Permalänk

Snabba tips på tortyrhörna?

Tja!
Jobbar lite på en tortyrhörna. Varför?
Jag vet inte riktigt. Valfri skoluppgift och det var det första jag kom att tänka på. Plus att det verkar kul. Anyway såhär ser det ut just nu:

Stolen som väl är huvudalstret är jag rätt nöjd med och man kan ju alltid fixa en närbild på den. Men när jag kör utzoomat (som nu) tycker jag helheten känns lite tom.
Om man bortser från att facklorna inte har eld än, och materialet runt facklorna skulle jag behöva tips på hur jag kan göra scenen bättre. Tiden börjar ta slut så små smarta ändringar och tillägg. Kanske nån effekt (Aldrig grejat med sånt. Testat glow på ett ljus bara). Få till nåt mysigt ljus från fönstret? (Kan man göra ljuset synligt på nåt sätt?). Lägga till nåt föremål?
Verktygen som hänger på väggen till vänster + kedjorna med bojor som hänger på högra väggen syns dåligt. Tips på hur man gör dem mer framträdande?

Nu blev det kanske flummigt..
Men skulle kortfattat alltså vilja ha små, smarta, snabba tips på hur jag gör scenen bättre.

Måste vara klart söndag morgon. Då kommer bilder på slutrendering upp.

Tack på förhand
MVH

Permalänk

långa vassa och underliga skärverktyg saknas för att det skall vara en gedigen totyrkammare, Tänk bara vad en hammare kan göra mot ett par fingrar. Gärna ett städ också.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Skruvstäd och hammare/slägga är ett måste i en tortyrkammre.. gärna en sträckbänk också

En kanna som droppar iskallt vatten i pannan på människan ska tydligen funka bra som tortyr enl. mythbusters (nu vet jag att de kanske int är 100% vetenskap men just det där kan stämma).

Permalänk

* Ta bort en fackla och sätt de kvarvarande på olika höjd, som det är nu så ser det så uppradat ut.
* Handfängslena (eller vad det heter) ser orealistiska ut, gör de svarta istället så att de liknar grövre järn.
* Kanske lätta upp färgen på väggen en smula (kalkade väggar?) om det inte är ett för stort jobb.
Kanske bara byta texturen till någon ljusare bergart som vanlig svensk gråsten?
* Som belysning kan du sätta dit en braskorg (sån där plattjärnseldstad av mobil modell) som är
fylld med glödgat kol och har ett par "verktyg" som sticker ut.

Hoppas att det hjälper. Håller dock inte på med sånt (varken 3D eller tortyr) själv så jag vet inte hur stora jobb det är.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

kolla på Saw 1-6876456 så får du nog lite ider.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 10Kw/10Kwh

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det känns lite som om perspektivet förstör känslan. Nu är det som att du fotograferat med ett fisheye-objektiv uppifrån, dvs stolen blir väldigt liten. Om du skulle sänka kameran lite och flytta den närmare stolen (och öka fisheye effekten) så blir stolen jättestor och skrämmande eller minska fisheye effekten och sätta kameran längre bort eller hur det blir så att stolen får mer utrymme (kanske en vinkel längs med väggen så att någon boja kikar fram).

Sen är det väl lite väl "rent" för att vara en tortyrkammare? Lite blod, mögel eller bara fläckar och orenheter lite varstans, på stolen framför allt

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kom iaf att tänka på blod, det måste du ha!

Permalänk
Medlem

Windowsdator med iTunes installerat kanske
edit&allvar: ett skelett kanske? blir ju pilligt att sätta ihop ett helt, en arm eller skalle kanske räcker.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

En järnjungfru, iron maiden, hade väl passat fint in med resten av temat.

Permalänk
Medlem

Kolla tortyrkammarna i dungeon keeper spelen modellerna en Dark Mistress.

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Blod!

Hmm, man kan inte skriva med Caps Lock.

Permalänk

Wow! Mycket bra kritik, uppskattas!
Har ett par timmar idag, och större delen av dagen imorgon att jobba på det så får bli lite kompromisser, men saker som jag ska se till att ändra/göra nu:

Eld.
Blod. (Kanske ett brunnslock under kroken? Så att det ser ut som att blodet runnit mot den).
Ändra till mörkare grövre metall på handfängsel.
Ändra kameravinkel (Denna var dock medvetet för att få med allt ^^).
Ta bort en fackla.
Kanske lägga till ett ben/städ/hammare.

Sedan får man se om nåt annat behövs/vad jag hinner. Måste också skriva ett par sidor på den tiden.
Stort tack för alla tips!

Behöver fortfarande tips på hur jag kan göra verktygen som redan finns (Hänger till vänster. Tång, kniv och järnspett) lite synligare. Eller kanske bara ska köra en kameravinkel som gör dem tydligare?

Nu ska jag jobba på lite, städa lägenheten osv. Men tittar in här ibland!
(Kanske ska tilläggas att detta blir min fjärde scen i 3Ds Max så har ingen rutin än. Allt tar lång tid ^^).

MVH

"Windowsdator med iTunes installerat kanske " :D. Ska dock föreställa lite fantasy/dåtid, men annars så!

Permalänk
Medlem

Bilden blev mycket mörkare när jag ser på den på min stationära ips-skärm jämfört med min laptop. Stolen syns knappt.Tycker det är lite för mörkt. Har inget mer att tillägga utöver vad de andra har sagt.

Permalänk
Skrivet av Generalkyckling:

Behöver fortfarande tips på hur jag kan göra verktygen som redan finns (Hänger till vänster. Tång, kniv och järnspett) lite synligare. Eller kanske bara ska köra en kameravinkel som gör dem tydligare?

Som sagt, med ljusare väggar mot svart metall så kommer de att synas. Tanken jag hade med en braskorg var att få en lägre (marknivå) ljuskälla villket kommer att få de att synas bättre, helst med skuggorna. Gör en snabbtest för att se om det fungerar

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Lägga till nåt föremål?

Ingen tortyrkammare utan morgonstjärna. Man måste ju visa att tortyren är allvarligt menad och kan avslutas när som helst.

Permalänk
Medlem

Diablo II innehåller en hel del material du skulle kunna hämta inspiration ifrån. Jail, Catacombs, Durance of Hate m.fl.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.