Snart kan staten se din internettrafik

Permalänk

1984, nu är vi där

Nånting har gått gravt fel. Jag började jobba på arlanda redan 1990 och jag vet att man inte röntgade väskor av ren praxis där fram tills 11:e september 2001. Man hade tillfälliga stickprovsröntgen om 25% vissa dagar. Däremot fanns det amerikanska och ett israeliskt flygbolag som envisades med att röntga alla väskor och även personal som skötte flyplanen och lastningen.

Såvitt jag vet så fanns det inga som helst hot på arlanda och vi slapp förnedras av myndigheter och vaktbolag som ideligen tror/misstänker att man ska nån dag knalla in med sprängmedel eller vapen. Värst är den tiden som går åt just med att kolla oss och våra matlådor när tusentals arbetare ska köa för att bli handpåläggda dagligen. Man förstår tanken bakom propagandan men jag känner mig inte ett dugg säkrare med dagens kontrollbehov än innan man tog för givet att alla är potentiella skurkar. Snarare tvärtom.

Jag har endast politikerna att anklaga för att från ett fritt och tryggt land har gått över till ett övervakningsmissbruk och á la USA.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem

Då var de klart , jag flyttar till Canada
Får iaf bra sjukvård

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

TOR är för mesigt för det här va? Funkar mot min ISP iaf

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Jo, integritet. Jag håller med dig men vad får dig att tro att du har din integritet idag? Och sedan undrar jag vad som får dig att tro att dom skall övervaka dig?

Lagförslaget handlar inte om att avlyssna privatpersoner utan misstanke om brott.

Låt mig förtydliga delar av vad jag skrev.
"Allt som ö.h.t. är en möjlighet att övervaka detta är ett hot mot integriteten." De skall inte ha ens en miljondel av en nära juridisk möjlighet att kunna göra något sådant, om det inte är väldigt tydligt formulerat i lagtext hur de är begränsade, ev. böter och skadestånd skall gärna utmätas och något slags kontrollorgan skall gärna instiftas o.s.v.

Jag har ingen vidare integritet idag, jag slåss med kortklippta naglar och fagra ord för att behålla den lilla jag har kvar.
Jag tror dessutom att vi kan lämna jantelagen utanför det här, jag gör inget som "får mig att tro att dom skall övervaka mig", för den sakens skull skall de inte äga minsta lilla rätt att göra det heller.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maho
Då var de klart , jag flyttar till Canada
Får iaf bra sjukvård

Njau.... Echelon har varit i drift länge i Canada ...

http://en.wikipedia.org/wiki/ECHELON

NSAs transpondrar finns lite överallt inkl TOR

Ser väl inte något hot i det svenska "ankdammsförslaget".
http://www.regeringen.se/content/1/c6/07/83/67/2ee1ba0a.pdf

Umaningen är väl mer att man blandar ihop begreppen angående det ev "hotet" tex
fildelning....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ihmrat
Låt mig förtydliga delar av vad jag skrev.
"Allt som ö.h.t. är en möjlighet att övervaka detta är ett hot mot integriteten." De skall inte ha ens en miljondel av en nära juridisk möjlighet att kunna göra något sådant, om det inte är väldigt tydligt formulerat i lagtext hur de är begränsade, ev. böter och skadestånd skall gärna utmätas och något slags kontrollorgan skall gärna instiftas o.s.v.

Jag har ingen vidare integritet idag, jag slåss med kortklippta naglar och fagra ord för att behålla den lilla jag har kvar.
Jag tror dessutom att vi kan lämna jantelagen utanför det här, jag gör inget som "får mig att tro att dom skall övervaka mig", för den sakens skull skall de inte äga minsta lilla rätt att göra det heller.

Nej men det här var bra. Du kan argumentera för din sak vilket är kul och se. Tråkigt när andra inte kan det.

Jag förstår vad du menar och håller med om att jag själv personligen inte vill sitta och titta på det jag gör. Jag menar mest på att chansen är väldigt liten och även om det inte existerar någon lag idag om det så händer det säkert i alla fall.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Här har ni att läsa:

http://www.idg.se/2.1085/1.16101

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Avstängd

Nya tider ny krigsföring! nu lägger dom ner försvaret och satsar på övervakning istället!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Nej, privatpersoners trafik kommer inte att övervakas.

Bara kriminella människor alltså?

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

AlbinNdoja, det är nog mer vad detta kan öppna dörrar för än vad staten själv kommer att avlyssna. Det som de flesta är oroade för är just risken att detta kommer att användas fel, bortom det syfte det var menat för. Visst den risken må vara liten, men den finns ändå.

Detta lagförslag kan även ha ekonomiska konsekvenser, som t ex Google som redan sagt att det inte kommer att placera servrar i Sverige om detta går igenom. Andra länder vill inte längre att deras internet trafik går igenom Sverige och företag vill inte placera sina servrar och starta tjänster i Sverige för att för att risken för avlyssning finns. Regering må försöka garantera hur mycket de vill att företagen inte kommer att avlyssnas men detta minimala risk är tillräckligt för många.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk

Jaha, och vart kan man klaga om detta då, iom att vi är en demokrati.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Nej men det här var bra. Du kan argumentera för din sak vilket är kul och se. Tråkigt när andra inte kan det.

Jag förstår vad du menar och håller med om att jag själv personligen inte vill sitta och titta på det jag gör. Jag menar mest på att chansen är väldigt liten och även om det inte existerar någon lag idag om det så händer det säkert i alla fall.

Det är nu jag skall försöka sälja in en revolution, va?
Det händer säkert, annat verkar ju övervakas, ingen bryr sig. Historien upprepar sig. Ett 'roligt' exempel i sammanhanget är SB (storbritannien) där de haft en väldans massa kameror överallt, men brottsstatistiken visar tydligt att de inte hjälper ett dugg eller försumligt mycket.

Man skulle i samma veva kunna spekulera i eventuella skillnader mellan praktisk och teoretisk frihet. I SB har gemene dumsnut säkert praktiskt sett samma frihet, men deras teoretiska frihet minskas i och med kamerorna, detta för att öka en "teoretisk säkerhet", det fungerade inte och på något vis står de med byxorna nere.

Som jag fritt citerade i mitt ursprungliga inlägg "He who gives up freedom for safety deserves neither".

Permalänk
Hedersmedlem

Lite ironiskt är det när ledamöter i Vänsterpartiet och Miljöpartiet är de som vill hindra de klassiskt liberala partierna från att kränka frihet och integritet.

Lite uppochnedvända världen är det ändå

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
1. Jag håller med dig. Men hur vet du att du inte övervakas just nu? Hur vet du att jag inte bräckt din brandvägg hemma och sitter och tittar på dina fina flickor på din hårddisk? Du har inte den blekaste aning och kommer aldrig ha det heller.

Du är förmodligen inte intressant och är du het för staten får du skylla dig själv (jag menar på att om du har barnporr och sådant skit på datorn)
-------------------------------------
DOS:
Skärp dig Dos för fanken alltså. Vi är människor, jag vet de toch man gör misstag, utnyttjar and so on. Men vad gör du åt saken om jag får fråga? Vad gör det för nytta att du sitter här och diskuterar om du nu tycker det är så jäkla hemskt?

Det verkar som en del av er lever i en värld där allt är grått, dystert och kontrollerat. Stäng datorn i två sekunder och gå ut och känn på solen.

Så med andra tkr du att skapa diskution är onödigt? Om alla tänker som du så kommer all skit gå igenom?

3. Nej, känner mig inte manlig men en del beter sig som kidz.

Vad får dig att tro att du är så speciell att dom skall titta på vad du har för något på just din dator? Tänk efter två sekunder. Allt som handlar om lagförslaget kan man göra idag också men tanke på lagen är det som skrämmer upp en del. Att en del sen är rädda eller oroliga kan jag förstå och dom skall ha det. Jag hade inte velat ha en kamera i mitt hus och det är jag mot, samma sak om någon skulle övervaka mig på internet MEN om jag inte gör något finns det ingen anledning för staten att kolla vad jag gör. Det finns vettigare saker att göra.

4. Jo jag har läst och det är för jävligt. Jorden går under, fly.

Jag förstår men man måste också förstå hur mycket resurser och pengar det krävs för att göra allt det folk här inne är oroliga över.
5. Nej, privatpersoners trafik kommer inte att övervakas.
-------------------------

6. Alltså ni låter som ett gäng damer all

Alltså jag är inte för övervakning på det sättet. Det jag menar är att övervakning är bra för man kan sätta dig fler personer som förtjänar och skall sättas dit. Det också skriver är att ni oroar er i onödan. Man skiter totalt i vad du gör, no offence men du är inte intressant grabben såvida du inte är misstänkt för något.

Får jag fråga: Hur vet du att du _inte_ är övervakad idag? Du har inte den blekaste aning och det är fakta.
---------------------------------------------------------------------

7. Jag tror ni får skaffa er mer kött på benen för att göra korrekta uttalanden om vad staten kommer att göra eller inte kommer att göra. Att saker missbrukas händer alltid och ingenting man kan springa ifrån oftast men kom igen. Är ni så ego att ni tror att ni är så heta för staten? Give me a break. Kanske har ni hackare som granskar din hårddisk just nu men du är för ego för att tro att någon klarar av det.

Ni tror inte staten har mer prioriterande span att göra?

Man skulle kunna förväxla er med folket som tror sig jobba hårdare än vår statsminister bara för att ni ser honom tala på tv och tror inte att de gör någonting annat.

8. Jag är inte för övervakning av privatpersoner/företag utan misstankar utan menar på att folk skiter förmodligen i vad ni gör för ni är inte intressanta. Anser ni att ni är intressanta så finns det kryptering för det. Har ni något att dölja i form av något som kan leda till dom får ni skylla er själva helt enkelt, simple as that.

9. Sitt inte här och var irriterade, totalt meningslöst. Ta er i kragen och gör någonting vettigt istället som kan göra en påverkan. Att sitta och tänka "spelar ingen roll vad jag gör" och struntar i att försöka är som att skjuta sig i huvudet. Ut med er och gör någonting åt saken om ni nu anser att det är så oroligt och dumt av staten. Men förmodligen tycker ni inte det och gör ingenting som vanligt.

1. Ingen aning, vet du?

1. Ingen aning, vet du?
2. Förmodligen lär dom som övriga, leta nyckelord och nämner du fel så kan du nog räkna med att dom tittar in på dig också oavsett om du är "het" eller inte.
3. Inklusive dig själv.
4. Sluta med dina tramsiga kommentarer, helt onödigt.
5. Lite hyckleri va? Du säger emot dig självt i senare inlägg!
6. Sedär, men hur ska man veta att dom är "onda" människor utan att avlyssna dom innan den bilden är skapad? En funderare va?
7. Du har onekligen inte mkt kött kvar själv, du sitter och tuggar bort det med dina korkade kommentarer.
8. Det handlar inte om pro/con argument nu, utan om en personlig intergritet som går förlorad. Jag vill inte exempelvis inte att dom ska läsa mina mejl för jag skriver "Shit, bruden hade BOMBER till tuttar". Kanske inte fungerar så, men iom att det gör det hos övriga länder så förvånar det mig inte.
9. Man MÅSTE skapa diskution, det MÅSTE uppmärksammas. Bara för är likgiltlig över hur dom behandlar svenska folket betyder det inte att Ulla 78 uppskattar att dom KAN KOMMA att läsa hennes mejl!

Ber om ursäkt för upplägget, men sitter med min ipod så blev svårt o göra mkt bättre än såhär! =P

Visa signatur

|||| Intel Core 2 Quad @ 3.4GHz |||| 2GB 800MHz DDR2 |||| Inno3D 8800GTX OC |||| Raptor 74GB |||| +1.3TB HDD |||| Gigabyte DS3 ||||

Permalänk
Medlem

Ja.... det är väl okej så länge FRA gör det och ENDAST SÄPO har tillgång till informationen vid misstanke om brott, brott kopplade till rikets säkerhet, mycket grov organiserad brottslighet och riktig terrorism.

Men för att vara snäll kan jag gå med på att de kan få bevaka miljöpartiets och vänsterpatiets havanden bara för att.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Ja, hur många här tror att denna lag inte skulle kunna få enorma konsekvenser för den personliga integriteten? Att kalla sverige för en demokrati är ett rent hån, inget annat.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Lite ironiskt är det när ledamöter i Vänsterpartiet och Miljöpartiet är de som vill hindra de klassiskt liberala partierna från att kränka frihet och integritet.

Lite uppochnedvända världen är det ändå

Jo jag vet inte var kränkningen sker mer än att det är mycket kränkande att ett land själv
inte klarar av att hålla koll på hot...

Ska Sverige fråga NSA om deras transpondrar hittat något ?

Snubben som åkte dit för dataintrång för något halvår sedan gjorde det med
tips från FBI/USA.... troligen NSAs prylar som sniffat !!

Ska någon kunna stänga svenska offentliga demokratiska servrar med odemokratiska metoder....

Sen givetvist kommer det att läcka info från ett sådant här system.... tex pedofilers tillhåll
kan spåras upp och ägaren åtalas men det är ju bara bra.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

new world order here we come...

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk
Medlem

Jag blir på fullaste allvar rädd när jag läser denna tråd.
Att det verkligen finns människor som verkligen inte har någonting emot att riskera så mycket för att vinna nästan ingenting. Jag trodde att den här aspekten av fildelardebatten var illa där folk inte verkar se konsekvenserna av de åtgärder som tas, men det här är ju riktigt skräckinjagande.

Varför är folk så godtrogna? Vad har vårt styre gjort för att förtjäna denna blinda tillit? Nu vet jag att jag är lite extrem när det gäller att inte lita på vårt styre, men att inte ens ha det minsta lilla tvivel när samma styre säger att de vill montera ner även de lagliga skydden för den lilla frihet vi har kvar... Jag är nästan stum av förvåning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
Bara jag som tycker att det är bra att dom får avlyssna ? Tycker det är bra att vår underrättelsetjänst får verktyg anpassade till verkligheten för att skaffa sig en bild om hotnivån mot vårt land.

Du värderar alltså inte din integritet och ditt privatliv över huvud taget? Det fins idag inte ett enda hot, inte ett, som skulle kunna rättfärdiga sådana här åtgärder.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Men ni beter er som små barn verkligen. Förstår ni inte att vi inte har pengar, resurser till att avlyssna er kiddoz? Ni kan porrsurfa lungt och fint och göra det ni kiddoz gör utan att NATO står utanför ert fönster med mörker-kamera. Skärp er för katten.

Syftet med övervakning är inte att banna er från Counter strike servrar på grund av wallhack eller sätta er i fängelse för att ni laddar hem något upphovsrättsskyddat.

Är du allvarlig? Ditt argument är alltså att det här gör inget, eftersom vi alla skall lita på att storebror bara vill oss väl? Tror du på allvar att de som utsätts för denna helt absurda kränkning av sin intagritet kommer notifieras? Ett brev på posten "Hej, vi avlyssnar dig nu"

Hela poängen med detta är att det skall gå att göra, utan att man vet om det, utan att de behöver fråga om lov och utan att folket har någon som helst kontroll över det. Det finns ingenting, absolut ingenting, som hindrar dem att avlyssna dig, mig eller någon annan helt oskyldig privatperson bara för att de känner för det. Men du menar alltså att vi skall ge vapnet till den maktgalne och konsekvensbefriade killen som har allt att vinna på att använda det, krypa in i pipan och ta en tupplur, för han är så snäll så han skulle aldrig göra oss illa?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Detta är vidrigt. Så långt ifrån en demokrati som man kan komma tycker jag. Jag hoppas att alla inser hur illa detta är och gör sig hörda genom namnlistor och demostrationer. Hur gör man en namninsamling? Skall finnas en hemsida som underlättar det... Skulle vara bra om någon startar en sådan, jag skriver lätt på.

Kanske är dags att skaffa jobb på FRA till sommaren då?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Inaktiv

Förslaget kommer troligen gå genom, politikerna resonerar ju som såhär: "Dom har valt oss så vi bestämmer oavsett vad dom vill". Det är den "demokrati" vi har idag. Politikerna kan ljuga hur mycket dom vill innan valet. Finns mig veterligen inga regleringar av sådant. Kanske borde VI som är folket övervaka politikerna istället? Men nej det går självklart inte för sig, även om vi är deras arbetsgivare.

Upp är ner och ner är upp.

Känns lite som ett ilandsproblem dock, den här övervakningsfrågan. Även om det av princip är sjukt fel.

Permalänk

China here we go!

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk
Medlem

USA here we come!!

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk
Medlem

Är jag den enda som ser både för och nackdelar?

Jag tillhör dom som anser att försvaret borde satsa på spjutspetsteknik, specialförband och annat som kan vara till äkta nytta för sina alierade óch inte tänka så mycket gränsförsvar som idag.

T.ex. radiospaning, dekryptering av information o.s.v. är sådant som jag tycker Sverige skall specialisera sig på. Det har vi varit riktigt bra på tidigare, t.ex. under världskrigen.

Visa signatur

Corsair PSU 620HX, Gigabyte P35-DS4, Q6600 @ 3,6Ghz, 8800GT @ ( 700, 1750, 1000 ), Corsair XMS DDR2 800MHZ (4, 4, 4, 12), WD Raptor 150 GB, Lian Li PC-A05, Thermalright 120 E, Noctua 1300rpm, Windows Vista 64

Permalänk
Medlem

Det är fel.

Permalänk
Medlem

Dags att starta ett nytt parti, FOLKOMROSTNINGSPARTIET : Alla större frågor ska folket rösta om, med dagens teknik lär det inte vara så svårt,,,

Blir mer och mer förbannad på våra JÄVLA politiker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Nya tider ny krigsföring! nu lägger dom ner försvaret och satsar på övervakning istället!

Rätt!, vi har ju skrotat vårat försvar ! Typiskt oss svenskar att bara stå och kolla på

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Inaktiv

Ni som tror att inga oskyldiga kommer att drabbas borde tänka om rejält, jag hoppas bara att jag klarar mig undan.

krypteringsdags i den mån det går under sommaren då alltså

"Riktiga terrorister och andra brottslingar gör givetvis detta redan så vad poängen är att avlyssna vanliga medborgare kan man fråga sig."

Sant sant, dom enda som inte gör det är dom klantiga dussinbrottslingarna som inte kan göra någon större skada ändå..så vad ger detta för nytta egentligen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ihks
Är jag den enda som ser både för och nackdelar?

Jag tillhör dom som anser att försvaret borde satsa på spjutspetsteknik, specialförband och annat som kan vara till äkta nytta för sina alierade óch inte tänka så mycket gränsförsvar som idag.

T.ex. radiospaning, dekryptering av information o.s.v. är sådant som jag tycker Sverige skall specialisera sig på. Det har vi varit riktigt bra på tidigare, t.ex. under världskrigen.

Jo, men det ska dem inte använda sitt eget folk som labbråttor för. Vill de utveckla spjutspetsteknik för att använda mot yttre hot, skaffa ett testlabb eller stick iväg och testa det på dessa "yttre" hot då.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Va fan är det här för skit. Vad är det för jävla skit regering vi har valt. Det är dags att utöva vår makt som medborgare. Ner med den här skiten. Inga jävla moderater längre. Varenda politiker ska bytas ut. Det här börjar fan med gå för långt.