Kodi (XBMC) - Guiden för filmälskare

Permalänk
Medlem

Hej!

Har använt mig utav XBMC eller (Openelec) ett tag nu. Mina scrapers, etc, fungerar jäkligt fint men jag har funnit ett bekymmer. Jag har Beck, Wallander, Irene Huss, ja ni vet alla de där svenska serierna i DVD-r, och av någon anledning vill inte materialet visas i library. Scrapern hittar och lägger till själva serien, men den visar inget material i serien när jag väl gått in på den. Jag har provat allt känns det som, finns det någon här som sitter på en god idé?

Btw, jag använder SpotiMC som plugin för att utnyttja spotify i XBMC.

Ciao!

Visa signatur

“First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.”

Permalänk
Medlem

Jag har xbmc installerat och använder mig av yatse remote på min androidplatta och det funkar bra. Nu har jag hittat ett insticksprogram så man kan starta xbmc via yatse, programmet heter xbmc starter, men jag får inte till det. Jag har följt guiden på hemsidan men när jag trycker på mediaknappen i yatse står det nåt i stil med "no wol, trouble with connection". Tilläggas ska väl det att jag har konfigurerat en wol port i yatse med min dators mac adress och även öppnat denna port i routern. Nån som använder sig av detta lilla program eller använder sig av något annat "on/off" program och fått det att fungera?

Permalänk
Medlem

Tja!

Jag har precis installerat XBMC på en laptop som bara ligger och skräpar (spräckt skärm) och allt flyter på väldigt bra, MEN jag är lite kluven över hur jag ska gå tillväga med själva AV/PÅ biten av enheten då det som sagt är en laptop så måste jag gå fram - öppna locket - trycka på startknappen. Det jag skulle vilja göra är att enbart kunna stänga ner laptopen i Energisparläge/Viloläge och sedan kunna starta upp den med hjälp av remote conrollern, använder mig utan Yatse XBMC Controller.

Är detta möjligt?

Mvh

Permalänk

Använder sällan någon mobilfjärr själv (föredrar "riktiga" knappar) men om Yatse inte har någon dedikerad AV/PÅ-knapp* går det väl att slå av datorn via GUI:t med pilknappar/motsv. (förutsätter att du kopplat in datorn i någon form av skärm) eller missförstår jag frågan? Bara att klicka på "power"-symbolen så får du upp ett antal alternativ. Inställningar för skärmsläckare, avstängningstimer etc finns under System -> Power saving (Strömbesparing).

En snabbkoll på Yatses wiki nämner WOL-funktion (Wake-on-LAN) mha Xbmc Starter förutsatt att du kör Windows vilket borde ge lite hjälp på andra delen av frågan.

*Tycker det ser misstänkt likt en sån mer eller mindre precis i mitten på den här bilden men har som sagt aldrig använt programmet.

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Medlem

hej... håller på att lägga in XBMC till en polares dator... den har W8... men när jag ska ta "get more" på skins, så kommer det inte upp där man kan ladda ner... varför? Är det för att det är w8?! :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korkenzieher:

Använder sällan någon mobilfjärr själv (föredrar "riktiga" knappar) men om Yatse inte har någon dedikerad AV/PÅ-knapp* går det väl att slå av datorn via GUI:t med pilknappar/motsv. (förutsätter att du kopplat in datorn i någon form av skärm) eller missförstår jag frågan? Bara att klicka på "power"-symbolen så får du upp ett antal alternativ. Inställningar för skärmsläckare, avstängningstimer etc finns under System -> Power saving (Strömbesparing).

En snabbkoll på Yatses wiki nämner WOL-funktion (Wake-on-LAN) mha Xbmc Starter förutsatt att du kör Windows vilket borde ge lite hjälp på andra delen av frågan.

*Tycker det ser misstänkt likt en sån mer eller mindre precis i mitten på den här bilden men har som sagt aldrig använt programmet.

Tack! Det hjälpte mig mycket på traven, nu gör min HTPC som den ska!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ice cube:

Jag har xbmc installerat och använder mig av yatse remote på min androidplatta och det funkar bra. Nu har jag hittat ett insticksprogram så man kan starta xbmc via yatse, programmet heter xbmc starter, men jag får inte till det. Jag har följt guiden på hemsidan men när jag trycker på mediaknappen i yatse står det nåt i stil med "no wol, trouble with connection". Tilläggas ska väl det att jag har konfigurerat en wol port i yatse med min dators mac adress och även öppnat denna port i routern. Nån som använder sig av detta lilla program eller använder sig av något annat "on/off" program och fått det att fungera?

Jag använder mig Add-onet "Advanced Wake On Lan" som finns att ta hem under Programs i XBMC.

Wiki länk: http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Add-on:Advanced_Wake_On_Lan

Forumtråd för konfigurering av programmet: http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=121142

Permalänk

Kul att höra att det fungerar!

Det kan vara lite knepigt att få till det som man vill i början men när man väl gjort det är det förbannat smidigt.

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Medlem

Hjälp mig snälla... kan inte få upp mera skins efter jag tryckt på "Get More", även nu när jag testar med W7... har det nåt med frodo 12.2 att göra eller? alltid funkat innan... :/

Permalänk

Låter som något lokalt i alla fall, kört 12.2 på Win7 sen release i princip. Svårt att säga vad som kört ihop sig, det vanligaste är nog att det är något gammalt (tidigare version, add-on eller inställning) som spökar men det låter det inte som i det här fallet?

Testat manuellt (install from zip)? Nu för tiden hittas alla add-ons inklusive skins också på officiella hemsidan.

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Hjälp mig snälla... kan inte få upp mera skins efter jag tryckt på "Get More", även nu när jag testar med W7... har det nåt med frodo 12.2 att göra eller? alltid funkat innan... :/

Kolla så inte brandväggen blockerar XBMC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

hej... håller på att lägga in XBMC till en polares dator... den har W8... men när jag ska ta "get more" på skins, så kommer det inte upp där man kan ladda ner... varför? Är det för att det är w8?! :/

Windows 8 med XBMC 12.2 har fungerat utmärkt. Går inte här heller just nu. Skulle tippa på något server problem då jag har kunnat hämtat ner ett tema förut men inte nu

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tack för svar... verkar vara servrarna som ligger nere...
http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=179987

Permalänk

Har skummat igenom några sidor här nu och finner inte mitt svar.

Någon som har koll på varför alla filmer inte lägger sig i mitt bibliotek?

Permalänk

Utan mer info (har filmerna som hittas/inte hittas något gemensamt t ex) så är det svårt att säga, skrivit en del om de vanligare orsakerna tidigare i tråden (här t ex).

@Swennis: Typiskt, använde luren så missade att kolla det uppenbara. Förhoppnings är det inte långvarigt och hittar man någon mirror går det som sagt att kirra "för hand".

Satvar osm ne rkatta...
Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk

Liten uppdatering/bekräftelse för de som haft problem med nedladdningar och installationer:

Skrivet av Officiella bloggen:

If you’ve tried to download XBMC, update an addon, or download a new addon over the past few days, you may have noticed that our servers have been behaving poorly. Let me begin by assuring you that we believe we have tracked down the issue to a malfunctioning piece of code on our primary mirror server running MirrorBrain. Whether this malfunction is merely a symptom of a greater problem is still being assessed. Some good news is that this code is not affecting this blog, the forum, or the wiki. Some bad news is that the bug is making it very difficult to actually download XBMC or XBMC addons.

More good news is that we can easily correct the results of the bug by hand. The bad is that the bug continues to create problems on a semi-regular basis. Unfortunately, until we get this resolved, downloads will continue to suffer on an intermittent basis.

The moment we get this fully resolved, we’ll be certain to create a new blog post to let you know. In the meantime, please bear with us as we sort through this issue.

Uppdaterade ett gäng tillägg tidigare idag utan problem men tyvärr verkar en slutgiltig lösning* dröja ett tag till.

*Bad connotations not included...

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk

Yatse har en egen inbyggd WOL funktion. Jag använder den till mitt XBMC OpenElec och har även haft det till XBMC på win7 tidigare.

Permalänk
Medlem

Klarar ASRock E350M1 Fusion av att driva XBMCbuntu med 1080p film eller blir det för klent?

Permalänk

En liten fråga, går det att spela upp filmerna man har i xbmc på sin android? Jag vill alltså se på mina filmer jag har hemma på datorn i telefonen.

Permalänk

Verkar ha löst sig med nedladdningarna nu i alla fall: Server Issues: Solved

@Psychadaelic: Lokalt är det rätt smidigt, över internet finns det förmodligen bättre lösningar för.

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Medlem

Jag har flyttat lite serier, och nu har jag dubbla avsnitt i flera i alla jag flyttat runt där hälften är döda länkar, den ena hänvisar till den gamla platsen och resten till den nya, måste jag rensa det manuellt 1 och 1?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Jag har flyttat lite serier, och nu har jag dubbla avsnitt i flera i alla jag flyttat runt där hälften är döda länkar, den ena hänvisar till den gamla platsen och resten till den nya, måste jag rensa det manuellt 1 och 1?

Nu har jag inte XBMC framför mig, men gå till Settings -> Library och välj Clean Database eller nåt liknande så ska den ta bort alla döda länkar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Nu har jag inte XBMC framför mig, men gå till Settings -> Library och välj Clean Database eller nåt liknande så ska den ta bort alla döda länkar.

Tack ska du ha, det fungerade fint.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har lite problem med att lyckas streama "ren" bluray via Wifi till min HTPC, jag har testat överföringshastigheten och jag får ungefär 200mbit/s uppströms mot HTPC'n, visserligen testas bara en ca 2gb stor fil, men det borde inte spela någon roll?

Jag har inga problem med uppspelning av mindre media, som 1080p .mkv-filer på ca 10gb, men när jag kommer till de större bluray-ripparna på ca 40gb blir det problem med att XBMC vill buffra varannan minut ungefär.

Tips på hur jag kan åtgärda detta mottages tacksamt!

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

När jag har lagt till en ny mapp med en ny säsong av en serie, kommer denna bara upp i Video->Filer->Tv-serier->Serienamnet->Seriesäsong. Men den kommer inte upp i biblioteket.

Någon som vet hur jag ska lösa detta?

Permalänk
Medlem

Uppdatera biblioteket?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Uppdatera biblioteket?

Har testat detta båda i Main Menyn (där du ser alla dina tv-serie) plus i denna specifika serie, inget av detta hjälper.

Permalänk
Avstängd

Jag har beställt denna fjärrkontrol från Ebay http://www.ebay.com/itm/261225694579?ssPageName=STRK:MEWNX:IT...

Jag hoppas att den är kompatibel med raspberry pi och xbmc?

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Skrivet av rickdani87:

Har testat detta båda i Main Menyn (där du ser alla dina tv-serie) plus i denna specifika serie, inget av detta hjälper.

Vad står det om du högerklickar på källmappen (Tv-serier eller Tv-serier/Serienamn) och väljer Ange innehåll/Set content)? Är tv-serier i övre vänstra hörnet och en skrapa (t ex The TVDB) i övre högre hörnet valt eller står det (ingen)/(none)? Fungerar det med filmer?

Verkar det vara något steg här (random vald guide) som missats?

Till en början kan det vara vettigt att lägga till serier en i taget till man har fått kläm på det men sen brukar det räcka att automatiskt lägga till allt nytt t ex Tv-serie-mappen (och motsvarande för film etc).

Skrivet av amanito:

Jag har beställt denna fjärrkontrol från Ebay http://www.ebay.com/itm/261225694579?ssPageName=STRK:MEWNX:IT...

Jag hoppas att den är kompatibel med raspberry pi och xbmc?

Förutsatt att den fungerar som originalkontrollen (som ska funka, länk) antar jag, är ju lite drivrutiner för IR-dosan som måste finnas. Har du ett produktnamn så lär en sökning på officiella forumet ge en del info.

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"