Wine är ett av de viktigaste öppna källkod-projekten för att göra det möjligt för vanliga användare att byta till Linux. Med hjälp av projektet går det att köra många Windows-program och ‑spel utan att behöva ha Windows installerat på datorn och utan virtualisering. Valve-utvecklade Proton – som bland annat används på Steam Deck – bygger på Wine.
Nu har utvecklarna släppt Wine 10, en omfattande uppdatering med totalt över 6 000 kodändringar.
En av de största nyheterna är stöd för ARM64EC som gör det möjligt att köra 32- och 64-bitars x86-kod på ARM-baserade processorer, inte minst Raspberry Pi. Den här tekniken använder emulering för att köra x86-programmens egna kod, samtidigt som all Wine-kod är kompilerad för ARM-arkitekturen. Det innebär till exempel att uppritningen av det grafiska gränssnittet sker med full hastighet utan emulering.
Stödet för skärmar med hög pixeltäthet har blivit bättre. Wine skalar till exempel automatiskt upp fönster i program som inte har inbyggt stöd. En experimentell funktion har också tillkommit som kan emulera ändringar av upplösning och andra skärmparametrar, utan att faktiskt ändra upplösning på skärmen.
Andra noterbara ändringar är förbättrat stöd för Wayland, ett antal förbättringar av Direct3D-stödet, fullt stöd för avancerade inmatningsenheter och grundläggande stöd för Bluetooth. Det har också blivit möjligt att köra program med vanliga användarkonton och sedan höja behörigheten om det behövs, istället för att behöva köra som root hela tiden.