Frågor om bolån? Hit me!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Man kan väl enkelt säga att hög skuldsättning i föreningen gör att det är troligare att man ger avslag om kalkylen är tight. Lån över 10kkr/m2 ger en komplettering och då måste vi informera kunden om följder som det kan ha och få dennes OK på detta. Belåning över 15 kkr/m2 så får jag inte bevilja själv utan då tittar vår kreditkommitté på ärendet.

Självklart ska ni ha en rabatt, lägg helt enkelt fram det så att ni har pratat med flera bekanta och att samtliga dessa har rabatt och att ni tycker att ni borde få det nu med den nya värderingen. Att inleda med att hota och byta bank på en gång är ingenting som gör rådgivaren jätteglad Så länge ni har skött betalningarna i tid på era lån så bör ni absolut kunna få kring 1,50%.

Tips till er som undrar över räntan kan testa och fylla i en ansökan på SBABs hemsida, då får ni räntebesked från de direkt utan att behöva skicka in ansökan. Det bör ge en hyfsad bild av vad ni kan förvänta er.

Tusen tack för svaret. jag ska kolla på SBABs hemsida direkt:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellemanify:

Väldigt schysst av dig att ställa upp!

Jag är väldigt ung och har noll kolla på dessa grejer. Vet att banken kräver säkerhet/trygghet i att låna ut pengar men om jag vill genom mitt företag vill ta lån för att köpa tomt/bygga en byggnad som totalt skulle gå på säkert minst 5-6mkr, vad har jag att komma med? Är det helt enkelt investerare jag får leta efter istället?

Ska du bygga för att bo där privat? Då lär du får ansöka som privatperson och ta med din inkomst från företaget. Du får träffa en vanlig privatrådgivare om byggnadskrediter och sen kommer denne att be företagsavdelningen att granska om din uppgivna lön är rimlig. Möjligt att det kan finnas någon lösning genom företaget men jag jobbar endast med privatärenden så vågar inte svara på det.

Skrivet av Baalex:

Underbar tråd för en ganska nybliven bostadsrättsägare. Anyways, here goes:
Jag tog bolån för att köpa min lägenhet i samband med en ombildning. Eftersom det var just en ombildning fick jag köpa ut lägenheten till 80% av marknadsvärdet, och lånet baserades på det. Jag amorterar maxvärdet på det i dagsläget.
Eftersom jag tog 1,4 miljoner i lån, men lägenheten räknas vara värd närmare 1,65, så funderade jag på att omförhandla lånet i samband med att ränterabaten går ut senare i år, och därigenom försöka komma ner en nivå i amorteringsgrad.
Låter det som en rimlig idé? Jag är otroligt dålig på bankärenden, och allt vad det innebär...

Trevligt med ombildning, det är rätt gött att få köpa utan att behöva lägga kontantinsats När tog du lånet? Är det efter 1 juni 2016 kommer du inte att kunna sänka din amorteringstakt genom en ny värdering. Detta eftersom man låser sitt amorteringsgrundande värde i fem år när man tar lånen. Är samtliga lån tagna innan 1 juni 2016 är det, iaf enligt lagstifningen fritt fram att sänka amorteringen, men banken kan ha egna regler som säger annat.

Permalänk
Avstängd

With my rythmstick?

Permalänk
Medlem

@Kakann: Då är det nog kört med den idén, lånet skrevs under i höstas i fjol.
Tackar ödmjukast för ett snabbt och tydligt svar!

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

Hushållen är känsliga för höjda räntor.
En femtedel av alla bolånetagare skulle klara max 1 000 kronor per månad i ökade boendekostnader, visar en mätning från Aftonbladet/Inizio.
– Jag tror att vi får se personliga konkurser om fem år, säger Claes Hemberg, sparekonom på Avanza

Alla har ju en egen uppfattning, och ingen vet väl exakt, men nog tror jag att många fler än bankerna vill erkänna har lyckats tagit lån de inte helt och hållet skulle kunna betala tillbaka om det kommer en ordentlig räntehöjning.

Men visst, detta får tiden utvisa och det är säkert inte helt säkert att det någonsin blir en räntehöjning..

Tycker sen också att det är konstigt att fler inte amorterar mer medans dom kan istället för att hålla tillbaka.

En annan har bara 300k i bolån men jag strävar att försöka extra amortera lite då och då för att slippa bli så påverkad om räntorna skulle gå upp.
Sen är det skönt och ha möjlighet att belåna upp bostade om man skulle behöva det i framtiden.

Och att om räntan skulle gå upp , slippa mata kråkorna med mina ränte pengar.

Månadskostnaden blir ju värre med dom med höga lån så dom borde väl mer försöka nu få ner sina lån än att bli tagna med byxorna nere.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Amortera eller inte? Har amorteringsfritt idagsläget. Är det inte så att inflationen "äter upp" lånet tillslut? Bostadslån som gjordes för 20-30 års sen är ju idag typ ingenting. Men det kanske snarare beror på att bostadspriserna har ökat mer än vad inflationen gjort?
Min teori är alltså att lånet inte kommer försvinna av sig själv, utan att inflationen kommer göra lånet väldigt lite i framtiden då pengarna tappat sitt värde.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk

Två boenden under en längre tid.

Hej
Vi går i hustankar och undrar lite över hur man ska tänka kring sitt befintliga boende.
Ser banken det befintliga boende som en belastning eller en tillgång? Måste vi sälja lägenheten i nära samband med husköp?
Lägenheten är värderad till 2,4mm med ett lån på 1mm, inga övriga lån.

Kontantinsats på 1,5mm finns sparat.
Bruttolön > 100k.
Inga barn.

Då vi köpte den befintliga köpte lägenheten från början så hade vi två boenden en längre tid (8 månader), något som var extremt skönt med tanke på renoveringar osv innan man flyttar in. Vad som även var skönt var att det inte var någon stress att sälja. Går detta även att göra vid ett husköp för säg 6-7mm (så ett lån på ca 5mm)?

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3P | C2D 6320 @ 2333@1,008V | 2048 DDR2 | GF 7600GS | Viewsonic Vp191b |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Amortera eller inte? Har amorteringsfritt idagsläget. Är det inte så att inflationen "äter upp" lånet tillslut? Bostadslån som gjordes för 20-30 års sen är ju idag typ ingenting. Men det kanske snarare beror på att bostadspriserna har ökat mer än vad inflationen gjort?
Min teori är alltså att lånet inte kommer försvinna av sig själv, utan att inflationen kommer göra lånet väldigt lite i framtiden då pengarna tappat sitt värde.

Det beror på ålder, belåningsgrad och hur man tror ekonomin kommer se ut när man går i pension, man bör minst amortera i sådan takt att man klarar av att bo kvar när man går i pension. Visst kan man säga att inflationen äter upp lånen men du betalar också en ränta som, annat än i undantagsfall, kommer överstiga inflationen.

Skrivet av jollebolle:

Hej
Vi går i hustankar och undrar lite över hur man ska tänka kring sitt befintliga boende.
Ser banken det befintliga boende som en belastning eller en tillgång? Måste vi sälja lägenheten i nära samband med husköp?
Lägenheten är värderad till 2,4mm med ett lån på 1mm, inga övriga lån.

Kontantinsats på 1,5mm finns sparat.
Bruttolön > 100k.
Inga barn.

Då vi köpte den befintliga köpte lägenheten från början så hade vi två boenden en längre tid (8 månader), något som var extremt skönt med tanke på renoveringar osv innan man flyttar in. Vad som även var skönt var att det inte var någon stress att sälja. Går detta även att göra vid ett husköp för säg 6-7mm (så ett lån på ca 5mm)?

Det är en belastning i kalkylen men en tillgång på så sätt att det gör det troligare att banken kommer få tillbaka pengarna om ni skulle få problem att betala era lån. Det bör inte vara några problem för er att behålla er befintliga bostad under en period, hos oss kan man få överbryggnadslån under max 6 månader under förutsättning att buffert finns för att klara de extra kostnaderna som det medför att ha två boenden. Kan inte se att det är något problem för er under förutsättning att ni kommer att sälja lägenheten inom överskådlig framtid men ni är precis på gränsen att klara skuldsättningsgraden medan ni har både huset och lägenheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Den räntan varade dock bara under en dag så pm man slår ut det på en månad så blir det lägre.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är svårt och det blir lätt missvisande att jämföra bolåneränta på 16 % på 80-talet samt räntan som rådde på 90-talet (500 % var EN dag?) med dagens ränta. Bankernas listräntor är nominella. För att få fram realräntan drar man av inflationen.

1980: Realränta = 16 % - 13,6 % = 2,4 %
1990: Realränta = ca 15 % - 10,5 % = 4,5 %
2015: Realränta = ca 2,05 - 0 = 2,05 %

Till detta hör ju köpkraften hos varje bolånetagare skiljer sig mellan exemplena. Under perioderna med hög inflation och hög nominell ränta var ju även den nominella löneutvecklingen hög (8,3 % mellan år 1970-1994). Reallöneökningen var dock knappa 0,5 %. Sedan 1995 har den nominella löneutvecklingen varit betydligt lägre, 3,5 % men inflationen har legat på 1 % vilket gör att vi har en ökad köpkraft iom reallöneutveckling på 2,5 %.

Med allt detta vill jag ha sagt att allt är inte svart på vitt som vissa får det att verka. Bankerna har nog koll på saken och det skulle mycket till om man låg på rätt sida om deras marginaler.

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk

@Kakann: Tack för ditt svar! Verkligen uppskattat

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3P | C2D 6320 @ 2333@1,008V | 2048 DDR2 | GF 7600GS | Viewsonic Vp191b |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jollebolle:

Hej
Vi går i hustankar och undrar lite över hur man ska tänka kring sitt befintliga boende.
Ser banken det befintliga boende som en belastning eller en tillgång? Måste vi sälja lägenheten i nära samband med husköp?
Lägenheten är värderad till 2,4mm med ett lån på 1mm, inga övriga lån.

Så länge ni klarar KALPen lär banken bara bli glad av att ni vill låna mer kapital så länge det finns goda säkerheter för lånet

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Så länge ni klarar KALPen lär banken bara bli glad av att ni vill låna mer kapital så länge det finns goda säkerheter för lånet

Typ så, ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Så länge ni klarar KALPen lär banken bara bli glad av att ni vill låna mer kapital så länge det finns goda säkerheter för lånet

Googlade KALP
Fick fram att det var en Country music radio station i Texas.
Antar att det inte var vad du menade..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Googlade KALP
Fick fram att det var en Country music radio station i Texas.
Antar att det inte var vad du menade..?

Jo

Kvar Att Leva På kalkyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Jo

Kvar Att Leva På kalkyl.

Ja det låter som en mycket rimligare förklaring.

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har fått erbjudande om att binda hela vårt bolån på 1,7% under 5 år.
Lånesumman är 1,2 miljoner.
Är det ett erbjudande man ska nappa på?
Det som krävs är att jag flyttar över aktiehandeln från Nordnet till Nordea som är banken det gäller.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Känns orimligt att det ska gå och ha 0%, riskprognosen du har kommer inte sätta några käppar i hjulen för dig iaf

Det som styr hur mycket du kan låna är krasst sett två saker, 85% av bostadens värde och/eller hur mycket lån din inkomst drar runt (de flesta banker anser att man ska klara en kalkylränta på 7%). Det finns ännu inget lagstadgat kring skuldkvoter så det är kalkylen eller värderingen som styr. SBAB har en bra kalkylator på sin hemsida där du ganska snabbt kan se hur mycket du kan låna: https://www.sbab.se/1/privat/lana/bolan/rakna_pa_ditt_bolan/s...

Tror också det, kan inte minnas att jag har sett lägre.

Okej,

Men om man vill låna en summa som gör att om man räknar enligt deras kalkyl på 7% att man inte riktigt klarar av det, men att man har dem där tillgångarna som gör att om räntan går upp till 7% att man kan dumpa in dem pengarna på lånet och med den nya lägre lånet klarar av 7%. kan man använda tillgångar som en säkerhet mot att räntan går upp mot 7% eller är det en hårt krav att inkomsterna måste palla 7% oavsett vad man har för tillgångar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Hej,

Jag har fått erbjudande om att binda hela vårt bolån på 1,7% under 5 år.
Lånesumman är 1,2 miljoner.
Är det ett erbjudande man ska nappa på?
Det som krävs är att jag flyttar över aktiehandeln från Nordnet till Nordea som är banken det gäller.

Låter som en bra 5-årsränta, bind inte om ni planerar att flytta inom 5 år bara

Skrivet av GG25:

Okej,

Men om man vill låna en summa som gör att om man räknar enligt deras kalkyl på 7% att man inte riktigt klarar av det, men att man har dem där tillgångarna som gör att om räntan går upp till 7% att man kan dumpa in dem pengarna på lånet och med den nya lägre lånet klarar av 7%. kan man använda tillgångar som en säkerhet mot att räntan går upp mot 7% eller är det en hårt krav att inkomsterna måste palla 7% oavsett vad man har för tillgångar?

Återbetalningsförmågan är viktig och det är svårt att få lån om man inte klarar kalkylen. Har man stora tillgångar kan vi räkna 10% av dessa som "årsinkomst", alltså 1m i fonder = 8 333 kr per månad till kalkylen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GG25:

Okej,

Men om man vill låna en summa som gör att om man räknar enligt deras kalkyl på 7% att man inte riktigt klarar av det, men att man har dem där tillgångarna som gör att om räntan går upp till 7% att man kan dumpa in dem pengarna på lånet och med den nya lägre lånet klarar av 7%. kan man använda tillgångar som en säkerhet mot att räntan går upp mot 7% eller är det en hårt krav att inkomsterna måste palla 7% oavsett vad man har för tillgångar?

Trodde jag skrev långa meningar men inser att jag har mycket kvar att lära

Permalänk

Hej,
Jag har planerat att köpa en lägenhet snart men jag har redan ett lån på en kolonistuga. Går det att lägga om lånet till/på bolånet efter att lägenheten är köpt? Vill slippa den höga stugräntan, då det räknas typ som privatlån.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 10600K |Dragon RX 580 8GB|MSI Z490 TOMAHAWK |Samsung 970 EVO 500GB + 2TB SATA |Kingston HyperX 16GB 3200 MHz |ASUS RYUO 240 | Meshify 2 Compact|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Hej,

Jag har fått erbjudande om att binda hela vårt bolån på 1,7% under 5 år.
Lånesumman är 1,2 miljoner.
Är det ett erbjudande man ska nappa på?
Det som krävs är att jag flyttar över aktiehandeln från Nordnet till Nordea som är banken det gäller.

Ingen vet ju med 100% säkerhet hur utvecklingen kommer gå.
Så det blir någon form av kalkylerad risk av hur man tror att räntorna kommer gå. Hur länge man tror man kommer bo kvar. Hur säker man känner sig på sitt jobb eller att snabbt hitta annat om man skulle behöva, osv.

Säg om det hade varit möjligt att ta det som
Bolån 1 - 900kkr - 5 år bindning 1,7%
Bolån 2 - 300kkr - rörligt

Så hade jag föredragit det över att ha hela lånet bundet.
840kkr är 70% av 1,2M.
Man skulle kunna justera summorna så man hamnar under 70% på det stora lånet.
Men ditt bolån är väl inte 100% av bostadens värde.
Hursomhelst, oavsett vilka exakta summor man använder...
Att även om man vill binda en stor del av lånet till låg ränta över längre tid, att man fortfarande har en del som är rörlig (alternativt bunden kortare tid).

Säg om man skulle kunna ta Bolån 1 antingen amorteringsfritt eller låg amortering. Säg lägg det på 100 år så blir det 1% om året.
(Du kan ändå ändra det när bindningstiden går ut om du vill)
På Bolån 2 har man mer aggressiv amortering, säg 10-15 års amorteringstakt om man klarar det.
Om man har Bolån 2 rörligt ger det också möjlighet att göra extra amorteringar om utrymmet och viljan finns.

Men då kommer det från en som vill att det ska gå snabbare.
För mig var det lite mer än 5 år sen jag tog mina bolån. Räntorna var högre då än idag. Men ingen visste då att det skulle nå dagens låga nivåer.

Jag delade upp mitt bolån i 2 bolån. Den ena delen tog jag bunden 3 år, den andra bunden 2 år.
Amorteringsfritt på ena delen, den andra 10 års amortering.

I mitt fall så förlorade jag på att ha bundet. Men det visste man inte då och i början tyckte jag att det var skönt att ha tryggheten att veta mina räntekostnader.
(Generellt brukar rörligt ligga lite lägre än bundet. Men i detta fallet så sjönk räntorna mer)

Jag lånade en lägre summa än dig.
Men idag är delen med 10 års amortering avbetald (på ~ 5 år) och istället så har jag börjat amortera på den delen som ursprungligen var amorteringsfri.

Men det är ju jag det. Alla behöver inte göra som mig.
Men har man åtminstone någon del rörligt (eller på kortare bindning) så ger det större flexibilitet än att ha allt bundet på lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Hej,

Jag har fått erbjudande om att binda hela vårt bolån på 1,7% under 5 år.
Lånesumman är 1,2 miljoner.
Är det ett erbjudande man ska nappa på?
Det som krävs är att jag flyttar över aktiehandeln från Nordnet till Nordea som är banken det gäller.

Räntan kan jag inte uttala mig om förutom som att det låter som en bra ränta för 5 år. Jag har själv just nu 1.50% i rörlig ränta på min lägenhet.
Men är det verkligen värt det att flytta aktiehandeln, hur skiljer sig courtageavgifterna mellan Nordnet och Nordea?

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Hej,

Jag har fått erbjudande om att binda hela vårt bolån på 1,7% under 5 år.
Lånesumman är 1,2 miljoner.
Är det ett erbjudande man ska nappa på?
Det som krävs är att jag flyttar över aktiehandeln från Nordnet till Nordea som är banken det gäller.

Vad erbjuder de andra bankerna? Någon mot presentation? Vad gör Nordea bättre än Nordnet?

Några av frågorna du bör besvara innan du beslutar dig. Rent ekonomiskt lönar det sig att vara otrogen och ha var tjänst där du får bäst villkor, vilket jag starkt tvivlar på när det gäller sparande och Nordea även om jag vet att de gjort en ordentlig satsning på bra courtage.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ramdm5:

Fast eller rörlig ränta? Har 1.15 rörlig idag på 2 miljoner.

Skickades från m.sweclockers.com

Rörlig ett tag till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shamzin:

Hej,

Jag har fått erbjudande om att binda hela vårt bolån på 1,7% under 5 år.
Lånesumman är 1,2 miljoner.
Är det ett erbjudande man ska nappa på?
Det som krävs är att jag flyttar över aktiehandeln från Nordnet till Nordea som är banken det gäller.

Du tackar nej.

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att få bolån om man fortfarande har en provanställning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon15:

Räntan kan jag inte uttala mig om förutom som att det låter som en bra ränta för 5 år. Jag har själv just nu 1.50% i rörlig ränta på min lägenhet.
Men är det verkligen värt det att flytta aktiehandeln, hur skiljer sig courtageavgifterna mellan Nordnet och Nordea?

Courtaget är billigare på Nordea vad jag har läst mig till.

Skrivet av Ibymafayhas:

Vad erbjuder de andra bankerna? Någon mot presentation? Vad gör Nordea bättre än Nordnet?

Några av frågorna du bör besvara innan du beslutar dig. Rent ekonomiskt lönar det sig att vara otrogen och ha var tjänst där du får bäst villkor, vilket jag starkt tvivlar på när det gäller sparande och Nordea även om jag vet att de gjort en ordentlig satsning på bra courtage.

Andra banker har legat på ungefär samma nivå, mellan 1,7 till 1,85% bundet på 5 år.
Nordea är billigare än Nordnet gällande all den aktiehandeln jag utför (USA samt Sverige), likadant så har de de fonderna jag använder mig av till mina barn.
Nordea har 0,06% courtage på all aktiehandel, men minimalt 1kr (1 dollar) och maximalt 99kr (12 dollar)
När jag räknade på det så är Nordea billigare, av de kostnaderna jag kunde hitta då.

Skrivet av vetintevad:

Du tackar nej.

Någon motivering?

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Ingen vet ju med 100% säkerhet hur utvecklingen kommer gå.
Så det blir någon form av kalkylerad risk av hur man tror att räntorna kommer gå. Hur länge man tror man kommer bo kvar. Hur säker man känner sig på sitt jobb eller att snabbt hitta annat om man skulle behöva, osv.

Säg om det hade varit möjligt att ta det som
Bolån 1 - 900kkr - 5 år bindning 1,7%
Bolån 2 - 300kkr - rörligt

Så hade jag föredragit det över att ha hela lånet bundet.
840kkr är 70% av 1,2M.
Man skulle kunna justera summorna så man hamnar under 70% på det stora lånet.
Men ditt bolån är väl inte 100% av bostadens värde.
Hursomhelst, oavsett vilka exakta summor man använder...
Att även om man vill binda en stor del av lånet till låg ränta över längre tid, att man fortfarande har en del som är rörlig (alternativt bunden kortare tid).

Säg om man skulle kunna ta Bolån 1 antingen amorteringsfritt eller låg amortering. Säg lägg det på 100 år så blir det 1% om året.
(Du kan ändå ändra det när bindningstiden går ut om du vill)
På Bolån 2 har man mer aggressiv amortering, säg 10-15 års amorteringstakt om man klarar det.
Om man har Bolån 2 rörligt ger det också möjlighet att göra extra amorteringar om utrymmet och viljan finns.

Men då kommer det från en som vill att det ska gå snabbare.
För mig var det lite mer än 5 år sen jag tog mina bolån. Räntorna var högre då än idag. Men ingen visste då att det skulle nå dagens låga nivåer.

Jag delade upp mitt bolån i 2 bolån. Den ena delen tog jag bunden 3 år, den andra bunden 2 år.
Amorteringsfritt på ena delen, den andra 10 års amortering.

I mitt fall så förlorade jag på att ha bundet. Men det visste man inte då och i början tyckte jag att det var skönt att ha tryggheten att veta mina räntekostnader.
(Generellt brukar rörligt ligga lite lägre än bundet. Men i detta fallet så sjönk räntorna mer)

Jag lånade en lägre summa än dig.
Men idag är delen med 10 års amortering avbetald (på ~ 5 år) och istället så har jag börjat amortera på den delen som ursprungligen var amorteringsfri.

Men det är ju jag det. Alla behöver inte göra som mig.
Men har man åtminstone någon del rörligt (eller på kortare bindning) så ger det större flexibilitet än att ha allt bundet på lång tid.

Jag är lite smyg på att dela upp lånet i olika delar då jag förlorar min förhandlingsposition på det lånet som är rörligt, därav är jag inte sugen på att göra så. Extra amortering är inget som är aktuellt i dagsläget då vårt bolån är förhållandevis lågt om man ser till bostadens värde. Vi har idag satt amorteringstiden till 25 år på hela bolånet

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Utan att VETA det skulle jag gissa på att den skalan är gjord av en statistiker eller liknande som glatt kan förklara att sannolikheten för något aldrig kommer bli vare sig 0 eller 1 exakt. Med en decimal blir därför lägsta risken för att du inte kan hantera dina krediter 0,1%.

Skickades från m.sweclockers.com

Off-topic så stämmer din gissning väldigt bra.

Mvh
En som gillar och jobbar med statistik

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Avstängd

Tittar jag på Nordeas räntor i dag så säger de 3-månaders listränta 2,05%. Ser man 5-års räntan så ligger den på 2,36%.
Det betyder alltså stt Nordea inte räknar med några kraftigt höjda räntor inom 5 år eller tänker jag fel.
Har inte kollat andra banker och det är endast listränta vi pratar.

Skulle jag köra mitt lån på 3 900000 som rörligt så skulle jag få 1,29-1,32% beroende på värdet på huset. Har fått detta från SBAB via deras hemsida. Skulle jag binda 5 år så får jag 2,07%.

Bankerna ska räkna in risk på detta så det känns inte så hopplöst närmaste 5 åren som alla hotar med.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10