Permalänk
Medlem
Skrivet av spajder:

Någon mer som har problem med att komma in på http://rixfm.com och http://www.lugnafavoriter.com/ m.m och sitter på ett netgear CG3100 modem? Går bra från andra ISP:er men inte comhem.

Firewallen i modemet troligen. Slå av den. Nämnt 30ggr i tråden

Gusko: Varför bytte de antennuttag om du redan hade bb/tfn och digitaltv?

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Inte en aning.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

Hejsan..

Jag har ett problem som jag undrar om ni vet nått om..

jag vill sätta upp en VPN mellan mitt hus och min systers hus. jag lägger till allt som man ska för att kunna ansluta till min dator men varje försök slutar med att jag inte kommer åt den ändå?
Är det nått specielt man måste ställa in på modemet/routern för att få det att funka?

har Cisco EPC2425 modemet från com hem

tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Firewallen i modemet troligen. Slå av den. Nämnt 30ggr i tråden

Gusko: Varför bytte de antennuttag om du redan hade bb/tfn och digitaltv?

Det stämde de var firewallen.

Visa signatur

Frågar man inte, så får man inget veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Firewallen i modemet troligen. Slå av den. Nämnt 30ggr i tråden

Kasst att det ska ta så lång tid för comigen att få till det problemet...

Sen är det interessant att de sidorna funkar finfint i linux.

Permalänk

Är det möjligt att tvinga fram ett IP till en dator? Det är så att jag har 83.255.22.* på min dator och 83.255.34.* på min filserver. Skulle behöva ha filserver på 83.255.22.* också, är det möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamurajeN:

Är det möjligt att tvinga fram ett IP till en dator? Det är så att jag har 83.255.22.* på min dator och 83.255.34.* på min filserver. Skulle behöva ha filserver på 83.255.22.* också, är det möjligt?

Nej, enda sättet är väl egentligen att dra ut strömmen till modemet. Vänta under en natt eller så. Sen sätta i strömmen igen och hoppas att du får ipn inom samma ip-range på båda maskinerna sen.
Men finns inget bra sätt att tvinga fram en ny ip vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamurajeN:

Är det möjligt att tvinga fram ett IP till en dator? Det är så att jag har 83.255.22.* på min dator och 83.255.34.* på min filserver. Skulle behöva ha filserver på 83.255.22.* också, är det möjligt?

Jag har inte läst dina tidigare inlägg så jag måste fråga. Vad vill du åstadkomma med det?
Nej, man kan inte ha samma ipadress på 2 datorer i nätverket. Visst man kan ju naturligtvis manuellt sätta likadana ipadresser på 2 datorer i sitt nät men det skulle ju bli problem. Sedan kan man ju fråga sig vad nyttan med det hela skulle vara. Alla datorer måste ju ha unika ipadresser för att nätet skall fungera. Man kan jämföra nätverksadress med en gatuadress, och en ipadress med ett specifikt husnummer på den gatan. Om ex. Sommarvädersgatan 5 finns på två olika ställen så blir det problem för brevbäraren

Beskriv gärna vad du vill åstadkomma så skall jag försöka hjälpa dig.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Beskriv gärna vad du vill åstadkomma så skall jag försöka hjälpa dig.

Det han vill åstadkomma är att få IP-adresser efter varandra, märk *.
Detta för att lätt komma åt datorerna i ett nätverk med samma IP-serie.

Men hur är det egentligen. Jag har använt router så länge nu som så jag minns inte om comhem tillåter fil & skrivardelning när man kör skarpa adresser. Antar att det är som alla ISP:er att svaret är nej.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Det han vill åstadkomma är att få IP-adresser efter varandra, märk *.
Detta för att lätt komma åt datorerna i ett nätverk med samma IP-serie.

Men hur är det egentligen. Jag har använt router så länge nu som så jag minns inte om comhem tillåter fil & skrivardelning när man kör skarpa adresser. Antar att det är som alla ISP:er att svaret är nej.

Ahhhh.... sorry! Ja missade helt poängen med asterisken

Ingen aning faktiskt, är nog bara comhem själva som kan svara

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle090:

Hejsan,

Har ju haft (Från 24/10) 100/10 sedan de lurade på oss att vi fick det gratis(var bara modemet vi fick gratis -.-') i snart 5 månader. FAN VA PROBLEM!

Problem 1:
Har hållit på i ca 5 månader sedan uppgraderingen och symptomen är följande:

  • Kan få hastighets dropps som är otroligt överdrivna, kan gå ner till 3/5 och detta sker periodvis dock totalt Random. Detta början dock inte förrens 2 veckor efter varje nytt modem vi har fått och kanske 3 dagar efter en omstart.

    Detta är felanmält sedan 4½ månad tillbacka och har varit hos "Teknikerna" 3ggr varav en försvann, en var markerad som "fixad" och den tredje är aktiv. JÄVLA SEGT..

  • Många streaming tjänster går otroligt segt, te.x som Youtube måste jag VÄNTA PÅ ATT BUFFRA. JAG HAR FÖR I HELVETE 100/10!

Har ju som sagt bytt modem och kablar 2 gånger, och modemets konfiguration är alltid med alla "Services" är av och en del portforward och liknande.

DOCK har vi 1 24/7 server (Torrent), 1 spel rig, ibland en bärbar kopplad med tråd samt 3-4 trådlösa enheter.

Min tanke, Modemet pallar inte ett piss. Iallafall inte vårt piss.

Problem 2:
Började för 2 veckor sedan, Det är så att våra telefoner har slutat att RINGA. Man kan själv ringa och om någon ringer till oss och vi lyfter på luren få funkar samtalet. MEN vi hör inte när det ringer.
Självklart anmält (väldigt allvarligt problem) och har hamnat hos "teknikerna".

Ja, Känner oss Väldigt butt-fucked. Men Vi vet liksom inte vilket annat företag som skulle ersätta Comhem med Telefoni och internet via kabel?

Skrivet av Phunky:

"Ja, Känner oss Väldigt butt-fucked. Men Vi vet liksom inte vilket annat företag som skulle ersätta Comhem med Telefoni och internet via kabel? "

Nja ingen annan kan leverera bredband/telefoni eller tv via comhem's nät. Det är inget "öppet stadsnät". Är det viktigt att telefonen fungerar ser jag bara ett byte tillbaka till telia som en lösning. Kan inte säga att någon av problemen vare sig gällande hastigheten eller telefonin är något jag känner till men v20 av mjukvaran till netgearmodemet kanske hjälper endel. Rykas att den snart är lanseringsbar. Skulle tro att felen nog beror mer på det "lokala nätet" i området än själva mjukvaran eller tjänsten i sig.

Fick ett nytt modem helt utan förvarning idag. OCH modemet hade ett nytt utseende, CG3100.
Av att döma att den mesta utseende mässiga skillnaden var de stora hålen som fanns på båda sidorna så har dom haft problem med värme utveckling. DOCK Fixade detta inget av våra problem.

Permalänk
Medlem

Hmm kanske man får ett sånt då, hur som, modemet blir verkligen över 9000 grader men min router säger att jag varit uppkopplad i över 4 dygn, vilket aldrig hände med EPC 2607 modemet.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Så fick modemet ny firmware

3.9.21.8.V0020

Man tackar!

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020

Permalänk
Medlem

Ja jag har hört att det skullle komma Netgearmodem med mer "överhettingsskydd" men inte att de skulle dyka upp redan nu. Inte alls säker på att alla som beställer får det nya eller det äldre. Tror även fast modemet blir väldigt varmt att de flesta problemen beror på firmmwaren, nätet i området eller ens egen datorutrustning. De som aldrig får ut över 50mbit tex, varit till flera st (10+) och har alltid fungerat med min arbetsdator... Beror nog lite på vad man har för fel. Varierar hastigheten kan det bero på värme, att det bryts kan bero på värme men annars är det nog andra fel. Jag tror dock v20 gör modemen mer stabila vad det ryktas.

Mitten av nästa vecka är det sagt att alla kommer ha v20 om man bootar om modemet. De som har fått v20 nu bor förmodligen i f.d. upcnätet där den verkar ligga ute redan efter en testperiod med utvalda modem tidigare.

Tycker det "nya" utseendet på netgearmodemet inte var till det bättre dock Om man nu ska bry sig om bagateller. Vad jag vet är det samma hårdvara innuti.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Ja jag har hört att det skullle komma Netgearmodem med mer "överhettingsskydd" men inte att de skulle dyka upp redan nu. Inte alls säker på att alla som beställer får det nya eller det äldre. Tror även fast modemet blir väldigt varmt att de flesta problemen beror på firmmwaren, nätet i området eller ens egen datorutrustning. De som aldrig får ut över 50mbit tex, varit till flera st (10+) och har alltid fungerat med min arbetsdator... Beror nog lite på vad man har för fel. Varierar hastigheten kan det bero på värme, att det bryts kan bero på värme men annars är det nog andra fel. Jag tror dock v20 gör modemen mer stabila vad det ryktas.

Mitten av nästa vecka är det sagt att alla kommer ha v20 om man bootar om modemet. De som har fått v20 nu bor förmodligen i f.d. upcnätet där den verkar ligga ute redan efter en testperiod med utvalda modem tidigare.

Tycker det "nya" utseendet på netgearmodemet inte var till det bättre dock Om man nu ska bry sig om bagateller. Vad jag vet är det samma hårdvara innuti.

Någonstans man kan får tag på changelog för dessa updates?

Permalänk
Medlem

Kan inte komma på att de lagt upp stådant någonsin oavsett modem eller box. Möjligen på en av sina HDboxar som hade rejäla problem tidigare. Mjukvaran är ju opensource så någonstans bör man ju kunna ladda ner den och kika

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag fick mitt 100/10 häromdagen med modemet CG3100. Hade problem med att få det att fungera först så jag ringde supporten som tyvärr inte var mycket till hjälp. Fick till slut, som så många andra gånger, hjälp av den bästa supporten man kan få - här på Sweclockers.

Hursomhelst - var lite kul faktiskt - när jag pratade med supporten frågade han mig, efter de sedvanliga frågorna om jag satt på modemet och kabeln satt i riktigt, om modemet låg ner på golvet.
Ja svarade jag då, men bara tillfälligt eftersom jag precis kopplat ihop allting. Med detta var det slut på vårt samtal enligt supporten då man absolut inte fick låta modemet ligga ner. Jag skulle då ställa modemet upp och stänga av det i ca 10 min och sedan starta upp igen och se om det fungerade.
Blev lite paff faktiskt eftersom modemet endast varit online i 10 min vid detta lag. Har de haft sådana enorma värmeproblem? Det är nämligen som så att jag tänkt skruva upp mitt på väggen - men det kanske inte är att rekommendera ifall det blir problem med utblåset på ena sidan då?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

Hej,

Har sökt och letat efter lösning på mitt problem och har provat de avhjälpande åtgärder för problem som kunnat liknas vid mina men inte kommit till någon slutgiltig lösning.

Jag fick mitt xxl100mbit netgear modem för ungefär en månad sedan, det har fungerat fint med sladd och jag kommer upp i vettiga hastigheter ~90-95 mbit/10-11mbit. Vad det gäller trådlöst så kommer jag upp i ~50mbit som bäst, vilket är sämre än vad det borde, men ändå inget som stör mig.

Mitt stora problem är att slumpmässigt så dör den trådlösa anslutningen på mina datorer, 2 st macbooks och en dell m1530. De dör oberoende av varandra och när en dör så kan de andra fungera som vanligt. När det dör går det ibland att ansluta till routern igen och det kan fungera några minuter för att sedan dö igen. Ibland går det inte ansluta alls efter att det har dött utan man får felmeddelanden om att det inte gick att få någon kontakt med routern. Däremot har det gått bra att byta dator och få kontakt och internetconnection, samtidigt som problemet kvarstår på den första datorn. Först trodde jag att problemet bara förekom på min dell och att jag avhjälpte det med att uppdatera drivrutinerna till det trådlösa nätverkskortet, men det hjälpte bara över en dag. Samma sympton har även skett på mac'arna.

Någon annan som haft några liknande problem och hittat någon avhjälpande lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av julfesten:

Hej,
Har sökt och letat efter lösning på mitt problem och har provat de avhjälpande åtgärder för problem som kunnat liknas vid mina men inte kommit till någon slutgiltig lösning.
[...]
Mitt stora problem är att slumpmässigt så dör den trådlösa anslutningen på mina datorer, 2 st macbooks och en dell m1530. [..]
Någon annan som haft några liknande problem och hittat någon avhjälpande lösning?

En sak som kan vara värt att testa är att ändra wireless "kanalen". Hade liknande problem som dig med en router och ändrade jag kanal från 6 eller vad standard nu brukar vara till typ 11 blev det mycket mindre problem. Inställningen borde finnas nånstans i admin-gränssnittet på modemet/routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Jag fick mitt 100/10 häromdagen med modemet CG3100. Hade problem med att få det att fungera först så jag ringde supporten som tyvärr inte var mycket till hjälp. Fick till slut, som så många andra gånger, hjälp av den bästa supporten man kan få - här på Sweclockers.

Hursomhelst - var lite kul faktiskt - när jag pratade med supporten frågade han mig, efter de sedvanliga frågorna om jag satt på modemet och kabeln satt i riktigt, om modemet låg ner på golvet.
Ja svarade jag då, men bara tillfälligt eftersom jag precis kopplat ihop allting. Med detta var det slut på vårt samtal enligt supporten då man absolut inte fick låta modemet ligga ner. Jag skulle då ställa modemet upp och stänga av det i ca 10 min och sedan starta upp igen och se om det fungerade.
Blev lite paff faktiskt eftersom modemet endast varit online i 10 min vid detta lag. Har de haft sådana enorma värmeproblem? Det är nämligen som så att jag tänkt skruva upp mitt på väggen - men det kanske inte är att rekommendera ifall det blir problem med utblåset på ena sidan då?

Det underliga är att det finns fötter för att kunna ligga ner OCH hål för att kunna hängas. Kan minnas att vårat förra modem vart ganska varmt då och då, då använder vi ju då också telefon, 2 datorer plus 3 trådlösa. Men vi fick ju ett nytt modem med hål på båda sidor. Det blir inte lika varmt nu kan jag säga.

Men vad menar du med inte fungera? inget internet? inte en koppling till modemet? osv..

Permalänk
Medlem

Om inte ovan hjälper så kan ev v20 lösa något, den kommer till alla 5/5 om man startar om sitt modem. En kollega hade lite skumma problem med wireless innan han fick v20.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alle090:

Men vad menar du med inte fungera? inget internet? inte en koppling till modemet? osv..

Ursäkta mig för min otydlighet i förra inlägget. Det jag syftade på med "inte fungera" var anslutningen till modemet från mina datorer. Jag fick nätverksfel på ena datorn (trådad) och trodde först det var kabeln (som är lite sliten på slutet av ena änden) men sedan gick det hela igång. Betvivlar dock starkt att detta hade att göra med överhettning att göra...

Skrivet av Phunky:

Om inte ovan hjälper så kan ev v20 lösa något, den kommer till alla 5/5 om man startar om sitt modem. En kollega hade lite skumma problem med wireless innan han fick v20.

Spännande med ny FW - men vart kan man läsa om denna release? Har letat på Netgears hemsida men ej hittat...

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Har man bra kontakter på comhem vet man om nya mjukvaror är pågång, står ingenstans externt vad jag vet iom att allt kan bli senarelagt i sista stund. Tror inte andra leverantörer gör så mycket väsen om nya releaser heller. Changelog har jag aldrig sett som varit utlagd på webben i comhem's fall men wifi/lan streaming är åtminstonde en fix men det fick jag veta av kollegan efter han testat. Han tyckte också att han märkte att det blev generellt mer stabilt men om det var via wifi eller lan är jag inte säker. Har hört enbart positivt om v20 så den bör komma 5/5 till alla som inte redan har den. Bor man i f.d upc-nätet får man den redan nu vid modemomstart.

Vet ej om Netgear skriver så mycket själv om releaser heller, oavsett om en mjukvara släpps av dem ska de testas av comhem först innan den ens går ut till kunderna. Alla kabelleverantörers nät är olika, olika leverantörer av cmts'r, olika mjukvarurevisioner osv så det krävs säkert minst ett antal stabilitetstest. Man kan inte uppgradera själv via nån egen download hos Netgear.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Comhem... ska ringa och säga upp mitt 100/10 idag efter att jag slutat jobbet.

för 3 veckor sedan ringde jag in och ville felanmäla att jag ibland får väldigt hög responstid (ca 4-500ms) vilket resulterar i att jag inte kan spela något onlinespel på ett "normalt sätt"
allt hoppas i tex HON blir man stillastående mm...

Fick svaret efter att dom mätt mot mitt modem att max dom kommer upp i på 60 pings @64bit per paket var 54 ms ....

och att allt enligt comhem under 60ms är godkänt... (notera att jag via Tele2's mobila internet kommer upp i 56ms) så där kunde jag inte lägga en felanmälan..

Efter att ha låtit datorn stå och tugga och pinga mot internet 10 ggr per minut och meterat alla gånger som min MS hoppar så skickade dom ut en tekniker under arbetstid.

Jag var tvungen att vara borta från arbetet från 12-17 och vänta på att en tekniker kommer dyka upp vilket medförde en förlorad inkomst på ungeför 800kr efter skatt..

teknikerns besök var kort kan hittade inget fel i huset eller i min lägenhet.. men fick iaf ett nytt uttag.... tätt följt av att comhem stängt min felanmälan...

nu är detta 4e veckan och har fortfarande samma jävla problem och samma dryga jävla svar av kundservice. nu lades det en ny felanmälan på mitt internet, och svaret att en tekniker kanske skulle komma ut.

Detta accepteras inte, dom har fram till 17 idag på sig att korrigera felanmälan annars byter jag till ADSL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verin:

Comhem... ska ringa och säga upp mitt 100/10 idag efter att jag slutat jobbet.

för 3 veckor sedan ringde jag in och ville felanmäla att jag ibland får väldigt hög responstid (ca 4-500ms) vilket resulterar i att jag inte kan spela något onlinespel på ett "normalt sätt"
allt hoppas i tex HON blir man stillastående mm...

Fick svaret efter att dom mätt mot mitt modem att max dom kommer upp i på 60 pings @64bit per paket var 54 ms ....

och att allt enligt comhem under 60ms är godkänt... (notera att jag via Tele2's mobila internet kommer upp i 56ms) så där kunde jag inte lägga en felanmälan..

Efter att ha låtit datorn stå och tugga och pinga mot internet 10 ggr per minut och meterat alla gånger som min MS hoppar så skickade dom ut en tekniker under arbetstid.

Jag var tvungen att vara borta från arbetet från 12-17 och vänta på att en tekniker kommer dyka upp vilket medförde en förlorad inkomst på ungeför 800kr efter skatt..

teknikerns besök var kort kan hittade inget fel i huset eller i min lägenhet.. men fick iaf ett nytt uttag.... tätt följt av att comhem stängt min felanmälan...

nu är detta 4e veckan och har fortfarande samma jävla problem och samma dryga jävla svar av kundservice. nu lades det en ny felanmälan på mitt internet, och svaret att en tekniker kanske skulle komma ut.

Detta accepteras inte, dom har fram till 17 idag på sig att korrigera felanmälan annars byter jag till ADSL.

Låter som oss, Dock har inte vi sååå allvarligt att det sker under spel(?). Vi får ju huge slowdowns i vissa perioder. Men jag minns att ADSL 24/10 med Telia var 100% stabilare.

Permalänk
Avstängd

Här har man fortfarande 3.9.21.7.mp2.V0019 Hisingen/Göteborg

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweCarl:

Här har man fortfarande 3.9.21.7.mp2.V0019 Hisingen/Göteborg

Läser du mitt inlägg från 2010-04-26, 22:32 eller 2010-04-28, 19:45 så förstår du varför... Datumet är högst troligt 5/5. Brukar vara eftermiddagar de gör en release. kunder i f.d. upc-nätet har testkört v20 1-2 veckor (om man startat om sitt modem) och vad jag förstår fungerar den bra mycket bättre stabilitsmässigt. Både för de jag känner med v20 och enligt comhem som kontrollerat hur många nya ärenden som dykt upp efter smygreleasen. Det är dock ingen "magisk" mjukvara som löser ALLT, beror ju lite på vad man har för problem och vart det sitter såklart

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Nu funkar det att streama trådlöst mellan PC:n och mina gamla ROKU soundbridge igen. Synd att det tog tre månader bara...

Permalänk
Inaktiv

Jag tänkte upgradera någon gång i november, flyttate istället till australien då. Vid den tidenhade de mycket problem med sitt modem.

Jag åker hem om tre veckor och funderar på att redan nu säga upp mitt bredband hos BBB så jag får comhem xxl lagom tills jag kommer hem.

Hur ser de ut idag, har de fortfarande strul med sitt modem eller andra problem?

Något som suger är dock att bredbandsbolaget har TRE månaders uppsägningstid på deras bredband, jag funderar istället på deras 60 tjänst. Det jag är rädd för är att jag inte kommer få ut någon märkvärd skillnad pga avstånd till telestationen.

Just nu har jag deras 20/4 tjänst som jag är nöjd med, får ut följande:

1.7-1.8 mb/s ner
250 kb/s upp

Någon som vågar sig på att uppskatta vad jag skulle få ut med deras 60 tjänst?

Permalänk

Äntligen funkar det att streama trådlöst till xbox 360 o PS3 och föra över filer mellan datorerna trådlöst med nya firmwaren 3.9.21.8.V0020 Jag fick starta om routern för att få nya firmwaren.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).