B-ray.se anmäls saknade

Permalänk
Medlem

Har alltid tyckt att hela den sidan ser lite suspekt ut, loggan ser ut som något en novis i photoshop kunnat slänga ihop på 5min.
Aldrig köpt något där pga detta.
Gör alla mina köp på komplett eller inet.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Singel:

Betalar man innan man fått varorna får man skylla sig själv när snålheten bedrar visheten.

Skrivet av StålNisse:

Så du tycker det är helt normalt att man blir lurad och bedragen och ska skylla sig själv? Detta är ett tecken på vart världen är på väg.

Håller med Singel. Betalar man innan man sett varan, eller åtminstone paketet, så får man skylla sig själv om man blir "blåst". Det betyder inte att jag tycker man ska förutsätta att alla företag är oseriösa men om en firma är konkurshotad är det knappast en bra taktik att sluta ta emot förskottsbetalningar då varje krona är viktig i kampen för att rädda företaget, och lyckas det inte har man nog större problem än en hop uppretade f.d. kunder.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Tumregler för e-handel:

Aldrig handlat på stället förr? Kolla Prisjakt/Pricerunner recensioner. Bör vara 90%+ positiva recensioner, de resterande är oftast negativa pga. kunder som är otåliga vid garanti, service och reklamationsåtaganden eller långsam leverans trots lagerförd vara.

Saknas informationen, kolla Ratsit - Gratis upplysning på företag och privatpersoner, allabolag.se - Företagsinformation om alla Sveriges bolag etc. och se om företaget har funnits i alla fall 5 år och att de visar upp hyfsade siffror, 3-5% vinst får anses som normalt/OK.

Det ska finnas MINST tre betalsätt; kort, faktura och postförskott. Finns bara kortbetalning (förskott) är det ju som andra sagt här; suspekt.

E-butiken ska heller inte vara "rädda" för att ha ingående uppgifter om bolaget under exempelvis fliken "Om oss" som bör finnas, där organisationsnummer, telefonnummer, e-mail etc. framgår. Också att de innehar någon form av skattsedel.

Uppfylls dessa krav bör det sällan vara problem. Det är min erfarenhet, har dock gjord lite risky business och handlat från utlandet och betalat i förskott.. Men det har gått bra!

EDIT: Är också ett gott tecken om de citerar delar från konsumentlagen (distanshandel etc.) som är relevanta för sammanhanget, t.ex. ångerrätten. Om de har skrivit något själva är det ju rätt oklart om de här människorna kommer att acceptera en eventuell retur. Vad jag förstår så måste näringsidkaren som det så fint heter vara införstådd i alla lagar som gäller om man ens ska få bedriva e-handel, men detta verkar kontrolleras rätt slappt.

Permalänk
Medlem

Glöm inte Misco dom har stort sortiment treliga priser och trevlig personal!

Visa signatur

Här ska det stå massor av skumma modellnummer men jag skippar dom. . .

Permalänk
Medlem

Inte förvånad

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Inaktiv

kan inte någon som bor i sundbyberg gå förbi och kontrollera

Permalänk
Medlem

B-ray? Bara det namnet får mig att dra öronen åt mig.

Permalänk
Medlem

Kul... sitter och väntar på ca 1500kr som jag ska få tillbaka från dom, har inte haft någon bra erfarenhet av dom då dom har segat med garanti ärenden osv.

Har ett ämne om dom här på swec
Sidan 2 och framåt tror jag.

Permalänk

hmm kikade in på b-ray och det fick fram detta

under bolagsuppsikt fanns detta:

Innehavare: Grip, Wanna
Registreringsår: 2003

F-Skatt: Registrerad läs mer

Telefon: 08-208530

ADRESS

Kavalleriv. 10
174 58 Sundbyberg
Stockholms län
Visa på karta

UTDELNINGSADRESS

KAVALLERIVÄGEN 10 A, LGH 1201
174 58 Sundbyberg
Stockholms län

PLATS FÖR BOLAGETS PRESENTATION Guiden
Presentera Solid Lindistribution...

Antal anställda: 0
Omsättning: 5000 - 9999 tkr

Sedan under verksamhet:

Status: Bolaget är aktivt
Registreringsdatum: 2003-03-17
F-Skatt status: Registrerad för F-skatt
Startdatum för F-Skatt: 2005-02-09
Momsgrupp: Redovisar moms <= 40 miljoner
Momsstatus: Registrerad i Momsregistret
Startdatum för moms: 2005-02-09
Länsäte: Stockholms län
Kommunsäte: Sundbyberg

Visa signatur

//pelleplutt

Permalänk
Skrivet av MaxWarp:

Håller med Singel. Betalar man innan man sett varan, eller åtminstone paketet, så får man skylla sig själv om man blir "blåst". Det betyder inte att jag tycker man ska förutsätta att alla företag är oseriösa men om en firma är konkurshotad är det knappast en bra taktik att sluta ta emot förskottsbetalningar då varje krona är viktig i kampen för att rädda företaget, och lyckas det inte har man nog större problem än en hop uppretade f.d. kunder.

Sant, förstår vad du menar. Dock tycker jag det är skamligt att detta får förekomma. Personligen så tycker jag att det borde klassas som bedrägeri, då personen som driver sidan är fullt medveten om vad han håller på med.

Permalänk
Skrivet av pellepluttman:

hmm kikade in på b-ray och det fick fram detta

under bolagsuppsikt fanns detta:

Innehavare: Grip, Wanna
Registreringsår: 2003

F-Skatt: Registrerad läs mer

Telefon: 08-208530

ADRESS

Kavalleriv. 10
174 58 Sundbyberg
Stockholms län
Visa på karta

UTDELNINGSADRESS

KAVALLERIVÄGEN 10 A, LGH 1201
174 58 Sundbyberg
Stockholms län

PLATS FÖR BOLAGETS PRESENTATION Guiden
Presentera Solid Lindistribution...

Antal anställda: 0
Omsättning: 5000 - 9999 tkr

Sedan under verksamhet:

Status: Bolaget är aktivt
Registreringsdatum: 2003-03-17
F-Skatt status: Registrerad för F-skatt
Startdatum för F-Skatt: 2005-02-09
Momsgrupp: Redovisar moms <= 40 miljoner
Momsstatus: Registrerad i Momsregistret
Startdatum för moms: 2005-02-09
Länsäte: Stockholms län
Kommunsäte: Sundbyberg

Namn: Jean-Jacques Kenneth Ulf Jörgen Grip
Gatuadress: Kavallerivägen 10 A lgh 1201
Postnr och ort: 174 58 Sundbyberg
Kommun: Sundbyberg
Län: Stockholms län

Här är killen bakom b-ray.se

Permalänk
Skrivet av Rikardj86:

Namn: Jean-Jacques Kenneth Ulf Jörgen Grip
Gatuadress: Kavallerivägen 10 A lgh 1201
Postnr och ort: 174 58 Sundbyberg
Kommun: Sundbyberg
Län: Stockholms län

Här är killen bakom b-ray.se

Jag blir mer och mer nyfiken/fundersam på vad som hänt,
jag var skeptisk till att handla därifrån första gången (2009) men eftersom jag bor ganska nära så åkte jag dit och betalade i handen till "kenneth 1&2&3 (som alla är samma person) detta är ett enmansföretag.
moderkortet pajade i burken och Kenneth hjälpte mig att RMA kortet fick ett nytt och allt har fungerat perfekt sen dess, har även köpt grafikkort från honom. Han verkade seriös och har som sagt funnits många år.
Killen har som sagt också lager/företaget på loftgången precis vid ytterdörren där han bor. (våning 3)

Så antingen så handlar det om
1. en blåsning och då borde lägenheten vara tom/någon anna flyttat in..
2. Någon personlig tragedi av nåt slag (dödsfall, ekonomisk knipa etc etc)

Kan inte någon åka dit och titta, lgh ligger väldigt nära Rissnes tunnelbanestation.
Jag hade gjort detta om jag inte satt hemma för tillfället med en bruten fot.

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

vilka rötägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelloxy:

Mer info om företaget:

Rating

Solid Lindistribution
Org.nr: 720619-XXXX

Sett till Org numret verkar det vara ensklid firma. Går väl inte att sätta i konkurs utan att ägaren blir personligt skyldig?

Ja precis, det är det farliga. Datorbutiken bara ansökte om konkurs och allt sköttes enligt papper. Iom att det är enskild firma så kommer ägaren om han nu är i ekonomisk knipa göra allt för att mygla (undvika, fly, fejka), då han får ta ur egen ficka.

Men vi får vänta mera än 3 dagar över utsatt tid innan man drar några slutsattser.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Hedersmedlem

Vissa tycker man endast ska handla på Inet m.fl., men jag har vänt mig till B-Ray flera gånger då det har gällt varor som andra inte har i lager eller inte har i sitt sortiment och det har funkat bra. Visst var jag skeptisk till förskottsbetalning, men det har ju funkat och det verkar som ett seriöst företag med många goda omdömen, så jag tror som andra att det är något som hänt. Vi får helt enkelt vänta och se. :/

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Citrerar någon prisjakt någon skrivit om vad som har hänt. Vet dock inte om det stämmer.

Citat:

Update!

Jag fick ett hemnummer skickat till mig till via minhembio.se till personen som står som ägare till B-ray.se.

Svarar gör en tjej/dam av asiatisk härkomst och jag förklarar vänligt men bestämt vad jag ringer henne för.

Hon säger då att det är hennes man som driver B-ray.se och att han åkt på affärsresa till Hong Kong men blivit sjuk där vilket gjort att han inte kommit hem och kontakten med kunder uteblivit.
Även att B-ray hade en anställd till som var på semester vilket medför att dom … Läs helatappat kontakten med kunderna.

Hon sade sig kunna se att det kommit in ordrar och betalningar men att hon inte visste hur man gick tillväga med paketering och utskick av varor till kund.

Enligt henne skulle maken komma hem sent fredag kväll eller natt och att jag skulle återkomma på måndag.

Permalänk
Skrivet av Emil_98:

Citrerar någon prisjakt någon skrivit om vad som har hänt.

Citat:
Update!

Jag fick ett hemnummer skickat till mig till via minhembio.se till personen som står som ägare till B-ray.se.

Svarar gör en tjej/dam av asiatisk härkomst och jag förklarar vänligt men bestämt vad jag ringer henne för.

Hon säger då att det är hennes man som driver B-ray.se och att han åkt på affärsresa till Hong Kong men blivit sjuk där vilket gjort att han inte kommit hem och kontakten med kunder uteblivit.
Även att B-ray hade en anställd till som var på semester vilket medför att dom … Läs helatappat kontakten med kunderna.

Hon sade sig kunna se att det kommit in ordrar och betalningar men att hon inte visste hur man gick tillväga med paketering och utskick av varor till kund.

Enligt henne skulle maken komma hem sent fredag kväll eller natt och att jag skulle återkomma på måndag.
Vet dock inte om det stämmer.

Va inte så snabb med att döma här nu gott folk för:
Jag tycker det låter som en trovärdig förklaring!
jag menar eftersom killen har företaget precis i anslutning till där han bor.
Skulle det handla om en blåsning så skulle personen som svarade på numret förneka all kännedom om företaget....

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk

jag fisste fan det!
fick ett begagnat gtx480 (flera månaders värt dammlager på fläkten) från dom och EN MASSA skitsnack efteråt, har gått två veckor nu sedan DE tog emot paketet och inga pengar har jag fått.

har även polisanmält dom för bedrägeri.
fick idag brev att dom lagt ner det samma dag. ska tala med han som besluta imorn om varför.
skulle inte se bra ut om dom lade ner en undersökning om "en till kameraexperten"...

hade från första mailet ett intryck av oseriöst företag, vilket bekräftades mer och mer!
tur man handla med mastercard!

är snubben på "affärsresa" i kina? oj, det ordet kan ju änvändas/betyda vaf*n-som-helst - i detta fallet, han har förmodligen flytt landet med pengarna som vi mest troligt inte kommer få tillbaka från b-ray!

angående företaget, har haft mycket konversation med Kenneth både via mail och via telefon, och han har bl.a. sagt (vilket jag antar bara är mer skitsnack)
-att han bara är säljare, och inte kan ta några beslut what-so-ever.
(undrar vem Wanna Grip är isåfall, och om hon ens existerar)
-att dom anlitar ett servicecenter i göteborg dit kortet skickas och kan ta upp till 14 dagar.
-att 0 anställda enligt allabolag.se "stämmer inte alls"

jag fick också svar att skicka tillbaka kortet från deras supportavdelning signerat "Olle" (EN gång, inte fått svar på nästa 3 mail alls)

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Medlem

Jag tycker då att förklaringen låter mycket rimlig. Bara hoppas att det faktiskt är sanning så att det inte är massa folk som blir lurade på pengar :/

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sasha:

"Det" ska det vara, inte "de".

Haha rätt så

I andra ord..

Ägaren har säkert flytt Sverige med alla sina miljoner vid det här laget.

Permalänk
Medlem

Beställde ett moderkort från b-ray för ~6 månader sedan. Innan kortet skickades så mailade jag och vill byta till en annan modell.
Sagt och gjort, dom avbeställer mitt moderkort och höjer priset på moderkortet jag skulle byta till.

Då sket jag i dom och beställde moderkortet från misco istället.

Hoppas det löser sig för dom som liggger ute med pengar till b-ray, och inte fått någon vara.

Permalänk

Lite olyckligt och dålig planering att åka till Hong Kong när dennes anställd har semester kan jag ju tycka.
Fast om det nu stämmer med magsjukan så ska man nog inte dömma ut B-Ray allt för tidigt.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Inaktiv

Från Kidstone på Prisjakt:

Citat:

Update!

Jag fick ett hemnummer skickat till mig till via minhembio.se till personen som står som ägare till B-ray.se.

Svarar gör en tjej/dam av asiatisk härkomst och jag förklarar vänligt men bestämt vad jag ringer henne för.

Hon säger då att det är hennes man som driver B-ray.se och att han åkt på affärsresa till Hong Kong men blivit sjuk där vilket gjort att han inte kommit hem och kontakten med kunder uteblivit.
Även att B-ray hade en anställd till som var på semester vilket medför att … Läs heladom tappat kontakten med kunderna.

Hon sade sig kunna se att det kommit in ordrar och betalningar men att hon inte visste hur man gick tillväga med paketering och utskick av varor till kund.

Enligt henne skulle maken komma hem sent fredag kväll eller natt och att jag skulle återkomma på måndag.

Jag vet inte om man ska ha lite is i magen och vänta till måndag innan man börjar med kortreklamationer med mera.

// J.

Permalänk
Skrivet av dj christian:

Från Kidstone på Prisjakt:

Det där står ju redan i artikeln...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem

Jag beställde chassi och grafikkort från B-Ray för några veckor sedan och betalade i förskott. Då leveransen dröjde väldigt länge så började jag misstänka att de gått i konkurs, eftersom de beställda artiklarna fanns på lager.

Som tur var fick jag leveransen efter nästan 2 veckor. Tur att jag inte beställde senare.

Permalänk
Medlem

Eller har han flytt i panik till Hong Kong och tjejen, som lät asiatisk, är från Hong Kong och kommer dit senare? Väldigt skumt låter de. Han som va på semester borde ju få indragen semester för att få ut alla beställningar, och ägaren borde ju kunna meddela på hemsidan att han är sjuk och befinner sig i HK i stället för att skriva att sidan är nere för underhåll.

Ni får säga och tro vad ni vill, men jag tycker att det låter som en stor jävla scam alltihopa, förmodligen pga ekonomiska problem.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av WDac:

vem fan vill ha MicroStar prylar....

Åå nej MSI är ju såååå okända.

Skrivet av Singel:

Inet sa att dom hade mycke garanti problem med ASUS grafikkort och tog bort dom...
Helt rätt tycker jag, är det skit ska dom inte sälja dom...

Har alltid kontaktat ASUS direkt när jag har haft problem så konstigt där med fick tillochmed ett vattenkylt, överklockat 5970 nytt utan att kontakta dem jag köpte det av

Skrivet av Megacrash:

Ja har varken hört talas om B-ray eller Aquacomputers. Varför bry sig om att kolla efter andra butiker när Inet, komplett och Webhallen finns

Ja, varför välja AMD när Intel och nVidia finns ? konstig logik

Men lite löjligt med alla som bara allmänt anser att Inet är heligt och att spekulationer på SweC är den ända sanningen ha lite tålamod, B-ray har alltid varit bra innan har aldrig hört nått igentligt dåligt om B-ray innan dessa "spekulationer" så jag ser ingen anledning för att företaget skulle lura folk på några tusen

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns inga betalningsanmärkningar registrerade på nämnda person. Därför är det inte helt osannolikt att sjukdom och semester kan vara orsaken. Ifall det inte finns några betalningsanmärkningar tycks ju likviditeten vara god, och risken för förlorade pengar blir mindre. Om förklaringen till problemen är riktig, måste ägaren ändå ta sig en riktig funderare på hur man organiserar en verksamhet. Förlorat kundförtroende är som en dödsstöt i en bransch med små marginaler och många som vill dela på kakan.

Permalänk
Avstängd

Kan inte alla bara ta och lugna ner sig en smula och vänta några dagar till innan ni kommer med falska påhoppningar, det skadar ett företag väldigt mycket bara genom att spekulera. Jag har själv handlat av B-ray och det har funkat smärtfritt, vissa här säger att det har gått lite dåligt till, det kan jag förstå men det gör det överallt och även på Inet. B-ray har generellt bra status på prisjakt och på sweclockers så ta och lugna ner er ett par dagar så ska ni nog se att det löser sig.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk

Svårt o va lugn när man ligger ute med en bra bit över 30k...

Visa signatur

CPU: i7 8086K, MK: Asus Maximus Apex, Minne: Corsair 32GB 3000
PSU: Seasonic 850W 80+P, Kylare: Corsair 150iPro, GK: MSI 1080ti Gaming X trio, Låda: Fractal design define r6 Blackout TG