Säga vad man vill om CB relevans, men ser inga problem alls med att det iaf inkluderas, det är ju inte det enda som testas. Det är inte som jag sett i vissa LTT videos tidigare där man testar ultrabooks med 4 olika renderings-tester, och inget annat...
Cinebench, GeekBench, video komprimering (x264, x265 och någon form av NLE-export (helst till ett DI format å inte avc/hevc-mp4a)), filkomprimering och kompilering är iaf vad jag förväntar mig av en cpu test-suite, förutom då speltesterna. Så det det enda jag saknar här är kompilering, vilket iof är en ganska stor lucka i testutbudet...
Även sett att t ex techpowerup lagt till "game development" med ett UE5 test, vilket också verkar ganska intressant. För personligen tänker jag lite i banorna att man vill täcka "vanliga" områden som kan vara väldigt prestandatunga där konsument-cpuer/desktop används, och spelutveckling, likt video-redigering och programmering/kompilering, lär väl absolut ingå där.
Gissar att Cinebench är rätt litet mer-jobb + det är ett test som nästan alla kör då ur den aspekten fyller det en syfte i att ha en kontrollpunkt för de som testar mellan varandra.
Vidare verkar CB ha ett väldigt reproducerbart resultat, skiljer väldigt lite mellan olika siter. Tittar man på spel, t.ex. Cyberpunk som många testar, har det hopplös varians mellan tester där både absolutnivån och relativ placering mellan CPU-modeller skiljer trots att man kör samma CPU+GPU!
Som 3D-rendering test är Blender långt mer vettigt test, även om det definitivt snabbt går mot att bli GPGPU-accelerat och det är ett typexempel där till och med iGPUer för laptop nu slår desktop CPUer i prestanda (redan instegsmodellen av GPUn i M2Pro är ~30 % snabbare än 14900K/7950X).
Sen är just SweC rimliga här i att bara köra 2 3D-renderings tester, andra kör ju en drös 3D-renderingsprogram och väldigt lite annat. Det blir helt poänglöst då 3D-program delvis skiljer sig och allt mer går bort från CPU.
Att inte ha med kompilering är ett klart minus för det många efterfrågat, bättre stöd för multicore i applikationer, har efter en väldigt trög start nu börjat hända. "Problemet" här är att de fall som faktiskt lämnar sig väl för multicore är just de fall där moderna GPUer tenderar ge långt bättre prestanda och högre effektivitet jämfört med multicore CPUer.
Det finns ett par undantag som är rätt bra på att utnyttja många kärnor, men som av tekniska skäl inte alls fungerar att köra på GPUer: kompilering är nog det klart vanligaste sådana fallet och är därför högst aktuellt att testa (andra fall är stora databaser, de som kör sitt eget datacenter på sin desktop, etc, men är långt mer nischat...).
3D-rendering, machine-learning, video/bild-redigering är alla exempel på saker som långt bättre hanteras via GPGPU.
Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer