kopplar fler eluttag på samma med hjälp av kabel som går till en eluttag timer.

Permalänk
Avstängd

kopplar fler eluttag på samma med hjälp av kabel som går till en eluttag timer.

Tjo,

Har inte så många eluttag i köket och skulle behöva fixa fler så tror ni att min ide är bra kolla bilden den förklara hur jag menar på ett bättre sätt då jag inte vet vad dom heter.

Vad bör man tänka på innan men fixar sånt här?

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem

förstår inte riktigt vad det är du är ute efter? du har ett uttag nu du vill dra vidare ett till ett extra uttag med timer?

isåfall...ja det går. många uttag har kopplingar för vidare skarvning. Dock så krävs det som vanligt en elektriker för att göra ny installationer.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommty:

förstår inte riktigt vad det är du är ute efter? du har ett uttag nu du vill dra vidare ett till ett extra uttag med timer?

isåfall...ja det går. många uttag har kopplingar för vidare skarvning. Dock så krävs det som vanligt en elektriker för att göra ny installationer.

Ja och därför så tänkte jag mig av en kontakt som är på mitten på bilden som sen går till eluttaget timer.

Så behöver jag väl ingen elektriker då jag tänkte kolla på Youtube.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av zxhosting:

Ja och därför så tänkte jag mig av en kontakt som är på mitten på bilden som sen går till eluttaget timer.

Så behöver jag väl ingen elektriker då jag tänkte kolla på Youtube.

Behöver ingen elektriker då jag tänkte kolla på YT?

WOW! Där tog du priset för veckans idioti, tyvär. Även om du kan lära dig detta via YT så gör det inte dig till just en elekriker, du får inte tillräcklig behörighet och händer nåt så kan det vara så att försäkringen inte täcker skadorna. Detta är allvarligt och ingen lekstuga!

Om det behövs en elektriker vet jag inte, men gör det det så anlita en som kan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Tjo,

Har inte så många eluttag i köket och skulle behöva fixa fler så tror ni att min ide är bra kolla bilden den förklara hur jag menar på ett bättre sätt då jag inte vet vad dom heter.

http://i.imgur.com/9evJyzL.png

Vad bör man tänka på innan men fixar sånt här?

Köp ett grenuttag med lämplig längd på sladden, koppla sedan in ett tidur i grenuttaget.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd

Det ser inte så svårt ut när man kollar på Youtube men det blir som ett grenuttag fast med ett uttag med timer som sitter fast på vägen och en kabel till ett annat uttag.

Min ide var att klippa av en förlängningskabel och sätta fast den på timer uttaget.

Är det någon man bör tänka på om man klipper av en förlängningskabel och sen koppla in den i timer uttaget?

Sen det där timer uttaget är utanpåliggande så det låter inte så jätte svårt att fixa själv.

Eller går det att köpa någon grenuttag som är bara ett uttag med timer som man kan skruva fast på vägen?

Men vad skulle det kosta och fixa en elektriker som skulle kunna göra det?

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem

Ingen elektriker skulle göra en sån ful installation.

Om jag fattar dig rätt så vill du ha ett extra uttag vid diskbänken, detta tar nog cirka 2 h för elektriker inkl resa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Sålänge du inte skruvar fast något så kommer försäkringen täcka om kåken brinner ner iom att vem som helst får jöra lösa kopplingar så att säga så som skarvkablar osv.

Dock så är korrekt skalning och koppling viktigt.

Gulgrön är Alltid jordkabel och får inte användas till annat.

Fas är oftast brun eller svart men kan ha andra färger.

Nollan är oftast blå men även där kan andra färger användas.

Där fasen ska kopplas brukar det vara märkt med (L)

Nollans plats i timern brukar vara märkt med (N)

Och jorden är märkt med ett jordtecken. (Typ en pil nedåt uppbyggd av streck)

Tänk på att skyddsjorden ska ha längre kabel än fas och nolla när du skalar kabeln så att det är sista kabeln som åker ur om kablarna skulle slitas loss ur timern.

Och att är det rätt gjort ska du inte kunna se nån naken kopparkabel nånstans utan ska vara isolerad ända in till kopplingsplinten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Som sagt att bygga ut fast installation kräver behörighet (en elektriker).

Bara en förlängningskabel/förgreningsdosa som du kan sätta i ett uttag kräver inget och finns att köpa på typ Ica

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Anlita alltid behörig elektriker när nått sånt här ska göras. El är inget att leka med. Skulle något hända blir det ditt ansvar annars. Och att säga att du följt en guide på youtube kommer inte hjälpa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Kunskap > Behörighet... och detta oavsett vad någon lagtext säger.

Vilket är något som en elektriker skall ha (båda)

Dock är det rätt uppenbart i denna tråden att TS inte har en susning på EL. Hade det varit en fråga där TS hade kött på benen och kunskap, dock var osäker på en speciell del skulle jag personligen inte se något fel att hjälpa. Men en sådan fråga som denna och svar att man kan kolla på youtube får mig bara att rysa.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Sålänge du inte skruvar fast något så kommer försäkringen täcka om kåken brinner ner iom att vem som helst får jöra lösa kopplingar så att säga så som skarvkablar osv.

Dock så är korrekt skalning och koppling viktigt.

Gulgrön är Alltid jordkabel och får inte användas till annat.

Fas är oftast brun eller svart men kan ha andra färger.

Nollan är oftast blå men även där kan andra färger användas.

Där fasen ska kopplas brukar det vara märkt med (L)

Nollans plats i timern brukar vara märkt med (N)

Och jorden är märkt med ett jordtecken. (Typ en pil nedåt uppbyggd av streck)

Tänk på att skyddsjorden ska ha längre kabel än fas och nolla när du skalar kabeln så att det är sista kabeln som åker ur om kablarna skulle slitas loss ur timern.

Och att är det rätt gjort ska du inte kunna se nån naken kopparkabel nånstans utan ska vara isolerad ända in till kopplingsplinten.

han får inte bygga om en grendosa och montera en timer med sladdställ. Timern är gjord för att vara fast installerad och där efter som man räknar föreskrifterna. Du kommer inte undan genom att strunta i att skruvafast sakerna.

Elarbeten du får göra själv (och några goda råd på vägen ...)
Byta trasig propp (säkring) och återställa utlöst automatsäkring
Om proppen går på nytt finns det ett fel som måste åtgärdas. Kontakta en elinstallatör om du inte själv kan hitta felet. Trasiga proppar ska slängas – försök aldrig att reparera dem.

Byta glödlampor
Se till att den nya lampan inte har högre effekt än den som anges på armaturen, till exempel: ”Max 60 W”. Var även noga med att följa övriga anvisningar som finns på armaturen. Det är speciellt viktigt när det gäller användningen av toppförspeglade lampor och halogenlampor.

Montering av skarvsladdar
jordtecknetOm du sätter ihop en skarvsladd som ska användas i ett jordat uttag, måste alla delar till skarvsladden vara i jordat utförande. Glöm inte att kontrollera den grön-gula skyddsledaren så att den verkligen sitter fast ordentligt på rätt ställe Den får aldrig anslutas till någon annan anslutningsskruv än den som är försedd med en jordsymbol.

Reparera och byta ut delar i trasiga skarvsladdar och apparatsladdar
Om sladden har gått av eller om isoleringen har skadats får du inte laga den. Däremot kan du kapa av den trasiga delen. Du får bara ersätta sladd, stickpropp och skarvuttag med samma slags materiel som tidigare. (Behöver du byta stickpropp på lampor av annat slag eller på hushållsapparater, ska de lämnas in till en fackman för ombyggnad.)

Byta fast installerade strömbrytare och vägguttag (högst 16 ampere)
Var försiktig. Bryt spänningen antingen genom att skruva ur proppen eller genom att slå av huvudströmbrytaren. Kontrollera att det är spänningslöst i strömbrytaren eller uttaget innan du börjar jobbet.

Utbyte av ljusarmatur i torra icke brandfarliga utrymmen inne i bostäder
Det du får göra själv i dessa utrymmen i bostäder, under förutsättning att du har kunskap om det, är att byta ut en fast ansluten ljusarmatur eller att fast ansluta en ljusarmatur där det finns elledningar framdragna. I övrigt ska du höra av dig till en behörig elinstallatör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Vem behöver kunskap eller behörighet när det finns Youtube?

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

Det är såna här kopplingar som dom svär åt på arga snickaren på tv....

Ge fan i att bygga det själv, ta hjälp av nån som kan och vet...å det inte bara på internet!

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem

Jämför kostnaden av att anlita en elektriker och få det riktigt gjort, mot att du själv gör det och får en livsfarlig installation som kan riskera livet på dig och alla som använder den.

Permalänk
Medlem

Jag blir bara ledsen när jag läser detta. Anlita elektriker eller ta konsekvenserna till en smärtsam död. Att säga att nollan kan vara flera färger är ju bara skrattretande och helt idiotiskt, det kan innebära livsfara.

Fas kan antingen vara brun, svart, vit/grå. Sen har vi tändtrådar som kan variera i färger.

Jorden ska och är alltid gulgrön. Förutom i riktigt gamla kåkar där den kan vara röd.

Nolla ska vara blå och absolut inget annat. Sen finns det hobbyelektriker som gör lite som dom vill = cancer.

Ni som inte är elektriker och tror ni kan, bara sluta, ge varken tips eller förslag. Snälla.

Vart bor du? Kan komma och lösa det gratis bara för att slippa se en artikel om en brand eller död pga elfel

EDIT: Efter att ha läst lite mer så länkade du precis till en timer för fast installation för typ kaffebryggare. Köp en timer på biltema eller nått som du sätter på din grendosa eller motsvarande. http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Sakerhetst...

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Gulgrön är Alltid jordkabel och får inte användas till annat.

Det var tamejfan det dummaste jag har läst någonsin.
Hur vet du att gulgrön ALLTID är jordkabel?

Vet du ens hur man avgör om det är jord eller inte?

Permalänk
Medlem

Gör ingenting av det du just förklarat, alla färger kan skifta, jord,fas,nolla aöla kan vara vad för färg som helst har stött på väldigt många gånger då g/g har använts som fas el tändtråd osv.. du måste ha kunskap för att kunna avgöra vad som är rätt och fel och kopplar du fel så kan du dö, jag har fått 230 och 400 v genomgående från hand till hand men jag har aldrig fastnat utan det har vart i bara någon millisekund och tro mig du vill inte uppleva detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skeddan:

Gör ingenting av det du just förklarat, alla färger kan skifta, jord,fas,nolla aöla kan vara vad för färg som helst har stött på väldigt många gånger då g/g har använts som fas el tändtråd osv.. du måste ha kunskap för att kunna avgöra vad som är rätt och fel och kopplar du fel så kan du dö, jag har fått 230 och 400 v genomgående från hand till hand men jag har aldrig fastnat utan det har vart i bara någon millisekund och tro mig du vill inte uppleva detta.

Bra att du korrigerar. Det kan se ut hur som helst och det ska man givetvis ha i åtanke. Det jag skrev var hur det ska va, men man vet ju aldrig.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saiibot:

Bra att du korrigerar. Det kan se ut hur som helst och det ska man givetvis ha i åtanke. Det jag skrev var hur det ska va, men man vet ju aldrig.

Nej det vet man aldrig och det är inte ens säkert att det finns en jord inne i dennes uttag heller har varit med om många gånger då man ska felsöka kunders uttag och då man skruvar bort dom så får man reda på att i hela lägenheten finns det inte ens jord draget till uttagen men även sitter det jordade uttag, hatar hemmapulare de är dom värsta och största orsaken till olyckor inom el branschen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skeddan:

Nej det vet man aldrig och det är inte ens säkert att det finns en jord inne i dennes uttag heller har varit med om många gånger då man ska felsöka kunders uttag och då man skruvar bort dom så får man reda på att i hela lägenheten finns det inte ens jord draget till uttagen men även sitter det jordade uttag, hatar hemmapulare de är dom värsta och största orsaken till olyckor inom el branschen.

Sant, därför sånt här inte ska uppmuntras.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Ett litet exempel, du kopplar fasen på jorden av misstag även om dina kopplingar stämmer enligt ytube (andra länder har andra färger glömde jag nämna.), du har precis vaknat kl 5 på morgonen och ska göra dig iordning för jobbet, du är väldigt trött och hungrig, du stoppar in brödrosten i ditt nya uttag som du är stolt över, den funkar inte, led lampan glöder konstigt men tänds inte, du svär och försöker leta felet men hittar ej det, du står lutande mot diskbänken som är i metall och håller ena handen på diskbänken och så kommer du åt metallen på brödrosten, du är helt ensam och fastnar där imellan strömmen passerar hjärtat och ditt hjärta försöker slå 50 gånger i sekunden, har du tur så flyger du därifrån fortare än satan han själv, har du mindre otur så tuppar du av efter en liten stund och kan släppa dina händer eller så fastnar du där och står kvar där med strömmen som går genom kroppen, som eldas inombords och till slut exploderar hjärtat.

Tack och godnatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Det var tamejfan det dummaste jag har läst någonsin.
Hur vet du att gulgrön ALLTID är jordkabel?

Vet du ens hur man avgör om det är jord eller inte?

Man kan aldrig vara säker, MEN, G/G får inte användas till annat än jord. Undantag är installationer som gjordes före 1:a maj 1968

Permalänk
Skrivet av gal33r:

Man kan aldrig vara säker, MEN, G/G får inte användas till annat än jord. Undantag är installationer som gjordes före 1:a maj 1968

röd fick även användas under en övergångsperiod fram till 1972. Oavsett så ska man alltid mäta innan och efter arbetet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Skrivet av SueCia:

Det var tamejfan det dummaste jag har läst någonsin.
Hur vet du att gulgrön ALLTID är jordkabel?

Vet du ens hur man avgör om det är jord eller inte?

används gulgrön till nått annat så är installationen felgjord eftersom Eligt regelverket får inte gulgrön användas till annat än skyddsjord...

sen kan den ha andra färger ja vet.

riktigt gammla installationer kan ha röd Skyddsjord

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rouge of Darkness:

används gulgrön till nått annat så är installationen felgjord eftersom Eligt regelverket får inte gulgrön användas till annat än skyddsjord...

sen kan den ha andra färger ja vet.

riktigt gammla installationer kan ha röd Skyddsjord

Ja det är väl just det som är problemet. Om någon glad hemmafixare får för sig att dra om elen så har du ingen aning om denne känner till att gul-grön bara får användas till jord. En släkting upptäckte till exempel till sitt stora nöje att den som han köpte huset av hade dragit om massa el med röd kabel. Allt var rött. Personen som gjorde det kunde lika gärna ha fått tag på en stor rulle gul-grön kabel billigt någonstans och byggt om elen med den. Folk har inte koll. Jag vet en som bara skulle byta sladden till tvättmaskinen och lyckades byta plats på jord och nolla. Han blev lite fundersam när tvättmaskinen bara fungerade när sladden satt inkopplad åt ett visst håll... Min far fick förklara att det är skillnad på färgerna och att det är väldigt viktigt att man inte blandar ihop dem. Man har ju lärt sig att det inte spelar någon roll vilket håll man stoppar in en kontakt i väggen och då säger ju intuitionen att det inte kan vara någon skillnad på sladdarna. Eller?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

används gulgrön till nått annat så är installationen felgjord eftersom Eligt regelverket får inte gulgrön användas till annat än skyddsjord...

sen kan den ha andra färger ja vet.

riktigt gammla installationer kan ha röd Skyddsjord

Vad spelar det för roll vad den får ha för färg? Det är fullständigt orelevant för den här diskussionen.

TS vill ha hjälp att koppla in ett uttag, du säger rakt av att gröngul är jord, det är precis som om du vore synsk, eller att du har vart hem till TS och mätt upp att gröngul är jord, men då är min följdfråga om du ens vet hur man mäter upp att jord är jord?

Permalänk
Medlem

Man får väll egentligen inte ens skruva upp en grendosa och klamra kabeln längs väggen om det ska vara enligt reglerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Det var tamejfan det dummaste jag har läst någonsin.
Hur vet du att gulgrön ALLTID är jordkabel?

Vet du ens hur man avgör om det är jord eller inte?

Det han menar är att gul/grön alltid ska vara jordad och aldrig får användas till något annat.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

Jag har kopplat en del hemma men alltid låtit en elektriker kolla (Råkar känna en). Om kåken brinner eller det sker en olycka får det inte stå uppenbart för utredarna att det är fuskjobb.