snälla , behöver verkligen hjälp ...

Permalänk
Medlem

jo det tycker jag verkar vara en bra sammanfattning..
jag har egentligen ingen erfarenhet av så långsamma hårdiskar då jag aldrig suttit på lägre än 5400rpm.. men då jag köper laptop nöjer jag mig inte ens med 5400, antidngen hybrid eller 7200rpm, därmed basta.. och i och med att jag tänker köra xp ett tag blir det en 7200rpm, har för mig att hybriden inte utnyttjas fullt i xp..

men en annan sak, vilken "FS Xi'1554'" eller liknande låg på 10k förra vekcna på net on net lr ngt? vilken det än var skulle jag tagit den!^^

men.. ja fan inte lätt dehär, jag är iofs lite putt över sonyns hårddisk, men de tär nog väldigt personligt.. ja en dator är väldigt personlig

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem

det var FS X1546 som kostade så billigt , men jag vet inte om jag vill ha den eftersom dt är utgående modell , nått kanske krånglar i framtiden , orka med sånt .. bättre köpa en ny modell då ..
attans oxå , så jag borde inte köpa Sonyn eftersom hd är så seg ...
men då är jag tillbaka på ruta 1 ju har inte så många andra alternativ lixom , finns ju fan inget annat med 17" som är bra lixom ....

EDIT: tror ni jag ångrar mig om jag köper SONY , för att den har så seg hårddisk ?

Permalänk
Medlem

Nu har jag faktiskt inte stenkoll på ifall Radeon x1900 är bättre än Nvidias Go 7600.. men det skiljer 600~ mellan Sonyn och XI554..
Spontant skulle jag direkt säga XI1554, dock har jag inte koll på grafikkorten, men jag tycker i övrigt att Xi1554 är bättre än sonyn, ganska mycket dess utom.. kan skriva lite Pro & Cons.

Sony AR31m, 12 990,00 kr:-
Processor: Intel Core 2 Duo T5600 / 1.83 GHz 2mb cache 667mhz
HDD: 160 GB - Serial ATA-150 - 4200 rpm
Grafik: NVIDIA GeForce Go 7600 128mb
Ram: 2gb/2gb max
Skärm: 1440 x 900 ( TFT WXGA+ ) wide

FS Xi1554, 13 496,00 kr:-
Processor: Intel® Core 2 Duo T7200 / 2ghz 4mb cache 667mhz
HDD: 2 x 160 GB 5400rpm
Grafik: ATI Mobility Radeon X1900 256mb
Ram: 2gb/2gbmax
Skärm: 1920x1200 ( TFT WUXGA ) wide

Båda har sen dvd brännare och fjärris (kan va ganska soft)
(edit: har inte tillräcklig kunskap om hdd's för att avgöra om du kommer känna av det)
(edit: Xi1554 har visst 5400rpm! )

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem

fråga på nordichardware o dom sa att 4200 är ruggit segt ... så jag antar väl att jag får skita i sonyn ...
FS kan jag inte köpa eftersom ingen butik i närheten säljer den ... jag gillar attköpa i butik , för då kan man gå dit o va arg om nått krånglar ...

nästa steg är ju fö fan: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=162535 .. o den är ju HELT meningslöst för mig o d jag ska använda datan till , 512mb graffe lixom , lite överdrivet för mig ...

finns då INGENTING annat jag kan köpa :'(
möjligtvis om jag tar nått skit som inte heller kommer finnas med 1024 ram och köper till 1gb till sen ...

Permalänk
Medlem

hm.. ja svårt om man ska ha i butik nära, nästan bäst att bara gå dit och fråga vad dem tycker.. lättare att klaga om det blir fel så också..

å andra sidan har jag faktiskt aldrig köpt en dator i butik, känns inte som jag förlorat ngt på det, snarare tvärt om.. supporten finns ju trots allt även ifall du inte köper den i affär, och är oftast väldigt bra och trevlig (behöver inte alltid vara arg eller så, bara konkret lägga upp felet och be dem ta hand om det) kruxet är ju bara att skicka runt datorn, men jag brukar förutsätta att det inte ska inträffa.. menmen, härifrån kan jag nog faktiskt inte hjälpa mycket mer, iaf inte gällande det vi redan diskuterat i tråden..
Aja får se vad framtiden har att komma med

Angående Hp'n du länkade till ovan... Att det är 512mb minne på graffet säger egnetligen inte SÅ himla mkt, mer än att det har endel dedikerat minne, oftast inte det som bestämmer hur bra kortet är iaf, och den datorn tycker jag inte var speciellt prisvärd heller.

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem

nae det var för mkt pengar så den skiter jag fullständigt i ....
nae men det är ju det , OM någonting skulle krångla , det är ju då helvetet börjar , hur skoj blir det då lixom , skicka datan o vänta en jävla massa på att få den fixad osv ...
va gäller att gå in ibutik o fråga så är dom helt inkompetenta ...

faaaaaaaaaaaaaan va ska jag göra
hjälp mig nån att hitta en jävla data behöver den nuuu

Permalänk
Medlem

x1900 får jäkligt bra poäng i 3D mark06, över tretusen.

Permalänk
Medlem

men gud vet när den kommer släppas lixom , den datan xi1554 ...
sen vill jag som sagt helst inte köpa via nätet , men jag kasnke blir illa tvungen

asså jag hittar fan INGENTING jag kan köpa :(:(:( är fan ledsen nu kan jag säga

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DekiS
men gud vet när den kommer släppas lixom , den datan xi1554 ...
sen vill jag som sagt helst inte köpa via nätet , men jag kasnke blir illa tvungen

asså jag hittar fan INGENTING jag kan köpa :(:(:( är fan ledsen nu kan jag säga

De flesta svenska internet-butiker har bra support och service, det e iaf vad jag upplevt och jag har handlat all min elektronik från nätet (datorn jag skriver på, den gamla stationära, grafikkort, hårdiskar, kompaktkameran, mobilen, mp3-spelaren o.s.v, du fattar...)
Visst har det vart saker man har vart tvungen att byta men det har aldrig vart något problem nå fram när jag har ringt eller mailat. Det är snarare så att jag upplevt det som en fördel att handla på nätet, för supportpersonalen jag pratat med har verkat både kunniga och trevliga.
Supporten har vart betydligt bättre än den jag fick från OnOff när min mobil gick sönder från nått år sen, väntade 3mån på att få den lagad (utan att få låne-tel.) och sen kom dom på att det gick inte att laga den så jag fick en ny, som hade krylisk-abc på tangenterna och som standardspråk!!!! sen dess har jag vart internetshoppare:D

Visa signatur

F-S Amilio Xi1546

Permalänk
Medlem

aaa det är klart , men börjar det krångla o man ska skicka datan , o sen ska dom i sin tu skicka för att den ska fixas , sen tillbaka till mig , tar ju minst 4-5-6 veckor ju ... ! hur skoj är det =(
men asså , Xi1546 finns ändå inte att köpa nånstans ....

så ni får komma med andra förlsag :'(
Sony Vaion får jag la hoppa över eftersom hårddiskprocessorn är på 4200rpm =(

Permalänk
Medlem

men.. även om du köper lokalt, låt oss säga onoff, fixar dem ändå inte datorn där, dem skickar iväg den också.. så hur eller hur blir det transporter, jag tror inte det ska bli mer än 4-6dagar totalt längre 'reparationstid' pga de extra leveranserna ifall du köper den online..

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem

okey , men då kör vi på onlineköp oxå ...
men vi får ju hitta en bra data jag kan köpa till o börja med ...=(

Intel Core 2 Duo
15,4 - 17" (helst det sist nämnda)
1024-2048ram (helst sista där med)
Ati X1800 eller GeForce 7600

Permalänk
Medlem

naw dont get so down..
min zepto är förväntas komma tidigast om 2veckor, räknar med problem..

jag tycker du har klamrat dig fast vid 17" så bra nu så du borde nog fortsätta med det, tror det är det du blir mest nöjd med eftersom du ändå kollat på 15.4" irl och så

Jag ska kolla vad jag kan hitta, mitt internet är lite segt atm, tankar 1mbit/s >.<

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem

amen asså jag hittar INGENTNIG alls , känns som jag får skita i 17" snart ... om man ska få d att funka ...

btw , du har pm;)

Permalänk
Avstängd

Galet att köpa en bärbar ifrån Apple om man nu inte gör det för att man vill ha OS X.

Både Sony och Fujtisu-Siemens kan väl bygga laptops, ta det som verkar passa dig bäst och kostar "rätt".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Galet att köpa en bärbar ifrån Apple om man nu inte gör det för att man vill ha OS X.

Både Sony och Fujtisu-Siemens kan väl bygga laptops, ta det som verkar passa dig bäst och kostar "rätt".

allt är ju perfekt på Sonyn förutom den sega jävla hårddisken (fattar inte att man kan lägga in en sån i den prisklassen) jag gillar den som fan annars , sonyn...

så det får eventuellt bli en FS , eller så får jag kanske gå ner till 15,4" skärm o se om jag hittar nått intressant som passar ....

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt det står mellan det, FS eller 15.4", jag kan faktiskt inte direkt hitta ngt annat intressant..

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem

Det går inte att byta disk på sonyn då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ionit
Det går inte att byta disk på sonyn då?

jo men hur skoj är det när man köpe ren data för 13-14k att byta sånt direkt ?
jag kan fan inte heller hitta nått intressant , möjligtvis detta:http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010102820
och stoppa i 1gb minneskort till ... om det får plats ...

ingen som har tips på några 15,4" ...