Köper från Aliexpress

Permalänk
Medlem

Köper från Aliexpress

Hej,

Någon som nyligen har köpt från Aliexpress och skickat utanför EU (mest troligt Kina), har du debiterats för PostNord tullavgift? De sa att priserna var inklusive moms så jag är inte säker på om det måste gå igenom tulldeklaration igen...

Tack!

Permalänk
Medlem

Har inte själv beställt efter att avgifterna infördes, men har uppfattat det som att det ska vara inklusive moms numera så länge säljaren deklarerar (IOSS) ordentligt och därmed ska det inte vara några ytterligare avgifter. Det senare verkar det dock kunna vara lite si och så med. Verkar även som att en del säljare går runt det och skickar via annat europeiskt land. Finns en del diskussioner på Swedroid om det, bl.a. i den här tråden.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Jag beställde en fläkt till ett grafikkort som gått sönder innan jul för 72kr. Fläkten jag fick fungerade perfekt och har inte debiterats något mer än vad som stod i kassan. Det tog c:a 2-3 veckor innan jag fick produkten.

Den verkar ha skickats från Kina -> Nederländerna -> Sverige.

Med vänliga hälsningar
Amerald

Permalänk
Medlem

Har beställt reservdelar till elscootern, under 100-lappen dock. Ska bli intressant att se hur det går.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

har gjort flertalet beställningar från olika säljare, ingen extra avgift i Sverige på de senaste 5 beställningarna i alla fall

Kina -> Nederländerna -> Sverige verkar nästan blivit standard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megamannens:

har gjort flertalet beställningar från olika säljare, ingen extra avgift i Sverige på de senaste 5 beställningarna i alla fall

Kina -> Nederländerna -> Sverige verkar nästan blivit standard

Har du fått betala momsen när du beställer?

Permalänk
Medlem

Låter ju lovande, beställde en hel del smådelar och reperations"bitar" från Aliexpress förut. Men gick sedan över till Wish pga samarbetet med postnord(?). Då fick jag iallafall inga extra kostnader, dock va ju minst 50% av det från Wish totalt skit.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

om man kollar i kassan brukar det stå prices include VAT vid priset på Aliexpress. Jag beställer en hel del på Aliexpress och har inte åkt på avgift hittills även fast jag fraktat från kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av delta76:

Hej,

Någon som nyligen har köpt från Aliexpress och skickat utanför EU (mest troligt Kina), har du debiterats för PostNord tullavgift? De sa att priserna var inklusive moms så jag är inte säker på om det måste gå igenom tulldeklaration igen...

Tack!

Skrivet av m4gnify:

Har du fått betala momsen när du beställer?

Så länge det är deklarerat korrekt så har jag inte fått några avgifter från PostNord. Jag fick det en gång när jag handlat från AliExpress, men då var det inte skickat med AliExpress standard shipping och säljaren hade då inte angett någon IOSS på paketet. Betalade hos PostNord och kontaktade sedan Aliexpress om det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Bumpar denna. Fick betala moms idag via tullen, trots att det ingick i köpet. Hur tusan skall man kontakta Aliexpress? Kommer bara till menlösa chatbottar och mailfunktionen är "under maintenance".
Vill ha en refund då jag redan betalat för momsen vid köpet.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Jag har två paket på väg därifrån med kontakter till hifiutrustning. Jag blev lite förvirrad när det gäller momsen på Aliexpress, väljer man Att skickas till Sverige med SEK så står priserna med moms hos säljarna och även efter de har lagts i varukorgen, men jag tror att de inte drog den vid betalningen senare (lite förvirrande eftersom det var från 3 försäljare men en av dem inte skickade förrän jag påminde om det och det var massa singles day rabatter och andra smårabbater). Det är ju dumt i så fall för då slipper man inte ifrån den onödiga tulldeklarationsavgiften per försändelse sen när den kommer hit.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Jag har två paket på väg därifrån med kontakter till hifiutrustning. Jag blev lite förvirrad när det gäller momsen på Aliexpress, väljer man Att skickas till Sverige med SEK så står priserna med moms hos säljarna och även efter de har lagts i varukorgen, men jag tror att de inte drog den vid betalningen senare (lite förvirrande eftersom det var från 3 försäljare men en av dem inte skickade förrän jag påminde om det och det var massa singles day rabatter och andra smårabbater). Det är ju dumt i så fall för då slipper man inte ifrån den onödiga tulldeklarationsavgiften per försändelse sen när den kommer hit.

Precis. Det står vid "checkout" att VAT INCLUDED, men jag fick ändå betala en rejäl summa för det. Handlade för ca 2500kr och fick betala 1000kr i hantering/moms. Supporten är under all kritik, men det var ju väntat när det var så billigt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Tänkte köpa ett par saker från två olika säljare på Aliexpress. Är det risk att man åker på att betala Postnord avgifter (75kr) på varje sak efter som det är olika säljare? Jag antar att man får två paket.

https://www.aliexpress.com/item/4001293370355.html?spm=a2g0o....

https://www.aliexpress.com/item/1005003631031053.html?spm=a2g...

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Tänkte köpa ett par saker från två olika säljare på Aliexpress. Är det risk att man åker på att betala Postnord avgifter (75kr) på varje sak efter som det är olika säljare? Jag antar att man får två paket.

https://www.aliexpress.com/item/4001293370355.html?spm=a2g0o....

https://www.aliexpress.com/item/1005003631031053.html?spm=a2g...

Så länge du väljer Aliexpress Standard eller Aliexpress följt av något så borde du inte få någon tull. Den enda gången jag fått tull sedan den 1 juli 2021 så har jag inte valt aliexpress frakt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Så länge du väljer Aliexpress Standard eller Aliexpress följt av något så borde du inte få någon tull. Den enda gången jag fått tull sedan den 1 juli 2021 så har jag inte valt aliexpress frakt

Tack. Jag får prova

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem

Jag beställde från 3 säljare den 12:e, två av dem skickade snabbt och de sampackades sen av Aliexpress till ett paket och är snart här. De har jag redan betalt moms för när jag köpte så det får jag hoppas på inte ger någon ytterligare avgifter.

Det jag köpte från den tredje säljaren var det dyraste. Priser stod med moms hela vägen till betalning, men då drogs momsen av igen och detta eftersom det är på över 1500kr så ska jag betala när det kommer hit, så alla paket verkar inte vara färdigmomsade.

Dags att gnälla lite. Det tredje har inte skickats än, trots att det gått två veckor. Den 19:e frågade jag varför det inte skickades, säljaren skrev att det skulle skickas någon dag senare med express och lämnade sen ett fejkat trackingnr för detta. Den 23:e var försändelsen "Cancelled". Jag skrev igen och frågade vad som händer och återigen drar säljaren en vals och säger att det ska skickas med express nästa vecka . Om jag ska tolka det välvillligt så har han inte grejorna trots att det står att det är i lager och han vinner tid genom det här. De måste skicka inom en viss tid annars avbryts ordern automatiskt, men nu så gäller inte detta. Genom att sätta ett fejkat trackingnr så har ordern förts över till Skickat och jag kan inte avbryta ordern eller öppna en dispyt och beställa någon annanstans. Riktigt frustrerande och jag måste antingen chansa på att han kommer skicka det eller beställa från någon annan medan det är BF rabatt och kanske få dubbelt.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk

Beställt en hel del, och nästan alla brukar gå igenom utan några extra avgifter. Som nämnt handlar det om att säljaren (eller där det skickas ifrån) deklarerar IOSS korrekt. Görs inte detta så lär man fortfarande åka på moms + hanteringsavgiften. Detta hände med mitt senaste paket jag beställt, men för mina tidigare beställningar så har nästan alla gått igenom utan extra avgifter.

Permalänk
Medlem

Beställde ett 10-tal prylar på Ali i början av månaden varav 2st av försändelserna är fast hos postnord i väntan på att jag ska betala moms + hanteringsavgift. Moms ska vara betald vid köpet så jag är lätt irriterad nu.

Har någon här erfarenhet av vad som händer om jag helt enkelt låter bli att betala och försändelsen går i retur till avsändaren. Brukar det vara några problem att få tillbaka köpesumman + porto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlr8:

Beställde ett 10-tal prylar på Ali i början av månaden varav 2st av försändelserna är fast hos postnord i väntan på att jag ska betala moms + hanteringsavgift. Moms ska vara betald vid köpet så jag är lätt irriterad nu.

Har någon här erfarenhet av vad som händer om jag helt enkelt låter bli att betala och försändelsen går i retur till avsändaren. Brukar det vara några problem att få tillbaka köpesumman + porto?

När det hänt mig så har jag fått tillbaka hela beloppet, så småningom. Öppna en dispyt och beskriv problemet, om säljaren inte går med på återbetalning så kan du behöva vänta tills den garanterade leveranstiden passerat och ange "Still in transit, past the delivery time" som anledning, syns det i paketspårningen att det sitter fast i tullen, eller skickats tillbaka till Kina så kliver Ali in och gör full återbetalning.

Handlar man med 'Combined Delivery' (paket från varje enskild säljare packas ihop till ett större paket, det står "Fast Delivery on orders over (cirka €10)" under fraktkostnaden) så mellanladar sakerna i Nederländerna, och då blir aldrig svenska tullen inblandad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Precis. Det står vid "checkout" att VAT INCLUDED, men jag fick ändå betala en rejäl summa för det. Handlade för ca 2500kr och fick betala 1000kr i hantering/moms. Supporten är under all kritik, men det var ju väntat när det var så billigt.

IOSS med förbetald moms gäller bara upp till €150, du har handlat för mer.
När jag köpte för lite över 3000kr betalade jag ingen moms till Ali, den drogs av i sista checkout steget, och sen fick jag betala i Sverige istället.
Alla (massor) med gånger jag beställt under €150 och betalat moms till Ali har det funkat utan problem och jag har inte betalat dubbelt.

Edit: Gå in under "Order details" och lägg pekaren över frågetecknet till höger om "VAT included" så ser du om du betalt någon moms. På min 3000kr order står det $0.00, men tittar jag på andra billigare ordrar finns det ett moms belopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

IOSS med förbetald moms gäller bara upp till €150, du har handlat för mer.
När jag köpte för lite över 3000kr betalade jag ingen moms till Ali, den drogs av i sista checkout steget, och sen fick jag betala i Sverige istället.
Alla (massor) med gånger jag beställt under €150 och betalat moms till Ali har det funkat utan problem och jag har inte betalat dubbelt.

Edit: Gå in under "Order details" och lägg pekaren över frågetecknet till höger om "VAT included" så ser du om du betalt någon moms. På min 3000kr order står det $0.00, men tittar jag på andra billigare ordrar finns det ett moms belopp.

Ah, tack!

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

För att sammanfatta. Vilket är det mest "säkra" sättet att slippa postnords avgifter? Ska varan bli skickad genom Aliexpress standard shipping och det ska stå att i priset ingår VAT?

För hittar inget annat sätt att se om/när paketet mellanlandar i europeiskt land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfonsg00:

För att sammanfatta. Vilket är det mest "säkra" sättet att slippa postnords avgifter? Ska varan bli skickad genom Aliexpress standard shipping och det ska stå att i priset ingår VAT?

För hittar inget annat sätt att se om/när paketet mellanlandar i europeiskt land.

Aliexpress shipping. (för mig har det inte spelat roll om det är standard eller express så länge det är aliexpress shipping). Varor som kostar under 150 USD ingår VAT.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Är det nån som vet om AliExpress medlemsnivåer ger någon vettig rabatt eller bara är trams?

Jag ligger nu på Silver, den lägsta men har handlat för runt 2papp nyligen så jag antar att jag kommer att stiga i nivå efter den 8e Maj. Stod att Ali justerar medlemsnivåer efter just den 8 varje månad.

Tänkte handla lite mer, ska jag vänta till efter den 8e för att få bättre pris eller köra nu?

Och alla dessa coins som regnar in, ger det något att ha en förmögenhet i Ali coins?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

IOSS med förbetald moms gäller bara upp till €150, du har handlat för mer.
När jag köpte för lite över 3000kr betalade jag ingen moms till Ali, den drogs av i sista checkout steget, och sen fick jag betala i Sverige istället.
Alla (massor) med gånger jag beställt under €150 och betalat moms till Ali har det funkat utan problem och jag har inte betalat dubbelt.

Edit: Gå in under "Order details" och lägg pekaren över frågetecknet till höger om "VAT included" så ser du om du betalt någon moms. På min 3000kr order står det $0.00, men tittar jag på andra billigare ordrar finns det ett moms belopp.

Anledningen till detta har väl med att göra med beloppsgränsen för att betala tull. IOSS hanterar VAT men inte tull-tarifferna. Så fort varans värde inkl frakt uppnår ca 1700 SEK så ska ju ändå tull betalas och administreras så det finns liksom ingen jättevinst att VAT är hanterad då.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Anledningen till detta har väl med att göra med beloppsgränsen för att betala tull. IOSS hanterar VAT men inte tull-tarifferna. Så fort varans värde inkl frakt uppnår ca 1700 SEK så ska ju ändå tull betalas och administreras så det finns liksom ingen jättevinst att VAT är hanterad då.

Om man ska ha flera artiklar där värdet totalt överstiger 150€ borde man kunna lägga flera beställningar med några dagar i mellan så de skeppas separat. Vet inte om det är lagligt eller om Tullen ändå har koll, att de för register på ens inköp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chatterduck:

Om man ska ha flera artiklar där värdet totalt överstiger 150€ borde man kunna lägga flera beställningar med några dagar i mellan så de skeppas separat. Vet inte om det är lagligt eller om Tullen ändå har koll, att de för register på ens inköp?

Så kan du absolut göra och det är fullt lagligt.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Mer än 1500kr så ska det bli avgifter när det kommer till teknik mm. Tull osv.. har man tur slinker det igenom.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Skrivet av Andyah:

Mer än 1500kr så ska det bli avgifter när det kommer till teknik mm. Tull osv.. har man tur slinker det igenom.

Har för mig att mina senaste Ali beställningar kom in i EU via Holland. Och är de väl innanför EU så blir det väll inga extra avgifter, såvida inte Holländsk tull reagerar?
Kan hoppas att Ali har koll på vilken EU tull som är minst effektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

Mer än 1500kr så ska det bli avgifter när det kommer till teknik mm. Tull osv.. har man tur slinker det igenom.

Räknas upp med prisbasbelopp varje år tror jag för gränsen är enligt Tullverket ca 1700 SEK nu. Gäller det flesta varor. Är ju snarare undantag om en vara är tullfri.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO