Frågor om bolån? Hit me!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Vad tycker banker om att man plockar ut ett "billlån" på bank A och går till bank B och söker bolån med billånet som handpenning?

Har lite fundering på det omvända.

Om man kan öka bolån / ta ett extra lån på bostaden och köpa bil för pengarna man lånar upp.
Om man även efter upplåning ligger under 85% av bostadens värde.

Spelar det någon roll om man skulle köpa en helt ny bil eller en begagnad om man skulle göra en sån sak?
Om lånet ändå ligger med bostaden som säkerhet och inte bilen.

Tanken är att det kan vara en bättre idé än att ta billån eller leasing om man får bättre villkor.
Samt ett lån där man kan lägga om amorteringstider samt möjligheten att extra amortera ger bättre flexibilitet än leasing.

Om man vill behålla bilen mer än 3 år så blir det troligtvis billigare med köp inkl. lån än leasing + köpa loss.
Och att med köp, om inte nyköp är krav, så kan det ibland gå att hitta bilar som är 1-3år gamla med några tusen mil på mätaren som är i "nyskick" som ändå ganska mycket billigare än en helt ny 0 milare.

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Alla kunder, förutom något enstaka extremfall, klarar 7% ränta.

Hushållen är känsliga för höjda räntor.
En femtedel av alla bolånetagare skulle klara max 1 000 kronor per månad i ökade boendekostnader, visar en mätning från Aftonbladet/Inizio.
– Jag tror att vi får se personliga konkurser om fem år, säger Claes Hemberg, sparekonom på Avanza

Alla har ju en egen uppfattning, och ingen vet väl exakt, men nog tror jag att många fler än bankerna vill erkänna har lyckats tagit lån de inte helt och hållet skulle kunna betala tillbaka om det kommer en ordentlig räntehöjning.

Men visst, detta får tiden utvisa och det är säkert inte helt säkert att det någonsin blir en räntehöjning..

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Jag menar så klart inte att staten/riksbanken inte kommer låta räntan gå så mycket högre än så innan skuldproblemet är löst.

Inte ute efter att märka ord men med två "inte" i den meningen så förstod jag inte vad du menar.
Två "inte" i min mening också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

Men visst, detta får tiden utvisa och det är säkert inte helt säkert att det någonsin blir en räntehöjning..

Det är ju skillnad om det blir långsamma räntehöjningar över lång tid eller om det blir stora snabba chockartade höjningar.
Min diagnos är att eftersom det är så låga räntor idag, med negativ reporänta, så borde räntorna gå upp och de tror jag också att de kommer göra.
Men snabba stora ränteökningar skulle med största sannolikhet ge fler förlorare än vinnare.
Så det tror jag de flesta vill undvika.
Därför tror jag mer på en långsamt ökande räntenivå över tid vilket är lättare att hantera.

Jag är inte någon finansexpert, så du behöver inte lägga allt för stor vikt vid min diagnos.
Men det är vad jag tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Hej,

Ska låna 1,6 på en kåk som kostar 2,8 miljoner.

Har förhandlat med lite olika banker och det bästa erbjudandet jag fick var

0,75 i ränterabatt.

Valde att dela lånet på 50/50 där ena delen är bunden på 3 år och den andra är 3 mån rörlig.

Fick då
0,50 i ränterabatt på 3 åriga
0,70 i rabatt på det rörliga.

Tycker du detta är ett smart upplägg samt en ok deal?

Samt en följfråga.
Vi har tänkt att amortera ca 10 000 i månaden utöver ränta.
Vad är smartast, amortera på den rörliga eller fasta delen?
Spontant tänker jag att dela även där 50/50 så man har lite flexibilitet att amortera mer (om man t.ex ärver lite flis) eller mindre (om man t.ex. får barn eller blir sjukskriven).

Några tankar om upplägget eller mitt tänk?
Tack på förhand.

Från vilken nivå har ni fått rabatterna? Men ligger man på gränsen för hur mycket man kan låna kan det absolut vara klokt att binda en del av lånet även om det blir lite dyrare. Bind bara inte längre än ni vet att ni kommer att bo kvar. Ni planerar ganska hård amorteringstakt även fast ni har ganska låg belåning och inte så mycket lån, men det är absolut ett smart "sparande".

Tycker ni kan amortera på båda delarna, tanken med att binda är ju ändå att man ska sprida risken.

Permalänk
Medlem

@Kakann

Tack för att du tar dig tid med detta, har gått och funderat på en sak ganska länge som du kanske kan ge mig lite klarhet i..

Bor idag i en etta på runt 44 kvadrat, köpte för 1,82M för ganska precis 3 år sedan. I dagsläget är den värderad till cirka 2.6M, jag har lån på totalt 1.5M. Senast jag förhandlade ränta omvärderade Swedbank den till 2.5M vilket resulterade i belåningsgrad på runt 55% om jag minns rätt - därav också amorteringsfritt. Mitt lån är alltså av tidigare fördelaktiga modellen utan amorteringskravet.

Jag går och funderar på att utöka bolånet för att renovera, räcker nog ganska långt med typ 150K för att fräscha upp ytskikt samt nytt kök, vilket jag tror/hoppas skulle resultera i ett ökat värde vid försäljning.

Så nu till mina frågor:
Är det klokt/oklokt att utöka ett redan fördelaktigt bolån enbart för att renovera, rent generellt?
Hur mycket skulle min månatliga kostnad bli, ungefär, om jag utökade med 150K? (För visst åker jag i sådant fall på amorteringskrav på den biten av totala lånet?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanek212:

Inte ute efter att märka ord men med två "inte" i den meningen så förstod jag inte vad du menar.
Två "inte" i min mening också...

Ja jäklar, det där var inte lätt att tolka Menar att jag inte tror att riksbanken/staten kommer låta räntan stiga för fort/för högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Några tankar om upplägget eller mitt tänk?
Tack på förhand.

Bankerna brukar gilla detta upplägg då du är fast i 3 år. Första året får du bra rabatt, men när villkoren går ut på det rörliga lånet så kommer din ränta höjas ordentligt eftersom att lösa 3 åriga lånet kostar multum i ränteskillnadsersättning inte är ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

Hushållen är känsliga för höjda räntor.
En femtedel av alla bolånetagare skulle klara max 1 000 kronor per månad i ökade boendekostnader, visar en mätning från Aftonbladet/Inizio.
– Jag tror att vi får se personliga konkurser om fem år, säger Claes Hemberg, sparekonom på Avanza

Alla har ju en egen uppfattning, och ingen vet väl exakt, men nog tror jag att många fler än bankerna vill erkänna har lyckats tagit lån de inte helt och hållet skulle kunna betala tillbaka om det kommer en ordentlig räntehöjning.

Men visst, detta får tiden utvisa och det är säkert inte helt säkert att det någonsin blir en räntehöjning..

Frågan var dock hur många nya kunder som klarar den räntan och kalkylräntan som i princip alla banker använder sig av är 7%. Tror att väldigt många klarar av en ordentlig räntehöjning men att man inte kommer kunna hålla samma livsstil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av k3nny:

@Kakann

Tack för att du tar dig tid med detta, har gått och funderat på en sak ganska länge som du kanske kan ge mig lite klarhet i..

Bor idag i en etta på runt 44 kvadrat, köpte för 1,82M för ganska precis 3 år sedan. I dagsläget är den värderad till cirka 2.6M, jag har lån på totalt 1.5M. Senast jag förhandlade ränta omvärderade Swedbank den till 2.5M vilket resulterade i belåningsgrad på runt 55% om jag minns rätt - därav också amorteringsfritt. Mitt lån är alltså av tidigare fördelaktiga modellen utan amorteringskravet.

Jag går och funderar på att utöka bolånet för att renovera, räcker nog ganska långt med typ 150K för att fräscha upp ytskikt samt nytt kök, vilket jag tror/hoppas skulle resultera i ett ökat värde vid försäljning.

Så nu till mina frågor:
Är det klokt/oklokt att utöka ett redan fördelaktigt bolån enbart för att renovera, rent generellt?
Hur mycket skulle min månatliga kostnad bli, ungefär, om jag utökade med 150K? (För visst åker jag i sådant fall på amorteringskrav på den biten av totala lånet?)

Räntekostnaden lär bli kring 180-200 kr i månaden och eftersom du lånar "nya pengar" kommer du att få ett amorteringskrav på 1% av totala låneskulden (1375kr per månad). Se dock inte amorteringen som en kostnad utan snarare som ett sparande. Att låna för större renoveringar tycker jag inte är några konstigheter, det är betydligt bättre än att låna för att köpa bil eller liknande som sjunker i värde ordentligt.

Hur är skick och ålder på köket som sitter där nu? Är det ett sunkigt kök från 73 kommer du säkert att få tillbaka mer än vad köket kostade när du säljer men är det typ 10 år och du inte gillar utseendet så kommer det säkert kosta dig en slant i slutet. Vi köpte t.ex. en skabbig 2:a för 150 tkr under utgångspris och la ny ekparkett i hela lägenheten, bytte kök (Ikea) och tapetserade för totalt 175k och sen fick vi värderat 250k över vad vi hade lagt ut totalt.

Letar hus nu men det är ordentligt dyrt här i Umeå, bra mycket dyrare än andra "motsvarande" städer samtidigt som lönerna inte direkt verkar ligga högt så det är rätt segt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Har lite fundering på det omvända.

Om man kan öka bolån / ta ett extra lån på bostaden och köpa bil för pengarna man lånar upp.
Om man även efter upplåning ligger under 85% av bostadens värde.

Spelar det någon roll om man skulle köpa en helt ny bil eller en begagnad om man skulle göra en sån sak?
Om lånet ändå ligger med bostaden som säkerhet och inte bilen.

Tanken är att det kan vara en bättre idé än att ta billån eller leasing om man får bättre villkor.
Samt ett lån där man kan lägga om amorteringstider samt möjligheten att extra amortera ger bättre flexibilitet än leasing.

Om man vill behålla bilen mer än 3 år så blir det troligtvis billigare med köp inkl. lån än leasing + köpa loss.
Och att med köp, om inte nyköp är krav, så kan det ibland gå att hitta bilar som är 1-3år gamla med några tusen mil på mätaren som är i "nyskick" som ändå ganska mycket billigare än en helt ny 0 milare.

Det spelar ingen som helst roll om du köper en ny eller begagnad bil, eftersom det finns säkerhet i bostaden kommer inte banken bry sig nämnvärt vad du gör med pengarna (det kommer iaf inte att kontrolleras). Det är högst troligt att räntan på bolånet är klart lägre än ett lån från en bilhandlare, det enda jag vill råda till är att öka amorteringen minst så mycket som bilen tappar i värde. Köp en som är 2-3-4 år gammal så slipper du det värsta värdetappet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Jag kan flika in här. Rabatter gäller som standard endast ett år, om man inte specifikt avtalat om annat, eller om man exempelvis binder lånen på längre tid, då ligger så klart rabatten där under bindningstiden.

På den tiden jag hade bolån så hade jag skriftligen kommit överens om med banken att rabatten skulle gälla tills vidare, men trots att jag hade löftet i ett mail tog dom ändå bort den varpå jag då tog bort den banken (som börjar på S och slutar på B). Har för mig att jag tom fick lite sämre ränta på nya banken (som börjar på H och slutar på n) men dom höll sen vad dom lovat under de år som jag sen hade kvar lånet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Räntekostnaden lär bli kring 180-200 kr i månaden och eftersom du lånar "nya pengar" kommer du att få ett amorteringskrav på 1% av totala låneskulden (1375kr per månad). Se dock inte amorteringen som en kostnad utan snarare som ett sparande. Att låna för större renoveringar tycker jag inte är några konstigheter, det är betydligt bättre än att låna för att köpa bil eller liknande som sjunker i värde ordentligt.

Hur är skick och ålder på köket som sitter där nu? Är det ett sunkigt kök från 73 kommer du säkert att få tillbaka mer än vad köket kostade när du säljer men är det typ 10 år och du inte gillar utseendet så kommer det säkert kosta dig en slant i slutet.

Tusen tack för svar!

Yes precis, jag ser amorteringen som ett sparande - och lär försöka bli av med det så fort som möjligt, snabbare än lånetiden för tilläggslånet. Jag kan säkerligen dessutom kasta in egna sparade pengar i mixen och sänka lånebiten en del, 100K lån kanske räcker ändå.

Köket är ganska sunkigt, tycker jag. Gillar det inte alls. Både badrum och kök renoverades 2001 - men just köket har jag mycket emot, det ger lite samma feeling som köket man hade på hemkunskapen, träbänkar, rostfri diskho och tråkiga luckor. Dessutom är det alldeles för stort för en etta, skulle man slita ut det mesta och göra om från scratch skulle man garanterat kunna göra något roligare av ytan. Arbetsyta är det dessutom dåligt med, trots dubbla bänksivor mot varandra på långsidorna.

Man skulle kunna argumentera för att bara byta luckor och vitvaror, men det ligger en jättetråkig linoleummatta som jag också vill bli av med. Så jag resonerar lite som så att det ska göras ordentligt om det ska göras överhuvudtaget, jag planerar att bo här ett tag så ju snarare desto bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Ja jäklar, det där var inte lätt att tolka Menar att jag inte tror att riksbanken/staten kommer låta räntan stiga för fort/för högt.

Jag köper att riksbanken/staten gärna vill undvika eländet som hög ränta, särskilt en snabbt stigande ränta skulle innebära. Men har de verkligen den makten? Pengarna är väl i slutändan lånade från andra länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanek212:

Jag köper att riksbanken/staten gärna vill undvika eländet som hög ränta, särskilt en snabbt stigande ränta skulle innebära. Men har de verkligen den makten? Pengarna är väl i slutändan lånade från andra länder.

I ganska lång utsträckning har de antagligen det men jag kan för lite makroekonomi för att kunna ge ett bra svar ärligt talat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Från vilken nivå har ni fått rabatterna? Men ligger man på gränsen för hur mycket man kan låna kan det absolut vara klokt att binda en del av lånet även om det blir lite dyrare. Bind bara inte längre än ni vet att ni kommer att bo kvar. Ni planerar ganska hård amorteringstakt även fast ni har ganska låg belåning och inte så mycket lån, men det är absolut ett smart "sparande".

Tycker ni kan amortera på båda delarna, tanken med att binda är ju ändå att man ska sprida risken.

Guld, tack för feedbacken.
Lånet gäller utifrån Länsförsäkringar Banks listränta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Bankerna brukar gilla detta upplägg då du är fast i 3 år. Första året får du bra rabatt, men när villkoren går ut på det rörliga lånet så kommer din ränta höjas ordentligt eftersom att lösa 3 åriga lånet kostar multum i ränteskillnadsersättning inte är ett alternativ.

Hmmm, "tänkte inte på det" som en känd Lorry karaktär säger.
Men tänker att om dom börjar "bråka" så kan jag ju ta den delen av lånet och flytta till en annan bank.
Men det kanske är svårare på bolån att flytta delar iofs.

Samtidigt så har jag allt på denna bank så börjar dom bråka så får man väl flytta allt den dagen det är dags.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanek212:

Jag köper att riksbanken/staten gärna vill undvika eländet som hög ränta, särskilt en snabbt stigande ränta skulle innebära. Men har de verkligen den makten? Pengarna är väl i slutändan lånade från andra länder.

Räntor beror på förtroende/förväntningar snarare än något annat. När svensk ekonomi saktar in någon gång i framtiden kommer räntorna gå upp och eftersom vi redan har ordentligt minusränta finns det "ingen" möjlighet att sänka mer. Med den höga belåningen kommer det slå mot konsumtionen och den negativa spiralen kan i värsta fall förstärka sig själv. Sverige är på sätt och vis ett Grekland, fast där folket istället för staten är belånad upp över öronen.

+500% rörlig ränta är den högsta vi haft, och inte ens det hjälpte för att hålla kronans värde uppe, på samma sätt kommer inte -500% hålla räntan nere vid en kris.

Permalänk
Medlem

@PlogarN97:
Varför skulle han ha dåligt samvete?
Det är ju låntagaren som ska vara medveten om hur ekonomi och räntor fungerar. Sen att banken skall informera och förklara vilka risker som finns.

Sen vet jag inte hur det är med Svenska banker.
När jag tog ett bolån i sommar så meddelade tjänstemannen vid min bank, när vi låneförhandlade att hon är tvungen att visa mig hur min ammorteringsplan skulle se ut om räntan stiger till 5% och då med max lånetiden på 25 år.

I mitt fall skulle ammorteringarna per månad ha sjunkit, det beror ju endast på att jag har en kraftig ammortering per månad och ett ganska litet lån. Jag har en ränta + marginal på 1.250%

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Räntor beror på förtroende/förväntningar snarare än något annat. När svensk ekonomi saktar in någon gång i framtiden kommer räntorna gå upp och eftersom vi redan har ordentligt minusränta finns det "ingen" möjlighet att sänka mer. Med den höga belåningen kommer det slå mot konsumtionen och den negativa spiralen kan i värsta fall förstärka sig själv. Sverige är på sätt och vis ett Grekland, fast där folket istället för staten är belånad upp över öronen.

+500% rörlig ränta är den högsta vi haft, och inte ens det hjälpte för att hålla kronans värde uppe, på samma sätt kommer inte -500% hålla räntan nere vid en kris.

Varför skulle räntorna gå upp vid en konjukturnedgång? Det är ju precis tvärtom. Räntan går ned vid en konjuturnedgång. Situationen vi har nu med högkonjutur och låg ränta är mycket ovanlig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Det spelar ingen som helst roll om du köper en ny eller begagnad bil, eftersom det finns säkerhet i bostaden kommer inte banken bry sig nämnvärt vad du gör med pengarna (det kommer iaf inte att kontrolleras). Det är högst troligt att räntan på bolånet är klart lägre än ett lån från en bilhandlare, det enda jag vill råda till är att öka amorteringen minst så mycket som bilen tappar i värde. Köp en som är 2-3-4 år gammal så slipper du det värsta värdetappet.

Tack för ditt svar.
Skulle man låna 100% av nybilspris och måste lägga bolån på minst 10 års avbetalning så skulle man inte täcka värdetappet i början.
Men det går att helt eller delvis kompensera för med att gå in med egen insats och/eller extra amortera.
Samt som du säger att om man köper en begagnad, även om den är relativt ny, så kan man slippa värsta värdetappet.

Har ändå inte tänkt att göra det närmsta tiden.
Men när ämnet om bolån var uppe tänkte jag kolla lite om det var ok för bankerna att låna på bostaden (om man inte kommer upp i för hög belåning) även om pengarna används till annat.
Om ett år är min skuld ännu lägre och jag kan ha lite mer undansparat tills dess.
Så då borde det gå att hitta något jag vill köra runt i utan att ruinera mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

+500% rörlig ränta är den högsta vi haft, och inte ens det hjälpte för att hålla kronans värde uppe, på samma sätt kommer inte -500% hålla räntan nere vid en kris.

500% ränta låter helt sjukt. Har man inte råd att lösa lånet fullt ut så har man troligtvis inte råd att amortera på ett sånt lån heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

500% ränta låter helt sjukt. Har man inte råd att lösa lånet fullt ut så har man troligtvis inte råd att amortera på ett sånt lån heller.

Den räntan varade dock bara under en dag så pm man slår ut det på en månad så blir det lägre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

När ni beräknar att hushållen ska klara upp till 7% räntehöjning. Räknar ni med höjningen av avgiften till bostadsrätten om föreningen har stora lån?

Permalänk
Medlem

@Kakann

Först och främst är det jävligt schysst av dig att dela med dig av ditt kunnande, kudos till dig.

Jag och min fru har bolån på totalt 935 000 kr samt ett blancolån på 174 000.

Bolånet är uppdelat på.

348 500 kr 2.05% rörligt.
348 500 kr 2.05% rörligt.
238 000 kr 1.85% bundet till 2018-10-XX

Blancolånet:
174 000 kr 4.85%.

Vi kommer att värdera upp huset samt låna 274 000 kr till för att lösa blancolånet samt att ha 100 000 kr för renovering, totalt blir det alltså 1 209 000 kr som vi räknar med att vi kan ta som bolån då vi har fått en muntlig värdering via telefon på 1 700 000 kr av banken.

Vad jag har sett så verkar ju våran bolåneränta på 2.05% vara skapligt hög, men det är ju vad våran bank annonserar med.
Jag vill ju självklart få ner den räntan på allt utom det bundna lånet på 238 000 kr.

Vi är gifta och har två barn.
Sammanlagda inkomsten förra året var drygt 800 000 kr. Drygt 100 000 kr sparat och inga betalningsanmärkningar. Dock en kredit på bauhaus på 20 000 kr som är outnyttjad.

Min tanke var att kunna få ner räntan med 0.5% åtminstone, vilket inte verkar helt orimligt med tanke på hur alla andra i den här tråden verkar ha.

Men hur framför man ett sådant krav? Hotar med att byta bank eller helt enkelt berättar att man flera bekanta som har lägre ränta och vi också vill ha det?

EDIT: Jag bytte tjänst i december förra året efter att ha varit tillsvidareanställd på samma företag sen april 2004.
Det handlar dock fortfarande om en tillsvidareanställning.

Tacksam för svar.
Mvh Baptisten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Den räntan varade dock bara under en dag så pm man slår ut det på en månad så blir det lägre.

Skickades från m.sweclockers.com

Den så kallade rörliga bolåneräntan brukar (åtminstone nuförtiden) inte vara en dagsränta utan en tremånadersperiod.
Lite svettigt om räntan skulle ligga på 500% den dagen ny 3 månaders bestäms, så man får en årsränta på 500% under 3 månader.
Det skulle ändå bli mer än återstående skuld under de 3 månaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Varför skulle räntorna gå upp vid en konjukturnedgång? Det är ju precis tvärtom. Räntan går ned vid en konjuturnedgång. Situationen vi har nu med högkonjutur och låg ränta är mycket ovanlig.

Skickades från m.sweclockers.com

Räntorna går upp då risken för betalningsinställelse ökar (om än minimalt som oftast), detta brukar kompenseras genom att riksbankerna sänker styrräntan så det blir billigare att låna för att öka investeringarna i ekonomin och få tillbaka "farten".

Numera har i princip alla riksbanker i väst negativ ränta och kommer inte kunna kompensera en nedgång i ekonomin då alla verktyg redan är använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sitrus:

När ni beräknar att hushållen ska klara upp till 7% räntehöjning. Räknar ni med höjningen av avgiften till bostadsrätten om föreningen har stora lån?

Man kan väl enkelt säga att hög skuldsättning i föreningen gör att det är troligare att man ger avslag om kalkylen är tight. Lån över 10kkr/m2 ger en komplettering och då måste vi informera kunden om följder som det kan ha och få dennes OK på detta. Belåning över 15 kkr/m2 så får jag inte bevilja själv utan då tittar vår kreditkommitté på ärendet.

Skrivet av Baptisten:

@Kakann

Först och främst är det jävligt schysst av dig att dela med dig av ditt kunnande, kudos till dig.

Jag och min fru har bolån på totalt 935 000 kr samt ett blancolån på 174 000.

Bolånet är uppdelat på.

348 500 kr 2.05% rörligt.
348 500 kr 2.05% rörligt.
238 000 kr 1.85% bundet till 2018-10-XX

Blancolånet:
174 000 kr 4.85%.

Vi kommer att värdera upp huset samt låna 274 000 kr till för att lösa blancolånet samt att ha 100 000 kr för renovering, totalt blir det alltså 1 209 000 kr som vi räknar med att vi kan ta som bolån då vi har fått en muntlig värdering via telefon på 1 700 000 kr av banken.

Vad jag har sett så verkar ju våran bolåneränta på 2.05% vara skapligt hög, men det är ju vad våran bank annonserar med.
Jag vill ju självklart få ner den räntan på allt utom det bundna lånet på 238 000 kr.

Vi är gifta och har två barn.
Sammanlagda inkomsten förra året var drygt 800 000 kr. Drygt 100 000 kr sparat och inga betalningsanmärkningar. Dock en kredit på bauhaus på 20 000 kr som är outnyttjad.

Min tanke var att kunna få ner räntan med 0.5% åtminstone, vilket inte verkar helt orimligt med tanke på hur alla andra i den här tråden verkar ha.

Men hur framför man ett sådant krav? Hotar med att byta bank eller helt enkelt berättar att man flera bekanta som har lägre ränta och vi också vill ha det?

Tacksam för svar.
Mvh Baptisten.

Självklart ska ni ha en rabatt, lägg helt enkelt fram det så att ni har pratat med flera bekanta och att samtliga dessa har rabatt och att ni tycker att ni borde få det nu med den nya värderingen. Att inleda med att hota och byta bank på en gång är ingenting som gör rådgivaren jätteglad Så länge ni har skött betalningarna i tid på era lån så bör ni absolut kunna få kring 1,50%.

Tips till er som undrar över räntan kan testa och fylla i en ansökan på SBABs hemsida, då får ni räntebesked från de direkt utan att behöva skicka in ansökan. Det bör ge en hyfsad bild av vad ni kan förvänta er.

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Har sett att det har dykt upp en del trådar med funderingar kring bolån och tänkte att jag kunde svara på funderingar som ni kan ha. Kanske bara för att stämma av läget innan ni går till banken eller vad som helst. Fråga på

Väldigt schysst av dig att ställa upp!

Jag är väldigt ung och har noll kolla på dessa grejer. Vet att banken kräver säkerhet/trygghet i att låna ut pengar men om jag vill genom mitt företag vill ta lån för att köpa tomt/bygga en byggnad som totalt skulle gå på säkert minst 5-6mkr, vad har jag att komma med? Är det helt enkelt investerare jag får leta efter istället?

Permalänk
Medlem

Underbar tråd för en ganska nybliven bostadsrättsägare. Anyways, here goes:
Jag tog bolån för att köpa min lägenhet i samband med en ombildning. Eftersom det var just en ombildning fick jag köpa ut lägenheten till 80% av marknadsvärdet, och lånet baserades på det. Jag amorterar maxvärdet på det i dagsläget.
Eftersom jag tog 1,4 miljoner i lån, men lägenheten räknas vara värd närmare 1,65, så funderade jag på att omförhandla lånet i samband med att ränterabaten går ut senare i år, och därigenom försöka komma ner en nivå i amorteringsgrad.
Låter det som en rimlig idé? Jag är otroligt dålig på bankärenden, och allt vad det innebär...

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE