Permalänk

Inetdator 13k - bra på allt:)

Hej hej,

Dags för ny dator till spel, office, surf osv. Har ni synpunkter eller verkar detta OK?
Ska softklocka till typ 3,2Mhz och lite på grafikortet, men inget extremt.
Kommer troligen köpa ett till 5850 för crossfire senare, därav nättagg o moderkort.

Tar gärna tips på tangentbord, mus, skärm och ljud oxå. Tack o bock/Daddy

Permalänk

Ser mycket bra ut.
Budget för skärm och sånt då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Ser mycket bra ut.
Budget för skärm och sånt då?

Typ 5k för skärm o tangentbord, mus o högtalare.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. Det enda vore väl om du skulle byta hårdisken till en Samsung F3. De har ju fått snuskigt mycket goda recensioner. Det kanske din WD black också fått men jag har hört mest gott om F3:an.

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag lägga på ett par hundralappar till på nätagget och skaffa mig ett HX750 då den har bättre arkitektur än HX650. Det skiljer inte mycket i pris på dem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Polomononen
Ser bra ut. Det enda vore väl om du skulle byta hårdisken till en Samsung F3. De har ju fått snuskigt mycket goda recensioner. Det kanske din WD black också fått men jag har hört mest gott om F3:an.

Caviar Black III är minst lika bra. Har en F3:a och en Black III och märker ingen skillnad vare sig i ljudnivå eller prestanda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Caviar Black III är minst lika bra. Har en F3:a och en Black III och märker ingen skillnad vare sig i ljudnivå eller prestanda.

Okej. Då vet du bättre än jag. Har bara F3:an så jag kan inte jämföra dem bägge personligen. Dock så kostar Samsungs F3 1TB endast 110 kr mer än än WD:s 640GB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Polomononen
Ser bra ut. Det enda vore väl om du skulle byta hårdisken till en Samsung F3. De har ju fått snuskigt mycket goda recensioner. Det kanske din WD black också fått men jag har hört mest gott om F3:an.

Ska kolla den tog denna för att den var ny:) Ska vara systemdisk. Har lagringen på NAS:en.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av macher
Personligen skulle jag lägga på ett par hundralappar till på nätagget och skaffa mig ett HX750 då den har bättre arkitektur än HX650. Det skiljer inte mycket i pris på dem.

OK då blir det den. Glömde fråga om fläktar och kylning men fattade som att det går bra med stockkylaren på processorn om man inte överklockar så mycket.

Permalänk

Som sagt så borde du köpa ett lite starkare agg, annars ser det fint ut

Permalänk

Förstår inte varför ni tycker att han ska köpa ett starkare nätaggregat då det där räcker och blir över!

Permalänk

Räcker med ett 550 w men om du ska ha 2 grafikkort så ta 650 w för säkerhetsskull.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Förstår inte varför ni tycker att han ska köpa ett starkare nätaggregat då det där räcker och blir över!

Nätaggregat är onödigt att snåla in på. Köper han ett kraftfullt nu behöver han inte byta ut det lika snabbt. Så i längden tjänar man på ett kraftfullare nätaggregat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Warzius
Nätaggregat är onödigt att snåla in på. Köper han ett kraftfullt nu behöver han inte byta ut det lika snabbt. Så i längden tjänar man på ett kraftfullare nätaggregat.

eller så står det oanvänt i åratal tills atx standarden inte existerar längre, och han slösat 200 kr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
eller så står det oanvänt i åratal tills atx standarden inte existerar längre, och han slösat 200 kr

Och då kommer han att vånda sig resten av livet för att han slösat 200 för mycket då han ändå köpt dator med tillbehör för 13 000 + 5 000 riksdaler;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daddykane

OK då blir det den. Glömde fråga om fläktar och kylning men fattade som att det går bra med stockkylaren på processorn om man inte överklockar så mycket. [/B]

Klart stockkylaren funkar men vill du ha en någotsånär tyst dator så lägg en 2-300 på en annan kylare/fläkt.
Stockprylarna gillar att väsnas, eller så fick jag ett måndagsexemplar?
I vilket fall så blev datorn tyst efter kylarbytet, mycket tystare.
Samma chassi, snudd på samma rigg så det borde stämma för dig med...

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bondenpaavo
Klart stockkylaren funkar men vill du ha en någotsånär tyst dator så lägg en 2-300 på en annan kylare/fläkt.
Stockprylarna gillar att väsnas, eller så fick jag ett måndagsexemplar?
I vilket fall så blev datorn tyst efter kylarbytet, mycket tystare.
Samma chassi, snudd på samma rigg så det borde stämma för dig med...

Greate minds ...:) Jag vill ju ha en någolunda tyst. provar detta?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daddykane
Greate minds ...:) Jag vill ju ha en någolunda tyst. provar detta?

http://pici.se/pictures/AUBVUsnYl.jpg

Well, tror inte du blir missnöjd på något vis.
Men varför lägga 790 riksdaler på annat någon annan ska bygga ihop din dator?
Pengar du kan lägga på en schysst mus eller uppa grafiken till 5870...

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daddykane
Ska kolla den tog denna för att den var ny:) Ska vara systemdisk. Har lagringen på NAS:en.

I en dator i den här prisklassen borde du ha en SSD som systemdisk! Intels modeller är populära...

Permalänk
Avstängd

Köp gigabyte moderkort och icke modulärt nätagg

Visa signatur

"Skadeglädje är dubbel glädje!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bondenpaavo
Well, tror inte du blir missnöjd på något vis.
Men varför lägga 790 riksdaler på annat någon annan ska bygga ihop din dator?
Pengar du kan lägga på en schysst mus eller uppa grafiken till 5870...

Jag har tänkt på det men har inte riktigt tid o energi till det nu. Verkar roligt så det får bli när jag bygger en HTPC ist.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
I en dator i den här prisklassen borde du ha en SSD som systemdisk! Intels modeller är populära...

Det kommer, tycker det är lite dyrt just nu så jag väntar några månader.
Ngn som vet om Scythe Kabutokylaren är OK?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lupizza
Köp gigabyte moderkort och icke modulärt nätagg

Har valt detta då jag vill ha full effekt av crossfire o USB3 samt att det ska ha bra mjukvara för överklockning (turbo evo). Anledningen till att ha nätagget modulärt är att det ska vara lättare att sätta i ett till grafikkort, ssd och annat som kommer.

Permalänk

Kan rekommendera denna kylaren istället (inte för att den du valt e dålig på något sätt men denna har fått bra recensioner och den är större i verkligheten än på bild): Artic Freezer 7

Samt som mus skulle jag valt (köpte den musen nyss och är grymt nöjd som handen i handsken samt mycket bra gaming mus.: Qpad 5k

Visa signatur

Corsair AX750W > Lian Li PC-V354B > ASUS Maximus III Gene > i5 750 @ 3.8 ghz > Corsair H70 > Corsair 8GB (4x2048MB) > 5970 Quadfire > Corsair Force series 120gb

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att skaffa Asus - CROSSHAIR IV FORMULA som kommer ut nu på inet den 14:e... vet inte så mycket om den, har bara hört att den är grymt bra:) och kostar bara 2k:)

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DynamitHarry
samt som mus skulle jag valt (köpte den musen nyss och är grymt nöjd som handen i handsken samt mycket bra gaming mus.: Qpad 5k

Då skulle jag villja rekomendera razer dethadder grym mus samt billigare än qpad 5k

Baarry@ det är till am3 socket, han ska köra på 1156

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HoBb3
Då skulle jag villja rekomendera razer dethadder grym mus samt billigare än qpad 5k

Baarry@ det är till am3 socket, han ska köra på 1156

awww, Där åkte den:)

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI