Windows Vista Tråden

Permalänk
Medlem

noobfråga: x86 = 32-bit ?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

jag hade en fråga för de som har windows vista home premium
har vista home premium den inbygdda brandvägen (windows Firewall)som windows xp pro hade?
fråga2 var är aktiverings och cd serial numret klistrat i vista manualen?

och kan man har nätvek ansluting och dela internet anslutningen mellan 2 datorer med vista home premium ?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kappy
noobfråga: x86 = 32-bit ?

Ja. Enkelt sagt, det är det underförstådda.
Lite mer utökat så är det x86-32 (eller också kallat IA32) som är 32-bitar. x86 innehåller ju det tidigare 16-bitars också.
Lika så som 64-bitars x86 kallat x86-64.
Så att säga vad en x86-processer PRECIST är blir lite otydligt eftersom de finns i flera olika ordlängder. Men som sagt x86 i dagligt tal syftar på en processor som kan hantera x86-32 men inte x86-64.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av intel2000
jag hade en fråga för de som har windows vista home premium
har vista home premium den inbygdda brandvägen (windows Firewall)som windows xp pro hade?
en sista fråga var är aktiverings och cd serial numret klistrat i vista manualen?

Windows firewall ingår i alla versioner.
Det ser ut som i XP SP2 (förutom att jag inte ser till ICMP-delen).
Som jag skrev i någon tråd (så många Vistatrådar nu så jag håller inte reda på vilken) så finns det en intressant sak i kontrollpanelen\administrativa verktyg kallat (på engelska) Windows Firewall with Advanced Security. Där kunde man ange saker mer precisist än vad jag sett tidigare. Jag business så jag vet inte om det finns på de andra (sämre) varianterna.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

ok sista frågan
kan man ha nätverk anslutning och dela internt anslutningen mellan 2 datorer med vista home premium ?

Permalänk

Har ni märkt någonting av att DRM har begränsat någonting ännu?
(förhoppningar om skadeglädje från en linux-nisse)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_Rooster
Har ni märkt någonting av att DRM har begränsat någonting ännu?
(förhoppningar om skadeglädje från en linux-nisse)

inte nått alls.. allt funkar som i XP iallafall för mej

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem

Har använt Vista nu ett tag och gillar det starkt, men vad är meningen när man får så dålig prestanda i spel? Kommer det bli bättre? I 3DMARK05 får jag ca 8500p i vista istället för 10300 i xp

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Avstängd

Re: Windows Vista Tråden

Om jag installerar det den med mest funktionallitet såklart, dvs ultimate.

Hårdvara är väl typ minst 1GB praktiskt och ett grafikkort med shaders 2.0 eller hur var det för aero 3d?

Klart Vista är bättre än XP.

Det blir kompatibilitetssystem med saker som ligger nära operativsystemet typ firewall, antivirus, drivrutiner o så men annat borde ju fungera bra.

Permalänk
Medlem

Själv har jag kunnat dra hem en fullversion av Windows Vista Business ett tag nu, får den helt gratis genom MSDNAA som min skola är med i.

Ska vänta lite och se om dom lägger in Microsoft Home Premium versionen, fast misstänker att dom inte gör det eftersom dom brukar hålla sig till en version (Professional vid XP tex).

Men Business borde väl vara bästa valet för mig som avancerad hemanvändare? Ska ju vara motsvarigheten till Professional.

Sen angående det där med ReadyBoost, har ett Sandisk Cruzer 256mb som jag också fått av skolan, bör jag få någon prestandaökning med datorn i signaturen och det USB-minnet?

Citat:

Ett av de mest återkommande klagomålen omfattar integration av Digital Rights Management-tekniker i operativsystemet, närmare bestämt HDCP (High-Bandwidth Digital Content Protection) som är en teknik som används för att kontrollera digitala videosignaler. I HDCP kommer det bland annat finnas funktioner som kan stänga av skärmen om användaren tittar/lyssnar på multimedia som hämtats från nätet olovligt.

Kommer jag slippa denna satanism om jag fortsätter köra med XP? Isåfall blir det aldrig Vista för min del.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JockeII
Sen angående det där med ReadyBoost, har ett Sandisk Cruzer 256mb som jag också fått av skolan, bör jag få någon prestandaökning med datorn i signaturen och det USB-minnet?

Prova så vet du!

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycket mig rent subjektivt utan någon riktig testning inte märka så stor skillnad met ett 256 MiB USB-minne (sandisk cruzer micro). Man ska nog ha lite mer på usb-minnet och mindre ram för att det ska märkas.

Kan någon reda ut det här för mig med DRM? Och hänvisa gärna till pålitlig källa (inget MS PR-snack eller rabiata DRM-motståndarsidor).
Min uppfattning är att det innehåller DRM-skyddande saker, nämnligen DHCP. Alltså kan man spela upp blu ray och hd-dvd filmer som begär att bara spelas i högsta upplösningen om skydd finns, vilket Vista tillhandahåller och stand-alone uppselare till TV också gör. Om man inte har hårdvaran för detta så skalas filmen ner i kvalité (upplösning) (att skärmen stängs av är bullshit).
XP däremot klarar inte av detta - alltså kommer man allt bara som max kunna spela upp i reducerad upplösning.
Om vi ponerar att vi inte talar om ev. knäckta format.
Om min uppfattning stämmer någesånär så möjliggör Vista något vi inte kan göra idag på en dator. Det tar inte bort något som vi kan göra.

DRM-skyddet är ju inte bara för videouppspelning, jag antar wma-filer som köpts kommer dra nytta av det med wmp11 (alltså Vistas inbyggda stöd för att skydda program som begär det).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Att spela upp piratkopierat material på vista kommer med all sannolikhet inte vara några större problem. Däremot finns det stöd för teknik för att låta styra din dator i vista men huruvida det kommer att användas återstår och se.

Det är precis som Aqualize säger det mesta kommer och användas för hd-dvd filmer och nya tjänster på internet som typ bara tillåter att man har tillgång till en film i 24 timmar eller liknande.

Permalänk
Medlem

Behåller XP ser ingen anledning till att köra nåt halvfärdigt OS som knappt har några stabila drivrutiner osv.. och betala pengar för det? nejtack xp kommer duga många många år till för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hugo hagman
Har använt Vista nu ett tag och gillar det starkt, men vad är meningen när man får så dålig prestanda i spel? Kommer det bli bättre? I 3DMARK05 får jag ca 8500p i vista istället för 10300 i xp

mm, är detta enbart p.g.a drivers eller? för isf lär det ju fixas när som helst.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att det bästa är att vänta med Vista i ca två månader innan alla drivrutiner är färdiga

Visa signatur

Evga, q9650

Permalänk
Medlem

Svårt att vänta dock med all hype!

Men hmm har jag missförstått det hela med HDCP? För jag förstod det som att det var för att förhindra piratkopering.
Är det enda det handlar om att betala licens för HD-formatet?

För min skärm och grafikkort har båda stöd för HDCP, och med det så kommer jag alltså kunna se HD-formatet i full upplösning?

"HDCP is licensed by Digital Content Protection, LLC, a subsidiary of Intel. In addition to paying fees, licensees agree to limit the capabilities of their products. For example, High-definition digital video content must be restricted to DVD quality on non-HDCP compliant video outputs when requested by the source. DVD-Audio content is restricted to DAT quality on non-HDCP digital audio outputs (analog audio outputs have no quality limits)"

Permalänk
Medlem

Men man kan väll spela alla DX-9 spel i Vista? Och där finns drivrutiner och sånt till alla nyare prylar(2005+)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Men man kan väll spela alla DX-9 spel i Vista? Och där finns drivrutiner och sånt till alla nyare prylar(2005+)

Jadå. Kommer till och med en ny version av DX9.

Permalänk
Medlem

Du kan spela DX9-spel. Och jag har en dator från våren/sommaren 2005 och alla drivrutiner fanns!

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur/om nforce2 kan funka i Vista? Nvidia kommer ju inte släppa några drivrutiner men folk ska tydligen fått det att fungera ändå. Men som bekant är det skillnad på att fungera och att fungera fullt ut.

Känns surt att inte kunna använda Vista när man nu fick det från MSDNAA...

Permalänk
Medlem

Någon som vet om Soldier of Fortune 2: Double Helix fungerar med Vista? Ett gammalt spel som jag spelar rätt ofta och undrar om det funkar med Vista?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bam108
Någon som vet om Soldier of Fortune 2: Double Helix fungerar med Vista? Ett gammalt spel som jag spelar rätt ofta och undrar om det funkar med Vista?

Ser ingen anledning att det inte skulle fungera. (:
Googla lite vetja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExE
Någon som vet hur/om nforce2 kan funka i Vista? Nvidia kommer ju inte släppa några drivrutiner men folk ska tydligen fått det att fungera ändå. Men som bekant är det skillnad på att fungera och att fungera fullt ut.

Känns surt att inte kunna använda Vista när man nu fick det från MSDNAA...

Min burk i sign med nforce2 fungerade fint i Vista, det ska inte vara några problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExE
Någon som vet hur/om nforce2 kan funka i Vista? Nvidia kommer ju inte släppa några drivrutiner men folk ska tydligen fått det att fungera ändå. Men som bekant är det skillnad på att fungera och att fungera fullt ut.

Känns surt att inte kunna använda Vista när man nu fick det från MSDNAA...

Jag fick urusel prestanda i desktopmiljö. Det blev segt som sirap när jag försökte byta storlek på stora fönster och det mesta var allmänt "flimmrigt". Dock fungerade spel ungefär som vanligt. Det är svårt att säga om det var mobot som är boven, fast det skadar inte att testa då det ändå är gratis

Burk : Barton@2,2ghz, GeForce 7600 GS, 1 GB minne, någon sorts Asus A7N8X.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
Min burk i sign med nforce2 fungerade fint i Vista, det ska inte vara några problem.

Ok, så du körde på de drivrutiner som Windows installerar automatiskt (sådana finns bevisligen?)? Använder du inbyggt ljudkort/nätverkskort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppeman
Jag fick urusel prestanda i desktopmiljö. Det blev segt som sirap när jag försökte byta storlek på stora fönster och det mesta var allmänt "flimmrigt". Dock fungerade spel ungefär som vanligt. Det är svårt att säga om det var mobot som är boven, fast det skadar inte att testa då det ändå är gratis

Burk : Barton@2,2ghz, GeForce 7600 GS, 1 GB minne, någon sorts Asus A7N8X.

Hmm, det låter som ett typiskt grafikproblem snarare än mobo. Fast jag kör själv med någon sorts Asus A7N8X, så det vore tråkigt om det var boven. Har du fortfarande Vista installerat på den burken?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExE
Hmm, det låter som ett typiskt grafikproblem snarare än mobo. Fast jag kör själv med någon sorts Asus A7N8X, så det vore tråkigt om det var boven. Har du fortfarande Vista installerat på den burken?

Tog nyss bort det (ska lägga in det igen fast på en egen partition). Allt grafiskt lull-lull fungerade utan problem (dvs win+tab gick flytande, etc) och som sagt så fungerade spel utan några direkta problem så något är riktigt skumt

Permalänk
Medlem

Här kan ni ta reda på vad som skiljer mellan dom olika utgåvorna:
http://www.winsupersite.com/reviews/winvista_02.asp

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Medlem

Storlek på disk?

Stämmer det att Vista vill ha 40GB disk? Tänker köpa Windows Vista Home Premium. Har en 36GB boot disk idag. I så fall får man väll köpa en 74GB raptor istället. Någon som vet?

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk

Re: Storlek på disk?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kyro2
Stämmer det att Vista vill ha 40GB disk? Tänker köpa Windows Vista Home Premium. Har en 36GB boot disk idag. I så fall får man väll köpa en 74GB raptor istället. Någon som vet?

Du kan söka du med, google är din vän.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.