Windows Vista Tråden

Permalänk
Medlem

får man låda om man köper OEM eller är det bara en plastficka?

Visa signatur

AMD Athlon "San Diego" 3700+ ATI Radeon X850XT :: 6009 poäng 3DMARK05

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qvarre
får man låda om man köper OEM eller är det bara en plastficka?

Enligt bilderna får du ju lådan, och det borde du ju också få!

Checka denna... man börjar ju nästan dregla!:D

Vistafodral

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Aqualize, vem är det som har gjort Vista? Vad jag vet är det Microsoft som har gjort det och då är det väl "dom" som också bestämmer vilka minnen som skall fungera med Readyboost, för inte har väl Vista någon typ av artificiell intelligens att prata om...

Har ni inte läst WVPG RTM så rekommenderar jag er att göra det för dom som är intresserade.

Där finns att läsa följande:

"The storage device must meet certain performance requirements to work with Windows ReadyBoost2. Please look for the phrase “Enhanced for Windows ReadyBoost” when buying your next removable storage device."

"2To use Windows ReadyBoost, the removable flash device must have at least 1GB of storage capacity and have fast enough read/write performance. It also must provide at least •5 MB/sec throughput for random 4 KB reads and •3 MB/sec for random 512 KB writes."

Så att den rekommdenderade storleken skulle vara dubbelt upp mot installerat ram tar jag för bullshit, den uppgiften har jag inte sett hos Microsoft iallafall.

Edit; nya uppgifter! https://microsoft.mrmpslc.com/windowsvistapartner/resources/W...

Nej vad är det nu du grävt upp för PR-skräp? De har inte så stor koll på vad de skriver.
Först, det jag menade med att MS inte godkänner, det är just för att de inte godkänner (som i att tillåta eller inte tillåta).

Det behöver ingen artificiell intelligens för att avgöra om minnet är snabbt eller inte, bara ett test (benchmark). För att visa att det inte handlar om någon godkänd-lista så visar jag min fina USB 2.0 hårddisk ("usb mass storage device" väl?) som vista inte gillar att köra readyboost på, av förklarliga skäl, men som jag ändåså kan testa när jag vill.
http://www.aqualize.se/dump/vista/vistareadbyboosthdd.png
Kan noteras att mitt SD-kort i cardbus-minneskortsläsaren inte alls ville kännas vid readyboost.

Och länken till partner guide.
Första felet är ju att det krävs 1 GB utrymme. Det som står på wikipedia gäller mer (230 MB). På listan som varan länkade till så finns det många 256 MB stickor. Om du inte tror på dem så ska jag plocka fram usb-minnet igen och ta skärmdump på när jag har readyboost aktiverat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampe10
Enligt bilderna får du ju lådan, och det borde du ju också få!

Checka denna... man börjar ju nästan dregla!:D

Vistafodral

Man brukar väl aldrig få någon produktkartong med OEM?
Iaf inte den flashigaste produktkartongen

edit: tog bort om usb-only, det ska fungera på vissa andra typer av gränssnitt för att komma åt flashminnen (pci-e nämndes i artikeln). Men inte mitt cardbuskort

edit2: ups.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Om man köper den billigaste Vista versionen Home Basic? Så vad går man misste på?

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Iaf inte den flashigaste produktkartongen

Skojar du den är ju skitsnygg...eller så kanske det bara är jag som har dålig smak:P

PS Du har nog rätt ang oem-kartongen, tog väl fel.

Permalänk
Hedersmedlem

Aero, du får vanliga gränssnittet. Dvs inga 3D-effekter men det ser snarlikt ut (det heter Vista basic, UI:et alltså). Sen så ingår väl inte media center-delen.
Annars är det egentligen inte så viktiga skillnader.

Och btw på tal om brandväggen i vista (för det var väl på tal på förra sidan?). Jag tittade runt och fick se "Windows Firewall with Advanced Security" i administrativa verktyg. Har inte glott så mycket i det men det verkar vara lite mer inställningar man kan göra en vanliga mumbo jumbo windows firewall dialogrutan som vi känner igen från XP SP2 (eller har jag missat denna advanced security i XP SP2 helt?).

Tillägg:
Va? Hampe. Jo jag gillar designen, ser riktigt fint ut.
http://img412.imageshack.us/img412/1600/vista19wd.jpg
Bara att jag inte ville deklarera helt att man får i papperslapp bara, t.ex.
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:S8000308.JPG
Typ skiva för datorbyggarfirmor att installera ifrån (inte säker på om det är OEM som de skickar med kunden sen eller inte). Men det är ju ett vanligt dvd-etui iaf.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Fick ganska nydligen burken jag har nu, testade vista i några veckor men tappade prestanda i spel. Visst, annars var det helt ok.

Jag hoppar över till Vista när jag skaffar ett DX10 kort vilket bör bli ungefär när dom släpper SP1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qvarre
får man låda om man köper OEM eller är det bara en plastficka?

köper man en OEM så ser den ut så här

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem

Visst är det så att man ska kunna uppgradera sitt Vista över Internet om man senare behöver funktioner som bara finns i "större" versionerna?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laban80
Visst är det så att man ska kunna uppgradera sitt Vista över Internet om man senare behöver funktioner som bara finns i "större" versionerna?

Ja
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Anytime_Upgrade

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DragonOrb
Fick ganska nydligen burken jag har nu, testade vista i några veckor men tappade prestanda i spel. Visst, annars var det helt ok.

Jag hoppar över till Vista när jag skaffar ett DX10 kort vilket bör bli ungefär när dom släpper SP1

Tappar man prestanda, inte kan det vara mycket? Annars vad är det här för skit som MS har skapat...?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DragonOrb
Fick ganska nydligen burken jag har nu, testade vista i några veckor men tappade prestanda i spel. Visst, annars var det helt ok.

Jag hoppar över till Vista när jag skaffar ett DX10 kort vilket bör bli ungefär när dom släpper SP1

Klart att du tappar prestanda när det inte finns drivrutiner än, de är bara i betastadiet. Nvida bör väl släppa sina snarast nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-birds
köper man en OEM så ser den ut så här

http://gronis1.no-ip.com/Vista/vista1.jpg.JPG

Hej!

Tänkte fråga varför just du valde ultimate. Jag kommer nog köpa premium x64 inte säker dock men lutar åt det.

Och köpte du x86 eller x64?

Mvh.

EDIT: Har sett förpackningarna på jobbet irl och dom är rätt snygga faktist trodde dom var större men dom är väldigt små och enkla. Typ som en halv A4 lite mindre om jag kommer ihåg rätt sen i den snygga formen också och typ 3-4cm tjock. OBS inga exakta storlekar bara hur jag uppfattade allt under dom sekundrarna jag höll i den OBS!

Permalänk
Medlem

Kan inte ni som sitter, eller snart sitter på operativet, posta lite bilder på de funktioner ni tycker är skönast och förklara lite om dem. Det måste finnas en hel del nya saker som känns lite obehagligt obekanta för den som endast suttit med XP / 2000 eller tidigare.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Hedersmedlem

Enda riktiga anledningen till ultimate över business som jag ser det är att man samtidigt vill ha media center delen. Bitlocker osv saknas i business men finns i enterprise (men det har vi ju inte tillgång till).
Till den vanliga användaren med gammal hårdvara och inget bra grafikkort skulle jag faktiskt rekommendera home basic. Det är inte så mycket man tappar mot premium.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Är det värt att skaffa ett ex av Windows Vista Ultimate Swe 64bit OEM?

Denna version är ändå några tusen billigare än vad Retail är, och som jag förstått det är den ända skillnaden att jag bara skall kunna använda denna på en dator, är detta verkligen sant?

Jag har tänkt att eventuellt skaffa nytt system till eller efter sommaren, har jag då lagt ut pengar i onödan på en vista licens som bara funkar till min gamla dator?

Kan 64bit versionen av Vista även köra drivrutiner som är anpassade för 32bitars hårdvara, program där det inte finns 64bitars programvara att tillgå?

Tacksamm för svar : - )

Visa signatur

i7 920 | HD 5870 Xfire| Asus P7TD Deluxe | RAM - 6 gb 1866 mhz |
(X) Accuratea

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Enda riktiga anledningen till ultimate över business som jag ser det är att man samtidigt vill ha media center delen. Bitlocker osv saknas i business men finns i enterprise (men det har vi ju inte tillgång till).
Till den vanliga användaren med gammal hårdvara och inget bra grafikkort skulle jag faktiskt rekommendera home basic. Det är inte så mycket man tappar mot premium.

Finns det inget bra alternativ till mediacenter som är gratis då? Själva upplägget av ett mediacenter bör inte vara allt för komplicerat så fort man som programmerare behärskat att göra en videospelare.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killer_AB
Är det värt att skaffa ett ex av Windows Vista Ultimate Swe 64bit OEM?

Denna version är ändå några tusen billigare än vad Retail är, och som jag förstått det är den ända skillnaden att jag bara skall kunna använda denna på en dator, är detta verkligen sant?

Jag har tänkt att eventuellt skaffa nytt system till eller efter sommaren, har jag då lagt ut pengar i onödan på en vista licens som bara funkar till min gamla dator?

Kan 64bit versionen av Vista även köra drivrutiner som är anpassade för 32bitars hårdvara, program där det inte finns 64bitars programvara att tillgå?

Tacksamm för svar : - )

Du får det kopplat till den dator du aktiverar på och som jag är med på tonerna (iaf på vad licenspappret kommer säga, vad som tekniskt är möjligt får vi se) så kommer du inte kunna använda det på ditt nya system.
64bit windows kan inte använda drivrutiner som är 32-bitars. Punkt slut på det. Jag och har också läst att det ska vara signerade (men är det någon som kan reda ut om det gick att starta upp i ett slags läge för att skippa kravet på det?). 64-bits drivrutin för windows XP professional x64 vet jag inte om det fungerar eller om det måste vara signerat för Vista. I vilket fall som helst, har ett företag tagit sig mödan att släppa drivrutiner till XP x64 så tror jag de kommer göra samma sak till Vista.
När det gäller 32-bits Vista kan det gå att använda drivrutiner till XP. I vissa fall utan problem, andra fall med udda problem och andra gånger inte alls. Men man har chansen att få igång gammal legacyhårdvara.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Finns det inget bra alternativ till mediacenter som är gratis då? Själva upplägget av ett mediacenter bör inte vara allt för komplicerat så fort man som programmerare behärskat att göra en videospelare.

Det finns alternativa HTPC programvaror, både för windows och linux. Hur bra det är låter jag någon annan som ö.h.t. testat det svara på, då jag inte har någon HTPC har jag inte gjort mer än ett 3 minuters test av media center i vista beta 2.
Du bad om lite screenshots, jag tog en nyss som visar det intressantaste med vista aero
http://www.aqualize.se/dump/vista/vistaflip3d.png
videon som visas spelas upp fast fönstret är på flippen. Jag testade med wmp och med några filmer av rätt hög upplösning (bl.a. samples som ingår) och efter några sekunder så började det hacka och sen stannade bilden helst. Undra om det beror på mitt grafikkort (ati mobility radeon x600 som nog är lite nerklockat nu) eller om wmp själv krånglar. quicktime spelade iaf den där lägre upplösta filmen utan problem.

Edit:
Sådär, nu är filen uppe igen. Jag tog bort och censurerade den lite. Jag föredrar att veta adress och port till min servers remote desktop själv (även om jag har lösenord på kontot så klart).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Finns det inget bra alternativ till mediacenter som är gratis då? Själva upplägget av ett mediacenter bör inte vara allt för komplicerat så fort man som programmerare behärskat att göra en videospelare.

Verkar vara det största gratisprogramet:

http://www.team-mediaportal.com/

http://testcentret.idg.se/produkt.asp?pID=6712

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allstaar
Hej!

Tänkte fråga varför just du valde ultimate. Jag kommer nog köpa premium x64 inte säker dock men lutar åt det.

Och köpte du x86 eller x64?

Mvh.

EDIT: Har sett förpackningarna på jobbet irl och dom är rätt snygga faktist trodde dom var större men dom är väldigt små och enkla. Typ som en halv A4 lite mindre om jag kommer ihåg rätt sen i den snygga formen också och typ 3-4cm tjock. OBS inga exakta storlekar bara hur jag uppfattade allt under dom sekundrarna jag höll i den OBS!

Jag köpte Ultimate för jag vill se vad det kan erbjuda. När jag har betakört så gilla jag mediacenterbiten skarpt.. den hitta mitt tvkort utan problem så jag kunna söka efter kanalar bara så funka det.

Jag köpte 32 verren. Varför? jo för att jag har lite gammal hårdvara som raidkort och ett par andra saker som va helt omöjligt att få igång på 64 verren. Och jag har testat bägge två och jag ser ingen prestandaskillnad mellan dom två. Störtsta nackdelen med 64 verren e ju att den kräver sigerade drivrutiner och det kan nog kunna ställa till det för ganska många om man har lite äldre saker i burken.

Så jag gjorde det enkelt för mej själv och köpte 32 verren. Skulle jag vara sugen på att köra 64 verren så kan man ju köpa en sån då när man ska byta hårdvara eller liknade. Som det är nu så presterar min dator mycket bra tycker jag och är välldigt nöjd som det är. Jag har inga problem med att MS vill ha betalat för sina os.. jag har flera äkta licenser 95 98 2000 xp home xp pro och nu även vista, Man lägger ut mycket på hårdvara men sen när det kommer till en sak som gör datorn fungerar så blir folk snåla helt plösligt

Man får mätta munnen efter matsäcken helt enkelt.

Jag betala 1900:- För Vista OEM 32 bitars och visst det kan låta som mycket men e billigt anser jag när det kommer till ett os som har utväklas i flera år, och vad jag anser nu så har MS gjort ett bra jobb tycker jag.

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Hedersmedlem

En sak jag skulle vilja uppmana er till är att öppna sinnet lite för hur de har strukturerat om windows. Jag var alltid den som ställde om kontrollpanelen i XP till klassiskt läge osv.
Jag har använt den moderna variant i vista och sett att jag hittar sakerna, även snabbare än vanligt.
Så sitt inte på tvären och arbeta emot vista, arbeta med det istället

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
En sak jag skulle vilja uppmana er till är att öppna sinnet lite för hur de har strukturerat om windows. Jag var alltid den som ställde om kontrollpanelen i XP till klassiskt läge osv.
Jag har använt den moderna variant i vista och sett att jag hittar sakerna, även snabbare än vanligt.
Så sitt inte på tvären och arbeta emot vista, arbeta med det istället

Får man fråga vad du har för hårdvara, cpu, gpu och ram exempelvis?

Mvh Tomas

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk

Tack för svaret Aqualize.

Det får nog bli Home Premium 32bit Retail för mig!

Visa signatur

i7 920 | HD 5870 Xfire| Asus P7TD Deluxe | RAM - 6 gb 1866 mhz |
(X) Accuratea

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Får man fråga vad du har för hårdvara, cpu, gpu och ram exempelvis?

Mvh Tomas

Fråga får du och du får t.o.m. ett svar

Dell latitude D810 bärbar dator, ungefär 14 månader gammal dator (15,4" widescreen).
Pentium M (reviderade dothan som kom med sonoma-plattformen av centrino) 2,0 GHz, 1024+512=1536 MiB PC2-4200, ATI mobility radeon x600 128 MiB. Det vässentliga då.
1680x1050 upplösning på skärmen, intel pro wireless 2915 wlankort. 80 GB 5400 rpm hårddisk. Något mer som är intressant att veta?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Fråga får du och du får t.o.m. ett svar

Dell latitude D810 bärbar dator, ungefär 14 månader gammal dator (15,4" widescreen).
Pentium M (reviderade dothan som kom med sonoma-plattformen av centrino) 2,0 GHz, 1024+512=1536 MiB PC2-4200, ATI mobility radeon x600 128 MiB. Det vässentliga då.
1680x1050 upplösning på skärmen, intel pro wireless 2915 wlankort. 80 GB 5400 rpm hårddisk. Något mer som är intressant att veta?

Ja vad får du i Vistas prestanda test med den burken?

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Saknar enterprise i listan. Har kört den versionen ett tag nu.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Vad jag förstått så finns det ännu inte fungerande drivrutiner till all hårdvara? Jag vill inte skynda med något för att sedan upptäcka att saker inte fungerar som de ska just för att jag skyndade...
Vad förlorar man får upplevelser med ett DX9-grafikkort?

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-birds
Jag köpte Ultimate för jag vill se vad det kan erbjuda. När jag har betakört så gilla jag mediacenterbiten skarpt.. den hitta mitt tvkort utan problem så jag kunna söka efter kanalar bara så funka det.

Jag köpte 32 verren. Varför? jo för att jag har lite gammal hårdvara som raidkort och ett par andra saker som va helt omöjligt att få igång på 64 verren. Och jag har testat bägge två och jag ser ingen prestandaskillnad mellan dom två. Störtsta nackdelen med 64 verren e ju att den kräver sigerade drivrutiner och det kan nog kunna ställa till det för ganska många om man har lite äldre saker i burken.

Så jag gjorde det enkelt för mej själv och köpte 32 verren. Skulle jag vara sugen på att köra 64 verren så kan man ju köpa en sån då när man ska byta hårdvara eller liknade. Som det är nu så presterar min dator mycket bra tycker jag och är välldigt nöjd som det är. Jag har inga problem med att MS vill ha betalat för sina os.. jag har flera äkta licenser 95 98 2000 xp home xp pro och nu även vista, Man lägger ut mycket på hårdvara men sen när det kommer till en sak som gör datorn fungerar så blir folk snåla helt plösligt

Man får mätta munnen efter matsäcken helt enkelt.

Jag betala 1900:- För Vista OEM 32 bitars och visst det kan låta som mycket men e billigt anser jag när det kommer till ett os som har utväklas i flera år, och vad jag anser nu så har MS gjort ett bra jobb tycker jag.

Tack för ett bra svar!

För mig blir det nog ett Home Premium men frågan är fortfarande x86 eller x64 har ju hyffsad ny hårdvara så drivers lär ju komma till dom utan problem. Och det blir bara nyare efter.

Bah så jobbigt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allstaar
Tack för ett bra svar!

För mig blir det nog ett Home Premium men frågan är fortfarande x86 eller x64 har ju hyffsad ny hårdvara så drivers lär ju komma till dom utan problem. Och det blir bara nyare efter.

Bah så jobbigt!

vad jag förstår så klarar inte 32 bitars verren av mer än 3 gig minne har jag läst någonstans. som det är nu har jag 2 gig minne och kör alla mina program som jag körde på xp. Just nu har burken gått ett par dagar och det tar allt som allt ca 1 gig minne och det är vad xp åsså villa ha typ.

Så är man tveksam så skulle jag rek att man köper 32 verren istället för 64. vad jag har fattat så kan 64 verren hatera mer minne och funkar inte otimalt förens det är program som kräver det.

Men det e som med allt annat. Det e ju helt upp till var och en hur man vill göra. Men som jag tror så kommer det nog dröja ett par år innan 64 bitars os kommer till sitt fulla rätta. Tror att folk som sitter och arbetar med tex grafik kommer ha större nytta av 64 bitars, men jag e välldigt tveksam om vanliga användare kommer ha en fördel av det i nuläget eller lägre fram i tiden, möjligtvis folk som spelar lite tyngre spel när dom har fullt stöd.

Men jag tror att speltillvärkare kommer att köra på dx10 trenden istället nu när det har kommigt i vista.

Som sakt när jag testa bägge modellerna så märke jag ingen prestandavinst med 64 bitars. Snarare en nackdel det här med drivrutinerna. Har man en update burk så blire nog inga problem, men som sakt har man saker som inte är helt updated så gå på 32 bitars verren.

Det du nämer med home premiun kommer nog räcka för dom flesta nu, jag köpte ultimate för jag villa ha allt som vista kan erbjuda helt enkelt. Och det va ju inte många hundra som det skilljer mellan dom=)

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Ja vad får du i Vistas prestanda test med den burken?

http://www.aqualize.se/dump/vista/vistaWEI.png

edit, svar på ovanstående inlägg:
32-bit windows Vista klarar likt tidigare windows av 32-bitars minnesadresser, vilket är 2^32 st, vilket blir 4 GiB.
Dock finns det vissa problem "by design". Memory mapped I/O, där man skriver och läser på minnesbussen men det riktas om till andra enheter.
Dessa adresser som reserverats till sådant börjar man räkna "uppifrån" (2^32) och neråt, så det är först när man pluggar i väldigt mycket minne (4 GiB) som det märks av.
Och det är inte lite som försvinner också. Tror man kan få ~3,5 GiB minne och vissa får bara 3 GiB. Det är PCI-bussen/enheter som tar många adresser. För vissa kan det hjälpa att ta bort PCI-kort (om det är onödigt) och stänga av inbygga enheter som sitter på PCI-bussen.
Har man över 3GiB internminne (och definitivt över 3,5) så behöver man 64-bitars för att utnyttja allt.
Det finns vissa saker som kan gå runt detta men jag tror det inte är vanligt i desktop-OS:en och moderkorten. Dels PAE och 64-bitars PCI-buss.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG