Windows Vista Tråden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
På tal om Windows Vienna. Vilket urtrist namn. Låter nästan lika dant som "Vista". Usch, man kommer inte kuna skilja dem åt.

Själv tycker jag Vista är för tidigt. Det måste komma några SP:or som det redan sagts. Inga gamla spel kommer fungera! usch.
Och det var surt att alla datortillverkare började sälja endast med Vista.

ps. hur mycket RAM behöver man för att köra WinXP64 snabbt på ett bra sätt? är det någon ide att investera? Var kan jag hitta ett sådant?

Minst 2GB tycker jag personligen.
1GB är för lite om man inte gör mer än att surfa och kollar mail.

Det käkar grymt mycket samt sitter man i Photoshop, Adobe Bridge och browsar bilder mm blir det ännu trögare...

Permalänk
Avstängd

2GB ram och om du vill spela är det nog för lite med. Vista äter ju nästan 1gb minne när man har firefox, thunderbird, winamp och miranda igång. Då har du 1gb över till liren. Nej jag beställde 2gb till. Underbart OS annars. Finns mycket lull lull. Filmade lite när jag lekte med Dreamscene: http://www.youtube.com/watch?v=8j8CvDXiqLE

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lakanman
2GB ram och om du vill spela är det nog för lite med. Vista äter ju nästan 1gb minne när man har firefox, thunderbird, winamp och miranda igång. Då har du 1gb över till liren. Nej jag beställde 2gb till. Underbart OS annars. Finns mycket lull lull. Filmade lite när jag lekte med Dreamscene: http://www.youtube.com/watch?v=8j8CvDXiqLE

Jag spelar inga spel alls men jag skulle gärna vilja trycka in 2 GB till så det blir optimalt i Vista.

Finns ju även funktionen att snylta RAM ifrån USB-stickor (ReadyBoost).

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

OT-inlägg om Win XP är raderade.

Permalänk
Medlem

Min fråga återstår om det finns något rekommenderat trådlöst NIC att köra i Vista.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vet ej men känns som inte så många har förstått det här med vista...

Om man nu har 2gig ram så vill man väll att operativsystem ska använda allt till program och spel?

Inte som gammla XP ha 1400mb av 2gig ledigt, till villken nytta är dom då.

Vista äger på minnes hantering och jag vill att allt mitt minne ska användas inte köpt minnen för att jag ska det över. Finns gått om "duktigt folk" på diverse sajter som kan hävda detta.

Visa signatur

CPU: 13600K @ 5.5Ghz All Core- RAM: Corsair 32GB 3600mhz MB: MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 GPU: MSI Geforce RTX 3070 PSU: HX 850 Watt Case: Fractal Design Torrent

Permalänk
Medlem

Till alla er som kör 2gig i Vista kan jag meddela att det verkligen är en ENORM skillnad på det och 4. Vill inte tänka på hur segt det var med 2, usch usch. Kändes snäppet segare än XP då.
Så jag vet inte om jag håller med om att minneshanteringen e så jävla bra i Vista ändå. Man upplever det inte direkt så.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J

Permalänk
Medlem

Jag har själv inte testat med 4gig men jag upplever inte att spel flyter dåligt på min rigg med 2gig och vista.

Och jag vill ju hellre att allt mitt minne används. Något som vista sköter fint genom att reserverar allt minne för att dina program och spel ska starta snabbare. Och fri görs till just spel då det startar bara osv... blabla...

Min egna personliga åsikt men vill folk köpa massa minnen är det väll inte fel med dagens priser endå. Men jag tycker verkligen inte att man måste ha 4 gig för att kunna njuta av vista. Dock kan man ju se över hotfixar och ställa in vista bättre för sin egna hårdvara vilket är mycket och smidigt i vista med. utan diverse 100 olika 3e parts program.

Visa signatur

CPU: 13600K @ 5.5Ghz All Core- RAM: Corsair 32GB 3600mhz MB: MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 GPU: MSI Geforce RTX 3070 PSU: HX 850 Watt Case: Fractal Design Torrent

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur man ska fixa bitlocker utan att formatera? Har 2 hårddiskar = 2 partitioner. Plus står att den inte hittar nån TPM, men det ska väl gå utan och bara ha ett usb minne tex?
Står även att jag måste "partitionera hårddisken i enlighet med kraven för bitlocker". Innebär det att jag "Måste" formatera om o dra upp min primarey hårddisk till 2 partitioner? Tänker inte på nåt sätt formatera min D:

pma mig eller nåt om ni vet.
/Henke

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

2GB var ju från början sagt perfekt till Vista. Bara jag som börjar tycka att det verkar vara 4 som gäller.

Fasen vad snabbt det går med dubbleringen av minne:D

Permalänk
Medlem

Mailade microsoft om hur man kan använda bitlocker UTAN TPM, och fick det här svaret i en länk dom skickade i svaret då:

Using BitLocker without a TPM
BitLocker is configured by default to use a TPM, and if you don’t have one, Windows out-of-the-box will not allow you to enable BitLocker. However, the following procedure, which was taken from the Windows BitLocker Drive Encryption Step-by-Step Guide, will allow you to use BitLocker without a TPM.

To perform these steps, you must be logged on as an administrator. Even without a TPM, your computer must support reading from a USB flash drive during the start-up process. Furthermore, you must have a USB flash drive available when you enable BitLocker and each time you restart the computer.

Follow these steps to turn on BitLocker Drive Encryption on a computer without a compatible TPM:

Click Start, type gpedit.msc in the Start Search box and then press ENTER.
If the User Account Control dialog box appears, verify that the proposed action is what you requested and then click Continue.
In the Group Policy Object Editor console tree, click Local Computer Policy, click Administrative Templates, click Windows Components, and then double-click BitLocker Drive Encryption.
Double-click the setting Control Panel Setup: Enable Advanced Startup Options. The Control Panel Setup: Enable Advanced Startup Options dialog box appears.
Select the Enabled option, select the Allow BitLocker without a compatible TPM checkbox, and then click OK. You have changed the policy setting so that you can use a startup key instead of a TPM.
Close the Group Policy Object Editor.
To force Group Policy to apply immediately, you can click Start, type gpupdate.exe /force in the Start Search box, and then press ENTER. Wait for the process to finish.

Sen är det bara aktivera bitlocker och ta att den ska köras ifrån en usb minne typ. Frågade om detta innan men fick bara svar att man MÅSTE ha TPM men funkar nu utan. Tar dock en himla tid o kryptera men provar bara nu om det är något att ha. Hoppas det hjälper nån mer som vill prova bitlocker.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk

Vilken Vista version är det som gäller för en som tycker om att fippla mycket?

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Ultimate

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk

Hur gör man för att lägga till andra program så att de också installeras samtidigt som Vista? (t.ex. Firefox, antivirus, brandvägg, blablabla)

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr.clown
Jag har själv inte testat med 4gig men jag upplever inte att spel flyter dåligt på min rigg med 2gig och vista.

Och jag vill ju hellre att allt mitt minne används. Något som vista sköter fint genom att reserverar allt minne för att dina program och spel ska starta snabbare. Och fri görs till just spel då det startar bara osv... blabla...

Min egna personliga åsikt men vill folk köpa massa minnen är det väll inte fel med dagens priser endå. Men jag tycker verkligen inte att man måste ha 4 gig för att kunna njuta av vista. Dock kan man ju se över hotfixar och ställa in vista bättre för sin egna hårdvara vilket är mycket och smidigt i vista med. utan diverse 100 olika 3e parts program.

Okej men då föreslår jag att du testar det då. För det är jättestor skillnad, inte just i spel kanske...men i övrigt.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J

Permalänk
Medlem

Bumpar, men jag kom och tänka på SP1 och XP SP3. Är det inte dumt av microsoft att lansera dessa nästan samtidigt. Man får ju beslutsångest.

Och som någon sa "Hjärnan väljer XP, Hjärtat Vista":D

Permalänk
Medlem

Ni får ursäkta att jag drar upp tråden igen.

Jag installerade Vista igår på datorn i sign och det är en liten sak jag skulle vilja veta.

Det är så att när jag startar datorn så kan jag välja mellan att boota Vista och en äldre version av windows, men denna äldre versionen funkar inte, så jag skulle bara vilja veta om det är någon annan som har/haft samma "problem" och vad jag kan göra för att slippa detta.

[EDIT] Hårddisken formaterades innan installation.

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk
Medlem

Lever myten fortfarande att vista snor en del datorkraft... är själv lite nojjig har suttit på win2000 väldigt länge och tycker den funkar skitbra utan att sega ner datorn. Men nu när 4gb minne, quadcore och allt vad det heter släpps så är man tvingad att byta pga av drivisar och sånt inte släpps till win2k längre.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Lever myten fortfarande att vista snor en del datorkraft... är själv lite nojjig har suttit på win2000 väldigt länge och tycker den funkar skitbra utan att sega ner datorn. Men nu när 4gb minne, quadcore och allt vad det heter släpps så är man tvingad att byta pga av drivisar och sånt inte släpps till win2k längre.

Snor och snor.... det går kanske åt lite mer kraft, men på ett positivt sätt måste jag säga

Körde själv Win2K länge innan och det var kanon, dock ser det lite trist ut, gick över till Vista Home Premium och ångrar inte en sekund

Ge Vista en chans, och inte ett par timmar som många gör och sen ominstallera igen, utan en vecka minst.

//Peter

Permalänk
Medlem

Hejsan, detta har säkert nämnts tidigare, men ja får likväl fråga det igen. Ja har installerat ett vista ultimate utan cd key( för att testa 30 dagar) Nu vill jag köpa det, ska jag köpa ett riktigt vista lr räcker det med ett OEM ?

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Medlem

hej,
jag undrar vad ni tycker att jag ska använda för os, för tillfället har jag windows xp sp2 pro 32, jag skulle villa prova vista, helst ultimate men jag vet inte om min dator räcker till för att snurra spel ordentligt. så här ser min dator ut för tillfället.
specs:

Msi 945p neo-5
Intel C2D E4600 2,4Ghz
Kingston 667mhz 2gb ram
Inno3d 8800gt 512mb
500gb western digital IDE
OCZ 600W stealthextreme PSU

allt är ocklockat men jag skulle nog kunna klocka lite om det behövs.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Corsair H110i | Asus ROG STRIX 1060 6gb | HyperX 16gb DDR4 | Phanteks P400 | Corsair CX550M | Samsung Ultrawide 34" |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theivan
Hejsan, detta har säkert nämnts tidigare, men ja får likväl fråga det igen. Ja har installerat ett vista ultimate utan cd key( för att testa 30 dagar) Nu vill jag köpa det, ska jag köpa ett riktigt vista lr räcker det med ett OEM ?

Enda skillnaden är att du måste köpa någon hårdvara med oem licens.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theivan
Hejsan, detta har säkert nämnts tidigare, men ja får likväl fråga det igen. Ja har installerat ett vista ultimate utan cd key( för att testa 30 dagar) Nu vill jag köpa det, ska jag köpa ett riktigt vista lr räcker det med ett OEM ?

För info är det tillvägagångssättet inte tillåtet, eftersom det inte finns något som medger "test" om man inte redan har en giltig licens.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Enda skillnaden är att du måste köpa någon hårdvara med oem licens.

Nej, behövs ej,men OEM-versioner är låsta till hårdvaran (moderkortet, "datorn") de först installeras på och får heller inte installeras på datorer som redan haft ett annat OS installerat.
Det finns en FAQ om de olika Windowslicenserna i detta forum: sök efter den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
För info är det tillvägagångssättet inte tillåtet, eftersom det inte finns något som medger "test" om man inte redan har en giltig licens.

Nej, behövs ej,men OEM-versioner är låsta till hårdvaran (moderkortet, "datorn") de först installeras på och får heller inte installeras på datorer som redan haft ett annat OS installerat.
Det finns en FAQ om de olika Windowslicenserna i detta forum: sök efter den.

Jo, jag lånade min kompis vistaskiva och valde Ultimate. Måste ja köpa ett "riktigt" vista eller räcker det med en OEM version?

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theivan
Jo, jag lånade min kompis vistaskiva och valde Ultimate. Måste ja köpa ett "riktigt" vista eller räcker det med en OEM version?

En OEM-version räcker JA.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Lever myten fortfarande att vista snor en del datorkraft... är själv lite nojjig har suttit på win2000 väldigt länge och tycker den funkar skitbra utan att sega ner datorn. Men nu när 4gb minne, quadcore och allt vad det heter släpps så är man tvingad att byta pga av drivisar och sånt inte släpps till win2k längre.

Ja den lever än! men allt eftersom när spelen kommer kräva mer ram minne och grafik minne så måste folk uppgradera! 32 bit´s OS stödjer ju inte mer än 3.5 gb inklusive grafik minne! rätta mig gärna om jag har fel!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin