Windows Vista Tråden

Permalänk
Medlem

Jag ska beställa vista till min nästa burk och har lite frågor innan man beställer.

När man köper en Retail version av vista kan man då byta språk eller är man låst på språket man köpt ?

Isf finns det någon lösning på detta ?

Jag jobbar på ett support företag och brukar växla imellan olika språk för att kunna guida kunder så bra som möjligt i windows miljön.

Mycket tacksam för svar.

Mvh
Niklas Westberg

Visa signatur

Acer Triton 500 | CPU: Intel 9750H | Ram: 16gb ddr4 2666mhz | Nvme1: Samsung 970 EVO Plus 500gb | Nvme2: Samsung EVO Plus 1TB | Gpu1: Intel UHD 630 | Gpu2: Nvidia RTX2060 Mobile | OS: Arch Linux

Permalänk

Vill du kunna ha möjlighet att byta språk så är det Ultimate versionen som gäller.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Vill du kunna ha möjlighet att byta språk så är det Ultimate versionen som gäller.

Tackar för det.

Visa signatur

Acer Triton 500 | CPU: Intel 9750H | Ram: 16gb ddr4 2666mhz | Nvme1: Samsung 970 EVO Plus 500gb | Nvme2: Samsung EVO Plus 1TB | Gpu1: Intel UHD 630 | Gpu2: Nvidia RTX2060 Mobile | OS: Arch Linux

Permalänk
Medlem

Byta till Vista? Är det redan den 1/4? Nä då dom släppt SP1 eller SP1a för att det hittades en bugg i den första så kanske jag byter.

Permalänk
Medlem

Bytte tillbaka till XP idag efter 2 månader med Vista. Måste säga att jag är lite besviken på Vista då väldigt lite funkade bra. Kanske försöker igen om nått halvår. Tur att man fick det gratis via msdn

Visa signatur

Core 2 Quad Q6600 | Gigabyte GA-P35-DS3 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Corsair HX 520W | BFG 8800GT

Permalänk
Medlem

Mycket snack om 32-bit/64bit nu!

Kan man köra 32-bitsprogram på 64-bits Vista?

När kommer Vista 64-bit vara ett motiverat köp, när de flesta har 4 GB RAM?

Går 64-bit snabbare eller är det bara som de flesta säger att det lagts ner mer tid på drivisarna?

64-bit, kommer det någonsin (sommar höst) ta över?

När tror ni kompabilitetsproblemen är över? Forts på överstående

Permalänk
Avstängd

Nån som kör med någorlunda liknande system som mej och windows Vista x64??
Funkar det hyffsat?
Viktigast av allt nästan, funkar Counter strike source bra på x64 Vista?
Vilka grafikdrivisar?
Mitt system? Se signaturen.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Har windows vista ultimate 32bit, får blue screens lite då och då när jag spelar ?! Vad kan vara fel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampe10
Mycket snack om 32-bit/64bit nu!

Kan man köra 32-bitsprogram på 64-bits Vista?

När kommer Vista 64-bit vara ett motiverat köp, när de flesta har 4 GB RAM?

Går 64-bit snabbare eller är det bara som de flesta säger att det lagts ner mer tid på drivisarna?

64-bit, kommer det någonsin (sommar höst) ta över?

När tror ni kompabilitetsproblemen är över? Forts på överstående

Kan man köra 32-bitsprogram på 64-bits Vista?

Ja, många program i alla fall men inte alla. Det trista svaret är att du nog får googla fram dina specifika program.

När kommer Vista 64-bit vara ett motiverat köp, när de flesta har 4 GB RAM?

Enligt mig är 64bit ett motiverat köp redan nu, frågar du andra påstår de att 64bit inte är motiverat. Du lär inte kunna få ett entydigt svar är jag rädd för. Du kan ju ta en titt på sandlådekriget i http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6... Du får som sagt se till att ha en viss koll på så att din hårdvara och mjukvara är kompatibel, men det får man å andra sidan ha med 32 bitars också.

64-bit, kommer det någonsin (sommar höst) ta över?
Min gissning är att det inte kommer att hända i denna version av windows, vad vi kan hoppas på är att det blir 64bit only i windows vienna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
Har windows vista ultimate 32bit, får blue screens lite då och då när jag spelar ?! Vad kan vara fel

Att det sker när du spelar tyder på temperaturproblem, mitt råd är att övervaka temperaturen (mao hoppa ur spelet i bland då då och titta i exempelvis speedfan vilken temperatur du har) alternativt att du har problem med minnena och bör köra en memtest

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Hjälpsam

Jag har just installerat Vista 64 OEM på en separat hårddisk och dual-boot.
Fungerar bra än så länge, förutom att jag saknar drivrutin till Marvel SATA kontrollern.
XP 32 kommer nog vara kvar länge än, för att kunna köra det som inte fungerar under Vista.
Det var ungefär så jag gjorde när jag gick från W98 till W2k men då var det dual-boot mellan W98 och W2k.
Skriver detta på Explorer 64 men jag skall ladda ner Firefox också.
edit;
Har nu även installerat drivrutinen till marvell SATA-kontrollern.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ganska roligt. Alla har bestämt sig för att Vista är sämre än XP på förhand. När XP kom ut var inte det perfekt heller, alltid mycket buggar från början. Men då skulle alla ha XP, folk hade tålamod och hjälptes åt att hitta lösningar och optimera. Fixar och Service Pack. kom ut och XP blev det bästa av Windows OS ditills.

Nu när Vista är nytt har ingen tålamod, alla förväntar sig att det ska fungera perfekt på en gång. Vi vet alla att det inte är så, även om man önskade det. Istället för att ge upp på en gång, bestämma sig att Vista är skit på en gång och sitta och sura på sitt halvdecennie-gamla OS, så acceptera att det tar tid. I grunden finns det store fördelar med Vista, det är ett Modernare OS, det finns mycket problem, men om folk vågar sig på det, så kommer allt det lösas, och bli långt bättre än XP någonsin kan bli.

Visst kan det vara motiverat att köra XP ett tag till eftersom Vista inte stödjer allt än. Men osmart att trycka ner Vista. Har blivit någon typ av religion här att Vista suger. Många har ju inte ens provat....

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem

Jag har fått vista business från skolan vilket jag nu tänkte installera. Är det värt att ha business, eller bör jag skaffa mig en home premium-version istället?

Som jag har förstått så saknas "media center"-någonting i businessversionen och jag använder datorn nästan uteslutande för musik och film.

Permalänk
Medlem

Ultimate 64-bit versionen av Vista installeras inte i min dator. Se min sig för hur datorn ser ut.

Försökte installera efter en formatering och alla hdd är ntfs. vad är problemet?

Visa signatur

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-960| ASUS Rampage III Extreme, Socket-1366| Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 12GB (3x4) | 2x Gigabyte GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA (=SLI)| 2x OCZ Vertex 3 120GB SSD | 3x Samsung SpinPoint F4EG 2TB, WD 2TB External HD, HITACHI DESKASTAR 250GB AND 2x 500GB SAMSUNG HD501LJ ALL SATA2| Corsair AX 850W PSU | SOUNDBLASTER X-Fi Fatal1ty| Cooler Master Cosmos 1000

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GUAN
Jag har fått vista business från skolan vilket jag nu tänkte installera. Är det värt att ha business, eller bör jag skaffa mig en home premium-version istället?

Som jag har förstått så saknas "media center"-någonting i businessversionen och jag använder datorn nästan uteslutande för musik och film.

Använder du datorn som en HTPC vid TV:n och styr den med fjärrkontroll?
Om inte så kanske nyttan av media center är överflödig (visst finns bärbara medfjärrkontroll också).
Kolla in (engelska) wikipedia angående windows media center så kan du läsa på.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

hej, jag har vista ultimate på engelska och nu har jag laddat ner och instalerat svenska språkpaket. men hur byter man språk?

Permalänk
Medlem

Det borde väl stå på sidan (microsoft?) där du laddade ner den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Kan man köra 32-bitsprogram på 64-bits Vista?

Ja, många program i alla fall men inte alla. Det trista svaret är att du nog får googla fram dina specifika program.

När kommer Vista 64-bit vara ett motiverat köp, när de flesta har 4 GB RAM?

Enligt mig är 64bit ett motiverat köp redan nu, frågar du andra påstår de att 64bit inte är motiverat. Du lär inte kunna få ett entydigt svar är jag rädd för. Du kan ju ta en titt på sandlådekriget i http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6... Du får som sagt se till att ha en viss koll på så att din hårdvara och mjukvara är kompatibel, men det får man å andra sidan ha med 32 bitars också.

64-bit, kommer det någonsin (sommar höst) ta över?
Min gissning är att det inte kommer att hända i denna version av windows, vad vi kan hoppas på är att det blir 64bit only i windows vienna.

Att det sker när du spelar tyder på temperaturproblem, mitt råd är att övervaka temperaturen (mao hoppa ur spelet i bland då då och titta i exempelvis speedfan vilken temperatur du har) alternativt att du har problem med minnena och bör köra en memtest

Exchange 2007 är ju "64-bit only".
Så har man en server som man vill uppdatera till Exchange 2007 och har en 32-bitars CPU får man även uppgradera CPU:n till en 64-bitars.

Men för oss vanliga användare så lär det nog ta ett tag innan 64 bitar tar över.
Jag tror dock att det kommer att bli vanligare nu när fler och fler har 64-bitars processorer.
Det har ju inte varit så vanligt med det än så länge för oss vanliga användare.
AMD Athlon 64 har väl funnits ett tag men det har ändå inte varit så populärt.
Mest för att det varits svårt med drivrutiner och program för "hemanvändare".
Detta är nog just för att utvecklarna inte direkt sett någon marknad för hemanvändare ännu.
Men ju fler som vill köra 64 bitars OS, ju mer kommer det att satsas på det.
"Use it or lose it"

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem

Det dumma med 32-bit är ju att så fort man köper mer än 3 Gb minne så kan inte Vista hantera allt.

Funderar på att skaffa Vista Home Premium när SP1 kommer.

Har fortfarande inte bestämt om 64 bits prestanda väger upp stabiliteten och kompabiliteten med 32 bits...

Permalänk
Avstängd

Om man får tag i billigt minne typ 4GB finns det väl ingen anledning att inte sätta in det i burken.. Det lär ju knappast skada även om inte 32bitars hittar och kan använda allt minne.
Det där är väl iaf något som skulle kunna betecknas som "framtissäkert" iaf.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampe10
Det dumma med 32-bit är ju att så fort man köper mer än 3 Gb minne så kan inte Vista hantera allt.

Funderar på att skaffa Vista Home Premium när SP1 kommer.

Har fortfarande inte bestämt om 64 bits prestanda väger upp stabiliteten och kompabiliteten med 32 bits...

Ville bara förtydliga att det är ett arkitekturproblem och inte Vistaspecifikt att man inte får tillgång till alla 4 GiB.

Till hösten tänker jag nog skaffa ny burk med 4 GiB minne och köra 64-bitars. Jag tittade runt idag och blev förvånad, både min gamla laserskrivare (samsung) och en multifunktionsskrivare (canon) hade 32 och 64 bitars drivrutiner för både XP och Vista.
Ett SATA-kontrollerkort (som jag nog ändå inte behöver använda) fanns 64 bitars för XP, med lite tur kan det ju funka i Vista. Jag tror marknaden blivit rätt bra för Vistradrivrutiner i 64 bitars.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hjälpsam

Tror att de låga minnespriserna kommer att skynda fram övergången till 64.
Eftersom man redan i dag kan få 4 GB minne för drygt 2000 kr, skulle det vara konstigt om det inte var mer eller mindre standard för datorer med prestanda över medel redan till hösten.
jag är nästan säker på att Vista 64 kommer vara det MS säljer absolut mest av om ett år, det enda som krävs är att det stora tillverkarna fått lite testtid med 64 och blivit nöjda.
Som privatperson tycker jag att man i dag antingen skall ha kvar XP i sin burk eller satsa på Vista 64, Vista 32 känns mest som en onödig halvmesyr.
Själv har jag valt båda alternativen, XP32 och Vista 64 i dualboot.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem

Att 64-bitars windows drar mer minne, vista drar mer minne än XP och att vi har readyboost cache tycker jag motiverar gott och väl att ha 4 GiB minne Blir i nästa maskin
Battlefield 2 släpptes på sommaren 2005 och redan då upptäckte spelentusiasterna att det lönade sig med 2 GiB för spelet. WoW är väl också ett sådant spel?
Tycker det stått och stampar på 2 GiB länge väl. Synd bara att 2 GiB stickor är för dyra idag så man måste köra 4x1 GiB.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

stämmer det att MS låser in datorn i deras egen lilla värld i och med SP1

det jag läste i dator magasin får en att fundera om Gates fått storhets vansinne enligt dator magasin ska det finnas skydd för allt så menar jag allt
det ska valideras också , även där allt om inte det kan valideras så tappar man delen drivrutiner skulle tydligen vara unika specifika för det kort man har även detta ska tydligen finnas:

om hårdvaran inte är HDMI HDPC (stavning) om inte dessa saker finns ska man tydligen nte kunna spela HD material på datorn.

Om jag förstått det rätt så om drivrutiner för graffet inte kan valideras kan man inte använda graffet.

vilket ju inte är så satnas smart ac MS då man inte kan använda en dator utan graffe.

det var nå vansinnigt vad skydd det skulle finnas i vista.

ANtar att Xp kommer att sitta i datorn tills vidare
crysis ska ju fungera med DX9

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Hjälpsam

Det har börjat röra på sig.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=335239
Nu blev jag väldigt sugen på att testa 6 GB

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Det har börjat röra på sig.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=335239
Nu blev jag väldigt sugen på att testa 6 GB

Ajj nu blev jag frestad. Åhh sånt där blir vanligt och sjunker i pris till hösten
Fanns något 2048 kit för 1349 kr utan DHX-kylning från Corsair som var hälften så dyrt. Det med DHX kostar 1549 kr. Så detta 4096 kit är ju rent ut sagt prisvärt!
Jag kan inte ens hitta det på corsairs hemsida, verkar vara så nytt.

Yees 4 GiB revolutionen kan börja!

Bra av komplett också att skriva att man behöver 64-bit OS för att utnyttja allt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Ajj nu blev jag frestad. Åhh sånt där blir vanligt och sjunker i pris till hösten
Fanns något 2048 kit för 1349 kr utan DHX-kylning från Corsair som var hälften så dyrt. Det med DHX kostar 1549 kr. Så detta 4096 kit är ju rent ut sagt prisvärt!
Jag kan inte ens hitta det på corsairs hemsida, verkar vara så nytt.

Yees 4 GiB revolutionen kan börja!

Bra av komplett också att skriva att man behöver 64-bit OS för att utnyttja allt.

Ehum... jag kunde inte hålla mig och beställde ett par.
Fungerar fint men om jag skall vara uppriktig har jag inte märkt någon skillnad än, det som hänt är att Windows lyckats kapa åt sig ca 4GB (3GB cashelagrat) jag skall testa lite mer, jag har i all fall kört Vistas minnestest utan problem.
XP raporterar prick 3.00 GB och Vista 64 prick 6.00 GB minne men jag använder knappt XP längre
rusktigt snygga var dom i alla fall med sin kylning, även om det hade varit ännu snyggare med 4 likadana i rad. men det får vänta till hösten i alla fall.
Såg nyss att dom gått ned till 2400kr, jag tror inte vi behöver vänta till hösten!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem

Men jag ska ju inte köpa dator först till hösten hoppas jag. Detta gör mig så irriterad när det finns sexigt bra grejor men det är inte läge här att köpa.
6 GiB minne är en dröm ja. Synd att windows inte har virtuella skrivbord. Blir jobbigt med många (olika) program i taskbaren. Man får väl fuska med fast user switching. Iaf det fina med mycket minne är ju dels att superfetch kan hålla massa i minnet och sen behöver man inte stänga av saker. Alt+tabba ur ett spel bara och låte det ligga. Förhoppningsvis så får windows inte för sig att swappa ut det.

Jag ställde en fråga i ett forum hos microsoft förut, men fick inget svar. Jag funderade på om superfetch kunde ladda in upp till maximal minnesmängd. De dyrare Vista klarar ju 128 GiB i 64-bitars. Nu finns det ju inget moderkort som klarar det (på max 2 processorer alltså). Men vore häftigt att se ~125 GiB av hårddisken ligga i RAM snabbt som attan på läsning.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Det är ju kul hur mycket diskution det blir så fort nån nämner vista:

http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.114352?articleRenderMode=l...

Permalänk
Medlem

Vill köra trådlöst med Vista ultimate.
Någon som kan rekommendera ett trådlöst kort? Har hört att det strular rätt så kraftigt på Vista.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande...
64-bit, kommer det någonsin (sommar höst) ta över?
Min gissning är att det inte kommer att hända i denna version av windows, vad vi kan hoppas på är att det blir 64bit only i windows vienna[/B]...

På tal om Windows Vienna. Vilket urtrist namn. Låter nästan lika dant som "Vista". Usch, man kommer inte kuna skilja dem åt.

Själv tycker jag Vista är för tidigt. Det måste komma några SP:or som det redan sagts. Inga gamla spel kommer fungera! usch.
Och det var surt att alla datortillverkare började sälja endast med Vista.

ps. hur mycket RAM behöver man för att köra WinXP64 snabbt på ett bra sätt? är det någon ide att investera? Var kan jag hitta ett sådant?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX