Zeitgeist, en film om världen!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Det är alltid en balansfråga om vad som är personangrepp och vad som är en riktig, om än frispråkig, beskrivning av någon. Det råkar faktiskt vara så att det finns t.ex. idioter. Att kalla en sådan för just idiot är måhända onödigt, men personangrepp är det inte.

Jag vill iaf mena att jag inte gått över någon gräns i denna tråd. Det finns andra som kommit med falsarier och lögner. T.ex att jag skulle ha utmålat h0psi som religiös fundamentalist. Det har jag inte gjort. Det är en osanning från denne h0psi vars "öppenhet" bara är en form av dumhet och brist på förstånd.

Edit: Jag kommer alltid att sträva efter att kalla saker vid dess rätta namn. Det finns fundamentalister, det finns intoleranta, det finns idioter, det finns okunniga, osv. Detta säger jag i ren allmänhet, inte riktat mot någon specifik i denna tråd. Om det utmynnar i personangrepp är en fråga för moderatorerna. Anser de att något är personangrepp tar jag naturligtvis tillbaka det och får rätta mig efter forumreglerna. Men det hindrar inte att det rent "objektivt" finns riktiga dumhuvuden.

Edit2: Det är väl lika bra att jag ber om ursäkt. På förhand.

Många uppskattar dina ofta kunniga och välformulerade inlägg i forumet, men jag har märkt att du tagit till en aggressivare ton på senare tid. Jag hoppas att vi kan fortsätta med livliga debatter utan att det spårar ur till personangrepp eller pajkastning. Om det är motiverat eller inte spelar ingen roll, vilket jag tror att du inser.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Många uppskattar dina ofta kunniga och välformulerade inlägg i forumet, men jag har märkt att du tagit till en aggressivare ton på senare tid. Jag hoppas att vi kan fortsätta med livliga debatter utan att det spårar ur till personangrepp eller pajkastning. Om det är motiverat eller inte spelar ingen roll, vilket jag tror att du inser.

Jo, jag har också noterat det, att jag blivit lite mer "aggressiv". Från början tänkte jag att det var en god egenskap och i sin ordning, det kan behövas lite mer aggresivitet mot dumhet. Men jag får nog tänka om; ska försöka bli lite mer ödmjuk och vara vass i argumenten snarare än ordvalet. Tack för påpekandet och förlåt för detta off-topic-inlägg.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Du har precis lika mycket fakta som jag gällande detta men verkar inte mer öppen för en annan uppfattning än den media gett dig, via såklart solklara källor. Det är inget fel i att vara kritisk och misstänktsam.

Problemet här är väl att du är öppen åt ena hållet och kritisk och misstänksam åt andra hållet. Inte konsekvent, helt enkelt.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Problemet här är väl att du är öppen åt ena hållet och kritisk och misstänksam åt andra hållet. Inte konsekvent, helt enkelt.

Konsekvent? Sedan när är det en "vetenskaplig princip"? Man ska vara öppet för vissa saker och "stängd" för andra. Det är ett missförstånd att "inkonsekvens" skulle vara någon form av "inkonsistens".

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Konsekvent? Sedan när är det en "vetenskaplig princip"? Man ska vara öppet för vissa saker och "stängd" för andra. Det är ett missförstånd att "inkonsekvens" skulle vara någon form av "inkonsistens".

Värst vad alla har börjat använda det där ordet på konstiga sätt nuförtiden. Har en känsla av att det har med engelskans "consistent" (som betyder konsekvent) att göra. Sist jag kollade så har konsistens med ett materials mjuk- och hårdhet att göra. Så i det ljuset känns ditt inlägg smått absurt.

Dessutom tror jag du missuppfattar vad jag menar. Givetvis ska man behandla alla källor på samma sätt. Dvs, med kritiska ögon uppskatta trovärdigheten hos källan och informationen. Detta förfarande kommer snabbt att avslöja kvacksalvarna och verifiera de som har nått att komma med. Hur vet du annars om du ska avfärda nått?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Värst vad alla har börjat använda det där ordet på konstiga sätt nuförtiden. Har en känsla av att det har med engelskans "consistent" (som betyder konsekvent) att göra. Sist jag kollade så har konsistens med ett materials mjuk- och hårdhet att göra. Så i det ljuset känns ditt inlägg smått absurt.

Dessutom tror jag du missuppfattar vad jag menar. Givetvis ska man behandla alla källor på samma sätt. Dvs, med kritiska ögon uppskatta trovärdigheten hos källan och informationen. Detta förfarande kommer snabbt att avslöja kvacksalvarna och verifiera de som har nått att komma med. Hur vet du annars om du ska avfärda nått?

Ja, ordet "consistent" kan översättas till "konsekvent". Men detta förtar inte nyanserna i "konsistent" i betydelsen "komplett" med sig själv, motsägelsefritt. "Konsistent" betyder ungefär "motsägelsefritt". Måhända är motsägselsefritt ett bättre - tydligare - ord. Det går bra att vara "konsekvent motsägelsefull".

Nej, man ska eller kan inte behandla alla källor på samma sätt. Det vore, om inte annat, så ändå oekonomiskt.

Ett exempel från Randi: Du har en get i din trädgård. Är det sant, undrar jag och går och kikar. Det ser ut som en get, den låter som en get, den luktar som en get. Det räcker för att tillfredsställa mig. Det är, med högsta trolighet, en get. Ponera nu att du påstår dig i stället ha en enhörning i din trädgård. Det räcker inte med att jag går dit och ser att den ser ut som en häst med ett horn. Jag vet vidare inte hur en enhörning ska lukta eller låta. Jag kommer således att avkräva dig mer omfattande bevisning än med fallet med geten.

Suspekta källor kan inte behandlas på samma sätt som trovärdiga. Visst kan vi behandla även trovärdiga källor lika hårt som suspekta, men det blir snart ohanterligt och riskerar att bli ren kunskapsrelativism.

Vi kan inte, tyvärr, lösgöra oss helt från auktoritetstro. Då kan jag inte ens fråga dig vad klockan är längre, eftersom jag har lika starka skäl att misstro dig som om du sa att du kom från Mars.

Edit: "Vad avgör då om en källa är trovärdig eller suspekt?" förefaller vara en bra motfråga. Det blir någon form av "metafråga". Som sådan har den inte ett tydligt och enhetligt svar. Den frågan måste ha en kontext för att kunna besvaras. Därefter tillgriper man andra principer, t.ex. Occams rakkniv, för att bedöma huruvida en utsaga är enkel och rimlig.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag gillade filmen ändå, trots att deras konspirationsnoja lyser igenom lite väl ibland. Men kan någon konkret dementera de "egenskaper" som Horus hade t.ex? För mig känns det helt rimligt att väldigt mycket ur våra religlösa grunder baseras på astronomi.
Många här dementerar de påståenden som tas upp upp i filmen men utan att presentera fakta för att stärka sina påståenden...
Nu måste jag väl påpeka att nej, jag svalde inte filmen med hull och hår men de som påstår motsatsen ser jag gärna på presenterar nåt som stärker sina påståenden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Ja, ordet "consistent" kan översättas till "konsekvent". Men detta förtar inte nyanserna i "konsistent" i betydelsen "komplett" med sig själv, motsägelsefritt. "Konsistent" betyder ungefär "motsägelsefritt". Måhända är motsägselsefritt ett bättre - tydligare - ord. Det går bra att vara "konsekvent motsägelsefull".

Nej, man ska eller kan inte behandla alla källor på samma sätt. Det vore, om inte annat, så ändå oekonomiskt.

Ett exempel från Randi: Du har en get i din trädgård. Är det sant, undrar jag och går och kikar. Det ser ut som en get, den låter som en get, den luktar som en get. Det räcker för att tillfredsställa mig. Det är, med högsta trolighet, en get. Ponera nu att du påstår dig i stället ha en enhörning i din trädgård. Det räcker inte med att jag går dit och ser att den ser ut som en häst med ett horn. Jag vet vidare inte hur en enhörning ska lukta eller låta. Jag kommer således att avkräva dig mer omfattande bevisning än med fallet med geten.

Suspekta källor kan inte behandlas på samma sätt som trovärdiga. Visst kan vi behandla även trovärdiga källor lika hårt som suspekta, men det blir snart ohanterligt och riskerar att bli ren kunskapsrelativism.

Vi kan inte, tyvärr, lösgöra oss helt från auktoritetstro. Då kan jag inte ens fråga dig vad klockan är längre, eftersom jag har lika starka skäl att misstro dig som om du sa att du kom från Mars.

Edit: "Vad avgör då om en källa är trovärdig eller suspekt?" förefaller vara en bra motfråga. Det blir någon form av "metafråga". Som sådan har den inte ett tydligt och enhetligt svar. Den frågan måste ha en kontext för att kunna besvaras. Därefter tillgriper man andra principer, t.ex. Occams rakkniv, för att bedöma huruvida en utsaga är enkel och rimlig.

En intressant detalj, som kanske är värd att nämna i diskussionen, är att det är en viss skillnad mellan hur de flesta människor resonerar "till vardags" gentemot ett mer officiellt sammanhang. Det är jobbigt att tänka kritiskt hela tiden och enskilt bedöma varje företeelse som man kan stöta på. Därför tenderar man att luta sig tillbaka mot generaliseringar och bondförnuft; två bra och kraftfulla (om än grovkorniga) verktyg som gör vardagslivet mycket enklare.

Människan verkar ha någon sorts inbyggd funktion för att snabbt avgöra vad som är trovärdigt respektive icke trovärdigt. Vissa saker är man helt enkelt mer benägen att tro på än andra. Tyvärr resulterar funktionen ofta i en helt annan sorts slutsatser än kritiskt och logiskt tänkande. Jag är ett levande exempel på detta, då det är lätt att tuta i mig allsköns trams när jag inte är på min vakt.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY

Ett exempel från Randi: Du har en get i din trädgård. Är det sant, undrar jag och går och kikar. Det ser ut som en get, den låter som en get, den luktar som en get. Det räcker för att tillfredsställa mig. Det är, med högsta trolighet, en get. Ponera nu att du påstår dig i stället ha en enhörning i din trädgård. Det räcker inte med att jag går dit och ser att den ser ut som en häst med ett horn. Jag vet vidare inte hur en enhörning ska lukta eller låta. Jag kommer således att avkräva dig mer omfattande bevisning än med fallet med geten.

Du har en bok i din trädgård skriven av gud själv. Är det sant, undrar jag och går och tittar på den. Det ser ut som en bok skriven av gud, den låter som en bok skriven av gud, den luktar som en bok skriven av gud. Det räcker för att trillfredställa mig. Det är, med högsta trolighet, en bok skriven av gud själv.

Kruxet kommer ju när MBY kommer med en bok om evolutionen till mig och jag vägrar titta i den.

notering: Jag är en påhittad fiktiv person utan några som helst liknelser med mig.
Alla likheter mellan denna bok skriven av gud själv och bibeln är, med relativt hög säkerhet, en slump.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep
Du har en bok i din trädgård skriven av gud själv. Är det sant, undrar jag och går och tittar på den. Det ser ut som en bok skriven av gud, den låter som en bok skriven av gud, den luktar som en bok skriven av gud. Det räcker för att trillfredställa mig. Det är, med högsta trolighet, en bok skriven av gud själv.

Kruxet kommer ju när MBY kommer med en bok om evolutionen till mig och jag vägrar titta i den.

notering: Jag är en påhittad fiktiv person utan några som helst liknelser med mig.
Alla likheter mellan denna bok skriven av gud själv och bibeln är, med relativt hög säkerhet, en slump.

Vad skiljer då en bok skriven av en gud från "vanliga" böcker?
Vanliga böcker skrivna av riktiga personer (och i bland falska personer under pseudonymer). Ta t.ex. bibeln, undersöker man den med en boka av låt säga J.R.R. Tolkien så ser dom likadan ut, luktar lika dant, låter likadant och är fyllda med fantasifulla berättelser.
Tror du missade meningen lite med Randi exemplet.

Lite info om vem James Randi är.

Permalänk
Medlem

Tror du missade sarkasmen...

edit: Och poängen. =(

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Ja, ordet "consistent" kan översättas till "konsekvent". Men detta förtar inte nyanserna i "konsistent" i betydelsen "komplett" med sig själv, motsägelsefritt. "Konsistent" betyder ungefär "motsägelsefritt". Måhända är motsägselsefritt ett bättre - tydligare - ord. Det går bra att vara "konsekvent motsägelsefull".

Nej, man ska eller kan inte behandla alla källor på samma sätt. Det vore, om inte annat, så ändå oekonomiskt.

Ett exempel från Randi: Du har en get i din trädgård. Är det sant, undrar jag och går och kikar. Det ser ut som en get, den låter som en get, den luktar som en get. Det räcker för att tillfredsställa mig. Det är, med högsta trolighet, en get. Ponera nu att du påstår dig i stället ha en enhörning i din trädgård. Det räcker inte med att jag går dit och ser att den ser ut som en häst med ett horn. Jag vet vidare inte hur en enhörning ska lukta eller låta. Jag kommer således att avkräva dig mer omfattande bevisning än med fallet med geten.

Suspekta källor kan inte behandlas på samma sätt som trovärdiga. Visst kan vi behandla även trovärdiga källor lika hårt som suspekta, men det blir snart ohanterligt och riskerar att bli ren kunskapsrelativism.

Vi kan inte, tyvärr, lösgöra oss helt från auktoritetstro. Då kan jag inte ens fråga dig vad klockan är längre, eftersom jag har lika starka skäl att misstro dig som om du sa att du kom från Mars.

Edit: "Vad avgör då om en källa är trovärdig eller suspekt?" förefaller vara en bra motfråga. Det blir någon form av "metafråga". Som sådan har den inte ett tydligt och enhetligt svar. Den frågan måste ha en kontext för att kunna besvaras. Därefter tillgriper man andra principer, t.ex. Occams rakkniv, för att bedöma huruvida en utsaga är enkel och rimlig.

Låt mig citera mig själv, så får vi se om vi är överens.

"Dvs, med kritiska ögon uppskatta trovärdigheten hos källan och informationen."

En enhörning är inte trovärdig information just eftersom den på gården är den första och enda av sitt slag, och dessutom i fångenskap. Om det däremot skulle poppa upp enhörningar lite varstans i det vilda skulle den på gården få mycket högre trovärdighet.

Och nej, suspekta källor ska inte behandlas på samma sätt som trovärdiga, men då har du ju innan gjort bedömningen att källan är just suspekt eller trovärdig.

Men om jag får omformulera mitt ursprungliga inlägg så kanske vi blir mer överrens. Han har helt enkelt gjort en felbedömning om vilken källa och vilken information som är trovärdig.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd

Vi är nog flera som missade såväl sarkasmen som poängen, Sheep. Jag fattade just ingenting.

Ilja: Tidsbrist hindrar mig från att kommentera ditt tänkvärda inlägg just nu, men jag ska grunna lite till nästa "swectillfälle".

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

En bra film. Lite för mycket djup kanske för att de vanliga fåren ska kunna få ut nåt av den. Men det finns ju alltid Fox news.

Förresten, för de som gillade filmen kan jag rekommendera Ring of Power, som går in lite djupare på judarnas ursprung och de tidigare kapiteln av bibeln och var dessa judiska stammar som gamla testamentet handlar om har tagit vägen sen dess.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

för er som klagar på källor till religionsdelen så finns ju interactive transcript:

http://zeitgeistmovie.com/transcript.htm

För övrigt så tycker jag att allt ska kunna ta kritik och särskilt religion som har en otroligt stor betydelse i vårat samhälle vare sig jag/du tror på det eller inte.

Visa signatur

ERx -> Alltid Trött IWill KK400-RS | Athlon Xp 2000+ | 256mb ddr | 48x cdrw | Samsung dvd | Nec ND-1300A DVD+-RW | GF4Mx440 128mb | Wd 80GB + Ibm/Hitachi 120Gb | Tvkort
"Fascism är den enda ideologin som fungerar" - Koffe

Permalänk
Medlem

MBY: Poängen som inte gick fram var att för att göra något till trovärdig källa så krävs en allmän uppfattning om att den är just trovärdig. Visst har vi viss variation av vad varje person anser vara trovärdigt, men på det stora hela så räcker det med att en person vi anser vara vettig, ett program som verkar seriöst eller en bok i skolan, säger att något är sant för att vi ska acceptera det som trovärdigt.

Vi accepterar det iaf till en sådan grad att om vi inte får någon betydande orsak att tvivla på det så tar vi det för sant.

Ett tänkbart problem är just att den allmänna synen på vad som är trovärdigt är både nedärvd och styrd. Frågan "vad avgör då om en källa är trovärdig eller suspekt" blir besvarad utan att bli betänkt.

Vetenskapen ger ju de som tror på den en bra grund att kunna göra en avvägning som är så pass opartisk som möjligt. Just för att den kan bestridas, men det har redan diskuterats otalig gånger så den delen skiter vi i nu.

Men problemet som jag ville illustrera på ett finurligt sätt (men misslyckades) var vad som händer när samma situation appliceras på en grupp som inte i samma grad förlitar sig på känna, peta och studera metodiken, t.ex. religiösa personer, utan snarare förlitar sig på "tro".

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
En bra film. Lite för mycket djup kanske för att de vanliga fåren ska kunna få ut nåt av den. Men det finns ju alltid Fox news.

Förresten, för de som gillade filmen kan jag rekommendera Ring of Power, som går in lite djupare på judarnas ursprung och de tidigare kapiteln av bibeln och var dessa judiska stammar som gamla testamentet handlar om har tagit vägen sen dess.

"vanliga fåren" skulle det var vi som förstår att hela denna "dokumentären" bara består av lögner, förvriden fakta, misstolkningar och paranoia blandat med konspirationsteorier? Vadå Fox news? Vi bor i Sverige inte så vanligt att folk glor på Fox här utan snarare SVTs Rapport/Aktuellt eller TV4s nyheter, ta av dig din folie hatt och sluta läs massa löjlig inlägg på amerikanska konspirations forum.

Permalänk
Medlem

Bäääääh! Var allt jag kunde läsa.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ERx

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax

Sitter och läser på länken någon postade om conspiracy debunking http://www.popularmechanics.com/technology/military_law/12278...

Läs detta stycke och säg att du kan hålla dig för skratt:

Citat:

"Melted" Steel
Claim: "We have been lied to," announces the Web site AttackOnAmerica.net. "The first lie was that the load of fuel from the aircraft was the cause of structural failure. No kerosene fire can burn hot enough to melt steel." The posting is entitled "Proof Of Controlled Demolition At The WTC."
FACT: Jet fuel burns at 800° to 1500°F, not hot enough to melt steel (2750°F). However, experts agree that for the towers to collapse, their steel frames didn't need to melt, they just had to lose some of their structural strength — and that required exposure to much less heat. "I have never seen melted steel in a building fire," says retired New York deputy fire chief Vincent Dunn, author of The Collapse Of Burning Buildings: A Guide To Fireground Safety. "But I've seen a lot of twisted, warped, bent and sagging steel. What happens is that the steel tries to expand at both ends, but when it can no longer expand, it sags and the surrounding concrete cracks."

"Steel loses about 50 percent of its strength at 1100°F," notes senior engineer Farid Alfawak-hiri of the American Institute of Steel Construction. "And at 1800° it is probably at less than 10 percent." NIST also believes that a great deal of the spray-on fireproofing insulation was likely knocked off the steel beams that were in the path of the crashing jets, leaving the metal more vulnerable to the heat.

But jet fuel wasn't the only thing burning, notes Forman Williams, a professor of engineering at the University of California, San Diego, and one of seven structural engineers and fire experts that PM consulted. He says that while the jet fuel was the catalyst for the WTC fires, the resulting inferno was intensified by the combustible material inside the buildings, including rugs, curtains, furniture and paper. NIST reports that pockets of fire hit 1832°F.

"The jet fuel was the ignition source," Williams tells PM. "It burned for maybe 10 minutes, and [the towers] were still standing in 10 minutes. It was the rest of the stuff burning afterward that was responsible for the heat transfer that eventually brought them down."

Skulle gardiner kunna brinna varmare än jetbränsle? Det påståendet sänker ju sidans trovärdighet en mastig bit. Finns en massa bilder på smält stål som rinner ut ur byggnaderna, vitglödgat och det låg pooler av smält stål under husvraken som syntes på värmesateliter i MÅNADER efter. Vad kan orsaka en sånn grejj? Inte många saker men ett exempel är termit. En oklanderlig högutbildad man som heter Steven E jones snackar mycket om det här med "thermite" och visar många tecken på att det måste ha använts i attacken 911. Googlevideo hittar en massa filmer om någon bryr sig.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Sitter och läser på länken någon postade om conspiracy debunking http://www.popularmechanics.com/technology/military_law/12278...

Läs detta stycke och säg att du kan hålla dig för skratt:

Skulle gardiner kunna brinna varmare än jetbränsle? Det påståendet sänker ju sidans trovärdighet en mastig bit. Finns en massa bilder på smält stål som rinner ut ur byggnaderna, vitglödgat och det låg pooler av smält stål under husvraken som syntes på värmesateliter i MÅNADER efter. Vad kan orsaka en sånn grejj? Inte många saker men ett exempel är termit. En oklanderlig högutbildad man som heter Steven E jones snackar mycket om det här med "thermite" och visar många tecken på att det måste ha använts i attacken 911. Googlevideo hittar en massa filmer om någon bryr sig.

Du hänger inte med alls va? Jetbränsle är lättantändligt, brinner på lägre temperaturer, plast, konsttextilier och andra ämnen kan brinna på mycket högre temperatur. En sån vanlig sak som kol antänds först vid 800 grader, eller nästan 1500 Fahrenheit. Mer än väl för att mjuka upp stål och få det att böja sig. Ett vanligt stearinljus uppnår 1400 grader Celsius i lågan, eller 2500 grader Fahrenheit.
Och tänk nu att du har allt detta i ett inferno 300 meter upp i luften, vet du vilken luftström det bildas? det blir mer eller mindre en jättemasugn, och masugnar används som bekant att smälta stål, och det klarar dem med vanligt kol som bränsle.

Du har aldrig funderat på hur man med vanlig kol kan smälta stål och smida svärd? Hur tror du det blir med en masugn av mycket större kaliber, med material med högre energidensitet och med mer syretillförsel?

Tänk att de enklaste och mest fundamentala faktum går konspirationsteoretiker förbi, lär dig tänka lite själv.
Och angående smält stål, allt som flyter eller på håll ser ut som det flyter behöver inte vara stål.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Sitter och läser på länken någon postade om conspiracy debunking http://www.popularmechanics.com/technology/military_law/12278...

Läs detta stycke och säg att du kan hålla dig för skratt:

Skulle gardiner kunna brinna varmare än jetbränsle? Det påståendet sänker ju sidans trovärdighet en mastig bit. Finns en massa bilder på smält stål som rinner ut ur byggnaderna, vitglödgat och det låg pooler av smält stål under husvraken som syntes på värmesateliter i MÅNADER efter. Vad kan orsaka en sånn grejj? Inte många saker men ett exempel är termit. En oklanderlig högutbildad man som heter Steven E jones snackar mycket om det här med "thermite" och visar många tecken på att det måste ha använts i attacken 911. Googlevideo hittar en massa filmer om någon bryr sig.

Däri ligger ju felet. Du drar ju en massa slutsatser trots att du inte verkar kunna någonting om ämnet. "Logiska antaganden" stämmer inte alltid och tenderar defenitivt att inte göra det när det gäller fysik. Men sålänge som en "expert" har sagt det så måste det ju stämma...

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie

När dom förr smälte stål för att smida var dom tvugna att kämpa ett bra tag med kol och massa luft blåst koncentrerat på en punkt för att rödglödga stålet så att det gick att smida. Då fick dom upp det till runt 800 grader så att det gick att forma om man hamrade det hårt. Officiella teorin om 911 är att stålet värmdes till denna temperatur eller aningen högre så att det blev mjukt och böjde sig. Detta är farfetched och förklarar inte heller varför enorma pooler av smält stål hamnade under vraken och inte heller varför man på många filmer kan se strida strömmar av vitglödgat smält stål (2-3k grader C) rinna ut ur husen.

Jetbränsle:
Open air burning temperatures: 260–315 °C (500–599 °F)
Maximum burning temperature: 980 °C (1796 °F)

Temperaturen från Jetbränslet låg väl trolgtvis någonstans runt 500 grader i tornen. Buntar med papper eller gardiner som dom löjligt nog nämnde brinner inte ens såpass varmt så vad skulle ha smält stålet? När dom river hus brukar dom använda Thermite för att det är en av de få saker som kan smälta tjocka stålbalkar.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
När dom förr smälte stål för att smida var dom tvugna att kämpa ett bra tag med kol och massa luft blåst koncentrerat på en punkt för att rödglödga stålet så att det gick att smida. Då fick dom upp det till runt 800 grader så att det gick att forma om man hamrade det hårt. Officiella teorin om 911 är att stålet värmdes till denna temperatur eller aningen högre så att det blev mjukt och böjde sig. Detta är farfetched och förklarar inte heller varför enorma pooler av smält stål hamnade under vraken och inte heller varför man på många filmer kan se strida strömmar av vitglödgat smält stål (2-3k grader C) rinna ut ur husen.

Jetbränsle:
Open air burning temperatures: 260–315 °C (500–599 °F)
Maximum burning temperature: 980 °C (1796 °F)

Temperaturen från Jetbränslet låg väl trolgtvis någonstans runt 500 grader i tornen. Buntar med papper eller gardiner som dom löjligt nog nämnde brinner inte ens såpass varmt så vad skulle ha smält stålet? När dom river hus brukar dom använda Thermite för att det är en av de få saker som kan smälta tjocka stålbalkar.

Du tar ingen hänsyn alls till plaster och golvmattor och andra byggmaterial, hur mycket tror du är stål och hur mycket tror du är annat i ett sånt hus egentligen?

Och 500 grader är nog knappast troligt med den vinden som uppstår, blir mycket varmare än så en vanlig lägereld. Borde vara betydligt mycket mer. Vid eldstorm kan vanliga trähus kremera människor och förvandla det mesta till aska, och med de materialen de har i den här typen av hus så borde det inte vara någon konst att komma upp i mycket höga temperaturer, långt över 1000 grader under flera timmar böjer metallbalkar, utan några problem alls. Tror man annat kan man inte mycket. Och när när tillräckligt många balkar ger vika så rasar något, och detta får resten av den försvagade byggnaden att rasa. Nedre halvan av byggnaden kan inte stå emot när de övre våningarna börjar dundra ner i 100Km/h.

Men du kan inte bara hitta på att det låg sjöar av smält metall och att det rinner stål ur husen, om jag ser något vitt som rinner så inte fan vet jag med ens att det bara kan vara stål och inget annat. Ni drar sånna bekväma slutsatser för att göra världen intressantare, sluta sitta hemma och dega och stick ut och res om ni tycker världen är för trist.

Finns inget bevis för smält stål eller stålsjöar, inget vittne till dem heller.
Finns inget som pekar på konspiration, bara missförstånd från mindre kunniga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
När dom förr smälte stål för att smida var dom tvugna att kämpa ett bra tag med kol och massa luft blåst koncentrerat på en punkt för att rödglödga stålet så att det gick att smida. Då fick dom upp det till runt 800 grader så att det gick att forma om man hamrade det hårt. Officiella teorin om 911 är att stålet värmdes till denna temperatur eller aningen högre så att det blev mjukt och böjde sig. Detta är farfetched och förklarar inte heller varför enorma pooler av smält stål hamnade under vraken och inte heller varför man på många filmer kan se strida strömmar av vitglödgat smält stål (2-3k grader C) rinna ut ur husen.

Jetbränsle:
Open air burning temperatures: 260–315 °C (500–599 °F)
Maximum burning temperature: 980 °C (1796 °F)

Temperaturen från Jetbränslet låg väl trolgtvis någonstans runt 500 grader i tornen. Buntar med papper eller gardiner som dom löjligt nog nämnde brinner inte ens såpass varmt så vad skulle ha smält stålet? När dom river hus brukar dom använda Thermite för att det är en av de få saker som kan smälta tjocka stålbalkar.

Enorma pooler av stål och strömmar av stål på mängder av filmer? Länkar till dom filmerna och bilder tack.
Låt os för nöjes skull säga att det var CIA som låg bakom attacken. Gick dom då dit kvällen innan, rev ner lite gipsväggar och placerade ut en massa bomber och termit (svenska för "thermite" men det är väll inte så lätt för obildade att veta), spacklade igen hålen och hoppades att ingen skulle märka nått på morgonen?
Eller nu vet jag, måste ju varigt New Yorks brandkår som låg bakom det. Efter planen störtat så var det NYFDs fanatiska självmordsbombgrupp som sprang in och demolerade tornen ordentligt.

Sen kan man ju tillägga att den Amerikanska byggbranschen kanske inte är värdens bästa heller. Bygg fusk, dåliga standarder och maffia infekterad, inte så konstigt att en byggnad som på pappret skall klara mycket mer kollapsar för mycket mindre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Antonsson skrev massor med svammel...

Du är ju en riktig pajas, för att uttrycka det milt.

Vill du läsa mer om hur t.ex ett stearinljus fungerar och även en del annat som kan vara bra för framtida "sanningsinlägg" från din sida, kika här: http://school.chem.umu.se/Experiment/157

EDIT:

Det här kanske passar topic ännu bättre: Att elda stålull med en tändare: http://school.chem.umu.se/Experiment/155

Det kan du ju dessutom prova hemma om UMU inte är en pålitlig källa för dig, de är säkert en del av konspirationen.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk

Helt ärligt har jag fallit för det sunda förnuftets grepp. Jag har ingen koll på brinntemperaturer men förespråkarna för den officiella teorin var det ju faktiskt som först myntade att det var jetbränslet som brann så jäkla varmt och därför möjliggjorde raset. Oavsett så kan inget nämnt smälta stål så det låter som om ni skulle låta er övertygas om jag hittade bilder på poolerna och strilarna.

Citat:

Fires continued to burn far down in the rubble piles for over 100 days after the attack, despite the spraying of water on the rubble for extended periods. 1 The temperatures inside the rubble piles can only be estimated.

One source of data is a thermal map of Ground Zero created from infrared data collected by a NASA plane that overflew the site on September 16. The map, created by the U.S. Geological Survey, shows hotspots on the surface of the rubble that were above 700 Celsius.

http://911research.wtc7.net/wtc/evidence/rubblefires.html

Jag googlade lite snabbt och hittade denna med några fina bilder:
i början av filmen syns hur det rinner någonting

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

http://www.thebestpageintheuniverse.net/c.cgi?u=911_morons

http://www.loosechangeguide.com/LooseChangeGuide.html

Tror inte för 5 öre att det är någon gigantisk konspiration bakom "9/11". Bilderna från min första länk talar för sig själva

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
http://www.thebestpageintheuniverse.net/c.cgi?u=911_morons

http://www.loosechangeguide.com/LooseChangeGuide.html

Tror inte för 5 öre att det är någon gigantisk konspiration bakom "9/11". Bilderna från min första länk talar för sig själva

Tack för den andra länken. Där har man en del läsning. Läste en liknande sida för 1st edition av filmen som poängterade en del självklara saker men var mest BS. Även den tidigare länkade popular mechanics är BS så vore trevligt om denna är en seriös länk.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Tack för den andra länken. Där har man en del läsning. Läste en liknande sida för 1st edition av filmen som poängterade en del självklara saker men var mest BS. Även den tidigare länkade popular mechanics är BS så vore trevligt om denna är en seriös länk.

Kan inte gå i god för allt innehåll så klart, men jag tycker han tar upp mycket som är konstigt med filmen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Helt ärligt har jag fallit för det sunda förnuftets grepp. Jag har ingen koll på brinntemperaturer men förespråkarna för den officiella teorin var det ju faktiskt som först myntade att det var jetbränslet som brann så jäkla varmt och därför möjliggjorde raset. Oavsett så kan inget nämnt smälta stål så det låter som om ni skulle låta er övertygas om jag hittade bilder på poolerna och strilarna.

http://911research.wtc7.net/wtc/evidence/rubblefires.html

Jag googlade lite snabbt och hittade denna med några fina bilder:
i början av filmen syns hur det rinner någonting

Behövs som sagt inte många hundra grader för att mjuka upp stålet tillräckligt, det behöver inte smälta. Och även jetbränsle brinner varmt nog under de där omständigheterna. Det enda vittnesutsagan som finns om smält stål har visat sig förfalskad, alltså finns det inte en enda som sett röken av smält stål och kunnat stå för det. Det du ser rinna behöver inte alls vara stål. Skulle det rinna runt smält stål där på byggnaden skulle den nog rasa tidigare.
Och värmebilderna visade inga temperaturer över 700 grader ens när vi har konspirationsteoretikerna som källa. 700 graders temperaturer är inget konstigt efter sånna stora eldsvådor. Det brann ju som sagt under jorden i många dar efter. Sånna där byggnader går ju en ganska bra bit ner och glödbränder kan frodas där nere länge.