varnade både windows och avast att spelet var en trojan.

Permalänk
Skrivet av Rasmus117:

Smite hade en uppdatering i tisdags och efter den varnade både windows och avast att spelet var en trojan.

Okey dom kanske inte hunnit uppdatera sitt library. Men jobbaigt om en trojan smygit sig in. Är nog bara false positives

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Ställ in ditt antivirus så att det åtminstone lägger filerna i karantän.

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

F-secure tog bort filen och starta om datorn.

Verkar vara antifusk för lost ark... Kanske tog sig friheter och f-secure blev osäker

vill minnas att dden där dll filen är en del av Easy anti cheat som bland annat används i lost ark

unreal engine spel från epic games brukar också ofta använda den har jag märkt så det kan komma med lite alla möjliga spel även från steam där spelet kräver EAC för att kunna köras ibland.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows