Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anonymous FTW:

Just molotovcocktails tillverkar man av bensin som det finns rätt dåligt av i en elbil.

Bensin brinner, batterier exploderar .. visst, det finns ju batteri i bensin/dieseldrivna bilar också såklart..

Elbilar är sjukt bra, teoretiskt...men personligen tycker jag att vi behöver säkrare och bättre batterier.

Elbilarna kör väl utan HgCl2 (Kvicksilver) i sina batterier?

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Så plånboken fick styra och valde en bil vars utgångspris ligger på över det dubbla från alternativet? I vilken uträkning fick du det till att en prisskillnad på dryg 410 000kr ändå resulterade i fördel Tesla?

Jag antar att svaret ligger i att det var för företagets räkning, dvs troligen en leasingbil.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anonymous FTW:

Just molotovcocktails tillverkar man av bensin som det finns rätt dåligt av i en elbil.

"Första generationen"... hur tänker du nu?

första gen batteribilar är där vi ligger trots prius som är hybrid och tesla och d.i.v har funnits ute ett tag så är det skiftet när det blir mer "vanliga svensson" elbilar och brukar alltid vara mer problem med första gen även om det är audi/bmw till skruttigare märken och det gäller även bensin/disel bilar och är bättre att hoppa på tåget med elbilar när dom arbetat ut barnsjukdommar och skulle säga det är där miljö disel ligger i dag och finns modeller man kan komma ner på 0.31 dl milen samtidigt fått bort en del flaws

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av Henkka:

Du förstog nog mycket väl vad jag menade, att de är en brandfara.
Förövrigt så bestod "molotov-cocktails"ursprungligen av toluen, kaliumklorat och stenkolstjära.

JA men det gör ju inte bensinbilar eller just bensinen mindre brandfarligt. Om du vill förstå vad jag menar så är just brandfaran en dåligt argument mot elbilar i jämförelse med bensinbilar. Diesel däremot är ju inte lika lättantändligt. Men om vi ska ta död och trafik så är dieselavgaser en stor hälsorisk. Forskare har likställt dieselavgaserna med senapsgas.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk

Jag tror att en elbil kan vara bra för dig på flera sätt i dagens läge. Men jag tror inte på elbilen som lösningen på våran framtid. Bara om något dramatiskt sker med batteritekniken.

Till att börja med så ska det finnas möjlighet att under en dag kunna färdas 100 mil utan problem och alla på jorden som vill och har råd ska kunna ha en bil (med tanke på de materialen som krävs för att göra batterier till en el-bil så är det omöjligt på sikt). I en miljonstad kan man klara sig utan bil och använda enbart kollektivtrafik, men i en normal svensk stad är det inte möjligt utan att göra uppoffringar. Frågan är om vi ska kväva utvecklingen?

Därför tror jag mer på bränslecellen. Den har obegränsad räckvidd (om du tankar givet vis). Den är fosilfri och genererar sin egen energi så behöver du värme så kan den värma upp sig långt innan du ska köra och du har fortfarande energi till att köra långt. Det krävs bara ombyggnader av alla tankstationer istället för en total utbyggnad för miljardbelopp när alla väl ska ha en el-bil att ladda. Den tappar heller inte räckvidd under vintern.

Bränslecellen löser dessutom det delikata problemet med tunga fordon som lastbilar etc.

Så tänker jag

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Så plånboken fick styra och valde en bil vars utgångspris ligger på över det dubbla från alternativet? I vilken uträkning fick du det till att en prisskillnad på dryg 410 000kr ändå resulterade i fördel Tesla?

Leasing och sedan driftskostnad. En S90 kommer inte under 10 000kr per månad om man kör 250 mil på samma tid medan Teslan stannar strax under.

Edit:

glömde även nämna att den är billigare för de anställda med ett förmånsvärde på 72 000kr per år för Volvon och 41 800kr för Teslan.

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

första gen batteribilar är där vi ligger trots prius som är hybrid och tesla och d.i.v har funnits ute ett tag så är det skiftet när det blir mer "vanliga svensson" elbilar och brukar alltid vara mer problem med första gen även om det är audi/bmw till skruttigare märken och det gäller även bensin/disel bilar och är bättre att hoppa på tåget med elbilar när dom arbetat ut barnsjukdommar och skulle säga det är där miljö disel ligger i dag och finns modeller man kan komma ner på 0.31 dl milen samtidigt fått bort en del flaws

Snarare tredje generationen. Först kom blybatterier i GM EV1, sen NiMH batterier och nu Li-jon.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk

Stå en timme på Sveavägen i Stockholm. Gärna i rusningstrafik. Tror du att det känns i lungorna?
Tror du att du märker någon skillnad om alla kör elbil?
Det tror jag.

Städerna kommer att bli mycket, mycket trevligare att bo i den dagen alla fossilbilar förpassats till skroten.

Köp elbilen!

Permalänk
Medlem

Well intressant och se hur olika alla tänker För det första, tror jag en elbil hade passat utmärkt till TS då det inte är tillräckligt många som faktiskt köpt elbilar.

Det andra problemet är att infrastrukturen i sverige inte kommer fungera just nu om alla svenska medborgare byter ut sin bil mot en elbil. Sverige ÖVERPRODUCERAR el just nu. Med det sagt så betyder inte detta att det finns tillräckligt med "ren" el som produceras till just bilar. Bilar tar en jävligt massa el så säg att vi har 5 milj elbilar i sverige istället för ~100k som siffran är på väg mot, well det går inte just nu men det kan lösas så att ge upp hoppet om elbilar är lite fel. Hela 34% svensk el-produktion produceras från kärnkraftverk (2015).

För de som vill åka långdistans med elbilar, ja återigen uppkommer frågan om infrastruktur. I England testas det "trådlös laddning" på motorvägar. Detta verkar jätte lovande men det kommer givetvis innebära att motorvägar måste byggas om osv och frågan är hur miljövänligt detta är, det låter jag vara osagt. Volvo har sina test med linor till el-lastbilar osv.

Hade ändå valt en elbil idag framför vilken dieselbil som helst. Mest to make a statement. Dags att lägga om infrastrukturen i Sverige där långa resor ersätts av snabbtåg och korta resor ersätts av elbilar. Är intressant med elbilar, men att hela Sverige ska köpa det är vi inte redo för. Finns garanterat spännande projekt som pågår just nu inom detta.

En "pluggkompis" gjorde en undersökning om elbilar vs dieselbilar. Tror det tog 15 år för elbilen att komma om dieselbilen rent ekonomiskt. Så att du kommer tjäna ekonomiskt är jag vääldigt tveksam till. Låt oss säga du får elen gratis så kommer det kanske ta 10 år istället. Satt och lekte med hans Matlab kod och detta var väldigt intressant. Men Elbil väljs inte ur en ekonomisk aspekt.

Permalänk
Skrivet av twk:

Vad tar det att fylla tanken på bensin eller dieselbilen, två minuter? Rätt stor skillnad mot en halvtimme

Jag tror inte att någon här är emot elbilar per definition. Som jag ser det är elbilar idag inte alternativ för många människor. För mig som bor i bostadsrätt, just nu utan egen p-plats och elstolpe, så är elbil bara att glömma. Samma sak för dem som behöver en bil som kan köra långa sträckor, utan att behöva ladda batterier. Elbilar ligger även betydligt högre i pris än motsvarande bil som drivs på tex bensin. I framtiden kommer det absolut att se annorlunda ut, men som det ser ut idag är det få människor som jag skulle rekommendera en elbil.

Absolut! Det är såklart bekvämare med bensin/diesel men samtidigt är det inte hållbart i längden så ett alternativ måste tas fram. Jag förstår den situationen och just därför måste själva infrastrukturen kring en elbil byggas ut. Prisskillnaden är helt klart en nackdel för elbilarna men i takt med att mer fabriker för batteriproduktion byggs borde priserna kunna sänkas.

Skrivet av Henkka:

Har du den stationen hemma i garaget? Där tar det nog snarare 12 timmar än 30 minuter. Dessutom så är inte 30min något du kommer att orka vänta på när en vanlig tankning tar 2 minuter. Skaffar sig fler elbilar så blir väntetiderna helt ohanterbara. Tänk dig 10 bilar i kön till den där 30min laddaren. Knappast ett fungerande alternativ.
Elbilen i sig är det inget fel på, som koncept. Det är dock för mycket som inte fungerar i praktiken för att det ska vara ett alternativ för många.

Nej det har man inte. Vad gör det om det tar 12 timmar? Du sätter den på laddning och går upp dagen efter kopplar ur och kör iväg? Det är också därför infrastrukturen måste byggas ut och bli bättre så att alla kan tanka sin elbil. Sen givetvis även få ner tiden det tar att tanka den.

Skrivet av Olegh:

Jag förespråkar en helhetssyn. Elbilar är inte jesus utan är förknippade med en hop nackdelar, vissa som dock kan och kommer reduceras framöver. Elbilar kan inte, åtminstone inte utan något slags batteriteknologiskt paradigmskifte ersätta dagens bensin/diesel-bilar så fler alternativa drivmedel behövs. Av den anledningen bör t.ex. stater inte pusha för hårt för elbilar genom subventioner eftersom det bredare perspektivet trycks undan. För stort fokus på elbilar kan/kommer bli skadligt totalt, på sikt.

Absolut det är dom. Samtidigt kan ett för stort fokus på Bensin/Diesel också vara skadligt och då främst på vår miljö.

Skrivet av RaZman:

Du kan spekulera i när de fossila bränslena tar slut hur mycket du vill, men det kommer inte ske under vår livstid. Det kommer inte heller ske inom de närmsta 10 åren vilket innebär att bensin/diesel-bilen är ett betydligt starkare alternativ att köpa och köra i väntan på bättre teknologi och infrastruktur. Prisskillnaden mellan instegsmodellen av elbilarna och motsvarande bränsledrivna bil kommer inte i närheten av att ätas upp under de åren sistnämnda brukas.

Så bara för att det inte kommer ske under vår livstid ska vi bortse från problemet och inte försöka ta fram ett hållbart alternativ så fort som möjligt? Låter inte direkt logiskt kan jag tycka..

Jag skulle vilja säga att elbilar kommit en lång väg redan på mycket kort tid men givetvis behöver de komma ner betydligt mer i pris.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jag skaffar nog elbil den dagen jag har garage och möjlighet att ladda den själv. Så länge jag måste parkera på gatan känns det värdelöst. Men jag hade inte haft något emot en elbil.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Elbilen har absolut en framtid men vi är tyvärr inte där än så länge.

De är "miljövänliga" när de körs men vid tillverkningen så är det absolut inget miljötänk direkt. Att alla politiker jublar när folk köper sina elbilar men se hur de gick för etanolägarna. Först kostade det 6kr litern och nu är den över 10kr. Det funkar inte att köra på vintern då det blir en hel del strul med dem. Vad händer med bidrag och priser när fler och fler skaffar elbil, jo samma sak. Bidragen försvinner och allt kommer att bli dyrare.

Vad som händer med våra miljövänliga vindkraftverk är att de allt oftare plockas ner pga det inte lönar sig. Kostnaden för underhåll av vindkraftverk är enormt dyrt och även här har bidragen för företagen blivit sämre.

Som någon skrev tidigare, vad händer med svenska elnätet klockan 08:00 och kl17:00 när folk kommer till jobbet eller hem från detsamma. Svenska elnätet kommer inte klara att ladda upp alla våra elbilar så länge det ser ut som det gör nu. På vintern när vi behöver medt energi så finns det minst. Vindkraften ger mindre under denna tid, solceller är inget alternativ då det är mulet eller mörkt.

En lösning är att standardisera batterierna och köra någon form av pantlösning på mackarna. När du kommer till macken så sätter du in ett nytt batteri som macken laddat upp och kan sen köra vidare efter fem minuter. Ditt andrahandsvärde blir inte lidande av att du har ett dåligt batteri och du får istället betala en slant när du byter ut batteriet på macken beroende på hur mycket du använt av dessa och hur bra det batteriet du byter till är.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Elbilar är ofta sämre än vanliga hederliga bensindrivna bilar pga hur dom är tillverkade. Kanske kommer det bli bättre i framtiden men skulle aldrig satsa på det idag om det inte är en modell som kan tillverkas utan att orsaka större skada än vad en vanlig bil skulle göra under livstiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Elbilen har absolut en framtid men vi är tyvärr inte där än så länge.

De är "miljövänliga" när de körs men vid tillverkningen så är det absolut inget miljötänk direkt. Att alla politiker jublar när folk köper sina elbilar men se hur de gick för etanolägarna. Först kostade det 6kr litern och nu är den över 10kr. Det funkar inte att köra på vintern då det blir en hel del strul med dem. Vad händer med bidrag och priser när fler och fler skaffar elbil, jo samma sak. Bidragen försvinner och allt kommer att bli dyrare.

Förra tanken gav jag 8,89kr L för E85 95octan bensin kostade då ca 3,5kr mer. Och jag körde hela vintern på etanol( men det är E75 då om jag förstått det rätt) utan problem. Jag kör nästan alltid etanol i min bil fast det beror mest på att jag får ut bättre effekt då.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

Exakt.
För gemene man så är räckvidden, eller bristen på omedelbar uppladdning (och priset), det som gör att elbilen inte fungerar.
I vissa delar av landet har vi också elavbrott skrämmande ofta. Då blir du bokstavligt talat strandsatt om bilen inte var fullt laddad. Tänk dig någon i Norrlands inland...

Schack matt till bensin-/dieselbilen.

Det väl bara att ha 4-5000 st 10000mah powerbanks från clas ohlson i garaget in case of emergency. Eller ännu bättre, en dieselgenerator.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Ska man prata miljöaspekter, så måste man ta hela livscykeln i beaktande. Från tillverkning till återvinning. Ja inte då bara från montering i bilfabriken, utan framställningen av alla delarna från att de bryts i gruvan, samt bearbetas. Samt hur energin till största delen produceras. Vad man privat väljer för elleverantör har ju egentligen ingen större betydelse, det är ju lite av ett "spel för galleriet". Bara för det låter miljövänligt med elbil, behöver det inte vara så. Vilka några vettiga inlägg här tidigare varit inne på. Så tänk på "the big picture". Men med statistik & politik kan man göra allt till något bra, eller dåligt, oavsett hur det är i verkligheten. Det beror bara på hur man tar fram mätetalen.

Läste för någon vecka sedan en artikel från några forskare. Kan inte återge det i detalj. Men om det skulle bli en 80% penetration av elbilar, tror det var dit hän våra europeiska regeringar siktade. Då skulle vi bara i Europa behöva utöka vår elproduktion med ca 130GWh. För att ställa den siffran i relation till något så jämfördes det med ett nytt kärnkraftverk som planerades i Storbritannien. Det var vad jag minns ganska kraftigt & skulle kunna leverera 3,2GWh. Så det är en bit kvar vad gäller energiproduktion & inte minst infrastruktur för att kunna leverera den mängden energi... Sen har vi resten av vår värld utöver Europa.

Jag är mycket teknik & bilintresserad. Så jag har verkligen inget emot ny teknologi. De behövs skiften för att få fart på utveckling av alternativa power units. Ottomotortillverkarna & oljebolagen har varit för "ensamma på tronen" med sina samarbeten, där de inte helt sällan köpt upp konkurrerande tekniker & lagt ner. Men hypen kring elbilar vs. miljö, är ibland så man kliar sig i skallen & undrar hur folk tänker. Hur som så följer jag det med spänning & skulle själv kunna tänka mig en elkärra som pendelholk. Men prisnivån får först lägga sig på en rimlig nivå.

Visa signatur

// Fredrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Så bara för att det inte kommer ske under vår livstid ska vi bortse från problemet och inte försöka ta fram ett hållbart alternativ så fort som möjligt? Låter inte direkt logiskt kan jag tycka..

Jag skulle vilja säga att elbilar kommit en lång väg redan på mycket kort tid men givetvis behöver de komma ner betydligt mer i pris.

Ditt argument mot räckvidden och bristen på laddstationer var följande:

"Å andra sidan när de fossila bränslena tar slut hur ska du då köra din bensin/dieselbil?"

Där talar du kortsiktigt, som i att jag köper en bensinbil idag och om 5 år står helt utan möjligheter att köra denna. Du kan inte skifta din argumentation från den relevanta diskussionen om bristerna med dagens elbilar kontra bränslebilar till hur situationen ser ut för kommande generationer hur som helst, det är irrelevant.

Uppenbarligen finns det en marknad för testkaninerna som vill begränsa sin frihet genom dagens elbilar, när straffskatter dessutom riktas mot konsument snarare än produktion (kasta vatten på lågorna snarare än källan) blir el-alternativet även kortsiktigt attraktivt för konsumenter som tror att tekniken är redo, just därför ägnar sig majoriteten av stora aktörer i industrin till utveckling av egna alternativ på elbilsmarknaden. Hur många konsumenter tror du är fullt medvetna om att svenska staten bara påbörjat diskussionerna om hur man skall straffbeskatta elbilisterna? Skattesatserna kring laddning och priset på användning av nuvarande och kommande laddstationer är inte ens klara än, trots det låg priset 2015 på 27kr/mil via de statliga stationerna (LÄNK).

Det logiska för oss i Sverige är att bortse från kommande problem, ja. Det enda våra satsningar gör är att försämra, bestraffa och göra vardagen svårare för medborgarna i och med miljöpåverkan från vårt land, eller vår marknads avtryck i industrin (på ekonomiskt plan) inte har skuggan av en chans att synas jämte aktörer som Kina, Indien, Ryssland och USA.

Avfärdar du denna realistiska (kanske cyniska) inställningen och ändå vill sitta och rädda världen mellan rödljusen på den lokala huvudleden kan du köpa din elbil och tro att hela marknaden anpassar sig för att utveckla bättre teknologi bara för dig. I själva verket skulle utvecklingen och satsningen på elbilar se exakt likadan ut om du sparat pengar och behållit den utökade friheten med en helt vanlig bensinbil.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av Henkka:

Du har aldrig varit norr om Uppsala va? Elnätet är på u-landsnivå i stora delar av landet.;)

Jo då, det är rejäla kablar i norr, annars hade södra Sverige varit utan ström. Det är därifrån hälften av elen kommer och mer blir det för varje år.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Vill man betala massa extra för att få vara alpha-testare så varför inte.
Själv får jag snart min 4WD diesel SUV, jag vill ha en bil, inte ett experiment.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Wow! Den där Opeln ser riktigt lovande ut

Skrivet av CFSsss:

Skoda Fabia drar ca 0.48 l/milen och kostar ca 150.000 ny. Det blir rätt mycket soppa och så slipper du oroa dig för att batterierna ska dö om 3 år.

Skrivet av CFSsss:

Elbil är en bluff. Bra i stan för att få ner CO2 och ljud precis där men annars så måste energin iaf produceras och batterier tillverkas.

Dessutom: http://newatlas.com/shipping-pollution/11526/

Skrivet av jeppe1990:

Jag känner inte att tekniken är mogen ännu.
Förövrigt så ser jag ingen miljövinst med att köpa en elbil heller om man nu vill använda det som argument.

Skrivet av jeppe1990:

Mja, man hade ju hoppats att det skulle vara så kanske.
Men kolla bara på Sverige tex. avvecklar kärnkraften för att köpa brunkols-el ifrån Tyskland...

Det ser jag inga miljövinster i.

Skrivet av Friterad:

Elbilar är ofta sämre än vanliga hederliga bensindrivna bilar pga hur dom är tillverkade. Kanske kommer det bli bättre i framtiden men skulle aldrig satsa på det idag om det inte är en modell som kan tillverkas utan att orsaka större skada än vad en vanlig bil skulle göra under livstiden.

quote postid="16422237" userid="12632" name="frav"]
Ska man prata miljöaspekter, så måste man ta hela livscykeln i beaktande. Från tillverkning till återvinning. Ja inte då bara från montering i bilfabriken, utan framställningen av alla delarna från att de bryts i gruvan, samt bearbetas. Samt hur energin till största delen produceras. Vad man privat väljer för elleverantör har ju egentligen ingen större betydelse, det är ju lite av ett "spel för galleriet". Bara för det låter miljövänligt med elbil, behöver det inte vara så. Vilka några vettiga inlägg här tidigare varit inne på. Så tänk på "the big picture". Men med statistik & politik kan man göra allt till något bra, eller dåligt, oavsett hur det är i verkligheten. Det beror bara på hur man tar fram mätetalen.

Läste för någon vecka sedan en artikel från några forskare. Kan inte återge det i detalj. Men om det skulle bli en 80% penetration av elbilar, tror det var dit hän våra europeiska regeringar siktade. Då skulle vi bara i Europa behöva utöka vår elproduktion med ca 130GWh. För att ställa den siffran i relation till något så jämfördes det med ett nytt kärnkraftverk som planerades i Storbritannien. Det var vad jag minns ganska kraftigt & skulle kunna leverera 3,2GWh. Så det är en bit kvar vad gäller energiproduktion & inte minst infrastruktur för att kunna leverera den mängden energi... Sen har vi resten av vår värld utöver Europa.

Jag är mycket teknik & bilintresserad. Så jag har verkligen inget emot ny teknologi. De behövs skiften för att få fart på utveckling av alternativa power units. Ottomotortillverkarna & oljebolagen har varit för "ensamma på tronen" med sina samarbeten, där de inte helt sällan köpt upp konkurrerande tekniker & lagt ner. Men hypen kring elbilar vs. miljö, är ibland så man kliar sig i skallen & undrar hur folk tänker. Hur som så följer jag det med spänning & skulle själv kunna tänka mig en elkärra som pendelholk. Men prisnivån får först lägga sig på en rimlig nivå.
[/quote]

Elenergi är mycket bättre än en förbränningsmotor även om elen produceras med kol.

Att det finns andra som skitar ner mer är ingen anledning att inte bry sig, bara en dålig undanflykt. Någonstans måste man börja.

En genomsnittlig petroleumbil kostar ca 6 ton koldioxid att producera. Bränslet under dess livstid går på ca 18 ton, så det blir 24 totalt under dess livstid. En elbil kostar mer att producera, ca 9 ton. Under dess livlängd blir det 9 ton till i atmosfären, och det är med europeisk elmix, dvs med en hel del kolkraft, summa 18 ton.

När hela elbilinfrastrukturen är på plats är det bara att byta ut produktionskällorna och få en mångdubbelt större vinst.

Här är ett exempel med Mercedes B-klass, en bil som alltså inte är utvecklad för eldrift utan är en efterhandskonstruktion http://www.dn.se/arkiv/motor/smutsig-start-med-elbil/

Skrivet av dagas:

Så länge du bara har den till att pendla till jobbet och du kan ladda där så är det väl bra men du blir ganska låst. Om du gör längre resor ibland måste du ha en till bil bara för det. Största problemet är ju att man måste planera allt i förväg. Börjar du få slut på soppa kan du alltid fylla på vid valfri mack på ett par minuter men med elbil kan det ta timtals så man kan inte bara dra på långresa om man känner för det. Själv skulle jag bli nojig över batteriet hela tiden som man är med mobilen fast ännu värre. Men som pendlarbil är det säkert bra du du alltid vet att du har laddade batterier. 8års garanti på batterierna låter ju bra men vad gäller det egentligen? Är det bara om de slutar fungera helt? Precis som på mobiler blir de sämre med tiden så om några år kanske du får hälften av räckvidden men garantin går inte in för det kanske? Brukar oftast vara mycket finstilt gällande garantier på bilar, tror ingen kan utnyttja rostskyddsgarantin i praktiken t.ex. Men ska du sälja om några år lär det inte ha någon betydelse och andrahandsvärdet lär inte vara sämre än för andra Opelbilar. Kanske till och med bättre, Opel har inte direkt bästa andrahandsvärdena.

Skrivet av Henkka:

Elbilar är långt ifrån klara för massmarknaden. De är en liten nisch för hipstern som vill verka lite "bättre" än de andra hipsters han träffar på jobbet, som antagligen är på en grafisk designbyrå eller valfri tidningsredaktion.

Räckvidden må verka tillräcklig, men vad gör du om du måste köra mer än så? Kanske måste du ta dig från t.ex. Sthlm till Göteborg.. och sen tillbaka? Plötslig är din elbil helt värdelös. Att tvingas ha ett till fordon för långa resor, eller ta in på hotell medans bilen laddar batterierna fungerar bara inte för de allra flesta. Om du aldrig rör dig längre bort än 100 km så kanske det fungerar, men hur vet du att du inte behöver göra det, någonsin? Nä, en elbil kräver en bensinbil som "backup" och då kan du lika gärna skaffa en bensinbil från början.

Alternativt så går det att köpa något i stil med en VW Golf GTE, som klarar kanske 65 km på ren el men ändå har en bensinmotor så att den går att köra precis som vilken bil som helst. Problemet är att den är löjligt dyr.

Ingen vet hur elbilsmarknaden utvecklar sig. Jag ser ett enormt problem med att försöka sälja en begagnad elbil. Vem vill vara den som tar smällen när batterierna måste bytas ut? Vem köper en begagnad elbil om det finns nya? Jämför med datorer, tv-apparater osv. Begagnatmarknaden för elprodukter är usel. Jag tror inte att det blir bättre för eldrivna bilar.

Tror man att man gör något som är bra ur miljösynpunkt så ska man nog ta en liten titt på vad som krävdes för att tillverka elbilen och inte minst batterierna. Miljövänligt är nog inte riktigt det rätta ordet för den processen. Fundera sen på hur miljövänligt det är med ett oöverskådligt antal batterier som måste tas om hand när de byts ut , eller när bilen skrotas så småningom.

När någon löst problemet med laddningstid så att en full laddning tar lika länge som att tanka en full tank i en bensinbil så börjar vi komma nånvart.

Så länge elen kommer från brunkol så faller miljötänket än mer. Den sol- och vindkraft som finns i dagsläget är skrattretande. Att driva ett land eller en armada av elbilar på sol- och vindkraft är science fiction, det har inget med verkligheten att göra, speciellt här i kalla norden. Tänk sen att precis alla bilar skulle behöva el för att ladda dem. Det skulle kräva ett flertal kärnkraftverk extra eller en galen mängd av nya kolkraftverk.

Elbilen är inte redo för den stora massan av konsumenter, inte än.

För sådana ändamål kan man hyra en bil om det bara är någon enstaka gång om året. Varför betala för och kånka runt med en skitstor (bensin)bil om den bara behövs en gång om året?

Bensinmackar börjar bli tämligen sällsynta, så man får planera stoppen även med petroleumfordon numer om man ska åka långt. Det tar inte timtals att ladda ett batteri tillräckligt för att åka några mil till i en modern elbil. Teslan går väl att ladda till en bra bit över hälften på 20-30 minuter eller nåt sånt i en snabbladdningsstation, och det är en ganska lagom rast.
Vet inte hur det är för andra elbilar, men det finns i regel snabbladdningsmöjligheter för dessa också.

Sen var det lite problem med korrelation och kausalitet. Bilar ≠ hemelektronik.
Ni kan inte jämföra batterier i mobiltelefoner med batterier i bilar. Mobiltelefoner och hemelektronik i stort är slit och släng-varor, medan bilar i regel håller bortåt 20 år om de sköts. Finns ett flertal elbilar från 90-talet som rullar än idag utan batteribyte med duglig kapacitet, vilket vida överträffat alla förväntningar.

Elbilar oavsett märke har bra andrahandsvärde

Gällande miljön hänvisar jag till det jag skrev ovan.

Skrivet av twk:

Vad tar det att fylla tanken på bensin eller dieselbilen, två minuter? Rätt stor skillnad mot en halvtimme

Jag tror inte att någon här är emot elbilar per definition. Som jag ser det är elbilar idag inte alternativ för många människor. För mig som bor i bostadsrätt, just nu utan egen p-plats och elstolpe, så är elbil bara att glömma. Samma sak för dem som behöver en bil som kan köra långa sträckor, utan att behöva ladda batterier. Elbilar ligger även betydligt högre i pris än motsvarande bil som drivs på tex bensin. I framtiden kommer det absolut att se annorlunda ut, men som det ser ut idag är det få människor som jag skulle rekommendera en elbil.

Skrivet av Henkka:

Har du den stationen hemma i garaget? Där tar det nog snarare 12 timmar än 30 minuter. Dessutom så är inte 30min något du kommer att orka vänta på när en vanlig tankning tar 2 minuter. Skaffar sig fler elbilar så blir väntetiderna helt ohanterbara. Tänk dig 10 bilar i kön till den där 30min laddaren. Knappast ett fungerande alternativ.
Elbilen i sig är det inget fel på, som koncept. Det är dock för mycket som inte fungerar i praktiken för att det ska vara ett alternativ för många.

Du har aldrig varit norr om Uppsala va? Elnätet är på u-landsnivå i stora delar av landet.;)

Fast med sådant tankesätt är man ju emot elbilar per definition. Det handlar bara om vanor och förväntningar, inte möjligheter. Förr tyckte man källsortering var trams och slöseri med tid, idag är det en självklarhet. Samma sak här. Varför ska man åka och tanka nånstans? Man sätter bilen på laddning när den står stilla, och det behövs inte särskilda mackar för det, det kan göras i princip var som helst. Om man kör en elbil men ändå förväntar sig en petroleumbil så är det ju klart man blir besviken. Om man bara förväntar sig en bil så tror jag det går hur bra som helst för de allra flesta.

Visst, Norrlands inland är ingen bra miljö för elbilar, men det scenariot tillhör faktiskt ett undantag både i Sverige och globalt, och kan inte appliceras på majoriteten.

Skrivet av Fisken1986:

Tänkte på en sak...batterier exploderar väl rätt så kraftigt vid brand? Vad händer om man krockar hårt med en elbil?

Tänkte på mobilbatterier, dessa är ju tickande bomber..

Bensin eller diesel exploderar ju inte som i filmer, utan mest enorma bränder vid krock.

Batterierna är inneslutna i särskilda brandsäkra och krocksäkra kammare som ska dämpa och fördröja skador och eventuell brand och hela bilen är konstruerad så att en eventuell brand inte ska nå kupén. Dessutom är batterierna indelade i flera avgränsade fack så att spridningen begränsas. Batterierna precisionsövervakas av elektronik som även registrerar en krock, och har ett särskilt kylsystem som jag tror kan hjälpa till också. Det hela är väldigt sofistikerat och en orsak till att elbilar är dyrare.

Seriöst mannen, lägg ner FUD:en. Den nederländske herren avled sannolikt av krocken. Bilar klarar inte kollisioner med smala hårda objekt som träd och massiva stolpar. Bränderna som skett hittills har mig veterligen varit kontrollerade, men många gillar att blåsa upp allt som rör Tesla något enormt. Vissa får även betalt för det. RT är Putin-FUD på högsta nivå.

Lade till citat av Friterad och frav
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

BMW 318D Kommer långt med den, inte så dyr kanske köpa en som är 2år gammal. Mycket bil för pengarna !

Permalänk
Medlem

Max 10 citat per inlägg, lärt mig den hårda vägen en gång tidigare...

Skrivet av dagbro:

Barsebäck 1 och 2 som lades ner har framför allt ersatts av vindkraft. Importerar gör man bara för att toppa upp effekten om det t.ex. blåser för lite just när effektbehovet är stort (t.ex. kalla vinternätter).

Vi hade också stora påtryckningar från Danmark att lägga ner Barsebäck eftersom det ligger bara ett par två mil från Köpenhamn. Vi skulle nog inte heller gilla om Finland hade ett kärnkraftverk i Stockholms skärgård

[...]

Lita aldrig på danskar när det gäller affärer, särskilt med svenskar. Det är nationalsport där borta att blåsa (dum)snälla svenskar. Att det var läskigt med ett kärnkraftverk intill huvudstaden var underordnat, inga protester hördes när skiten byggdes fastän de hade chans att yttra sig. Det främsta skälet var att sälja el från sitt eget kolkraftverk på Amager, och det har svinen gjort duktigt kan jag säga. De såg helt enkelt en möjlighet att casha in och tog den. Skåne har haft elbrist sedan nedläggningen av Barsebäck och fått ta in ström från koleldarna Danmark, Tyskland och Polen, för elledningarna från Norrland når inte hit.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av frav:

Läste för någon vecka sedan en artikel från några forskare. Kan inte återge det i detalj. Men om det skulle bli en 80% penetration av elbilar, tror det var dit hän våra europeiska regeringar siktade. Då skulle vi bara i Europa behöva utöka vår elproduktion med ca 130GWh. För att ställa den siffran i relation till något så jämfördes det med ett nytt kärnkraftverk som planerades i Storbritannien. Det var vad jag minns ganska kraftigt & skulle kunna leverera 3,2GWh. Så det är en bit kvar vad gäller energiproduktion & inte minst infrastruktur för att kunna leverera den mängden energi... Sen har vi resten av vår värld utöver Europa.

Ja, olja till transporter är en betydande del av vår totala energianvändning. Då bör det inte komma som någon överraskning; vad vi än ersätter den med måste vi utöka energiproduktionen väldigt mycket, oavsett om själva energin kommer ut i form av biobränslen, vätgas eller elenergi. Och ja, blir det elenergi så måste distributionsnäten byggas ut, men det har vi gjort flera gånger förr och vi gör det löpande runt om i landet. Om någon på 70-talet fick höra hur mycket elenergi vi använder idag skulle de nog säga precis samma sak som du. (vi har nämligen fördubblat produktionen sedan dess)

Alternativet är att bryta mönstret helt och tvinga människor att använda energin smartare; t.ex. genom att förbjuda eller strikt reglera allt som inte är kollektivtrafik. Det blir säkert populärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Att det var läskigt med ett kärnkraftverk intill huvudstaden var underordnat, inga protester hördes när skiten byggdes fastän de hade chans att yttra sig.

Barsebäck invigdes en bra stund innan Tjernobyl, det var nog därför de inte hade lika starka invändningar vid bygget. Barsebäck skulle ju också förse Danmark med energi eftersom de inte har egen kärnkraft.

Skrivet av GilbertG:

Skåne har haft elbrist sedan nedläggningen av Barsebäck och fått ta in ström från koleldarna Danmark, Tyskland och Polen, för elledningarna från Norrland når inte hit.

Vilken tur att man precis ska inviga en ny HVDC-ledning till Skåne (driftsätts i november), som kan leverera mer än Barsebäck någonsin kunde producera.

Skrivet av Stefflo:

Som någon skrev tidigare, vad händer med svenska elnätet klockan 08:00 och kl17:00 när folk kommer till jobbet eller hem från detsamma. Svenska elnätet kommer inte klara att ladda upp alla våra elbilar så länge det ser ut som det gör nu. På vintern när vi behöver medt energi så finns det minst. Vindkraften ger mindre under denna tid, solceller är inget alternativ då det är mulet eller mörkt.

Detta är ett icke-problem i dagens uppkopplade samhälle - Låt elnätet kommunicera med varje bil och bestämma när den ska laddas.

Vindkraften producerar faktiskt mer energi under vintern då det blåser mycket mer. Solenergi är inget som finns i stor skala i Sverige så det är knappast något problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nidnus:

Satsa på elbil! Det är framtiden. Batteritekniken är tillräckligt bra för att det ska hålla åtminstone minst 5 år. Efter det kan man byta vilket inte är alltför dyrt (även om det kostar en del).

Vad som är viktigast dock är att det behövs folk som köper elbil. Vi står inför ett paradigmskifte, bli en av dem som går i täten!

Nu är det sällan hållbarheten på batteriet som är det absolut största problemet med elbilar. Det stora problemet verkar snarare vara att det inte finns holkar att ladda upp bilen med i nog jämna mellanrum för att det ska vara värt. Hybridbilar kommer t.ex. att gå majoriteten av gångerna på fossila bränslen så fort man kör någorlunda långt. Här i Norrbotten är ju en Elbil inte ens värd en tanke ännu. Att det är framtiden däremot är något jag kan se. Om man förbättrar effekten på batterierna dvs.

Skrivet av CFSsss:

Elbil är en bluff. Bra i stan för att få ner CO2 och ljud precis där men annars så måste energin iaf produceras och batterier tillverkas.

Dessutom: http://newatlas.com/shipping-pollution/11526/

Allt är ju relativt iof. Däremot om man relaterar till bilar som går enbart på fossila bränslen som diesel och bensin så är det fortfarande en hel del bättre att gå på en elbil än säg en diesel eller bensinbil.

Skrivet av JohnnyGreed:

Miljövinsten måste väl ligga i att den el som produceras blir renare och renare (över tid) Med tanke på att mijöarbetet konstant fortskrider? Medans en fossilmotor fortfarande spyr ut avgaser...

Men samma argument kan ju användas där. Alltså att en fossilmotor blir mer och mer effektiv och spyr därför mindre avgaser. Fördelen med fossila bränslen är att effektiviteten hos dem är överlägsen den hos el i dagsläget.

Skrivet av crumpets:

Ampera-E eller Chevrolet bolt blir en gamechanger. Tro mig. Lyssna inte påmtokstollarna i tråden. Vi står inför en revolution likt när man gick över från häst och vagn till förbränningsmotorfordon.

Kalla mig för "påmtokstolle" om du vill men jag är väldigt skeptisk till det påståendet fram tills det bevisats. Allt för ofta kommer folk ut med "Detta är det mest revolutionerande någonsin" för att produkten senare inte är bättre än föregångarna.

Skrivet av jeppe1990:

Mja, man hade ju hoppats att det skulle vara så kanske.
Men kolla bara på Sverige tex. avvecklar kärnkraften för att köpa brunkols-el ifrån Tyskland...

Det ser jag inga miljövinster i.

Samtidigt som man i praktiken exporterar el till just Tyskland. Vilket kan ses som kontraproduktivt.

Skrivet av dagas:

Så länge du bara har den till att pendla till jobbet och du kan ladda där så är det väl bra men du blir ganska låst. Om du gör längre resor ibland måste du ha en till bil bara för det. Största problemet är ju att man måste planera allt i förväg. Börjar du få slut på soppa kan du alltid fylla på vid valfri mack på ett par minuter men med elbil kan det ta timtals så man kan inte bara dra på långresa om man känner för det. Själv skulle jag bli nojig över batteriet hela tiden som man är med mobilen fast ännu värre. Men som pendlarbil är det säkert bra du du alltid vet att du har laddade batterier. 8års garanti på batterierna låter ju bra men vad gäller det egentligen? Är det bara om de slutar fungera helt? Precis som på mobiler blir de sämre med tiden så om några år kanske du får hälften av räckvidden men garantin går inte in för det kanske? Brukar oftast vara mycket finstilt gällande garantier på bilar, tror ingen kan utnyttja rostskyddsgarantin i praktiken t.ex. Men ska du sälja om några år lär det inte ha någon betydelse och andrahandsvärdet lär inte vara sämre än för andra Opelbilar. Kanske till och med bättre, Opel har inte direkt bästa andrahandsvärdena.

Detta är den exakta orsaken varför jag aldrig skulle rekommendera en Elbil för någon som ska göra något mer än åka fram och tillbaka till jobbet. Elbilar är helt enkelt inte effektiva nog för att de ska kunna konkurrera på allvar. Det krävs många gånger kraftigare batterier för att de ska kunna konkurrera.

Skrivet av Swedish Berserk:

Hur kan man vara emot elbilar?

De fossila bränslena kommer ta slut och då kommer där enbart finnas elbilar som alternativ och kanske också bilar som kör på vätgas. Dessutom blir elbilarna bara bättre och bättre nu i raskt takt. Det ändå som fattas hade varit en rejäl subventionering av staten för att få riktig fart på försäljningen och bättre infrastruktur så alla enkelt kan tanka sina elbilar.

Vad jag ser så är det inte så att folk är så mycket emot Elbilar i teorin utan snarare påpekar de brister som existerar i nästan varenda elbil idag. Sedan är det inte korrekt att säga att de fossila bränslena kommer att "ta slut" inom en snar framtid eftersom idag så skapas det konstgjorda fossila bränslen i form av biodisel t.ex.

Skrivet av Swedish Berserk:

Brukar inte laddningen på sådana stationer ligga på 30 minuter? Är inte så farligt lång tid då?

Å andra sidan när de fossila bränslena tar slut hur ska du då köra din bensin/dieselbil? För de kommer att ta slut och då är det väl ändå viktigt att där finns ett alternativ? En elbil som dessutom tankas med grön el är bland det miljövänligaste man kan få sett till transportfordon. Det som behövs är bättre infrastruktur för att tanka sin elbil.

Det där argumentet håller inte eftersom fossila bränslen inte tar slut i morgon men elavbrott kan ske när som helst och vara hur länge som helst. Dessutom är fossila bränslen inte beroende av samma sorts infrastruktur som elbilar är.

Skrivet av Anonymous FTW:

Jo då, det är rejäla kablar i norr, annars hade södra Sverige varit utan ström. Det är därifrån hälften av elen kommer och mer blir det för varje år.

Ström finns absolut men inte laddningsstationer som måste byggas samtidigt som det måste grävas och omdirigeras ström till dessa. Då har jag inte tagit med underhåll och utbyggnad generellt. Mellan Piteå och Luleå finns det t.ex. 18 stationer varav 9 ligger centralt i Piteå och ytterligare 8 centralt i Luleå. Det lämnar alltså en station som ligger just utanför Piteå. Det är en sträcka på nästan 6 mil (12 tur och retur) med ett färdmedel som i genomsnitt klarar av 12 mil per dag utan att ladda. Så hade farsan t.ex. inte kunnat röra sig en meter efter att han pendlat. Elbilen i sig är ett riktigt bra koncept men tekniken är inte i närheten av redo ännu för att den ska kunna vara en riktig konkurrent till fossilbränslen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

Satsa på elbil! Det är framtiden. Batteritekniken är tillräckligt bra för att det ska hålla åtminstone minst 5 år. Efter det kan man byta vilket inte är alltför dyrt (även om det kostar en del).

Vad som är viktigast dock är att det behövs folk som köper elbil. Vi står inför ett paradigmskifte, bli en av dem som går i täten!

Det är klart det är framtiden men det är garanterat mest ekonomiskt med en snåldiesel eller liknande. Såtillvida att man inte får loss en tjänstebil med hybriddrift och lågt förmånsvärde.

Permalänk
Inaktiv

Blev väldigt glad av att se denna tråd. Elbilar är framtiden och Fossila bränslen ska egentligen redan nu tillhör det förflutna. Anledningen till att det inte alla kör elbilar idag är för att utvecklingen har gått för långsamt. Dom som pumpar upp oljan kommer inte få in pengar om alla hade elbilar idag.

Jorden vi bor på och vi människor behöver elbilar mer än någonsin. Att du kan tänka dig införskaffa elbil ska du ha mycket cred för!

Folk som säger att elbilar inte orkar så mycket. Har åkt mycket taxibilar som går på el. Där har vi suttit 5 pers totalt, så fattar inte vart allt det negativa om att den inte skulle orka kommer ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Seriöst mannen, lägg ner FUD:en. Den nederländske herren avled sannolikt av krocken. Bilar klarar inte kollisioner med smala hårda objekt som träd och massiva stolpar. Bränderna som skett hittills har mig veterligen varit kontrollerade, men många gillar att blåsa upp allt som rör Tesla något enormt. Vissa får även betalt för det. RT är Putin-FUD på högsta nivå.

Oavsett vad han dog av så brann bilen upp.
Ta av dig foliehatten och sluta se konspirationer överallt, det är inte sunt.

Permalänk
Avstängd

Sedan har vi ju detta med att elbilar verkar generellt gå dåligt i kallare klimat.

http://teknikensvarld.se/tesla-stamda-i-norge-bilarna-ar-for-...

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Barsebäck invigdes en bra stund innan Tjernobyl, det var nog därför de inte hade lika starka invändningar vid bygget. Barsebäck skulle ju också förse Danmark med energi eftersom de inte har egen kärnkraft.

Vilken tur att man precis ska inviga en ny HVDC-ledning till Skåne (driftsätts i november), som kan leverera mer än Barsebäck någonsin kunde producera.

http://www.svk.se/contentassets/930dc2cca8a54fb08de1ef34390a7625/sydvastlanken_webb.jpg

Jag vet, men ändå.

Och jag vet det också. Men det är ett visst glapp, för att uttrycka det milt. Vi har haft elbrist och fått betala för det i nästan 20 år! Jävla skitland.
Kan ledningen verkligen leverera så mycket? Det har varit många turer, mycket schabbel och prat om att ledningen är underspecificerad.

Skrivet av Henkka:

Oavsett vad han dog av så brann bilen upp.
Ta av dig foliehatten och sluta se konspirationer överallt, det är inte sunt.

Hoho, du går full Putin med att anklaga andra för vad du själv gör.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian