Ubisoft: "Piratkopieringen uppgår till 93–95 procent för PC-spel"

Permalänk
Medlem

Köper "ALLA" mina spel original och skulle inte kunna tänka mig att pirata några heller men detta gör mig sur som attan. Det är ju bland annat jag som betalande konsument som får ta skiten för detta.

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ashashiva:

Köper "ALLA" mina spel original och skulle inte kunna tänka mig att pirata några heller men detta gör mig sur som attan. Det är ju bland annat jag som betalande konsument som får ta skiten för detta.

Jag spelar bara online då jag tycker singelplayer suger något ofattbart! Så jag känner mig inte träffad.Det han antagligen menar är att 93-95% inte köper deras skitspel vilket brukar sluta med anklagelser istället!

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk

Jag har piratkopierat en del spel men jag piratkopierar de spel som jag ej hittar en demo version till så att jag kan för fan testa om spelet är värt 500-600 KR...
Ingen demo? nehe då väntar jag på en pirat version, testar spelet.
Värt att köpa? Köper spelet inom 1 vecka, raderar piratkopieringen
Inte värt att köpa? Raderar piratkopieringen...

Om dem släpper fler demos till spel som kostar satans 400+ vill jag ha en demo version -.-

Tyck vad ni vill men jag anser att dessa handlingar är rätt okej. Ingen vil spendera 400+ på ett spel de inte kommer spela i mer än någon timme två.

Permalänk

Nja, men lugna er nu! Väldigt många köper spel, väldigt många fixar spel olagligt. StarCraft II sägs ha varit köpt 3 miljoner ex (kan ha fel, är sjukt senil.. xD) och blivit nerladdat illegalt 3 miljoner gånger. Så just det spelet låg la på 50%. Sen Ubisofts spel vettefan va den siffran ligger på?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LinusNeuman:

Nja, men lugna er nu! Väldigt många köper spel, väldigt många fixar spel olagligt. StarCraft II sägs ha varit köpt 3 miljoner ex (kan ha fel, är sjukt senil.. xD) och blivit nerladdat illegalt 3 miljoner gånger. Så just det spelet låg la på 50%. Sen Ubisofts spel vettefan va den siffran ligger på?

Jo men de 3 miljonerna som laddat ner spelet skulle förmodligen aldrig köpa det ialla fall! Är det ett bra spel så köper man det utan tvekan! och 3 miljoner sålda ex är inte fy skam.Dock vill mycket ha mer! Säg 3 miljoner x 200~ 600 miljoner lågt räknat.Det finns företag som går sämre! Sen verkar Spelbranschen ha en utvecklingskostnad som inte stämmer med verkligheten riktigt

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yves Guillemot:

as some of our games did not meet the required quality levels to achieve their full potential, they need more sales promotions than anticipated.

Hmm, faktiskt lite småroligt att läsa "controversies" på ubisofts wiki, korrekt eller inte.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ubisoft#Controversies

Det var faktiskt flera av spelen på ubisoft jag kunde tänkt mig, men jag har styr undan dom pga DRM, jag har inte ens brytt mig om att kika efter dom på torrentsidor

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd

http://www.gamespot.com/news/assassins-creed-revelations-ship...

Ubisoft had a happy holiday. The publisher today announced that sales for the third quarter ended December 31, 2011, came in at €652 million ($852 million), up 8.8 percent from the €600 million ($784 million) it took home during the same period last year.

AC: Revelations snuck into nearly 7 million homes recently.
During the holiday months, Ubisoft shipped 13 million Just Dance franchise units, as well as nearly 7 million copies of Assassin's Creed: Revelations, which went on sale in November.

Ubisoft also offered financial information on a larger model, saying for the first nine months of fiscal 2011, sales came in at €900 million ($1.17 billion), up 4.5 percent from the €861 million ($1.12 billion) taken in during the same period a year ago

HAHAHAHAHA, så ubisoft tror på fullaste allvar att "100miljoner" människor alltså har spelat deras spel då de 7miljoner (5-7%) som köpt de legit (assasins creed revelations.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _MmattiasS_:

Nära 2000 games played på hon, så jo, jag vet Men sen finns ju också till exempel tf2 som inte funkar lika bra...

Jag köpte spelet för snart två år sedan och tycker att dagens F2P funkar som de ska. Det kanske har blivit lite för mycket av den nu yngre generationen som spelar, där man väljer att micspamma, gråta, skrika och kasta ur sig alla tänkbara svordomar vilket förstås kommit att smitta av sig. Men annars är de trevligt och koncepter fungerar felfritt!

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa igenom hela tråden så det är säkert nån som skrivit samma sak.

Oavsett, förvånad man blir att det är just Ubisoft som säger det - eller inte...

Ett tips, testa att göra ett spel som håller såpass hög kvalitet att folk är villiga att betala för det och inte nån fattig konsolport

Kolla på Valve, undrar hur många CS:Go exemplar de sålt senaste tiden? Lågt pris, digital distribuering och ett produkt folk vill ha.

Permalänk
Medlem

Min första tanke var - "vilket skitsnack".
Andra tanken var - "kanske för Ubisofts skräp".
Men nu har jag tänkt lite till och kommit fram till att det kanske ligger lite sanning(med modifikation) i uttalandet ändå.
Jag tänker då mig att de räknat med äldre spel i statistiken, samt att statisken är utdaterad..

Tex kan jag tro att Average Joe blir lite sugen på en runda Red Alert(eller motsvarande), men har har det inte i bokhyllans samling.
Högst troligt laddar han då ner det istället för att hitta en butik som fortfarande har det i lager och väntar X antal dagar för att företaget i landet Y ska få iväg ordern.
Sen kanske han spelar 1 eller 2 gånger och det faller återigen i glömska.

MEN, i dagsläget finns det ju faktiskt flera onlinebutiker som erbjuder "gamla" spel för nedladdning till en rimlig peng. Förhoppningsvis har och kommer detta minska andelen piratkopior.

Nya spelsläpp av kvalité tror jag inte är i närheten av den procenten han uttalat.
Sen tror jag också att delar av de som ändå piratkopierat faktiskt går och köper spelet om de gillar det/vill utnyttja multiplayer.

Permalänk
Medlem

Jag kan hålla med om att statistiken kan fungera i exempelvis ryssland och resten av asien som han säger, men här i väst tror jag verkligen inte det stämmer.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

hmm. Om spelutvecklare verkligen vill slippa pirater borde de alla satsa på att ha en multiplayer-del. .. Hur många tankar ner bf3 för att spela singleplayer eller äckliga fuskservrar?... Och om företagen tvingar en att skriva in licenser för att kunna aktivera online och singleplayer samtidigt.. vilkets skulle kräva online anslutning.. för att kunna spela så kommer de ifrån problemet. De som inte har internet har ju heller ingen möjlighet att ladda ner det.. Enda problemet är folk som saknar internetuppkoppling.. men saknar man det så kanske man inte borde spela...

Permalänk
Medlem

Man vill inte lägga ut 4-500 på ett spel som man inte vet att man kommer spela. Jag kanske börjar bli för gammal, men det flesta känns ganska ointressanta.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

95% av deras spel piratkopieras och ändå envisas dom med sitt virus à la DRM? Ni snackar goja nu Ubisoft, skärp er för fan!!!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Utan att skriva/visa hur undersökningen gått till är detta rätt värdelöst. När vi som människor köper/accepterar studier från tomma intet som fakta, är dagen jag inte vill finnas här mer. Tur nog så är inte folk så dumma än :).

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Nekar inte till att jag laddar ner spel, däremot köper jag de spel jag verkligen gillar. Problemet är de som har möjligheter att få tag på gratis material, har pengar, men är för "snåla" för att bidra till uppföljare mm och support för tillverkaren. Jag ser tankade spel som en längre demoversion, spelar inte större roll om jag klarar ut spelet, gillar jag det så köper jag det.

Om tillverkare verkligen är seriösa med sina produkter borde släppa demos med lite bättre kvalitet, inte korta som tar knappt 10min att spela igenom. Man skaffar trogna kunder genom att bistå med bra materiell, i mitt perspektiv så är trogna kunder viktigt för att skapa en stabil kundkrets. Man får vare sig inte trogna och knappast nöjda kunder genom att släppa tvivelaktiga spel utan någon form av demo eller testversion. Nu säger jag inte att demo är det viktigaste, försöker poängtera att många använder piratade spel som demos.

Tycker det är ironiskt att just Ubisoft av alla företag "kommer ur garderoben" igen, ironiskt men inte förvånansvärt. Det där med F2P, det kan vara en lösning men de tjänar mycket mindre. Om man gör ett riktigt bra spel så kommer det tjänas pengar vilket som. Generellt sätt håller flertalet F2P inte i längden, de som är ute efter bra support och "fin grafik" får hålla sig undan. Dessa är oftast bristande faktorer, F2P spel framtas ju oftast i syfte med att hålla kostnaderna nere och bidra med andra lösningar att dra in pengar såsom köpbara varor inne i spelen som oftast ger dig fördelar. Eller annars känt som digital kosmetik.

Vi kan ta ett spel med "sämre" grafik än dagens uppdaterade spel, tex. Diablo serien är väldigt populär och den säljer fortfarande. Andra bra exempel kan vara CS, Quake, DooM, Half-Life serien. Dessa spel har två saker gemensamt, de är/var väldigt populära. Den andra saken de har gemensamt är väldigt välgjorda spel.

Poängen jag vill komma till är att Ubisoft inte borde vara rädda att ta sig in på nya områden om de vill bli mer framgångsrika, visst har de populära titlar. Tänker speciellt på Tom Clancy serien med diverse spel som Splinter Cell, Rainbow Six mm. De kan ha 100 titlar men ett välgjort spel kan bidra till framtida budgetar för kanske 100 spel till. Vissa håller sig fast vid populära titlar släppta flera år sidan även idag, men för de flesta verkar hypen släppa medan de rör sig vidare mot nya spel.

Permalänk

Det var väl många som köpte ubisoft och fick problem med deras drm. Sen fick de ladda hem piratverisonen för att kunna spela sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem

Om detta är globalt menat så tror jag att de drar alla över en kant. Låt säga att en undersökning har gjorts och en spelare medger att 1 av 10 spel som han äger är piratkopierat. Då döms han säkert ut som pirat till 100%. Annars måste det vara någon typ av statistik som visar skillnaden mellan sålda licenser och unika spelare. Men då får de gärna visa upp den insamlade datan annars så blir slutsatsen bullshit :).

Permalänk
Medlem

Köpte ett spel som det stod ubisoft på en gång, fick inte igång spelet med alla kopieringsskydd. Så jag fick bläddra fram det bland semesterfilmerna för att få det att funka.

Liksom vafan, det är ju de som köper spelet som får lida, är det en piratkopia är ofta skydden borta.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Det största problemet jag ser med de siffror som ofta nämns är att de är fullkomligt onyanserade.
Man måste förstår ett antal saker och ta med dem i ekvationen innan man kan avgöra hur inkomstbortfallet kan se ut pga piratkopiering. Ett fåtal exempel är

  • Givet ett oknäckbart skydd, hur många som piratkopierar ett spel hade ändå inte köpt det pga för höga priser?

  • Givet ett oknäckbart skydd, hur många som piratkopierar ett spel hade ändå inte köpt det pga de är just "pirater"?

  • Givet ett oknäckbart skydd, hur många som piratkopierar ett spel hade ändå inte köpt det pga spelet i deras ögon är för dåligt?

  • ...

Andra frågeställningar kan vara

  • Hur många som för tillfället kanske inte har råd att köpa spel till de höga priser som råder (låt oss säga en student tex), får upp ögonen för en spelserie eller utvecklare och spenderar pga detta senare stora summor på spel från denna?

  • Hur många ser ett spel som de annars inte känt till hemma hos en bekant som har en pirat version och bestämmer sig utifrån att ha sett spelet att köpa det?

  • Hur många som piratkopierar ett spel och gillar de betalar sedan för det för att stödja utvecklaren?

Tar man inte dessa och liknande saker i ebeaktning så kommer man aldrig komma fram till något vettigt genom att peka på piratkopieringen som en enda stor homogen klump.

Jag har piratkopierat spel i mina dagar, men betalar gärna idag för de spel jag vill äga. Jag vet hur det är för spelutvecklare (har själv jobbat med det) och vet att de förtjänar pengar. Men det är också mycket massproducerad skit som släpps som ABSOLUT inte är värde några 600kr.
Jag gillar alternativa modeller som börjar dyka upp där exempelvis köparen själv får sätta priset. Jag har köpt en del på detta sätt och har absolut inte snålat. Utan jag har betalat vad jag kände att jag kunde ge för spelet i fråga. Utvecklaren får kanske en mindre summa än de fantasipriser som ofta sätts på nya spel, men de förlorar egentligen inte pengar på detta. Alternativet hade varit att få 0 kr ifrån mig då jag avstått från spelet.
Tyvärr är de stora förläggarna fortfarande för upptagna för att inse detta och försöker pressa på oss deras visioner till deras fantasipriser. Sedan har de frågande stått och gapat i decennier medan de betalande kunderna sviker i strid ström.

Många som finansierar sig via crowd funding tycker jag visar på det faktum att konsumenter gärna betalar för sina produkter och finansierar utveckling. Men stora förläggare måste inse att det inte handlar om att kränga på folk nya dyra spel. Det handlar om att lyssna på kunderna och sälja något de faktiskt VILL ha till priser de är villiga att betala.

Det är klart att det är enkelt att kriminalisera en himla massa människor för att de kopierar spel. Men marknaden bör kanske försöka inse att problematiken kanske ligger lika mycket i deras syn över hur speldistributionen skall gå till och vilka summor de kan förvänta sig ta för sina spel. Ocker är väll också ett brott

Jag har sagt det förut och säger det igen. Jag tror absolut att man hade kunnat komma ifrån stora delar av piratkopieringen genom att ha en prisnivå som kanske är 250-300kr för ett spel som annars kostar 6-700kr. De som tidigare betalt för spel skulle fortsätta göra det och många som kopierar tror jag skulle börja betala också. Att som distributör inte inse att det uppfattas som ett hån att försöka ta 600kr för ett nytt X360 spel som är framhastat och av dålig kvalite visar tyvärr på en otrolig brist av verklighetsuppfattning.

Nu blev det lite allt möjlig flammel här känner jag. Men min lilla poäng är att detta är en väldigt invecklad ekvation och ALLA parter måste inse och förstå sin egen del i det hela.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

De enda spelen jag piratar är spel med Ubisofts helvetiska DRM. Så jag HOPPAS att det stämmer för Ubisoft.
Jag köper mycket spel, men inga ifrån Ubisoft.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Asus Maximus IV Extreme | Intel Core i7 2600K 3,4GHz @ 4,6GHz | Corsair H100 | Corsair AX 850W 80+ GOLD | Corsair 4x4GB 1600MHz XMS3 | MIS GeForce GTX 680 | Samsung SSD 840 512GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | Seagate 2TB SATA-II 5900 RPM | LG 22" TFT & BenQ TFT 24" XL2410T 120Hz | Win 7 x64 |

Permalänk
Medlem

Vilket sjukt skitsnack. Blir riktigt förbannad över sån hittepå-statistik.

Permalänk

Med sådant skitsnack och anklagelser så lär man ju inte köpa något spel från dem ivf. snarare kanske tanka ner något för sakens skull.

Permalänk

man kunde ju gjort som Killing Floor (steam only) är ju lite svårare att köra de så man kan köra med andra (känner andra som har försökt men de gick inte, vet inte om de stämmer eftersom att jag har köpt det)

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk

Tror det är väldigt många spel som piratas för att de är för dåliga för att betala 500 spänn för, eller helt enkelt att man inte vet om spelet är skit eller inte. Personligen vill jag vara säker på vad jag stödjer med mina pengar innan jag redan har gjort det. Spel som jag vet att jag kommer älska, som t.ex borderlands 2, har jag inga problem med att köpa Collectors editions för 1000+ kronor, men vill knappt tänka på hur folk som köpte Homefront för 500-600 spänn kände sig när de insåg att det bara var en kasst genomförd COD-kopia. Om alla spel skulle ha ett lätt tillgängligt demo så skulle jag aldrig ladda ner spel, då skulle jag kunna ta reda på om det är något jag vill lägga pengar på, och bedömma hur mycket jag tycker det är värt.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kvickstick:

Kanske dags att sluta köpa spel legalt då, man vill ju inte vara minoritet.

Minoritet = Hipster?

Permalänk
Medlem

Kan det kanske bero på att deras PC-optimering är skit och att deras DRM är ännu värre?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Skrivet av Thewiruz:

Jo men de 3 miljonerna som laddat ner spelet skulle förmodligen aldrig köpa det ialla fall! Är det ett bra spel så köper man det utan tvekan! och 3 miljoner sålda ex är inte fy skam.Dock vill mycket ha mer! Säg 3 miljoner x 200~ 600 miljoner lågt räknat.Det finns företag som går sämre! Sen verkar Spelbranschen ha en utvecklingskostnad som inte stämmer med verkligheten riktigt

Exakt!

Permalänk
Medlem

Att det rör sig stora siffror som piratkopierar tvekar jag inte en sekund på. Det kommer ju upp gång på gång när spelutvecklare redovisar statistik, vilket inte är vidare svårt nu för tiden när nästan allt kopplas upp mot någon server. Att det bara rör sig om skitspel tror jag inte heller då flertalat av de som visat siffror har varit för spel som allmänt anses vara bra (som The Witcher, Arma för att nämna några).

Hur mycket det drabbar branchen/utvecklare är ju desto svårare att bevisa men i de allra flesta fall tror jag personligen att det har en negativ påverkan.

Permalänk
Avstängd

Ubisoft spelen suger.
Framtiden tillhör spel som spelas i grupp och online, inte single player spel som lika gärna kan spelas på konsol.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)