Windows Vista Tråden

Permalänk
Medlem

Windows Vista Tråden

Gör om frågorna lite grand nu när Vista har släppts:P

Frågor att diskutera:

Är ni som fått Vista nöjda, är det bättre än XP redan nu eller bör man som tvekande "kanskeköpare" vänta tills sommaren/hösten?

Funkar Mediacenter bra?

Buggar?

Hur är det med Virus?

Batteritid på bärbara datorer?

Kompabilitetsproblem?

Köpare av Office 2007, hur funkar det? Är det bättre än föregående verisioner?

Några länkar med fakta och nyheter:

Wikipedia

Allt om Vista

Microsoft

Permalänk
Medlem

Home Premium. Får det på tisdag eller onsdag

Permalänk

Behåller XP tills servicepaket kommer ut till Vista.

Visa signatur

" You gonna bark all day, little doggie, or are you gonna bite? " - Mr. Blonde

Permalänk

Har lagt en bokning på Vista Home Premium. Blir nog också ett usb-minne för att ha användning av Readyboost funktionen

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apophis_84
Blir nog också ett usb-minne för att ha användning av Readyboost funktionen

Vad innebär det?

EDIT:
http://www.microsoft.com/windowsvista/features/foreveryone/pe...

Windows ReadyBoost

Windows Vista introduces a new concept in adding memory to a system. Windows ReadyBoost lets users use a removable flash memory device, such as a USB thumb drive, to improve system performance without opening the box. Windows ReadyBoost can improve system performance because it can retrieve data kept on the flash memory more quickly than it can retrieve data kept on the hard disk, decreasing the time you need to wait for your PC to respond. Combined with SuperFetch technology, this can help drive impressive improvements in system responsiveness.

Windows ReadyBoost technology is reliable and provides protection of the data stored on your device. You can remove the memory device at any time without any loss of data or negative impact to the system; however, if you remove the device, your performance returns to the level you experienced without the device. Additionally, data on the removable memory device is encrypted to help prevent inappropriate access to data when the device is removed.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apophis_84
Har lagt en bokning på Vista Home Premium. Blir nog också ett usb-minne för att ha användning av Readyboost funktionen

Borde det inte vara smartare att köpa ett snabbt minneskort (om man har minneskortsläsare). Då slipper man ha ett USB-minne ikopplat hela tiden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apophis_84
Har lagt en bokning på Vista Home Premium. Blir nog också ett usb-minne för att ha användning av Readyboost funktionen

Har du tänkt dig att utnyttja den funktionen på din dator i sign? Isåfall kommer du att bli besviken då du har för mycket minne för att det skall bli någon avgörande skillnad. USB stickor är främst för maskiner med mindre än 1GB minne såsom laptops och liknande.

För er som undrar vad det är för funktion så är rekommendationen att söka efter densamma på lämpligt ställe, microsoft är ett sådant ställe...;)

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Har du tänkt dig att utnyttja den funktionen på din dator i sign? Isåfall kommer du att bli besviken då du har för mycket minne för att det skall bli någon avgörande skillnad. USB stickor är främst för maskiner med mindre än 1GB minne såsom laptops och liknande.

Precis, för att undvika att använda hårddisken som swap-minne.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Har du tänkt dig att utnyttja den funktionen på din dator i sign? Isåfall kommer du att bli besviken då du har för mycket minne för att det skall bli någon avgörande skillnad. USB stickor är främst för maskiner med mindre än 1GB minne såsom laptops och liknande.

För er som undrar vad det är för funktion så är rekommendationen att söka efter densamma på lämpligt ställe, microsoft är ett sådant ställe...;)

Ja, det är klart att det inte blir någon markant skillnad, dock har jag läst flera tester att det ändå kan innebära skillnad till en viss grad..
Jag menar, vad kostar ett usb minne, runt 2-400kr, so what om det inte skulle göra någon skillnad.. inga pengar

Folk köper hyper dyper minnen för 5000kr för att få 1-2% prestanda

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk

Jaja... Skillnaden är väl ca 1-2 sekunder vad jag har sett, men det är inte alla minnen som är godkända.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Jaja... Skillnaden är väl ca 1-2 sekunder vad jag har sett, men det är inte alla minnen som är godkända.

Nej, i dagsläget är det långt ifrån alla som är godkända, men Vista (eller ja, Windows) är väl alltid i Beta stadiet, så det kommer nog flera godkända minnen snart..

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem

Jag måste säja att jag blev lite chockad över OEM-priserna. Hade trott Vista skulle vara mycket dyrare, nu kan man ju få ett Home Premium för 1195 om inte ännu billigare:D
(om man samtidigt köper tex en mus el ett tangetbord vill säja)

Permalänk
Medlem

Nån som vet om man kan köpa en OEM utan att köpa hårdvara till? på JME står det ingenting om att man måste köpa hårdvara till.

Visa signatur

E6600@3GHz | Gigabyte GA-965P-DS3 | Sapphire ATI 4850 | 4Gb DDR2 PC6400 | 940Gb hd | Antec P150 | HP 2207 22" TFT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av awol1000
Vad innebär det?

EDIT:
http://www.microsoft.com/windowsvista/features/foreveryone/pe...

Windows ReadyBoost

Windows Vista introduces a new concept in adding memory to a system. Windows ReadyBoost lets users use a removable flash memory device, such as a USB thumb drive, to improve system performance without opening the box. Windows ReadyBoost can improve system performance because it can retrieve data kept on the flash memory more quickly than it can retrieve data kept on the hard disk, decreasing the time you need to wait for your PC to respond. Combined with SuperFetch technology, this can help drive impressive improvements in system responsiveness.

Windows ReadyBoost technology is reliable and provides protection of the data stored on your device. You can remove the memory device at any time without any loss of data or negative impact to the system; however, if you remove the device, your performance returns to the level you experienced without the device. Additionally, data on the removable memory device is encrypted to help prevent inappropriate access to data when the device is removed.

Usb minnet visst ska vara minst det dubbla av ramminnet om Windows Ready Boost ska funka optimalt
minst en 4 gigare Usb till ett 2048 mb ram alltså

men mest nytta gör nog usbminnet som sagt på en minnessvag dator

Visa signatur

Evga, q9650

Permalänk
Medlem

Några större skillnader mellan Business och Home Premium versionen? Något speciellt/viktigt man missar som "normal användare" om man köper Premium?

Johan- Tror du kan köpa OEM utan hårdvara på JME. Någon här på sweclockers arbetar där och har sagt själv att de inte har något krav på att man måste köpa hårdvara till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan78
Nån som vet om man kan köpa en OEM utan att köpa hårdvara till? på JME står det ingenting om att man måste köpa hårdvara till.

Mejlade JME och enligt dem behövs ingen ytterligare produkt. Så jag har lagt en förhandsbokning på Vista Home Premium OEM! 1095:- med gratis frakt!

Permalänk
Medlem

Kör Business nu, funkar bra. dock finns inte stöd för thinkpads fingeravtrycksläsare, och ett program vi använder i skolan vill inte funka fullt ut. alla andra program jag testat har jag fått att funka.

Permalänk
Medlem

Jag kör Ultimate nu och det funkar välldigt bra tycker jag. Stött på ett par problem bara hitilist.

Köpte min Ultimate för 1900:- å det tycker jag e helt ok. Man sitter på burkar som kostar 20 k + då har man fan råd att köpa en OEM licens åsså tycker jag

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem

Ingen av dom. Och kommer förmodligen dumpa bort XP snart också. Windows börjar bli för jobbigt att hålla på att trixa med.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

Är det värt att satsa på 64-bitaren om man kör med en Core2duo?

Visa signatur

E6600@3GHz | Gigabyte GA-965P-DS3 | Sapphire ATI 4850 | 4Gb DDR2 PC6400 | 940Gb hd | Antec P150 | HP 2207 22" TFT

Permalänk
Medlem

Kommer att köpa Home Premium om ett par dagar. Köper eventuellt två licenser, eftersom jag verkligen gillade hur de utvecklat Media Center i Vista-betorna. HTPC:n skulle må bra av det hela.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan78
Är det värt att satsa på 64-bitaren om man kör med en Core2duo?

Personligen anser jag inte att det är värt att lägga ner pengar på ett 32 bitars Vista om man redan har 64 bitars cpu.

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apophis_84
Personligen anser jag inte att det är värt att lägga ner pengar på ett 32 bitars Vista om man redan har 64 bitars cpu.

Jag tänkte mer på hårdvaru och mjukvarustöd. Är det inte krångligare att hitta fungerande drivisar för 64-bitsversionen vs 32-bitsversionen. Det är det jag mest undrar över.

Visa signatur

E6600@3GHz | Gigabyte GA-965P-DS3 | Sapphire ATI 4850 | 4Gb DDR2 PC6400 | 940Gb hd | Antec P150 | HP 2207 22" TFT

Permalänk
Hedersmedlem

Såklart man vill ha separat USB-minne för readyboost, annars måste man ju slita ur minneskortet när man vill tanka över bilder från kamerans minneskort eller så.
Tänk på att köpa något med hög läsprestanda.

varan, var finns det att läsa om att man ska ha minst det dubbla mot arbetsminnesmängden för att det ska vara optimalt?

Kort resumé:
Readyboost fungerar som en permanent hårddiskcache på flashminne. Readboost läser småfiler som det lagrat som det vet om att användare brukar ha nytta av. Det kommer inte lagra gigantiska filer eftersom USB-minnen har lägre överföringshastighet men lägre accesstid - därför de lämpar sig bättre till små filer.

Allra bäst är ju att ha mycket internminne och låta Vista (med superfetch) cache:a massa där istället, men det hjälpler t.ex. inte mot situationer som t.ex. när man startar upp datorn (då diskcachen är 'tom' av det skälet).
Men microsoft förespråkar ju sleep-läget istället för total avstängning.
Med sleep så skriver den ner ram-innehållet på hårdidsken (i hiberfil.sys, alltså viloläge som i tidigare windows) men behåller det också i minet och går till låg-energisparläge, som vänteläge i tidigare windows (om man ställt in bios rätt) - dvs fläktar, hårddiskar etc stängs av men minnesbankarna förses med ström så de behåller sitt innehåll. Jag skulle vilja se hur mycket (lite) extra effekt datorn drar att ha det på så vis gentemot helt avstängd (fast inpluggad så moderkortet har ström etc.).

xplane_uppsala, de "godkänner" inte USB-minnen? Det är väl folk som testat bara? Ser man det på en lista att det funerar är det ju bra, men det är Vista som gör ett test och avgör om readyboost kan användas på USB-minnet. Jag har kört sandisk cruzer micro 256 MB (239 MiB tror jag användes till readyboost, okomprimerat 350 MiB) några dagar men inte sett något prestandalyft. Men jag har inte gjort någon kallstart och alltid haft superfetch liggandes med ~1 GiB interminne för diskcache, och inte har jag använt datorn speciellt jobbiga saker (massa hårddiskläsningar) så det var inget bra test av readyboost. Konstaterade bara att det inte var värt att plugga i ett USB-minne i laptopen varje gång man ska använda den någonstans.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Aqualize, vem är det som har gjort Vista? Vad jag vet är det Microsoft som har gjort det och då är det väl "dom" som också bestämmer vilka minnen som skall fungera med Readyboost, för inte har väl Vista någon typ av artificiell intelligens att prata om...

Har ni inte läst WVPG RTM så rekommenderar jag er att göra det för dom som är intresserade.

Där finns att läsa följande:

"The storage device must meet certain performance requirements to work with Windows ReadyBoost2. Please look for the phrase “Enhanced for Windows ReadyBoost” when buying your next removable storage device."

"2To use Windows ReadyBoost, the removable flash device must have at least 1GB of storage capacity and have fast enough read/write performance. It also must provide at least •5 MB/sec throughput for random 4 KB reads and •3 MB/sec for random 512 KB writes."

Så att den rekommdenderade storleken skulle vara dubbelt upp mot installerat ram tar jag för bullshit, den uppgiften har jag inte sett hos Microsoft iallafall.

Edit; nya uppgifter! https://microsoft.mrmpslc.com/windowsvistapartner/resources/W...

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Såklart man vill ha separat USB-minne för readyboost, annars måste man ju slita ur minneskortet när man vill tanka över bilder från kamerans minneskort eller så.
Tänk på att köpa något med hög läsprestanda.

varan, var finns det att läsa om att man ska ha minst det dubbla mot arbetsminnesmängden för att det ska vara optimalt?

Kort resumé:
Readyboost fungerar som en permanent hårddiskcache på flashminne. Readboost läser småfiler som det lagrat som det vet om att användare brukar ha nytta av. Det kommer inte lagra gigantiska filer eftersom USB-minnen har lägre överföringshastighet men lägre accesstid - därför de lämpar sig bättre till små filer.

Allra bäst är ju att ha mycket internminne och låta Vista (med superfetch) cache:a massa där istället, men det hjälpler t.ex. inte mot situationer som t.ex. när man startar upp datorn (då diskcachen är 'tom' av det skälet).
Men microsoft förespråkar ju sleep-läget istället för total avstängning.
Med sleep så skriver den ner ram-innehållet på hårdidsken (i hiberfil.sys, alltså viloläge som i tidigare windows) men behåller det också i minet och går till låg-energisparläge, som vänteläge i tidigare windows (om man ställt in bios rätt) - dvs fläktar, hårddiskar etc stängs av men minnesbankarna förses med ström så de behåller sitt innehåll. Jag skulle vilja se hur mycket (lite) extra effekt datorn drar att ha det på så vis gentemot helt avstängd (fast inpluggad så moderkortet har ström etc.).

xplane_uppsala, de "godkänner" inte USB-minnen? Det är väl folk som testat bara? Ser man det på en lista att det funerar är det ju bra, men det är Vista som gör ett test och avgör om readyboost kan användas på USB-minnet. Jag har kört sandisk cruzer micro 256 MB (239 MiB tror jag användes till readyboost, okomprimerat 350 MiB) några dagar men inte sett något prestandalyft. Men jag har inte gjort någon kallstart och alltid haft superfetch liggandes med ~1 GiB interminne för diskcache, och inte har jag använt datorn speciellt jobbiga saker (massa hårddiskläsningar) så det var inget bra test av readyboost. Konstaterade bara att det inte var värt att plugga i ett USB-minne i laptopen varje gång man ska använda den någonstans.

"om dubbla usbminnesstorleken"

visst har jag läst det, dels ett inlägg här på sweclockers och en annan artikel på Evga,s forum,
jag ska leta reda på källan och återkomma med referensen

och ordet "bullshit" är fel ord i ett svar på ett inlägg gjort av mig

Visa signatur

Evga, q9650

Permalänk

När man skriver ett påstående utan att kunna backa upp det med en tillförlitlig länk speciellt när det gäller ny teknik som "Readyboost" så är det tyvärr inget annat än bullshit...;)

Bara för att någon har skrivit om det i ett forum så är det ju inte mera sant än om tillverkaren har gjort det eller hur?

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
När man skriver ett påstående utan att kunna backa upp det med en tillförlitlig länk speciellt när det gäller ny teknik som "Readyboost" så är det tyvärr inget annat än bullshit...;)

Bara för att någon har skrivit om det i ett forum så är det ju inte mera sant än om tillverkaren har gjort det eller hur?

tar hur som helst ett sånt ord i ett svar som en provocerande
förolämpning så sluta med såna svar
som jag skrev så återkommer jag med källan

artiklar som ochså är intressanta

http://en.wikipedia.org/wiki/Readyboost

http://blogs.msdn.com/tomarcher/archive/2006/06/02/615199.asp...

kompatibla minnen,
http://www.grantgibson.co.uk/misc/readyboost/

Visa signatur

Evga, q9650

Permalänk
Medlem

Jag röstade på Business, eftersom jag får den versionen genom MSDNAA, men om jag köper det så blir det nog Home Premium Retail.

Permalänk
Medlem

Fick en liten tanke bara...undra hur VIRUSBOMBAT:P Vista kommer bli under de första veckorna. De kommer ju försöka hitta varenda litet säkerhetshål. Hoppas bara Vista har bättre säkerhet än XP (främst SP1 då menat).
Detta är en av anledningarna till att jag nog väntar till sommaren/hösten med att uppgradera. Sedan kommer ju t.ex DX10 spelen dröja lite till.

En annan grej, brandväggar. Kommer Vista stödja tredjepartsbrandväggar eller tror ni man kommer bli tvungen att använda den inbyggda?