Permalänk
Medlem

Är moderkortet sönder?

Hej, jag skulle behöva lite hjälp…

Igår när jag satt vid datorn så kom ett ”glapp” och bildskärmen tappade signal. Jag gjorde då en ”norsk omstart” på datorn och bildskärmen funkade igen. Men efter ca 5 minuter kom glappet ytterligare 1 gång och nu får jag inte längre signal. Samma sak gäller mus och tangentbord där får jag heller ingen signal.

Jag har testat bildskärm, mus & tangentbord i en annan dator och det funkar…

När man startar datorn så lyser lampan för VGA på moderkortet vitt.

Jag har testat att koppla ur och i grafikkort, strömförsörjningen för moderkortet, jag har även bytt cmos batteriet till ett helt nytt. Testat att starta med bara 1 ram minne… men fortfarande samma resultat. VGA lampan lyser.

Jag testade även att starta datorn utan grafikkortet och kopplade bildskärmen direkt in i moderkortet. Ända skillnaden då var att VGA lampan slutade lysa men fortfarande ingen signal till bildskärm, mus & tangentbord.

Någon som har några mer tips på vad mer man kan testa?

Moderkort: MSI MAG Z490 Tomahawk
CPU: intel core i9 12900KF
GPU: Geforce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Du kan inte få bild via moderkortet eftersom att du har en 12900KF cpu (som alltså inte har någon inbyggd gpu).

Har du något annat grafikkort du kan testa med? Någon du kan låna ett från?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Du kan inte få bild via moderkortet eftersom att du har en 12900KF cpu (som alltså inte har någon inbyggd gpu).

Har du något annat grafikkort du kan testa med? Någon du kan låna ett från?

Hej tack för svar.
Jag ska försöka låna ett grafikkort av en polare o testa. Men om det är grafikkortet det är fel på varför funkar inte musen & tangentbordet?