Den stora hackintoshtråden

Permalänk
Medlem

Hejsan allihopa, det är så att jag har en hackintosh som fungerar perfekt men hade tänkt börja utveckla i os x miljö och så märkte jag att jag inte kan använda dessa taggar { }.. Jag har testat med ett vanligt logitech tangentbord samt ett apple keyboard alu, är det någon inställning i os x eller varför fungerar inte de taggarna ?

Permalänk
Medlem

jag har apple keyboard i alu. för mig fungerar {} fint, jag kör med standard kärnan.

Permalänk

Nån här som vet om nåt av pci-e grafikkorten som säljs på clasohlson eller kjell.com är kompatibla med hackintosh snow leopard.
Datorn ja har funkar klockrent med snow leopard och alla uppdateringar kan köras och ja allt funkar super förrutom att ja behöver ett grafikkort. Gärna ett där det finns drivers(kexts) direkt på skivan från installationen.
För det där med att byta device id och allt trams fattar jag nada av. Men kext kan ja installera via kext helper så d e inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millen1981:

Nån här som vet om nåt av pci-e grafikkorten som säljs på clasohlson eller kjell.com är kompatibla med hackintosh snow leopard.
Datorn ja har funkar klockrent med snow leopard och alla uppdateringar kan köras och ja allt funkar super förrutom att ja behöver ett grafikkort. Gärna ett där det finns drivers(kexts) direkt på skivan från installationen.
För det där med att byta device id och allt trams fattar jag nada av. Men kext kan ja installera via kext helper så d e inga problem.

8400gs nämns här,
http://wiki.osx86project.org/wiki/index.php/HCL_10.6.6#Graphi...

Permalänk
Medlem

Jag som många här ville också ha en snabb Mac men ekonomin tillät inte en Mac Pro för tillfället och jag ville behålla min iMac, jag började då titta på Hackintosh alternativ och kan säga att jag ångrar inget hittills, allt flyter på perfekt.

Jag jobbar då mycket i Final Cut Pro.

Jag valde själv att använda Kakewalk (kakewalk.se) och Gigabyte moderkort.

Men man ska veta att det heter Hackintosh just för att man får hacka runt lite emellanåt, med olika kexter oftast då. Men google är verkligen till stor hjälp och läser man bara på lite så kommer det mesta med tiden.

Installationen är supersmidig med Kakewalk varjefall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delmar78:

Jag som många här ville också ha en snabb Mac men ekonomin tillät inte en Mac Pro för tillfället och jag ville behålla min iMac, jag började då titta på Hackintosh alternativ och kan säga att jag ångrar inget hittills, allt flyter på perfekt.

Jag jobbar då mycket i Final Cut Pro.

Jag valde själv att använda Kakewalk (kakewalk.se) och Gigabyte moderkort.

Men man ska veta att det heter Hackintosh just för att man får hacka runt lite emellanåt, med olika kexter oftast då. Men google är verkligen till stor hjälp och läser man bara på lite så kommer det mesta med tiden.

Installationen är supersmidig med Kakewalk varjefall!

Tja delmar,

Jag tänkte också bygga en hackintosh främst för Final cut och aftereffects. Vill komma upp i runt 24gb ram för att korta renderingstider osv..

vad har du för setup? Vad gick det på ungefär?

/petter

Permalänk
Medlem

Petter, hans setup står i hans signatur. En mycket trevlig rigg där.

Visa signatur

 Mackintåsh: Intel i7-2600 (3.4 GHz) - Gigabyte Z68MX-UD2H-B3 - Gigabyte Radeon HD6870 - Corsair VengeanceLP (4*4 GB) - Corsair Force Series 3 120 GB - OCZ 500W PSU - Dlink DWA-556 (WLAN) - ST Lab F-261 FireWire PCI-E 1394a Card - Apple G5 Case - Apple Mac OS X

Permalänk

Har någon av er råkat ut för Fermi Freeze? Jag har letat runt lite efter lösningar men hittar inget som ska fungera helt 100! Jag har ett GTX460 och mitt system hänger sig titt som tätt. Jag frågade på tonymacx86 och de sa att det berodde på "Fermi Freeze" efter att jag tagit bort "dåliga" kexts, alltså nåt problem med Fermi drivrutinerna. Mitt system fungerar bra annars förutom hdmi ljud. Jag fick igång hdmi ljud med VoodooHDA men den kext:n var för ostabil.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk

Nån som vet om det finns nåt billigt ljudkort till hackintosh som funkar med osx leopard 10.5.8.
Anledningen e att ja håller på att spelar in och producerar mycket musik i ex garageband men d e svårt om man inte kan använda line in eller mic in när man själv vill lägga till sina egna instrument tex. Har sett olika usb ljudkort på tradera kan sånna funka med osx.
D viktiga e att d funkar med både in och utgångar.

Permalänk
Medlem

Inte billigt men säkert bra för ditt ändamål http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=93868

Skrivet av Millen1981:

Nån som vet om det finns nåt billigt ljudkort till hackintosh som funkar med osx leopard 10.5.8.
Anledningen e att ja håller på att spelar in och producerar mycket musik i ex garageband men d e svårt om man inte kan använda line in eller mic in när man själv vill lägga till sina egna instrument tex. Har sett olika usb ljudkort på tradera kan sånna funka med osx.
D viktiga e att d funkar med både in och utgångar.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Fast Track/Pro, Tascam US/UL, MBOX mini.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

vill bygga hackintosh men känner mig osäker på tillvägagångsätt och vilka prylar som behövs.
Det här vad jag har, vad behöver ändras och vad ska jag ändra till:

Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3
Gigabyte Radeon HD4550 512MB HDMI
ASUS P7P55D LE - Socket 1156 - Chipset P55 - ATX
Intel Core i5-750 - 2,66 GHz - Cache L3 8 Mb - Socket LGA 1156
Seagate Hårddisk Barracuda 7200.12 - 500 Gb - 7200rpm - 16 Mb - SATA
40GB SSD Intel X25-VS G2 SATA

hur mycket plats tar operativet? kan jag köra det på min ssd som windows?
finns det några tips på hackintosch forum eller någon kunnig som har tid...

tack på förhand

Permalänk

Ska uppdatera minnet till min hackintosh till 4gb men undrar om det är som med windows att man behöver 64 bits os och hur funkar det sånnafall att installera.
Datorn funkar för övrigt klockrent men tänkte uppgradera både cpu och ram och vill inte stöta på några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millen1981:

Ska uppdatera minnet till min hackintosh till 4gb men undrar om det är som med windows att man behöver 64 bits os och hur funkar det sånnafall att installera.
Datorn funkar för övrigt klockrent men tänkte uppgradera både cpu och ram och vill inte stöta på några problem.

Installationen av OS X innehåller kärnor för både 32 och 64-bit, gäller bara att starta rätt "kernel". Så länge du inte ska byta moderkort utan endast CPU så borde den nya processorn vara kompatibel med OS X (beror nog lite på bootloadern också).
Om du bara kommer att ha 4GB RAM så kan du köra vidare på 32-bit, men ska du använda mer än det så testa 64-bit genom att starta med kommandot för detta i bootloadern (lite olika kommandon beroende på bootloader). Funkar det bra så kan du lägga till kommandot i "com.apple.Boot.plist".

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senseye:

Installationen av OS X innehåller kärnor för både 32 och 64-bit, gäller bara att starta rätt "kernel". Så länge du inte ska byta moderkort utan endast CPU så borde den nya processorn vara kompatibel med OS X (beror nog lite på bootloadern också).
Om du bara kommer att ha 4GB RAM så kan du köra vidare på 32-bit, men ska du använda mer än det så testa 64-bit genom att starta med kommandot för detta i bootloadern (lite olika kommandon beroende på bootloader). Funkar det bra så kan du lägga till kommandot i "com.apple.Boot.plist".

Även 32bits-kärnan i OS X tillåter 64bit-applikationer(de flesta alltså) att nyttja mer än 4GB. Det är bara kärnan som blir låst till max 4GB.

Enda skillnaden om du bootar 64bit-kärnan är att då får kärnan också ta del av mer ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Även 32bits-kärnan i OS X tillåter 64bit-applikationer(de flesta alltså) att nyttja mer än 4GB. Det är bara kärnan som blir låst till max 4GB.

Enda skillnaden om du bootar 64bit-kärnan är att då får kärnan också ta del av mer ram.

Intressant Finns det andra OS som fungerar så? Ger inte det någon nackdel alls? (liksom få gånger kernel behöver mer än 4GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Intressant Finns det andra OS som fungerar så? Ger inte det någon nackdel alls? (liksom få gånger kernel behöver mer än 4GB)

Nackdelarna i detta fall är att så länge du har en 32bit kärna kan du inte nyttja funktionerna som x86-64 har, som 8st till register och nya instruktioner. Så du bör i vissa fall vinna lite prestanda på att boota 64bit kärnan.

Sedan så ju mer RAM du har, desto mer RAM i kärnans 32bit memory space går åt för att hålla reda på minnesadresserna. Så tillslut äts allt ramminne uppe bara till att hålla reda på allt ram, men då talar vi om stora mängder ram.

Permalänk
Medlem

Betyder det att den använder PAE(Physical_Address_Extension) men den skillnaden att rena 64bitars program kan köras native-64?

Alternativ lösning Apple har valt ger en fördel i och med att det kan använda äldre 32drivrutiner. Mig veterligen finns det inget annat OS som kan köra 64bit program direkt på en 32bit kernel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Betyder det att den använder PAE(Physical_Address_Extension) men den skillnaden att rena 64bitars program kan köras native-64?

Alternativ lösning Apple har valt ger en fördel i och med att det kan använda äldre 32drivrutiner. Mig veterligen finns det inget annat OS som kan köra 64bit program direkt på en 32bit kernel.

Här hittar du en artikel om hur de löser detta. De nyttjar säkerligen PAE ja, men skillnaden mot andra datorsystem handlar nog om applikationens egna minnesrymd.

http://www.appleinsider.com/articles/08/09/04/road_to_snow_le...

Permalänk
Medlem

Hej. Är möjligt att köra hackintosh på min dator i sign? Hade tänkt att ha den som en sekundärt os.

Visa signatur

AMD Phenom2 X6 1055T l Asus Crosshair IV Formula l XFX Radeon HD6870 l Corsair 2x 2GB 1600MHz XMS3 l Samsung SH-S223C l Seagate 2x 320GB, Samsung HD204UI 2x RAID 1 HDD's l Corsair HX 850W l Cooler Master HAF 922

Permalänk
Medlem

Har nästan samma dator, undrar också om jag kan köra Hackintosh?

Permalänk

AMD stöds inte av omodifierad OSX (Vanilla) utan du får använda en dist och dessa fungerar ganska dåligt enligt min erfarenhet. Det räcker med en uppdatering så brakar de ihop. Radeon 6000 stöds inte i Snow Leopard men det verkar finnas stöd i Lion betan. Samsung brännaren har jag i min hackintosh och den dyker bara upp ibland i osx efter boot. Jag ska byta brännare. Sony rekommenderas men jag ska prova Pioneer då de fungerar bra i en annan av mina hackintosh.

I regel så undvik AMD om ni vill köra OSX. Jag har haft mycket problem med AMD riggar inklusive Phenom. Jag har själv en stationär med Gigabyte H57, Core i5 och ett Sapphire HD5770 som fungerar väldigt bra med väldigt lite modifikationer men jag var tvungen att undersöka vad som fungerade och inte fungerade innan jag köpte. Tyvärr verkar det som Samsung SH-223C DVD brännarna jag köpte inte är helt kompatibla så jag ska byta. Oftast så dyker bara en brännare upp och det är olika efter varje boot. Western Digital Green diskarna ska inte heller rekommenderas utan det är Samsung som rekommenderas. För mig fungerar iofs WD Green ok. Sen har jag en stationär med Gigabyte P55, Core i5 och GTX460 som inte är särskilt användbar tack vare att grafikdrivrutinerna skapar låsningar.

Här är byggen som ska fungera:

http://tonymacx86.blogspot.com/2011/02/building-customac-thre...

Som grafikkort kan jag rekommendera Sapphire Radeon 5770 1GB. Det fungerar väldigt bra och drivrutiner följer med OSX. Jag fick även HDMI ljud att fungera efter ett DSDT hack.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Ska bara uppdatera angående "nyaste" hackintoshen. mitt nyaste helgexperiment.

