Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk

Min bror behöver hjälp med denna uppgift:

Integral:
(4x + 1) / (2x - 4)^3

Nämnaren tycker jag är problemet iomed att det är en 3egradsekvation och jag vet inte hur jag ska hantera det.
Vid utveckling av nämnaren :
(4x+1) / (8x^3 - 48x^2 + 96x - 64)

Ska jag använda mig av Partialbråksuppdelning? Isåfall hur fungerar det med tanke på att det är en 3egradsekvation?
Tacksam för alla svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metal_Hawk:

Min bror behöver hjälp med denna uppgift:

Integral:
(4x + 1) / (2x - 4)^3

Nämnaren tycker jag är problemet iomed att det är en 3egradsekvation och jag vet inte hur jag ska hantera det.
Vid utveckling av nämnaren :
(4x+1) / (8x^3 - 48x^2 + 96x - 64)

Ska jag använda mig av Partialbråksuppdelning? Isåfall hur fungerar det med tanke på att det är en 3egradsekvation?
Tacksam för alla svar.

(Börja med att multiplicera täljare och nämnare med 1/8, så att du får (x-2)³ i nämnaren.)
(..och jag förstår inte varför folk envisas med att utveckla sina polynom, faktoriserad form är i princip alltid att föredra)

Ställ upp ett uttryck med en term för varje faktor i nämnaren, och för varje "faktor-grad". Eftersom att nämnaren har en trippelrot i x=2, så får du alltså:
(4x + 1) / (x-2)³ = A/(x-2) + B/(x-2)² + C/(x-2)³,
multiplicera ihop högerledet så får du A = 0 och Bx - 2B + C = 4x+1. ∴ B=4 C=9

Alltså har du att integralen = 1/8 * (∫4/(x-2)² + ∫9/(x-2)³), vilket enkelt löses med substitutionen u=x-2.

Permalänk
Skrivet av e5150:

(Börja med att multiplicera täljare och nämnare med 1/8, så att du får (x-2)³ i nämnaren.)
(..och jag förstår inte varför folk envisas med att utveckla sina polynom, faktoriserad form är i princip alltid att föredra)

Ställ upp ett uttryck med en term för varje faktor i nämnaren, och för varje "faktor-grad". Eftersom att nämnaren har en trippelrot i x=2, så får du alltså:
(4x + 1) / (x-2)³ = A/(x-2) + B/(x-2)² + C/(x-2)³,
multiplicera ihop högerledet så får du A = 0 och Bx - 2B + C = 4x+1. ∴ B=4 C=9

Alltså har du att integralen = 1/8 * (∫4/(x-2)² + ∫9/(x-2)³), vilket enkelt löses med substitutionen u=x-2.

Tack så jättemycket för hjälpen! Nej när jag utvecklade polynomet blev det allmänt kaos
Var betydligt smidigare än vad det såg ut iaf.

Permalänk
Medlem

Söker någon som kan hjälpa en bekant till mig få ett "Ahaa!" ögonblick vad det gäller symmetrisk matematik, hon har tillgängligt studiematerial, och den som än ställer upp kanske kan få sig en julklapp av något slag?

Skype krävs.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Söker någon som kan hjälpa en bekant till mig få ett "Ahaa!" ögonblick vad det gäller symmetrisk matematik, hon har tillgängligt studiematerial, och den som än ställer upp kanske kan få sig en julklapp av något slag?

Skype krävs.

Vad är "symmetrisk matematik"? Får inte fram något när jag googlar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ung som man är behöver man hjälp med denna matte-uppgiften:
Jag ska bestämma en matematisk funktion där tryckskillnaden är en funktion av ljudnivån.

Ljudnivå (dB) Tryckskillnad (mPa)
50 6
74 100
96 1260
108 5020
113 8930
117 14200
120 20000

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voxaz:

Ung som man är behöver man hjälp med denna matte-uppgiften:
Jag ska bestämma en matematisk funktion där tryckskillnaden är en funktion av ljudnivån.

Ljudnivå (dB) Tryckskillnad (mPa)
50 6
74 100
96 1260
108 5020
113 8930
117 14200
120 20000

Tacksam för hjälp!

Genom att skriva upp denna tabell har du redan uttryckt tryckskillnaden som en funktion, f, av ljudnivån, tex är f(50)=6, f(74) = 100 osv.
Fast jag antar att du är ute efter någon sorts formel för funktionen, typ f(x)= 5x+1 ?

Här finns det oändligt många funktioner som skulle passa, så du måste också bestämma dig för vilken typ av funktion du vill använda för att matcha dina värden. Söker du tex ett polynom av någon viss grad som ska gå igenom alla punkter ?

Sedan kan det också tänkas att du vill hitta tex den linje som "bäst" passar med dina värden. Då får du ett sk minsta kvadratproblem, om det säger dig något.

Så, kortfattat, du måste bestämma dig vad för sorts funktion du söker för att kunna lösa uppgiften.

Skrivet av devhdc:

Söker någon som kan hjälpa en bekant till mig få ett "Ahaa!" ögonblick vad det gäller symmetrisk matematik, hon har tillgängligt studiematerial, och den som än ställer upp kanske kan få sig en julklapp av något slag?

Skype krävs.

Du menar kanske diskret matematik ?
Symmetri är förvisso något som dyker upp i diverse sammanhang i matematik, men något område som officiellt heter symmetrisk matematik känner jag inte till.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voxaz:

Ung som man är behöver man hjälp med denna matte-uppgiften:
Jag ska bestämma en matematisk funktion där tryckskillnaden är en funktion av ljudnivån.

Ljudnivå (dB) Tryckskillnad (mPa)
50 6
74 100
96 1260
108 5020
113 8930
117 14200
120 20000

Tacksam för hjälp!

Man brukar få lära sig att tryckskillnaden har ett logaritmiskt förhållande till ljudnivån.
Om du laborerar lite med din data och plottar x-axeln=dB och y-axeln=log(mPa), kan du se ett samband då?
Enligt teorin så bör datan vara linjär så om du hittar något som påminner om en linje så kan du skatta linjens ekvation på erforderligt vis.

Lycka till

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Genom att skriva upp denna tabell har du redan uttryckt tryckskillnaden som en funktion, f, av ljudnivån, tex är f(50)=6, f(74) = 100 osv.
Fast jag antar att du är ute efter någon sorts formel för funktionen, typ f(x)= 5x+1 ?

Här finns det oändligt många funktioner som skulle passa, så du måste också bestämma dig för vilken typ av funktion du vill använda för att matcha dina värden. Söker du tex ett polynom av någon viss grad som ska gå igenom alla punkter ?

Sedan kan det också tänkas att du vill hitta tex den linje som "bäst" passar med dina värden. Då får du ett sk minsta kvadratproblem, om det säger dig något.

Så, kortfattat, du måste bestämma dig vad för sorts funktion du söker för att kunna lösa uppgiften.

Du menar kanske diskret matematik ?
Symmetri är förvisso något som dyker upp i diverse sammanhang i matematik, men något område som officiellt heter symmetrisk matematik känner jag inte till.

Skrivet av mounte:

Man brukar få lära sig att tryckskillnaden har ett logaritmiskt förhållande till ljudnivån.
Om du laborerar lite med din data och plottar x-axeln=dB och y-axeln=log(mPa), kan du se ett samband då?
Enligt teorin så bör datan vara linjär så om du hittar något som påminner om en linje så kan du skatta linjens ekvation på erforderligt vis.

Lycka till

Tack för snabba svar!
Får först lära mig att arbeta med logaritmer och sedan försöka klura ut funktionen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Metal_Hawk:

Min bror behöver hjälp med denna uppgift:

Integral:
(4x + 1) / (2x - 4)^3

Nämnaren tycker jag är problemet iomed att det är en 3egradsekvation och jag vet inte hur jag ska hantera det.
Vid utveckling av nämnaren :
(4x+1) / (8x^3 - 48x^2 + 96x - 64)

Ska jag använda mig av Partialbråksuppdelning? Isåfall hur fungerar det med tanke på att det är en 3egradsekvation?
Tacksam för alla svar.

Skrivet av e5150:

(Börja med att multiplicera täljare och nämnare med 1/8, så att du får (x-2)³ i nämnaren.)
(..och jag förstår inte varför folk envisas med att utveckla sina polynom, faktoriserad form är i princip alltid att föredra)

Ställ upp ett uttryck med en term för varje faktor i nämnaren, och för varje "faktor-grad". Eftersom att nämnaren har en trippelrot i x=2, så får du alltså:
(4x + 1) / (x-2)³ = A/(x-2) + B/(x-2)² + C/(x-2)³,
multiplicera ihop högerledet så får du A = 0 och Bx - 2B + C = 4x+1. ∴ B=4 C=9

Alltså har du att integralen = 1/8 * (∫4/(x-2)² + ∫9/(x-2)³), vilket enkelt löses med substitutionen u=x-2.

Eftersom nämnaren redan är uttryckt i en samlad tredjegradsterm så är det enklare att direkt göra substitutionen u = x – 2, varpå man helt slipper partialbråksuppdelning (PBU) till förmån för vanlig faktorförkortning.

Substitution med u = x − 2 ger direkt uttrycket:
   ∫ (4u + 9) / (2u)³ du

vilket enkelt förkortas till (här slipper vi manuell PBU, vilket kan vara tidsödande och felfrekvent, åtminstone i egen erfarenhet )
   1/8 ∫ 4/u² + 9/u³ du = …

Än mer "algoritmiskt" vore att helt enkelt substituera det som står i nämnaren, dvs u = 2x − 4, men i praktiken gör förfaktorn 2 ingen skillnad för lösningsgången.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag skulle behöva hjälp med ett optimeringsproblem LP (linjärprogrammering) i två fas metoden simplex.

Jag fattar helt enkelt inte vad vissa instruktioner menar på att man ska göra efter fas ett, men skriver tydligen om målfunktionen innan man påbörjar fas två och den sedvanliga simplex-metodiken.

Ett exempel finns på en tenta här: http://www.pm.lth.se/fileadmin/pm/Education/MIO310/Extentor_e... (Upgf 1 och b)
Facit finns här: http://www.pm.lth.se/fileadmin/pm/Education/MIO310/loesningar... - på sida 2 har dom en ny målfunktion z som inte överensstämmer med den första målfunktionen, hur har dom kommit dit?
Behöver man det?

Den här killen verkar inte göra det: http://www.youtube.com/watch?v=wdGiekwXM2w (46.00)
jag ställer upp som honom och gör jag inte om målfunktionen så har man i upgf 1b två alternativa utgående variabler, tar man t.ex. x3 som ingående och x5 som utgående så kommer jag till att jag får väldigt höga positiva värden i målraden, det knsk går att lösa men facit verkar ju komma fram till den optimala mycket snabbare genom att skriva om z. Som sagt varför och hur gör man detta?

Tacksam för svar!

EDIT: Löste det, man använde ju tydligen den nya cj-zj raden, jag använde dock koefficientern från gamla fast med nya basvariabler.
Tycker dock fortfarande inte den duktige Indiern gör det, elr gör han?

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Rätblockets begränsningsarea.

Finns det ett rätblock vars sidor kan mätas i hela längdenheter och vars begränsningsarea är 100 areaenheter? Finns det mer än ett? Försök hitta alla rätblock som uppfyller villkoret och ge sedan en övertygande argumentering för att du hittat alla.

Någon som kan? Sitter fast....

Permalänk
Skrivet av zaaph:

Rätblockets begränsningsarea.

Finns det ett rätblock vars sidor kan mätas i hela längdenheter och vars begränsningsarea är 100 areaenheter? Finns det mer än ett? Försök hitta alla rätblock som uppfyller villkoret och ge sedan en övertygande argumentering för att du hittat alla.

Någon som kan? Sitter fast....

Fullösning, Hoppas någon kommer och ger dig en bättre lösning (borde gå att få till genom att leka med Euklides algoritm eller liknande).

Arean = 100 =>
100 = 2xy+2yz+2zx
50 = xy + yz + zx där x, y, z >= 1;

testar x = 1, y = 1 => 2z = 49, ingen lösning men då vet vi att 1 < x,y,z < 49/2
testar x= 1, y = 2 => z = 16 Whoho vi har hittat _en_ lösning.

Vi har till och med hittat flera lösningar i och med att man kan kolla på de olika permutationerna (dvs växa plats på höjd, bredd och djup).
1, 2, 16; 2, 1, 16; 16, 1, 2; 16, 2, 1

Kan det finnas något rätblock med en sida större än 16? nope, eftersom vi redan testat med x och y som 1, 2.

så då vet vi att lösningarna ligger inom 1 < x, y, z, <= 16 och eftersom vi hittade en på 1, 2, 16 så borde resterade lösningar ligga inom 1 < x,y,z < 16.

Nu är det dock brute force som gäller för att hitta kvarvarande lösningar.

[1, 1, z] - gick inte
[1, 2, 16] win!
[1, 3, z] - gick inte.
[1, 4, z] - gick inte.
osv...

Eller om man lär sig lite programmering så gör man såhär för att hitta: http://jsfiddle.net/PBHZH/2/

Som sagt, det finns utan tvekan snyggare lösningar men i detta fall så går det att fuska ifall man vill.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med matte

En linje går genom punkten (3,5) och har lutningen a/3

Bestäm a så att linjen även går genom

a) punkten (5,a) A=15
b) Punkten på y-axeln där y = -4a

Men jag kan inte lista ute b, skulle behöva lite hjälp?

Permalänk
Medlem

Hejsan! Har ett bekymmer på jobbet när jag programmerar funktionen på en mätprobe. Uppgiften är att jag har ett rör med byglar som har ett plan. Jag ska mäta in planet och rikta det rakt så jag kan fräsa det helplant. någon som har en bra formel på hur jag ska kunna räkna ut variabeln på c axeln så jag kan rikta det rakt. (Jag probear på 2 punkter 30 mm mellanrum)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poddarn:

En linje går genom punkten (3,5) och har lutningen a/3

Bestäm a så att linjen även går genom

a) punkten (5,a) A=15
b) Punkten på y-axeln där y = -4a

Men jag kan inte lista ute b, skulle behöva lite hjälp?

Du bör göra på ungefär samma sätt på b-uppgiften. Sätt upp linjens ekvation med y = -4a och x = 0, så bör du kunna lösa ut det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Visa att formeln gäller för n=1,2,3...

2+4+...+2n=n(n+1)

Provar för n=1 och då stämmer den.

Antar att den är sann för något godtyckligt n=k
Vill visa att då är den även sann för n=k+1
D.v.s 2+4+...+2k+(2k+1) = (k+1)((k+1)+1)
k(k+1)+(2k+1)=k+1((k+1)+1)
k^2 +3k+1 = (k+1)^2 +k+1
k^2 +3k+1 = k^2 +3k+2

Vad är fel? Går det inte att visa med hjälp av induktionsbevis eller har jag räknat fel någonstans? Kollade i wolframalpha och fick samma svar där...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kalium:

D.v.s 2+4+...+2k+(2k+1) = (k+1)((k+1)+1)

Menar du inte 2 + 4 + ... +2k + 2(k+1) = (k+1)((k+1) +1)

Permalänk
Medlem

Du har ju antagandet att för n=k så gäller att summan blir S(k) = k(k+1)
för n=k+1 så gäller enligt antagandet då att: S(k+1) = (k+1)(k+1+1) = k^2 + 3k + 2
men detta ska ju vara samma som: S(k+1) = S(k) + 2(k+1) vilket kan utvecklas till: k(k+1) + 2(k+1) = k^2 + 3k +2 vilket stämmer överens med antagandet.
Och som du skrev, för testat n=1 så stämmer antagandet.

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DeGreeZ:

Hejsan! Har ett bekymmer på jobbet när jag programmerar funktionen på en mätprobe. Uppgiften är att jag har ett rör med byglar som har ett plan. Jag ska mäta in planet och rikta det rakt så jag kan fräsa det helplant. någon som har en bra formel på hur jag ska kunna räkna ut variabeln på c axeln så jag kan rikta det rakt. (Jag probear på 2 punkter 30 mm mellanrum)

Här behövs nog en figur eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Menar du inte 2 + 4 + ... +2k + 2(k+1) = (k+1)((k+1) +1)

Jo, det gör jag nog
Alltid är det något fel man gör... Lyckades med dom andra uppgifterna jag gjorde dock. Hoppas att det sitter i tills imorgon, sista provet i matte diskret nämligen.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Här behövs nog en figur eller så.

Det jobbas på det ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Entusiast

Jag sitter och läser lite avhandlingar inför mitt exjobb och stötte på en numerisk medtod för att lösa integraler som heter Pegasus. Den är bara nämnd vid namn i avhandlingen och jag kan inte hitta något mer om den på internet. Någon här som har kull på hur den fungerar?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag sitter och läser lite avhandlingar inför mitt exjobb och stötte på en numerisk medtod för att lösa integraler som heter Pegasus. Den är bara nämnd vid namn i avhandlingen och jag kan inte hitta något mer om den på internet. Någon här som har kull på hur den fungerar?

Den verkar väl i alla fall komma från A first course in numerical analysis, som även borde finnas i välsorterade bibliotek.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag sitter och läser lite avhandlingar inför mitt exjobb och stötte på en numerisk medtod för att lösa integraler som heter Pegasus. Den är bara nämnd vid namn i avhandlingen och jag kan inte hitta något mer om den på internet. Någon här som har kull på hur den fungerar?

http://commons.apache.org/math/apidocs/org/apache/commons/mat... — info från ett oväntat håll.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Entusiast

Tack så mycket. Det stod inte så mycket vettigt i själva länken men referensen till en artikel där var precis vad jag sökte. Tack så mycket.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Någon som har några tips på hur man ska läsa matematisk svenska. Jag har skitsvårt att förstå meningar som "Låt för varje triangel T i planet F(T) betyda den i T inskrivna cirkeln"....dafaq did i just read. Varför kan de ej skriva så man förstår skiten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xclusiv8:

Någon som har några tips på hur man ska läsa matematisk svenska. Jag har skitsvårt att förstå meningar som "Låt för varje triangel T i planet F(T) betyda den i T inskrivna cirkeln"....dafaq did i just read. Varför kan de ej skriva så man förstår skiten.

Tja, tipset är väl just att förstå vad de pratar om , dvs känna sig bekväm med notation och termer. Det lär man sig genom mängdträning.

I detta fall: F är en funktion som kopplar ihop en viss triangel T med den cirkel som tangerar denna triangels sidor (om jag får extrapolera lite från din text). Jag skulle läsa det så här, med insatt punktuation för att avgränsa delarna:

   "Låt, för varje triangel T i planet, funktionen F av T betyda: den i T inskrivna cirkeln…"

och om jag själv skulle formulera det så kanske jag skulle skriva

   "Låt F(T) vara den funktion som associerar en triangel T med den i triangeln inskrivna cirkeln."

(där jag liksom i ditt exempel per konvention använder notationen F(T) för funktionen F) och en tillhörande bild skulle i båda fallen göra meningen glasklar.

Ett svar på din fråga är att i matematiken så måste uttrycken vara entydiga. Det leder till att man gärna använder invanda uttrycksmönster som "alla" känner igen och förstår implikationerna med. Jag minns en uppgift på en tenta där läraren omedvetet (och efter vissa språkbekymmer) hade formulerat en uppgift på ett sätt som var tvetydigt, enbart beroende på hur man betonade en viss preposition. Ca hälften av de som läste uppgiften hade tolkat den som läraren, och hälften på ett annat sätt, och dessa två tolkade varianter var väldigt olika. Här påvisades att det är svårt att omvandla matematiska relationer till "vanligt" skriftspråk, så det är inte trivialt att skriva "lite hur som helst" och ändå förmedla all information.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Hjälp med matten

Hej jag har matteprov snart och jag fattar inte hur man ska lösa denna uppgiften kan någon hjälpa mig

5. Ett litet tryckeri producerar matematik- och fysikböcker. Om det trycks 50 matematikböcker och 150 fysikböcker blir tryckerikostnaden 5250 kronor. Om det däremot trycks 150 matematikböcker och 100 fysikböcker så blir kostnaden 5950 kronor. Beräkna tryckerikostnaden per matematik- respektive fysikbok.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Du ska kolla närmare på ekvationssystem. Det står allt om det i din textbok.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.