Windows Vista Tråden

Permalänk
Medlem

Kör Vista Ultimate nu, men har kvar XP såklart.

Problemet är väl att det inte är så mycket kompatibilitet med vissa program.
Kan inte köra Alcohol 120% till exempel.

Permalänk

Jag köpte ju Vista Home Premium i retailförpackning och efter att ha installerat operativet igår kväll så gjorde jag beställningen ikväll på 64-bitars skivan.

I retail förpackningen finns det mycket riktigt en lite lapp med info om var man skall beställa skivan/skivorna. Här är adressen:
http://www.microsoft.com/windowsvista/1053/ordermedia/sv-se/d...

Bara att läsa och följa instruktionerna. Det tar lite tid men vem har bråttom Priset för 64-bitars skivan är ca 115:- inkl moms för frakten och administrationsavgifterna.

Man blir även upplyst om att det kan ta upp till 28 dagar innan leverans sker. Men som sagt bråttom får man inte ha.

En fråga till dig T-birds, du har väl köpt en OEM licens av Ultimate? Isåfall så får du nog köpa en OEM licens till om du vill ha din Ultimate i 64-bitars version. Det är bara i uppgraderings versionen och i retail versionen av Ultimate som man får båda skivorna med från början.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Jag köpte ju Vista Home Premium i retailförpackning och efter att ha installerat operativet igår kväll så gjorde jag beställningen ikväll på 64-bitars skivan.

I retail förpackningen finns det mycket riktigt en lite lapp med info om var man skall beställa skivan/skivorna. Här är adressen:
http://www.microsoft.com/windowsvista/1053/ordermedia/sv-se/d...

Bara att läsa och följa instruktionerna. Det tar lite tid men vem har bråttom Priset för 64-bitars skivan är ca 115:- inkl moms för frakten och administrationsavgifterna.

Man blir även upplyst om att det kan ta upp till 28 dagar innan leverans sker. Men som sagt bråttom får man inte ha.

En fråga till dig T-birds, du har väl köpt en OEM licens av Ultimate? Isåfall så får du nog köpa en OEM licens till om du vill ha din Ultimate i 64-bitars version. Det är bara i uppgraderings versionen och i retail versionen av Ultimate som man får båda skivorna med från början.

Mjo jag köpte en OEM, men det va som jag misstänkte då.. ajja pengar e till för att spederas får köpa en ny verre sen då när man ser att allt funkar som det ska å alla småfixar har kommigt ut

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem

Hur mycket ram bör man ha när man kör vista? Jag har 2gb nu och funderar på att köpa 2gb till. Men det kanske är smartare att köpa en ny hårddisk som man installerar vista på och kör det som bootdisk? Någon som vet någon bra som är på ca 70gb?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zart
Hur mycket ram bör man ha när man kör vista? Jag har 2gb nu och funderar på att köpa 2gb till. Men det kanske är smartare att köpa en ny hårddisk som man installerar vista på och kör det som bootdisk? Någon som vet någon bra som är på ca 70gb?

Med 2GB klarar du dig ett bra tag, sitter du med vanliga DDR minnen eller har du DDR2? Om du bara har det förstnämnda så är mitt råd att vänta med att köpa minne tills du har ett moderkort som har stöd för DDR2 minnen.

En snabb HD är aldrig fel, en Raptor på 74GB är det jag rekommenderar.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN... gick skiten igenom! Har försökt minst 10 gånger för att få igenom en beställning. Stod det Windows Vista Basic 64-bit DVD för dig me'?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Jag köpte ju Vista Home Premium i retailförpackning och efter att ha installerat operativet igår kväll så gjorde jag beställningen ikväll på 64-bitars skivan.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Jag sitter på DDR minnen. Då blir det nog en ny hårddisk då. Jag sitter på AMD Athlon 64 3700+ med ett ABIT KN8-SLI moderkort. Jag tror att jag ska köpa en 64-bits version. Har kollat runt lite och hittat att de komponenter jag använder har drivrutiner för 64bits versionen. Det jag inte hittar är drivrutiner till moderkortet, dom har visserligen till xps 64bits version. Men inga vista drivrutiner har kommit ut. Hur blir det då med det integrerade nätverkskortet som jag använder? Finns det nån chans att det kan fungera med gamla drivrutiner?

Permalänk
Medlem

Har installerat Vista på min D: och har fortfarande min XP på min C:, men jag vill ta bort Vista nu, hur avvinstallerar jag den??

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Snacka om att det käkar minne, låg väl på runt 500mb utan att man gjorde något

Men det är rätt snabbt måste jag säga, och ser riktigt bra ut.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har något som helst tips på hur fanken man kan kontrollera fläkten på ett Nvidia 6600GT AGP i Vista? Har precis installerat Home Premium på HTPC:n och i XP kunde jag ställa ner fläkten på nästan ljudlöst utan problem, men i Vista verkar det inte gå. Rätt meningslöst att köra HTPC med en vinande fläkt, men jag vill inte sätta i mitt passiva 4400 och gå miste om Aero Glass heller.

I övrigt är Vista klockrent, jag gillar det skarpt. Men jag har gillat det sen betorna, så jag är väl lite partisk.

EDIT: Annars får jag väl gå och shoppa ett sånt här: http://www.webhallen.com/prod.php?id=52830 - känns bara så meningslöst om jag kan få GT-kortet att fungera som jag vill.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zart
Jag sitter på DDR minnen. Då blir det nog en ny hårddisk då. Jag sitter på AMD Athlon 64 3700+ med ett ABIT KN8-SLI moderkort. Jag tror att jag ska köpa en 64-bits version. Har kollat runt lite och hittat att de komponenter jag använder har drivrutiner för 64bits versionen. Det jag inte hittar är drivrutiner till moderkortet, dom har visserligen till xps 64bits version. Men inga vista drivrutiner har kommit ut. Hur blir det då med det integrerade nätverkskortet som jag använder? Finns det nån chans att det kan fungera med gamla drivrutiner?

Du kan glömma att köra 64-bitars om det inte finns signerade drivrutiner... Vänta ett halvår åtminstånde eller tills SP1 har släppts.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

läste på microsofts hemsida

"Om du använder Windows 2000 Professional eller Windows XP Professional x64 är du berättigad till en uppgradering till en motsvarande eller bättre version av Windows Vista, men en ren installation krävs."

vad menas med det ursäkta om det är en dum fråga men det står berättigad menas det att om jag har ett äkta xp pro som jag har nu får jag billigare uppgradering då eller?

mvh

albizona

Visa signatur

Intel I7 4790K @ 4.9Ghz | Asus Maximus VII Hero | 4x8Gb Corsair Vengeance Pro Red 2400mhz | Asus Gtx 2080ti | Samsung 970 EVO 1tb | 1x2tb WD Red 2x3tb WD Red | Corsair AX850W | Nanoxia DS6 | 2 Dell U2715H | Logitech Z-5500 | Synology DS415+ 4x6tb WD Red |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av albizona
läste på microsofts hemsida

"Om du använder Windows 2000 Professional eller Windows XP Professional x64 är du berättigad till en uppgradering till en motsvarande eller bättre version av Windows Vista, men en ren installation krävs."

vad menas med det ursäkta om det är en dum fråga men det står berättigad menas det att om jag har ett äkta xp pro som jag har nu får jag billigare uppgradering då eller?

mvh

albizona

Kan du posta länken?

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel I7 4790K @ 4.9Ghz | Asus Maximus VII Hero | 4x8Gb Corsair Vengeance Pro Red 2400mhz | Asus Gtx 2080ti | Samsung 970 EVO 1tb | 1x2tb WD Red 2x3tb WD Red | Corsair AX850W | Nanoxia DS6 | 2 Dell U2715H | Logitech Z-5500 | Synology DS415+ 4x6tb WD Red |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av albizona
läste på microsofts hemsida

"Om du använder Windows 2000 Professional eller Windows XP Professional x64 är du berättigad till en uppgradering till en motsvarande eller bättre version av Windows Vista, men en ren installation krävs."

vad menas med det ursäkta om det är en dum fråga men det står berättigad menas det att om jag har ett äkta xp pro som jag har nu får jag billigare uppgradering då eller?

mvh

albizona

Svaret är ganska enkelt, du kan inte köpa en uppgradering utan måste köpa en OEM eller retail version av Vista för att kunna göra en ren installation. Dvs en helt ny installation.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk

Köpte home premium!

Alltid kul med nya grejer, hade dock en hel del problem & har fortfarande!

Tog ett par timmar att få igång det trådlösa D-link nätverkat, trots att kortet jag har enligt D-links hemsida ska vara fullt kombatibelt med vista.
Får fortfarande inte igång mjukvaran till D-link, men lyckades iaf få igång drivrutinen så jag kommer ut på nätet....
Står att dll filen wlanapi.dll inte kan hitas/ startas eller något sådan...
Sett att det finns en hel del ang detta på nätet, men inte hunnit ta tag i problemet än....

Ljud & grafik fans det ju redan drivrutiner för vista till, så det verkar fungera fint!

Största problemet nu är att jag inte lyckas få någon TV bild i mediacenter, har provat både med Anysee E30 plus Tv kort och Hauppauge WinNova USB2 kortet utan resultat!
MC hittar kanalerna, men när man drar igång TVlive så strår det att signal saknas, och efter en stund blir skärmen grön....
Det skumma är att det händer precis samma sak när man ska kolla på de inspelningsexempel som finns i MC... Bilden blir grön!
Misstänker att det kanske är någon codec eller liknande?
Har instalerats Nvidias DVD decoder!

Någon som har råkat ut för liknande grejer?

Undrar även om någon vet om Vista MC kommer stödja betalkanalerna (DVBT) För det fungerade ju uppenbarligen inte i XP MCE... Känns ju rätt överflödigt om man ändå bara får in de fria kanalerna....

Jag kommer iaf att lägga in en partion med XP igen!

Yoshi

Ps: Tog ett tag att hitta hur man stänger av de OTROLIGT enerverande varningar som kommer upp hela tiden så fort man öppnar en skiva, fil eller vill ändra på något.... Hugahhhhh

Visa signatur

Börjar fungera bättre nu....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Jag köpte ju Vista Home Premium i retailförpackning och efter att ha installerat operativet igår kväll så gjorde jag beställningen ikväll på 64-bitars skivan.

I retail förpackningen finns det mycket riktigt en lite lapp med info om var man skall beställa skivan/skivorna. Här är adressen:
http://www.microsoft.com/windowsvis...se/default.mspx

Bara att läsa och följa instruktionerna. Det tar lite tid men vem har bråttom Priset för 64-bitars skivan är ca 115:- inkl moms för frakten och administrationsavgifterna.

Man blir även upplyst om att det kan ta upp till 28 dagar innan leverans sker. Men som sagt bråttom får man inte ha.

En fråga till dig T-birds, du har väl köpt en OEM licens av Ultimate? Isåfall så får du nog köpa en OEM licens till om du vill ha din Ultimate i 64-bitars version. Det är bara i uppgraderings versionen och i retail versionen av Ultimate som man får båda skivorna med från början.[/B]

Wohooo, beställer en 64-bitars version nu!
Fungerade finemang för ett MSDNAA-Vista. (:
Kostade 115kr:-.

mAster9: Det stod rätt version för mig, Windows Vista Business 64-bit DVD alltså.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yoshimura
Misstänker att det kanske är någon codec eller liknande?
Har instalerats Nvidias DVD decoder!

Jag antar att du menar nvidia purevideo? ta då en titt på:
http://www.nvidia.com/object/dvd_decoder_sysreqs.html
där det står: "(Note: The PureVideo Decoder is not supported under Microsoft Windows Vista.)"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JockeII
Wohooo, beställer en 64-bitars version nu!
Fungerade finemang för ett MSDNAA-Vista. (:
Kostade 115kr:-.

mAster9: Det stod rätt version för mig, Windows Vista Business 64-bit DVD alltså.

Det verkar ju intressant, men jag undrar får man lov att beställa en skiva även om man "bara" har ett msdnaa version av vista?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Jag är nästan säker på att denna fråga blivit besvarad tidigare. Har dock inte lyckats leta reda på svaret, och känner mig därför tvungen att fråga igen. Sorry!

Ska nog köpa Vista imorgon. Då jag aldrig har installerat ett operativsystem tidigare, undrar jag vilka förberedelser som kan vara bra att göra? Ska ju givetvis kopiera "Mina Dokument"-mappen, men i övrigt?

En sak till: Vilken fil ska jag leta rätt på för att kopiera mina bokmärken i Firefox?

Permalänk
Medlem

Faan vad jag känner mig ute!

Jag Kör fortfarande med min första PC, köpt 1999 & Windows 98SE!
Kanske dags att uppgradera.......!?

Visa signatur

Lenovo ideapad 330-15IKB, i5-8250U, 8GB RAM.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mAster9
Hämtade nyss ut Vista Premium och det enda som följer med är en DVD med 32-bit, så vill man ha 64-bit måste man beställa. Står även att erbjudandet är tidsbegränsat.

Vafalls!?
Gratis frakt tidsbegränsat eller tidsbegränsat att ö.h.t. få 64-bits?
edit: Missade sista sidan innan jag skrev allt detta, så det var redan besvarat.

Microsoft har verkligen förstört en stor chans att få över användare på 64-bit.
De borde verkligen ge 64-bits installationsmedia till alla tycker jag. Hoppas de får mycket gnäll sen när Svensson börjar använda 4 GiB minne och upptäcker att de bara får ut 3 eller 3,5 GiB. Det måste ju kosta en hel del att posta skivor (även om användaren betalar porto om det är så?), så de borde skickat med det i kartongen till alla och en fet varningstext/informationstext.
Detta anser jag om retail. OEM är det rätt att det är bara en version. Det är ju bara meningen att det ska vara på en dator, inte ta med sig till nästa etc. och systembyggaren får anse det bäst om det ska vara 32- eller 64-bitar. I många fall swecare som är systembyggarna själva. Men alltså i retail?! De kan väl verkligen inte tänkt att folk ska se det som en stor bonus att få det i Ultimate och köpa det?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av awol1000
Jag är nästan säker på att denna fråga blivit besvarad tidigare. Har dock inte lyckats leta reda på svaret, och känner mig därför tvungen att fråga igen. Sorry!

Ska nog köpa Vista imorgon. Då jag aldrig har installerat ett operativsystem tidigare, undrar jag vilka förberedelser som kan vara bra att göra? Ska ju givetvis kopiera "Mina Dokument"-mappen, men i övrigt?

En sak till: Vilken fil ska jag leta rätt på för att kopiera mina bokmärken i Firefox?

Säkerhetskopiera allt du vill behålla till t.ex dvd-skivor, eller en extern hårddisk (eller vad du nu föredrar). Angående att säkerhetskopiera bokmärken så är det inte svårare än att öppna Firefox, klicka på Bokmärken-menyn och välja "Ordna bokmärken". Därefter väljer du Arkiv och sen "Exportera bokmärken" och väljer var du vill att bokmärkena ska hamna, sen gör du en säkerhetskopia på dem.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Jag antar att du menar nvidia purevideo? ta då en titt på:
http://www.nvidia.com/object/dvd_decoder_sysreqs.html
där det står: "(Note: The PureVideo Decoder is not supported under Microsoft Windows Vista.)"

Oajsan....!!!!

Vad ska man ha för decoder då?
Följer det inte med någon decoder i Vista?
Jag menar att en av huvudfunktionerna i Mediacenter är väl ändå just TV tittandet, borde ju vara inbyggt från början då....

Yoshi

Visa signatur

Börjar fungera bättre nu....

Permalänk
Medlem

Vad stod det för er med Vista Premium? Samma som för mig, alltså Vista basic?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JockeII
Wohooo, beställer en 64-bitars version nu!
Fungerade finemang för ett MSDNAA-Vista. (:
Kostade 115kr:-.

mAster9: Det stod rätt version för mig, Windows Vista Business 64-bit DVD alltså.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Hedersmedlem

Och skivorna innehåller exakt samma saker fast produktnyckeln väljer vad som ska installeras...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Hur är det föresten med alla dom där piratskydden och sånt dom snacka om? Tex att man nite skulle kunaa spela up ner laddade filmer osv? Blev det nått med dom?

Permalänk
Medlem

behåller xp tills jag tycker vista ger mig mer.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Har lite problem med grafikkortet i Vista. Handlade Home premium igår efter mycket övervägande och idag skulle det installeras.
Har såklart kört upgrade advisorn och den klagade på raid, inga problem då jag inte kör det.

Så efter andra (?) omstarten så blir skärmen svart som i stand-by läge ungefär och hårddisken+dvdn slutar att läsa/skriva.
Ahopp tänker jag och testar att trycka på enter några gånger samt skriva något. Nu verkar den jobba lite mer. Startar om men fortfarande svart efter det gröna "progress" animationen, dock jobbar disken osv.

Testar att starta om i safe-mode, kollar i enhetshanteraren och allt ser ok ut. Tar bort grafikkortet och tankar hem nvidias nyaste drivrutin.

Startar om och nu fungerar det, dock laddar windows in sin egna drivrutin och vill starta om, men det vill inte jag, så jag installerar nvidia drivrutinen och startar om. Dock är det samma sak, svart skärm efter den gröna animationen.

Någon som har tips eller förslag? Har googlat men det verkar att det löst sig med nya drivrutiner för alla andra som har samma problem.

Datorn:
E6300
Gigabyte DS3
Msi 7900GTO

Edit: Kommer in i Vista normalt efter att ha tagit bort grafikkortet, men då uppdaterar den drivrutinerna igen, körde windows update och då tog den hem en drivrutins uppdatering till grafikkortet men det hjälpte inte heller. Så det var bara att lägga in xp igen, och prova om någon månad

Permalänk
Medlem

För övrigt, när kommer SP1?

Det verkar ju bli först då Vista kommer bli intressant, för mig i alla fall.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampe10
För övrigt, när kommer SP1?

Det verkar ju bli först då Vista kommer bli intressant, för mig i alla fall.

Q4 pratas det om, alltså kvartal 4.
http://www.windows-now.com/blogs/robert/archive/2007/01/22/wh...