Förklaringar över tabellerna
Topp-, mellan- och basklass
TV-guiden skiljer på TV-apparater i toppklass samt enkel toppklass för alla TV som är av den bästa sorten du kan köpa idag. Se snabböversikten för mer förklaring. Mellanklassen är modellerna du vill ha när du inte har råd med en toppklassmodell. Fortfarande hög kvalitet och någorlunda konsekvent kvalitet. Basklassen är modellerna som byggs för att matcha ditt krav på ett lågt pris. Inte för att matcha ett krav på högre kvalitet.
► Del 2 av guiden förklarar mer hur det hänger ihop för ljusa rum, filmtittande, sport och spel.
► Över strecket som går tvärs genom tabellerna talar om när du är inne på de intressanta modellerna där du kan tala om skillnader i egenskaper och funktion som avgör om det är en bättre eller sämre TV för dina behov. Det är först här du kan diskutera om en TV som är bättre för film, spel, sport och så vidare. Det är hit du vill nå. Annars är det faktiskt lite sak samma.
► Under strecket och det spelar allt mindre roll vilken TV du köper. Ingen är utmärkande på något sätt och ingen kan klassas som definitivt bättre eller sämre än någon annan. Enklare mellanklass under strecket har oftare en något bättre finish och ett mer konsekvent val av paneler.
Basklassen är då nivåerna med de sämsta men fortfarande helt okej modellerna. Få är dåliga men du kan inte ställa krav om kvalitet eftersom alla är på basnivå. Tillverkaren vill sällan – och kanske inte kan – utlova vilken panelkvalitet det är eftersom det handlar om att fylla kvoter. Paneler kan komma från olika tillverkare och även variera under tillverkningen.
Är du under strecket är du på axelryckningsnivå där ingen TV har något särskilt att erbjuda över de andra i fråga om bildkvalitet. Det kan fortfarande finnas andra saker som är av vikt för dina val, likt operativsystem, Dolby Vision, eARC eller finish på ram och stativ eller liknande. Men ingen TV är påtagligt bättre än någon annan.
► Modell visar vilken modell det handlar om och den korta beteckning som är intressant för att identifiera modellen. Det kan finnas andra och komplexa beteckningar och de tas upp separat i artikeln. Till exempel kan det finnas modeller som heter 8x7-någonting där x är olika siffror beroende på färg- och form på stativ snarare än andra bildegenskaper.
Teknik
► Teknik är vilken typ av panelteknik, likt OLED och ifall en LCD använder en FALD. För 2022 har alla LCD-TV med mini-LED också en FALD. Det finns dock ett par modeller som har FALD eller någon form av local dimming men är utan mini-LED. Är det enbart LCD, VA eller IPS som beskrivs saknas all form av avancerad dimmingfunktion.
Ifall texten är kursiv, likt LCD, betyder det att exakt LCD-paneltyp inte är känd och att det kan variera. I basklassen och enkel mellanklass kan det variera mer än mellan storlekarna eftersom tillverkningen ofta handlar om att fylla kvoter. Det är kanske inte ens samma paneltillverkare eller teknik mellan tillverkningsserierna. Du kanske köper samma modell som din polare ett halvår senare men din TV har inte ens samma sorts panel.
VA: generellt högre kontrast men sämre bild i vinkel
IPS: generellt lägre kontrast men håller kvaliteten bättre i vinkel
Den där regeln med IPS och VA börjar luckras upp en del, särskilt i basklass och särskilt under 55 tum
Vad gäller basklassen och enkel mellanklass är VA eller IPS ofta sak samma. Även om VA kan ge högre kontrast kan det vara som bortblåst om du sitter 10–20 grader i vinkel mot TV:n. Allt är blekare och livlösare och skuggtoner förändras. Även om IPS kan se bättre ut i vinkel kan det fortfarande vara problem med hur skuggtoner ser ut i bilden. Därför kan IPS eller VA vara lite sak samma på modellerna under strecket. Ingen är bra och de är egentligen bara sämre på olika sätt.
Storlekar
Utvecklingen sker på att tillverka och möta efterfrågan på större och bättre paneler och det har sina följder. Generellt är större panel något ljusstarkare än en mindre panel eftersom det helt enkelt finns plats för fler lysdioder och det enkla, likt att varje OLED-pixel är större till ytan när du tillverkningen skalar 4K till 48, 55, 65 tum och så vidare.
Därtill är LCD-modeller mindre än 55 tum ofta sämre. Det är mer problem i vinkel för både IPS och VA samt att det finns färre kvalitetspaneler i dessa storlekar. 55 tum och uppåt är den säkra storleken för LCD. Nästan allt utbud pekar på sämre kvalitet när du går ned till 43 och 50 tum. För OLED är 42 och 48 tum däremot lika bra som sina större syskon, med undantaget för ljusstyrkan som ökar med storleken. Det betyder att under 55 tum är OLED så gott som den härskande tekniken i fråga om att ge både hög bildkvalitet och liten storlek.
Liten TV 2022 innebär liten kvalitet
Vill du ha en väldigt liten TV, under 42 tum, finns det inga alternativ som även står för kvalitet. Vad som finns är äldre och ofta mycket sämre teknik. Typiskt TV med full HD eller HD-panel. Här har guiden valt att inte ta med det utbudet då det är på basklassnivå eller ännu sämre och främst består av äldre teknik från gamla fabrikslinjer.
Förklaringar runt systemet med •••|••|•|–
För att göra det tydligare och enkelt ranka som bäst, bra, okej och sämst använder guiden ett system med prickar. Detta är självklart inget exakt system utan ett, två, eller tre fingrar i luften för en överskådlighet. Tanken är att du ska få en uppfattning ifall de ungefär samma klass eller ifall det är rätt betydande skillnad. Om du till exempel vill ha betydligt mer ljusstyrka? Tänk då en prick till.
Källorna till detta är dels egna tester och erfarenhet, dels andra kvalificerade tester (i den mån jag hinner läsa och titta) samt extrapolering baserat på skillnader från tidigare år. Tillverkarna är rätt bra på att upprepa sig. Feedback från läsare och Sweclockers forum är också givande.
Observera att olika testare kan komma fram till olika siffror om exempelvis ljusstyrka och det inte alltid är klart hur just den testaren mäter. Jag mäter själv med färgkorrekt bild, rimliga testmönster och når en viss siffra. Andra kanske mäter under andra omständigheter.
Prickarna ett sätt peka med hela handen
Betrakta pricksystemet som preliminära uppgifter. Det är inte alltid det går att bekräfta med säkerhet. Tillverkarna själva har inte alltid full koll på de egna produkterna. Till exempel är det ingen tillverkare som kan säga exakt hur alla deras reflexfilter skiljer sig.
Ju enklare modell, desto mer varierande är det också mellan exemplar eftersom tillverkningen handlar om kvoter och då kan innehållet i produkten variera för att fylla kvoten. Därför kan det finnas två värden som indikerar att det varierar med vilken panel som sitter i just den modellen och den storleken.
SDR-ljusstark
SDR, Standard Dynamic Range betyder att bilden är den ”normala” och baseras på hur teknik fungerar med 50- och 60-talets färg-TV. Webben och bilderna du ser i artikeln är SDR. Det är en bild som fungerar med ljussvag teknik, likt en gammal tjock-TV. SDR är därför allting som inte är specifikt HDR.
Omdöme | Ljusstyrka SDR för allt ”vanligt” |
---|---|
•••+ | Kan lysa som utomhusreklam med 700+ nits. Galet ljusstarkt ifall det behovet finns. |
••• | Mycket hög ljusstyrka om 500+ nits och kapacitet för mycket ljusa rum med panoramafönster mitt på dagen och liknande situationer |
•• | Hög ljusstyrka ≈300–500 nits. Räcker långt för vardagsrumsbruk, blandande och emellanåt ljusa miljöer |
• | Typiskt 200–300 nits, fortfarande tillräckligt för alla rum, särskilt din funkislägenhet |
För ett typiskt vardagsrum med mysbelysning på kvällarna behöver man sällan mer än 120–160 nits. Ännu lägre i mörka biogrottor. Ljusstyrka om 200–300 nits kommer till användning när det är ljusare från dagsljus eller stark inomhusbelysning. Dessa nivåerna når i princip alla TV idag. Äldre och enklare LCD kan nå mellan 150–250 nits. Plasma-TV typiskt 70–150 nits.
Hög ljusstyrka inte samma sak som kvalitet
Tänk på att ljusstyrka i SDR är som en volymkontroll. Bara för att man kan spela stark musik med en bättre ljudanläggning betyder inte att man måste. Det skadar förstås inte att ha marginalen när det verkligen behövs men annars är nyckelordet för SDR-ljusstyrka att det är tillräckligt ljusstarkt.
Extra mycket ljus är inte automatiskt bättre för SDR utan tvärtom sämre eftersom bilden kan bli obehagligt ljusstark. För hög ljusstyrka på en LCD riskerar också att försämra kontrastintrycket eftersom det lyser mer från det svarta i bilden. Filmupplevelse och ljusa miljöer är i mångt och mycket varandras motsatser i fråga om hur ögat kan tillgodogöra sig filmers bildspråk.
Hög ljusstyrka hjälper bilden bli tydligare i ett ljust rum. Detta eftersom pupillen drar ihop sig i en annars ljus miljö. Också inställningar som gamma påverkar hur bilden fungerar i ljus miljö. Den allra bästa metoden mot ljusa miljöer är fortfarande bättre mörkläggning, enkla gardiner och liknande. Bilden i ljusa miljöer påverkas också av reflexfilter, se nedan.
HDR-ljusstark
HDR, High Dynamic Range bygger på hur ögat uppfattar ljus snarare än hur en tjock-TV från 60-talet fungerar. Nyckeln är PQ-tonkurvan, Perceptual Quantizer som speglar att öga/hjärna på en och samma gång uppfatta mycket stora nivåskillnader. För HDR fungerar ljusstyrka annorlunda jämfört med SDR.
Omdöme | Effekten av ljusstyrka i HDR |
---|---|
••• | HDR kan lysa bortom 1 000+ nits och de önskvärda nivåer som mycket material mastras för. |
•• | Omfång mellan 600 och 1 000 nits. Även om det inte är helt på önskvärd nivå kan det fortfarande vara en tillräcklig skillnad. Särskilt i kombination med högt kontrastomfång kan dessa nivåer räcka mer än väl för filmtittande i mörka rum. |
• | Upp till 600 nits med en tillräcklig extra skjuts i HDR som gör att HDR kan skilja sig märkbart från SDR. |
– | Medioker. Är lika begränsad i HDR som vid SDR och kan inte lysa ut bilden på ett sätt som tydligt särskiljer HDR. |
För HDR är ljusstyrka mer komplext och där kan man tänka att högre ljusstyrka är bättre i grunden, så länge TV:n i sig gör rätt med PQ-tonkurvan. Det finns också en aspekt i hur TV:n kan lysa ut och tonsätta bilden samt hur länge den orkar lysa ut hela bilden innan energiåtgången blir för hög.
Det högre dynamiska omfånget betyder också att kontrastomfånget i TV:n är viktigt. Därför kan en OLED som bara lyser 600–700 nits i HDR fortfarande se bättre ut än en LCD som lyser 1 000 nits men inte har kontrastomfånget.
Notera att HDR-material innehåller ett större omfång av nyanser. Även om TV:n är medioker i ljusstyrkan kan den fortfarande reproducera innehållet så att HDR ser bättre ut än SDR. Dolby Vision gör mycket för detta med enklare och HDR-mediokra TV-modeller.
Kontrastomfång
Kontrastomfånget beskriver hur TV:n kan upplevas för film- och spel i ljuskontrollerade miljöer. Förmågan att hålla svart som svart i bilden och samtidigt teckna nyanserna nära svart. Detta är viktigt för alla bildupplevelser men är extra viktigt för just film och spel, mindre viktigt om du tänkt äta glass och titta på dokusåpor.
Omdöme | Hur kontrastomfånget påverkar bilden |
---|---|
••• | Kan teckna svart som svart och bygga bilden på det svarta. Likt alla OLED. |
•• | Kan teckna svart eller nära svart men har variationer i exakt hur svart tecknas, till exempel en FALD som synligt tänder och släcker i zoner. |
• | Kontrastomfånget är inte bättre än vad panelen tillåter. |
– | Kontrastomfånget är sämre än väntat på grund av enklare paneler. |
Typiskt för IPS-panel och VA-paneler i basklassen, särskilt under 55 tum, är att karaktären på svart i bilden kan variera ordentligt med hur du sitter. Modellerna över strecket har mer konsekvens i hur svärta återges. Då är det främst en fråga om rätt bildinställningar hur skuggtoner representeras rätt eller inte.
Notera att dålig teckning av skuggtoner ofta orsakas av sämre bildinställningar och handlar om specifika bildlägen, reglage som påverkar var svart ankras i bilden, samt gamma-reglage. Rummet och TV:ns betraktningsvinklar påverkar också.
Starkt reflexfilter
Ett bra reflexfilter hjälper till med kontrastupplevelsen och minskar just störande reflexer. Ett bra reflexfilter kan definitivt minska bort rummets inverkan så länge du har koll över placering och mörkläggning. Ett sämre filter gör att du med lampan tänd kan spegla dig själv och rummet så fort bilden är mörk.
Omdöme | Skillnader i reflexfilter |
---|---|
••• | Toppnivå av dämpning av rummet och även mildare direkta reflexer. Svårare att urskilja möbler och rum i reflexen. |
•• | Medelgod dämpning där du kan se konturerna från rummet med möbler mot vita väggar och liknande speglas i bilden vid tända lampor. |
• | Sämre dämpning där du kan se rummet tecknas i TV:n, se färgen på dina kläder och till och med kan kolla frisyren när det är mörk bild. Du vill gärna släcka lamporna i rummet för det blir så mycket bättre. |
– | Uselt filter mer som ett plexiglas. Sällsynt och har inte sett något självt för 2021 och 2022. Du kanske har glömt att ta bort skyddsplasten från din TV? |
M, Matt | Helt matta filter är sällsynta på TV eftersom matta filter äter upp kontrastförhållande. Svart i bilden är aldrig bättre än vad ljuset i rummet tillåter. De adderar också en hinna till bilden som i sämsta fall kan liknas vid smörpapper. Ett undantag vilka faktiskt har matta filter 2022 är Samsung Lifestyle-modeller. |
Inget reflexfilter är särskilt bra med starka ljuskällor som lampor och fönster vilka speglas direkt, och inget reflexfilter kan hantera solljus. Du kommer aldrig ifrån att rummet som helhet och placering är avgörande. Reflexfilter på toppklass kan göra en usel situation lite mindre usel men kan aldrig trolla bort verkligheten.
Hög ljusstyrka i kombination med starkt reflexfilter har bäst förutsättningar för svåra och ljusa rum. Men hur du än vrider och vänder på det kommer du inte ifrån att ljusa rum ger ögat dåliga förutsättningar att uppleva film och spel. Solen lyser med 1 500 000 000 nits. Det är lite mer än vad till och med Samsung lovar om sin TV.
På samma sätt kommer dämpad belysning och bra placering gör att du får bättre förutsättningar trots ett enklare filter. Allt hänger ihop med tillräcklig ljusstyrka, kontrastomfång, reflexfilter och att placera TV:n så att den kan prestera optimalt, samt att du sitter i rätt vinkel.
Bättre vinklar
Vinkeln inverkar på bilden och det kan ske på olika sätt. Även OLED blir sämre i vinkel men skiftar främst sin vitbalans utan att tappa övriga bilden. Reflexfiltret blir också annorlunda i vinkel eftersom filtret försöker flytta bort ljuset som kommer från sidan och släppa igenom TV:ns eget ljus framåt. Det man upplever kan vara en kombination av både panelens vinklar och hur reflexfiltret agerar i den vinkeln.
Omdöme | Hur det yttrar sig på betraktningsvinklar. |
---|---|
••• | Liten inverkan på bilden i vinkel. Bäst för den rymliga soffan. |
•• | Synlig inverkan i vinkel där du tappar ljus, kontrast eller färg. Två personer kan inte riktigt få samma upplevelse i soffa. |
• | Tydlig försämring i vinkel hur du än försöker. En decimeter ändring på huvudet märks i bilden. Du måste i princip kompromissa med något i bilden oavsett hur och var du än sitter. |
Både VA och IPS kan bli sämre i vinkel med då på olika sätt. Framför allt problem med basklassmodeller som tidigare skrivet där det blir problem med skuggtoner som blir för ljusa eller klipps bort. En sämre IPS-panel kan resultera i en ljusgrå lite skimrande svärta där du inte kan se skillnad på skuggtonerna. En sämre VA kan bli mörkblå i svärtan och även skifta i nyanser och den är för tydlig i skuggtoner och bilden blir platt.
4K/120 FRL
Om TV:n har FRL-kapacitet, Fixed Rate Link, för 4K/120-signal via 40 eller 48 Gbps, vilket är viktigt för modernt spelande. Detta är inte betydande för film och TV-serier eller för äldre spelplattformar som är begränsade till max 60 Hz.
Antal HDMI syftar på antalet HDMI-kontakter som kan köra 4K/120 FRL. Den totala mängden kontakter är hos de flesta modeller fyra stycken. Flera modeller under strecket har tre HDMI-kontakter totalt.
VRR
VRR, Variable Refresh Rate även känd som adaptiv synk, där TV:ns panel kan variera sin frekvens (Hz, Hertz) för att följa med i spelens renderade frekvens (FPS) för minsta problem med ryck och tearing, bruten grafik. Endast viktigt för den typen av moderna spel och särskilt viktigt vid spelande med PC.
TV-apparater kan var certifierade av AMD och Nvidia – endast en av dem och ingen alls. Det säger mest att AMD eller Nvidia har godkänt produkten. Kvaliteten på VRR kan fortfarande variera och måste bekräftas.
Dolby Vision
Dolby Vision är det HDR-format som erbjuder högst kvalitet, likt 12-bitars färgdjup som används vid biografmastring. Dolby Vision ger också en högre konsekvens kring innehållet ska tonemappas, alltså att alla nyanser kommer med, utifrån TV:ns fysiska förutsättningar att återge färg och ljusnivåer.
Dolby Vision används av flera tjänster som Netflix och Disney Plus, samt återfinns på fler UHD Bluray-utgåvor. Dolby Vision från externa källor, som Apple TV med flera, är också bättre på att blanda SDR och HDR utan att synka om signalen. Dolby Vision är dynamisk HDR så att ljuset i bilden kan ändras scen för scen snarare än att alla filmscener ljussätts enligt samma omfång hela tiden.
HDR10+
HDR10+ är ett licensfritt alternativ till Dolby Vision och rätt utfört ges snarlik prestanda med dynamisk HDR. Det är inte lika spritt men används av tjänster som Amazon Prime. Både Dolby Vision och HDR10+ bygger på HDR10-formatet. Skulle kapacitet för Dolby Vision eller HDR10+ saknas kommer bilden alltid falla tillbaka på statisk HDR10.
eARC
Enhanced Audio Return Channel är förmågan att skicka tillbaka ljud över HDMI-kabeln till en soundbar eller förstärkare. Vanlig ARC klarar stereoljud och enklare Dolby Digital. eARC klarar fler format med högre ljudkvalitet. Det är dock inte alls säkert TV:n klarar alla ljudformat över eARC där ofta Dts-ljuden inte fungerar. Detta är olika och informationen om vad som fungerar är tyvärr sparsmakad och måste bekräftas av tredje part.
OS
Operativsystemet eller ”smart-TV”-systemet som driver TV:n. Några tillverkare har egna system, likt LG och Samsung och de har inte alltid full täckning av alla appar och tjänster där ute. Android TV har den största spridningen.
Guiden tar inte upp skillnaderna i operativsystem då det inte handlar så mycket om skillnader mellan modeller. Du kan alltid kliva förbi begränsningarna i en TV:s inbyggda system med externa källor. Typiskt är att man matchar systemet som man har med sin mobiltelefon där Apple TV för IOS och någon valfri Android-box för sin Android-telefon, eller bara en Chromecast.