Permalänk
Medlem

Jag vetefan om det är en bra källa, men om man kan komma upp med såna här hastigheter med luft så bör Q6600 prestera rätt bra. http://fanboyreview.blogspot.com/2007/05/brag-intel-core-2-qu...

Är ju just att han öppet kallar sig fanboy som jag oroar mig över, men det hindrar honom ju inte från att föredra vanliga C2D.

Visa signatur

ASrock P55 Extreme | i7 870 @ 3.6GHz | 4GB | Gigabyte GTX 460 OC | 2,06TB| Corsair 620W och Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Valet mellan E6850 & Q6600 är ju inte lätt, Intel har helt klart prissatt dom lika av en anledning...

Men det är redan idag en hel del rätt vanliga CPU-intensiva applikationer som drar nytta av Quad-core, ett exempel som jag inte sett i den här tråden är uppspelning av HD-DVD/Blu-ray med Power DVD (antagligen den vanligaste HD-DVD/Blu-ray uppspelaren), där är Q6600 ca 20% snabbare (trots 20% lägre klockfrekvens).

Se graf från Toms Hardware: http://www.tomshardware.com/2007/07/16/cpu_charts_2007/page21...

Permalänk

tja jag har en AMD 4000+ @ 3.0 ghz och 2 gig minne ååh x1900xtx ååh lite sådär, ja beställde precis

Asus P5W DH Deluxe,I975X,Socket-775,ATX,
SATAIIx7, Dual-GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16

321028 Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4,
Kit w/two 1GB Dimm's, E.P.P Technology

330169 Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz
Socket LGA775, 8MB, BOXED m/fläkt

såg precis vad själva tråden handlart om, både quaden och E6850 kosstar exakt lika mkt nu ju, 2650 kr!

vilken skall man välja? det kanske är smartast att välja quaden eller?

till spel osv, någon som vety om dety går att klocka denna processor? quaden alltså!

MVH

Visa signatur

Quad Q6600@ 3.2 ghz 24/7 lappad IHS --=-- Scythe Infinity --=-- Asus P5W DH Deluxe --=-- Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 3072MB CL4 --=-- ¤4870X2 @ orginal --=--corsair 750w --=--2Tb hårddisk --=-- SAMSUNG 226bw (S)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av combatcannibal
HAR DUKE NUKEM FOREVER LAGTS NER?!

Sluta tjafsa om det nu! Tråden handlar om processorer, inte DNF!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

ska välja mellan quad och duo nu..

Quad datorn:

Cooler Master Mystique 631, Svart
Fortron/Source Epsilon 700W, Blue Fan,
USB2 multikortläsare 3.5" svart,
Asus P5K, P35, Socket-775, DDR2,
Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5
Gainward GeForce 8800GTX 768MB GDDR3,
Western Digital Raptor 150GB SATA
Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2
LG DVD-brännare GSA-H54N IDE svart OEM
Creative SB X-Fi Gamer, Bulk
Creative Webcam Live!Vista IM
Samsung 22" LCD Syncmaster 226BW TCO99
PC Utan OS, White Box PC
Garanti 3 år - Skicka in
Support 3 år Komplett.se,

duo datorn:

Cooler Master Mystique 631, Svart
Fortron/Source Epsilon 700W, Blue Fan,
Asus P5K, P35, Socket-775, DDR2,
LG DVD-brännare GSA-H54N IDE svart OEM
USB2 multikortläsare 3.5" svart,
Intel Core 2 Duo E6850 3GHz 1333Mhz
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5
Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2
Western Digital Raptor 150GB SATA
Gainward GeForce 8800Ultra 768MB GDDR3,
Samsung 22" LCD Syncmaster 226BW TCO99
Creative I-Trigue 3220
Creative SB X-Fi Gamer, Bulk
PC Utan OS, White Box PC
Creative Webcam Live!Vista IM
Garanti 3 år - Skicka in
Support 3 år Komplett.se,

vilken tror ni är bäst ?

Permalänk

ja skulle valt quad dator det gjorde jag, tror de kommer bli fett bra! speciellt när spelen utnyttjar 2 eller mer kärnor snart

Visa signatur

Quad Q6600@ 3.2 ghz 24/7 lappad IHS --=-- Scythe Infinity --=-- Asus P5W DH Deluxe --=-- Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 3072MB CL4 --=-- ¤4870X2 @ orginal --=--corsair 750w --=--2Tb hårddisk --=-- SAMSUNG 226bw (S)

Permalänk
Medlem

För mycket creative i båda två.
8800Ultra i den senare så det blir den bästa speldatorn.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
För mycket creative i båda två.
8800Ultra i den senare så det blir den bästa speldatorn.

Han har ett ultra i den senare (alltså duo systemet)

Jag kör också på Quad nu när de går ner, klart bäst för mina ändamål. Fast för folk som spelar och sådant hade jag nog tagit C2D fortfarande.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanabel
Heh okej ggustavsson. Men enligt -->http://www.anandtech.com/cpuchipset...doc.aspx?i=3038, så går tex supreme commander bättre på en e6850 än på en q6600. Go figure.

på gpgs forum så finns det massa trådar om man ska optimera spelet för att gå bättre på flerkärniga processorer.

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
Se graf från Toms Hardware: http://www.tomshardware.com/2007/07/16/cpu_charts_2007/page21...

den grafen måste ju vara fel i alla fall, E6650 slår E6750 ?!

dem måste ha skrivit fel eller?!

förövrigt borde det inte mer prisvärt att köpa en E6750 över en E6850? det som skiljer dem är ju endast att E6750 har en multipel på 8 och E6850 på 9?

Borde inte en E6750 vara det bättre valet om man tänkt klocka? (mer mhz för pengarna efter klockning)

det kan ju även vara fördel med en lägre multipel ibland har jag förstått.

Är det någon som vet hur mycket varmare en quad blir btw?

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Är det någon som har kollat igenom testerna på Tomshardware ang. de nya processorerna? E6850 spöar Q6600 i princip allting. Vissa tester hamnar Q6600 mer än 30 sekunder efter E6850. Sammanfattningsvis så är E6850 snabbare på i princip allting idag, förutom viss multitaskning, och Q6600 kommer att bli mera användbar ju längre man väntar på program och spel som kan utnyttja alla kärnor? Eller är jag ute och cyklar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av inphra
Lets face it, Quad blir ju inte sämre med tiden, det blir en duo

Nej, det blir de inte. Jag undrar var alla dess rykten, lögner och missförstånd kommer ifrån.
Core 2 Duo blir INTE sämre med tiden bara för att det dyker upp några få spel som till viss del kan utnyttja fyra kärnor.
Det betyder ENBART att quad får ett litet försprång på grund av sina fyra kärnor, det betyder INTE att duo på något sätt skulle vara bristfällig och inkapabel att klara av spelen utmärkt med "bara" två kärnor.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Så lär det ju vara. Men jag tror vid detta laget att det inte går att säga säkert, vilken man än väljer är det en chansning. Men enligt min uppfattning är bägge processorerna så bra iaf, att de kommer räcka ett bra tag för mig i vilket fall.

Och när den man köper inte riktigt verkar funka så bra längre, då finns det nog bra alternativ att uppgradera med för en vettig slant.

Köper man en e6850, då kommer man säkert ibland ångra sig lite att man inte har en quad. Och köper man quad, då kommer man säkert ångra sig lite ibland att man inte har e6850. Men det kommer nog funka finfint med bägge generellt sett

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Nej, det blir de inte. Jag undrar var alla dess rykten, lögner och missförstånd kommer ifrån.
Core 2 Duo blir INTE sämre med tiden bara för att det dyker upp några få spel som till viss del kan utnyttja fyra kärnor.
Det betyder ENBART att quad får ett litet försprång på grund av sina fyra kärnor, det betyder INTE att duo på något sätt skulle vara bristfällig och inkapabel att klara av spelen utmärkt med "bara" två kärnor.

Jämfört med en quadcore blir den jämförelsevis sämre med tiden ja. Och använd inte ordet litet. En quadcore har exakt 100% mer beräkningskraft i samma frekvens och ibland mer om du multitaskar hårt. Vad är det du du dividerar om, att du inte hade råd med en quadcore själv eller? Spel kommer flyta betydligt bättre på en quadcore längre fram. Skillnaden kan vara så stor som oacceptabel fps versus bra fps.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanabel
Så lär det ju vara. Men jag tror vid detta laget att det inte går att säga säkert, vilken man än väljer är det en chansning. Men enligt min uppfattning är bägge processorerna så bra iaf, att de kommer räcka ett bra tag för mig i vilket fall.

Och när den man köper inte riktigt verkar funka så bra längre, då finns det nog bra alternativ att uppgradera med för en vettig slant.

Köper man en e6850, då kommer man säkert ibland ångra sig lite att man inte har en quad. Och köper man quad, då kommer man säkert ångra sig lite ibland att man inte har e6850. Men det kommer nog funka finfint med bägge generellt sett

Mycket riktigt.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk

Quaden kommer helt klart hålla längst; och köper man en E6850 eller en Q6600 så är det ju för att man vill att den ska hålla - det är ju ingen uppgradering för att du ska kunna spela ett spel i 102 fps ist för 100 fps just nu.

Q6600 KOMMER att vara överlägsen i framtiden, märkbart eller omärkbart vet vi inte just nu.. men en sak vet vi, och det är att E6850 KOMMER att vara OMÄRKBART överlägsen just nu.
Så.. helt klart Quad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredPeace
Quaden kommer helt klart hålla längst; och köper man en E6850 eller en Q6600 så är det ju för att man vill att den ska hålla - det är ju ingen uppgradering för att du ska kunna spela ett spel i 102 fps ist för 100 fps just nu.

Q6600 KOMMER att vara överlägsen i framtiden.

Om man ska uttala sig i så säkra termer så bör man säga "Q6600 KOMMER vara väldigt underlägsen i framtiden, den kommer vara för quad-processorerna vad Pentium D är för duo-processorerna idag."
Q6600 är inte en fantastiskt bra processor, och om ett år kommer den vara en förhållandevis väldigt dålig quad-processor.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Jämfört med en quadcore blir den jämförelsevis sämre med tiden ja. Och använd inte ordet litet. En quadcore har exakt 100% mer beräkningskraft i samma frekvens och ibland mer om du multitaskar hårt. Vad är det du du dividerar om, att du inte hade råd med en quadcore själv eller? Spel kommer flyta betydligt bättre på en quadcore längre fram. Skillnaden kan vara så stor som oacceptabel fps versus bra fps.

Är inte en quad 2 ihoplödda duo? den första riktiga kommer ju amd med, eller?

du säger att det är EXAKT 100% mer beräknings kraft vilket det verkligen inte är.
Man lär ta med många andra faktorer så som värme. En quad blir mycket varmare än en duo + att en quad är 2 ihoplödda duo villket medför prestandaförlust...

Det är ungefär att säga att SLI/Crossfire ger exakt 100% mer prestanda villket det knappas gör

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Om man ska uttala sig i så säkra termer så bör man säga "Q6600 KOMMER vara väldigt underlägsen i framtiden, den kommer vara för quad-processorerna vad Pentium D är för duo-processorerna idag."
Q6600 är inte en fantastiskt bra processor, och om ett år kommer den vara en förhållandevis väldigt dålig quad-processor.

Läs om min post lite snabbt, tack.
Förlåt för att jag var oklar i min första post (utan edit).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredPeace
Läs om min post lite snabbt, tack.
Förlåt för att jag var oklar i min första post (utan edit).

Ahhh, det var mycket tydligare.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Vad fick mig lite att tänka på en duo nu igen när jag avbeställde från DB (orkar inte vänta flera veckor på ett "preliminärt" datum) var bla värmen. Om man i princip måste köpa extra kylning när man inte ens klockar, då känns det lite jobbigt om man _vill_ göra det.

Och jag måste hålla med Lcars och Brodholm här, quad kanske är framtiden, visst, men är verkligen en Q6600 det? Detta är ju ingen ny processor direkt, kom väl ut runt årsskiftet eller nått? Vad är det som säger att intel eller amd inte har fixat bättre quad-prollar som samtidigt är i lagom pris om c:a ett år?

Om nu marknaden om ett år är väsentligt mer inriktad mot quads kommer de ju heller inte längre att vara den där lyxen som de nu varit. Kan inte tänka mig att alla spel- och programtillverkare går över till att ta fram mjukvara som enbart fungerar bra på dyra processorer som de flesta ändå inte har råd med.

Vad jag undrar lite är väl hur omärkbart bättre en klockad E6850 är just nu, säg lätt klockad till 3,6ghz (som inte alls utnyttjar potentialen direkt). Känns som om det borde gå på standardkylning i princip, medans det nästan känns farligt att köra en quad utan extra kylning? Är det verkligen så omärkbar skillnad i allt idag? Jag vet inte mer än er ,)

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk

Q6600 är mer framtiden än E6850 - så som du säger går det inte att tänka ifall man ska köpa en prolle nu som man vill ska fungera i 3-4 år.

Klart att om ett spel/program är grymt krävande så kommer dom lämpa spelet/programmet till prollar som klarar mer - annars så kommer du inte behöva flera kärnor för att spela/köra programmet/spelet och då kommer nog inte programmet i fråga att behöva en kraftigare prolle och då använder dom endast stöd för 1-2 kärnor då det är lättare att programmera.

Just nu så klarar en Q6600 att köra alla spel som finns med endast 1 av dess kärnor.

Värkar som du fått höra lite för mycket om hur dålig kylning en Q6600 har. Tror aldrig att intel skulle skicka med en kylare som inte klarar av att kyla den prollen de skickar med i original klock.

Det är lättare att utöka med fler kärnor för intel än att bygga nya single kärnor som bara fungerar snabbare hela tiden.

Duo och X2 kärnorna är mycket snabbare än single kärnorna och då är det ju självklart att Quad kärnorna kommer vara mycket snabbare än duo kärnorna då spel/program får stöd för det.

Quad är framtiden vare sig vad ni tror eller vill; efter det komma prollarna utökas med fler kärnor till 8/16/32 osv.

Duo är inte föråldrat, Duo är mycket bra prollar, men en Quad håller längre.

Permalänk
Medlem

FredPeace, sa det

Permalänk
Medlem

Inte en suck att en q6600 kommer funka fint med nya spel om 3-4 år tror jag. Ofcourse inte heller en e6850. Men vi snackar ju om prollar som kostar strax över 2 tusen, jag vet inte hur ni tänker men jag förväntar mig inte att den kommer ligga på topp om 3 år direkt, och inte ens i närheten. Oavsett vilken man nu skaffar.

Visst, jag tror väl också att originalkylningen måste räcka för originalklock. Men på en e6850 så räcker ju originalkylningen med största sannolikhet även om du klockar lite, mer det jag menade.

För min egen del så skulle en quad vara bra för multitasking, men tyvärr har jag inte sett några riktiga tester som visar att det verkligen blir så mycket bättre. Läste någonstans om att man kan dirigera processor till specifika kärnor, är det så? Tex att jag väljer att program A belastar kärna 1 medans program B belastar kärna 2, etc ? Isf blir det ju genast mer intressant.

Men tror du inte själv att om vi ser att om ett år så dominerar stödet för quad i de flesta nya program/spel, så kommer det även finnas nyare quadprollar för ungefär samma pris som en q6600 går på idag? Bara funderar.

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredPeace
Duo och X2 kärnorna är mycket snabbare än single kärnorna och då är det ju självklart att Quad kärnorna kommer vara mycket snabbare än duo kärnorna då spel/program får stöd för det.

Det där är faktiskt lite felaktigt resonemang.

Core 2 Duo är rejält mycket snabbare än de enkärniga processorerna, men att hävda att det är enbart på grund av det dubbla antalet kärnor är helt enkelt felaktigt.
Det som skiljer C2D från Pentium mest är arkitekturen, annars skulle Pentium D vara lika bra som C2D, och det är den ju inte.
Om man gjorde en processor med bara en Conroe-kärna så skulle den vara mycket bättre än alla andra enkärniga processorer, på grund av den bättre arkitekturen.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

hmm.. lite off topic? men kommer dagens grafikkort i: 8800 serien klara spelen om 3-4 år?

Permalänk
Medlem

jsg köpte en E6750, Q6600 föll bort rejält.. dels för prisskillnaden.

jag spelar mest spel och surfar på datorn så har ingen glädje av Q6600 i nuläget, sure vissa snackar om att de kommer spel som stödjer Quadcore osv... men ärligt, dessa spel komemr ju säkerligen funkar lika bra på en vanlig core2duo och när min E6750 inte längre pallar med spelen så är de väl först att byta grafikkort då mycket hänger på det, sen är de ju bara att kasta moderkort & cpu och köpa en ny med 32 kärnor istället och 100Mb cache.

Mellan E6850 och Q6600 så skulle jag nog valt Q6600
men mellan E6750 och Q6600 så tar jag E6750 då den känns mest prisvärd i nuläget SEN så ska man ju även tänka att de är ju rätt rejäl processorkraft man får vilken man än väljer av de högre core2duo processorerna.

När de väl är standard att alla spel stödjer quadcore och drar nytta av det så komme jag troligen ha bytt dator för länge sedan.

Känns lite som Amd64 fenomenet när alla snacka om hur jäkla coolt 64 bitars var, hur har de gått? de tystnade lika fort som de kom med hur jäkla överlägsna dessa skulle bli i framtidens spel, nu har ju alla processorer 64 bits stöd men inget som man ens funderar över, har inte ens märkt nått spel som skulle dra någon större glädje av de.

roligt att en del här sitter och snackar om en processor ska hålla 3-4 år eller mer, vad had eni själva för skitdator för 3-4 år sedan?
brukar byta dator med max 2 års mellanrum för sen är den ju skit, sitta och nu och planera att köpa en processor som ska hålla i 4 år känns helt meningslöst.

men bara min åsikt... skulle gå på det som funkar bäst idag, framtiden kan ingen säga hur den ska bli, kan bli skitbra med en Quadcore eller så kvittar de fullständigt, spelproducenter osv kommer nog troligen inte göra spel som enbart funkar på quadcores, då blir ju köpgruppen otroligt liten.

Permalänk
Medlem

Lcars, förstår inte varför du klagar om Pentium D hela tiden, bara för att den var ett misslyckande betyder det inte att Quad-Core är det.

Visa signatur

|Chassi: Antec P182 |PSU: Corsair 520w |Moderkort: Gigabyte P35-DS4 |CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 B3 @ 2.4GHz + Scythe Mine 1100 Rev.b |GPU: Gainward 8800Ultra @ 650/2250 |Minne: 4GB Corsair 6400 CL4 |HDD: WD 500gb 7200rpm |Ljudkort: Creative SB X-Fi Fatal1ty Pro| - |Samsung 206BW (R)

Permalänk

Jag beställde en Quad för att min E6600 pajade, eftersom jag tänkte att den inte kan vara sämre iaf. Hoppas bara jag har tänkt lite rätt. Plus att det är intressant att se hur bra min vattenkylning är.

Visa signatur

En gång, när en som jag känner var i Afrika för att vaska guld, då såg jag en svan!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petoria
Lcars, förstår inte varför du klagar om Pentium D hela tiden, bara för att den var ett misslyckande betyder det inte att Quad-Core är det.

Jag har aldrig kallat den ett misslyckande, och jag tänker inte förklara en femte gång, läs ordentligt eller strunta i det totalt, I couldn't care less.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB