Under 2024 släpptes nära 19 000 nya spel på Steam, men enligt SteamDB uppfyller 80 procent av dem inte plattformens kriterier för att räknas som fullvärdiga titlar. Dessa 15 000 spel klassificeras som "begränsade spel", vilket innebär att de har för få spelare för att du ska exempelvis få prestationer, spelkort och annat.

Det Valve tittar på när de begränsar ett spel är om spelet har en bred spelarbas, men hur många spelare som krävs för att spel inte ska räknas som begränsat är oklart.

Tanken är att upprätthålla en viss kvalitetsnivå på plattformen och att förhindra Steam från att översvämmas av lågkvalitativa titlar, även kallade "shovelware". Begränsningen påverkar dock inte spelets synlighet i Steams butik. FZ:s redaktör Fredrik Eriksson tycker att kraven är välbehövliga.

fredrik-eriksson.jpg

Fredrik Eriksson

– Det är iögonfallande att nästan 80 procent av spelen som släpptes på Steam i fjol är ospelade. Jag tycker Valve agerar rätt och riktigt som begränsar det så kallade "skräpet". Det är rimligt att det ska behövas nån form av motprestation för att få chansen att simma med de stora fiskarna. För ärligt talat: många av de här fiskarna är ju döda i vattnet, säger han.

De senaste åren har mängden begränsade spel varit i uppgång. 2022 släpptes strax över 12 000 spel på Steam, varav 8 800 var begränsade. 2023 gick mängden begränsade spel upp till lite mer än 10 000 av totalt 14 000 nya spel. Det sista året som begränsade spel var en minoritet av alla nya spel på Steam var 2018.

Trenden verkar fortsätta under 2025, där av 480 hittills släppta spel, räknas 423 som begränsade.

Tycker du att Valves kvalitetskontroller är rätt väg att gå?