Dell Optiplex GX260

Pentium 4 2.4ghz (Northwood)
512mb ddr1 333mhz
100gb Seagate 2.5" 5400rpm (2.5 till 3.5 adapter)
Geforce MX 440 64mb
iPC 10.5.6

Allt funkar finfint förutom grafiken. och är datorn oerhört kvick åndå. Xp laggar som satan utan grafikdrivrutiner men osx flyter på fint. Ska gå å tigga agp kort från skolans it avd imorrn då varken denna, mitt radeon X800XT PE, eller det integrerade Intel 845 funkar...

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk

Ja visst e det schysst när det funkar. Jag har en hackintosh som e 150% stabil. Finns nog inget som inte funkar på den.
Moderkort: Gigabyte ga-945pl-ds3
cpu: core 2 duo e4700 @ 3,00 ghz
4 gb corsair xms2 ddr2
500 gb hårddisk
gigabyte 8400gs grafikkort

Allt funkar så jävla satans bra så d e helt sjukt. Kan köra alla uppdateringar och allt ja vill utan problem och allt bara funkar.

Love Gigabyte moderkort.

Permalänk

Tjena!

Har fått hjälp av några hjälpsamma själar här på sidan och ny flyter mitt OS X Snow Leopard 10.6.7 på min P5Q Pro, Intel Core 2 Duo 2,6Ghz, 8GB Corsair 1066Mhz, ATI 1950 Pro

Men några frågor återstår.

1. Jag har laddat ner kext till mitt grafikkort (http://www.kexts.com/view/787-radeon_x1950_pro_-_gt_bronya_sn...) installationen gick bra osv. Men 2 problem återstår. 1, ena skärmen funkar bara 2, det blinkar en bild på skärmen som säger att ström kabeln är ansluten ordentligt till mitt kort. Men det har jag dubbelkollat och det är det

2. När jag kör webbläsaren så krashar mitt flash

3. När jag försöker köra Angry Birds klagar den på att OpenGL inte finns

Vore guld om någon kunde hjälpa mig med dom sista små problemen!

Permalänk
Medlem

Ok, nu behöver jag själv lite hjälp. siter med en ASUS X72JR som ska köra OSX.

i3-330m
4gb ram
HM55 chipset
500gb 5400rpm
AMD MR HD5470 1 gb

dock så får jag inte igång några av mina osx skivor. jag provade tom med en hackad skiva, men den fungerade inte heller.

leopard och uhm "nya" osx klagar på någon ACPI driver som inte hittas och Snow Leo hittar inte hårddisken vad jag än gör. provade med iboot (båda versionerna), och rebel efi men får samma fel vad jag än gör.

ideer?

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

vill helst köra en laglig installation så jag kan köra updates och sånt, men kollar upp det. utgår från att du menar iatkos s3'an (snow leopard)?

EDIT: och det funkade icke. får kp direkt vid dvdboot

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Skrivet av Dogge-e:

Tjena!

Har fått hjälp av några hjälpsamma själar här på sidan och ny flyter mitt OS X Snow Leopard 10.6.7 på min P5Q Pro, Intel Core 2 Duo 2,6Ghz, 8GB Corsair 1066Mhz, ATI 1950 Pro

Men några frågor återstår.

1. Jag har laddat ner kext till mitt grafikkort (http://www.kexts.com/view/787-radeon_x1950_pro_-_gt_bronya_sn...) installationen gick bra osv. Men 2 problem återstår. 1, ena skärmen funkar bara 2, det blinkar en bild på skärmen som säger att ström kabeln är ansluten ordentligt till mitt kort. Men det har jag dubbelkollat och det är det

2. När jag kör webbläsaren så krashar mitt flash

3. När jag försöker köra Angry Birds klagar den på att OpenGL inte finns

Vore guld om någon kunde hjälpa mig med dom sista små problemen!

Du har problem med OpenGL och Flash. Har du tittat så att din installation har acceleration från grafikkortet? Vad jag läser så får många med PRO ingen acceleration medan de med XTX får det. Har du tittat på Insanelymac och Tonymacx86 forumen?

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Skrivet av ares93:

vill helst köra en laglig installation så jag kan köra updates och sånt, men kollar upp det. utgår från att du menar iatkos s3'an (snow leopard)?

EDIT: och det funkade icke. får kp direkt vid dvdboot

sätt på ahci och acpi i bios

Visa signatur

"Äcklig, petar alltid bort den med ett hårt pommes." - Sgt. Pepper

Permalänk

Har just beställt delar som jag tänkt bygga en hackintosh av. Får se hur det går!