recension: HP Pavilion tx1020 - Tablet pc 12"

Permalänk

recension: HP Pavilion tx1020 - Tablet pc 12"

Hej!

har aldrigt haft en ultra portabel förut, så detta är min första!
kan rekommendera denna till 100%
Direkt när jag öppnade kartongen så såg jag en liten helt blank svart "Piano black" laptop.väldigt nice
Jag blev väldigt förvånad fick med 2 batterier som jag inte hadde någon aning om att man skulle få med.:)
Det orginala batteriet 4cells och ett 6cells tror jag det andra är, fast då sticker det ut lite där bakom datorn när man använder de.
Sammanlagd batterie tid med båda batterierna ca: 5h med användning!
Så hp har tänkt på allt när dom skickade med ett extra batteri!
Sen finns det även en liten scroll brevid musen, som du bara drar ditt finger på upp och ner, kanon bra för webb surfning.
Den vridbara skärm funktionen tablet pc funktionen funkar också mycket bra igenligt mig!
Du kan enkelt styra datorn med en penna som medföljer eller med ditt finger.
kan vara jobbigt och skriva med en pennan men det går, är nog mer en vänje sak.
Du kan ställa in pek funktionen så den blir jusst så som du vill ha den, tex lätt tryckning, hårdare tryckning osv.
Skärmen är väldigt stil ren och det blir direkt ingia finger avtryck när man tar på skärmen.
En puts trasa medföljer också till skärmen ifall ifall..
Jag sitter jusst nu på denna datorn och skriver den här recension.
Och det viktigaste med en laptop är ju tagentbordet igenligt mig.?
Och detta tagentbordet är i full size! som ett normalt tagentbord som är mycket bra för en laptop på 12"!

Vänster sida:
-DVD-brännare
-Strömanslutning
-Hp Mini remote fjärnkontroll - fjärnkontroll platsen
-5 in 1 minneskortläsare / SD-MS / PRO-MMC / XD

Framsida:
-Mikrofoningång
-2st Hörlursuttag
-power knappen
-wlan knappen

Höger sida:
-Tv-out
-VGA
-Expansion Port 3
-Nätvärk
-x1 usb

Baksidan:
-2x usb
-Modem

Skärm:
-1,3 webkamera
-fingerprinte
-inbyggd mikrofon

Specifikationer:

Processor: AMD Turion 64 X2 mobil teknik TL-50
RAM: 1GB 2 x 512mb
Hårddisk: 120 GB - Serial ATA-150 - 5400 rpm
Grafikkort: NVIDIA GeForce Go 6150 / 128mb
Ljudkort: Sound Blaster Pro
Skärm: 12" tft 1280 x 800 ( WXGA )
Vikt: 1,9kg
Storlek BxDxH: 30.6 cm x 22.4 cm x 3.9 cm
Optisk lagrning: DVD±RW (+R dubbla lager) / DVD-RAM
Trådlöst nätvärk
bluetooth

Skärm:

Typ av bildskärm: 12.1" TFT aktiv matris
Max upplösning: 1280 x 800 ( WXGA )
Bredbildsskärm: Ja
Färgstöd: Up to 16.2 million colors
Egenskaper: BrightView

Högtalare:
Högtalarna sitter under skärmen och spelar därför direkt mot användaren.

Batteri:
Man får med 2 batterier
orginal:4 cells och det andra är ett 6 cells tror jag.
ca: 5 - 6h med användning sammanlagt!

Sammanfattning:

Jag är riktigt nöjd med datorn, hittar direkt inget negativt om den.
kan rekommendera den starkt!

köpt på:

www.komplett.se
Pris: 9 995:-

Detta är min första recension.
Hoppas att den blev någorlunda iaf.

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk

ganska säker på att denna datorn inte har firewire, ska inte finnas enligt hp.
men av nån anledning så har vissa företag fått för sig det.

Permalänk

Mycket trevlig recension! Tack som fasiken har funderat på en sån själv och nu är det aningens lättare att bestämma sig!

VG +! ^^

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

Mer bilder!
Annars bra jobb

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sepemulle
Mycket trevlig recension! Tack som fasiken har funderat på en sån själv och nu är det aningens lättare att bestämma sig!

VG +! ^^

kan rekommendera datorn varmt..
är jätte nöjd med den än så länge!

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

Up to 16.2 million colors
Det är väl inte displayen? Utan bara vad windows säger att den visar i det antalet färger. Man ska inte låta sig luras.

6-bit paneler i laptops brukar vara 262k färger. Om jag inte är helt ute och cyklar. Detta var precis det Apple blev stämde för häromveckan. Att de hävdade miljoner färger, när panelerna faktiskt bara visar 262.000st olika färger.

Permalänk
Medlem

Schysst recension. Fick mig till och med att ta en närmare titt på datorn även att jag inte är direkt intresserad av 12" (förns nu^^).
bra innehåll också för en så liten burk, till priset..
hur funkar den för spel, film och så? testat pekskärmen än? dregglar över en sån att teckna på

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reoshi
Schysst recension. Fick mig till och med att ta en närmare titt på datorn även att jag inte är direkt intresserad av 12" (förns nu^^).
bra innehåll också för en så liten burk, till priset..
hur funkar den för spel, film och så? testat pekskärmen än? dregglar över en sån att teckna på

Har inte kollat på film på den än man kan testa de senare..
Har inte testat allt för många spel än häller då jag inte har denna datorn som en spel dator.
men har testat dessa spel som funkar klock rent!

Nhl 07
Cs 1,6
starcraft
Warcraft
Poker

Dessa är dom ända spelen som jag har testat nu i dags läget och än så länge funkar allt, förmodligen klara den fler spel. borde den iaf göra..

EDIT: Har testat film nu och det blir riktigt bra bild..
Kopplade även in laptopen till tv:en och det funkar kanon!
Styra datorn via fjärnkontrollen, värsta hemma bion nu

// Mvh

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Inaktiv

Du styr väl ändå datorn med fjärren ^^

BRA recension btw! in med fler bilder!

Permalänk

Hehe menade de..
ok fler bilder kommer senare!

//Mvh

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

fan nu blir man sugen på den här också..
vene om jag kan nöja mig med en znote 3415w ^^
får väl spara lite extra.. verkar riktigt najs iaf

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem

Hur är prestandan på datorn?
Processorn sa mig inte speciellt mycket, är den överhuvudtaget jämförbar med något från Intel - i sådant fall vad?

Just nu står jag och väger mellan två val till bärbar dator, tx1020 alternativt macbook. Prismässigt ligger dem väldigt lika, har studentrabatt hos Apple vilket ger priset ~9000 plus några kronor för en mini-dvi -> HDMI.

Jag känner mig sugen på prova något nytt, Apple har jag alltid drömt om. Nu med Intel CPU finns ju möjligheten till Windows i _nödfall_.

Har inte tänkt spela några spel, bild- samt videoredigering och surfa/chatta är det mest förekommande. Vilken ger bäst prestanda på CPUn och i övrigt?

Permalänk
Medlem

Prestandamässigt så är Apple det smartare valet. Intel C2D slår AMDs 2-kärniga ganska hårt. Däremot finns ju ingen Tabletfunktion på MacBook.

Visa signatur

PC - CPU: C2D E6600@3.2Ghz | MB: MSI P965 Platinum | RAM: 4x OCZ GOLD 1GB DDR26400-CL5 | Video: Asus Extreme GeForce 8800GTS 640mb PCI-E | HDD: Samsung SP F1 1TB +750GB + SP250GB SATA2 + Iomega SL500GB (EXT) | Optical: Samsung SH-S183A DVD | Chassis: Antec Sonata II | PSU: Hiper 580w | LCD: 22" LGW2252TQ + 19" LG194w | OS: Microsoft Windows Vista Business
Laptop: HP DV3610

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reoshi
fan nu blir man sugen på den här också..
vene om jag kan nöja mig med en znote 3415w ^^
får väl spara lite extra.. verkar riktigt najs iaf

rekommenderar den starkt!

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

Hur klarar AMD:s processor att spela upp x264 i HD-upplösning?

Permalänk
Medlem

Kan man ta ut DVD-enheten och medföljer det (isf) någon dummy att trycka in istället?

Visa signatur

PC - CPU: C2D E6600@3.2Ghz | MB: MSI P965 Platinum | RAM: 4x OCZ GOLD 1GB DDR26400-CL5 | Video: Asus Extreme GeForce 8800GTS 640mb PCI-E | HDD: Samsung SP F1 1TB +750GB + SP250GB SATA2 + Iomega SL500GB (EXT) | Optical: Samsung SH-S183A DVD | Chassis: Antec Sonata II | PSU: Hiper 580w | LCD: 22" LGW2252TQ + 19" LG194w | OS: Microsoft Windows Vista Business
Laptop: HP DV3610

Permalänk

Shit vilken jävla fin Tablet PC det var! Synd på den passiva skärmen bara IMO, men jag gillar verkligen alla andra features och att placera en scroll bredvid musplattan är ju genialt och någonting som alla tillverkare av laptops borde följa Grattis till köpet!

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ConraDargo
Shit vilken jävla fin Tablet PC det var! Synd på den passiva skärmen bara IMO, men jag gillar verkligen alla andra features och att placera en scroll bredvid musplattan är ju genialt och någonting som alla tillverkare av laptops borde följa Grattis till köpet!

Detta är nog nästintill standard på dagens laptops.

Men jag håller med om att det är synd att skärmen är passiv, annars hade den varit ett fynd med kompletts extrapris.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golgo13
Kan man ta ut DVD-enheten och medföljer det (isf) någon dummy att trycka in istället?

Hej!

Ja du kan dra ut dvd enheten.
Man fick med en svart *Dummy* Grej som du bara sätter in där ist..

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

Jag tittade lite på den där vid nya personalköpet men valde stationär istället. Frågan är vad man ska använda den vridbara skärmen till, och pekskärmen är väl kul, men hur ofta kommer den att användas när den värsta glädjeyran lagts sig? Kul funktioner, men jag ser ingen mening med dem förutom att de är, just kul. Ett tag.

Annars var det en trevlig upplevelse!

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk

mycket skönare o använda pek skärmen i trånga utrymmen.
tex du sitter på bussen och ska kolla på film? = )

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna tänka mig att det skulle fungera bra på matteföreläsningar också.. Jag försökte sitta utan tablettfunktion en föreläsning men jag gav upp efter tio minuter. Helt omöjligt med alla operatorer och symboler

Permalänk

Ja, en tablet-pc är idealisk vid studier. Perfekt att göra anteckningar med på föreläsningar.

Är själv på jakt efter en begagnad Portégé M200 eller en HP TC4200, men det verkar vara svårt att få tag på dem. Inte många som säljer dem. Därför funderar jag på att köpa en på eBay och byta tangentbord på den.
Kommer kosta ungefär lika mycket som att köpa en begagnad här i Sverige.

Permalänk

jag är iaf riktigt nöjd med min tablet pc.
använder den själv som multimedia i bilen
o dvd spelare i bilen jusst nu och de funkar kanon!

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk

Väldigt intressant. Hade aldrig hört talas om den förut. Den hade dock varit ännu mer attraktiv om den hade haft Intel C2D, DVI istället för VGA och kanske 1GB ram modul.

Jag förstår dock inte hur den kan va så mycket billigare än Asus R1F. Asus R1F kostar ju runt 16000 och har liknande funktioner.

edit:

Nätverksfunktioner Nätverkskort - Ethernet, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet, Bluetooth, IEEE 802.11b, IEEE 802.11a, IEEE 802.11g, IEEE 802.11n (draft)

Det där kan inte stämma.

Kan även vara bra att veta vilket wlan chip det är i den. Nån som vet?

edit2:

Aha, det är touchscreen (inte Wacom) på den. Inte så konstigt att den är så billig. Bara 100Mb NIC också. Bläh.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
Väldigt intressant. Hade aldrig hört talas om den förut. Den hade dock varit ännu mer attraktiv om den hade haft Intel C2D, DVI istället för VGA och kanske 1GB ram modul.

Jag förstår dock inte hur den kan va så mycket billigare än Asus R1F. Asus R1F kostar ju runt 16000 och har liknande funktioner.

edit:

Nätverksfunktioner Nätverkskort - Ethernet, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet, Bluetooth, IEEE 802.11b, IEEE 802.11a, IEEE 802.11g, IEEE 802.11n (draft)

Det där kan inte stämma.

Kan även vara bra att veta vilket wlan chip det är i den. Nån som vet?

edit2:

Aha, det är touchscreen (inte Wacom) på den. Inte så konstigt att den är så billig. Bara 100Mb NIC också. Bläh.

För en inte så insatt, kan du förklara vad som är så dåligt?
Vad är tex Wacom och bara 100Mb NIC, vad innebär det?

Och en fråga till exxoritas... vad är det för upplösning på webbkameran?

Permalänk

vart nånstans ser jag de?

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baxer19
För en inte så insatt, kan du förklara vad som är så dåligt?
Vad är tex Wacom och bara 100Mb NIC, vad innebär det?

Och en fråga till exxoritas... vad är det för upplösning på webbkameran?

Alltså en Wacom känner av vart digitizer pennan befinner sig. En touchscreen registrerar alla tryckningar även ditt finger eller din kulspetspenna. Vad jag läste i en annan recension för en liknande tablet i samma sortiment så har HP kompenserat detta genom att inte göra den så tryckkänslig. Detta betyder att du måste trycka rätt hårt. Jag tror inte det lämpar sig så bra om man vill anteckna och så men jag kan ha fel. Det kanske trådskaparen vill svara på. Touch screens lämpar sig främst för mindre apparater man kan omfamna med ena anden och inte ta i med andra när man pekar eller skriver.

100Mb/1Gb NIC. Ja 1Gb NIC är 10 gånger snabbare men du kommer troligen inte få ut mer än ca 20MB/s fast det är fortfarande mycket bättre än att bara få ut 12,5MB/s.

edit:

Citat:

Types of digitizers

[edit] Active digitizer

An active digitizer, used in most tablet PCs, can track the position of the pen when it is in proximity to the digitizer. This feature allows the user to "hover" over items on the screen. This can provide helpful functionality such as the ability to view tooltips and auto-hidden items, and to navigate through menus without accidentally activating an item.

Active digitizers can be installed behind the screen, allowing for maximum visibility, although most manufacturers install protectors over the screen to decrease the risk of damage to the LCD.

By using an active digitizer, the user's hand may rest on the screen without affecting the image or mouse pointer; only movement of the stylus affects the mouse pointer.

The most widely used digitizer, a Wacom digitizer projects electromagnetic signals that are reflected by the tablet's pen. The computer then calculates the position of the stylus based on the point in the electromagnetic field the stylus interacts with. Electronic switches inside the pen can change properties of the reflection. For example, a pressure-sensitive switch located behind the tip of the pen is a capacitive change switch, and side switches change the frequency. These features allow the computer to calculate how hard the user is pressing down on the screen and whether a switch is pressed.[1]

Tablets relying on electromagnetic resonation suffer from "jitter", specifically around the edges of the screen. Because the metal at the edges of the screen—as well as in other parts of the computer—changes the properties of the signal that is being reflected back, the tablet digitizer cannot maintain a totally accurate sense of the pen's position. This can make some tasks difficult, e.g. slowly drawing straight lines, aiming at interface elements at the edges, or writing small characters.

UC Logic and Finepoint make other digitizers used in a few tablet PCs. Models incorporating these digitizers suffer from the lack of support in many graphics applications.

Averatec's C3500 line uses UC Logic digitizers. Compaq's TC1000 and Gateway's Convertible Notebook series use Finepoint digitizers.

Finepoint's digitizer technology incorporates a battery-powered pen which actively transmits RF signals to be received by the tablet sensor. This results in lower power usage of the tablet PC itself, but greater size and weight of the pen because of the battery. The main advantage is that the accuracy problems related to interference from metal at the edge of the screen is not an issue.

Early revisions of Finepoint's digitizer, used in Compaq's TC1000, specifically suffered from the use of obscure, non-rechargeable AAAA batteries to power the pen, and did not support pressure sensitivity.

Modern Gateway Convertible Notebooks (CX200/210, CX2600/2700, etc.) use Finepoint MP-800 digitizers. The batteries inside these pens are recharged by an inductance coil while the pen is stored in its compartment. Concerns over the reliability of the pen are the main problem with these models.[2]

[edit] Passive digitizer

A passive digitizer, used in a touchscreen based tablet PC, only knows where the position of the finger is when the user presses down on it. This causes the pointer on the screen to jump to the location of the press and instantly "click". Passive digitizers are either capacitive or resistive. They offer lower accuracy and a higher rate of error—e.g. when the user's hand rests on the screen surface—which makes them less common in tablet PCs.

[edit] Hybrid digitizer

Windows Vista adds formal support for hybrid digitizers including the ability of applications to distinguish between pen and touch input, as well as ability to turn touch input on or off. [3]

More recently, tablet PCs have been equipped with hybrid digitizers that respond to both active pen and passive touch input. This allows the user to utilize simple finger based navigation, as well as the precision of pen input. An example of a tablet PC equipped with a hybrid digitizer is the Lenovo X60 Tablet with MultiTouch.

In June 2007, TabletKiosk began shipping the Sahara Slate PC i440D, a Slate PC with a hybrid, hot-switchable display (although current Vista drivers only allow the active digitizer at this time...XP Tablet 2005 supports full hybrid function)

[edit] Stroking pen

The stroking pen is a combination of a regular biro and a digitizer. While writing on a piece of paper that roughly fits onto the graphics tablet (or tablet PC) an exact digital copy is produced (as long as the paper stays in position). The advantages of this device are: a more natural writing experience, longer battery life of the tablet PC (because the display brightness can be turned down without limiting the visibility) and a spare (exact) paper copy for moments when it is needed (e.g., exams or loss of data on the tablet). The last point may also be seen as a disadvantage, because most people use a tablet to avoid using paper in the first place.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tablet_PC

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk

du kan ställa in känsligheten på skärmen så hur du villa ha de.
jag brukar styra datorn via fingret och för mig funkar det klockrent
jag har inställningen i medium...

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk

Just det jag menade också när jag sa att det enda negativa jag såg med datorn var den passiva skärmen - dvs att den reagerar på såväl ditt finger som pennan. Även om nu detta säkert går att justera till en vettig nivå så föredrar jag att kunna placera handen på skärmen när jag skriver utan risk för att det registreras ^^

Visa signatur

Acer TimeLineX 3820TG