Ofrivillig datatrafik i android

Permalänk
Medlem

Ofrivillig datatrafik i android

Hej!

Tycker det är underligt att när man stängt av alla synkningar samt ej har några skumma apps installerade så överförs ända 1-3mb per dygn i min htc desire. (enligt 3g watchdog)

Är detta normalt eller har jag missat något ? (blir nervös av det)

Permalänk
Medlem

Jag ogillar att Google har så mycket ekonomiska intressen i Android. Jag tror dom lagrar en hel del information om en. Det är naivt att tro att man får Android gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hkman:

Jag ogillar att Google har så mycket ekonomiska intressen i Android. Jag tror dom lagrar en hel del information om en. Det är naivt att tro att man får Android gratis.

Dagens sanning från Mr Doomsayer. *fniss*

WhiZpEr - Prova APNDroid
Inget jag själv fått nytta av då det räcker att jag stänger av det mobila nätverket för att den inte ska börja koppla upp på nätet.
Fick tipset från Swedroid.se .

Permalänk
Medlem

Ställ in felaktiga internetinställningar så blir det nog svårt för den att smygsurfa porr

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Ställ in felaktiga internetinställningar så blir det nog svårt för den att smygsurfa porr

Det måste ju dock vara årets fulfix =/

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrisius:

Dagens sanning från Mr Doomsayer. *fniss*

Men jag har inte fel. Google är inte snälla och ger bort Android, dom har en alldeles utmärkt mycket lukrativ plan med Android, att sälja annonser. För att kunna göra det effektivt behöver dom veta så mycket dom bara kan om oss, detta för att kunna maximera chanserna till annonser som leder till köp. Jag som kille i 30+ åldern är inte så intresserad av att få reklam om hälsokost för kvinnor i klimakteriet utan jag vill isåfall se erbjudanden på elektronikprylar med mera.
Med en Android-lur i näven kopplad till mitt Gmail-konto som jag även använder från min hemdator kan Google samla in mycket ingående information om mej, allt från surfvanor till var jag befinner mej.

Google börjar helt enkelt bli för stora och det verkar ligga nån mentalitet bland folk att Google är en mycket snäll välgörenhetsorganisation som inte har några vinstintressen.
Jag tror inte folk är medvetna om hur mycket information Google kan lagra om en och kan dom så får man anta att dom också gör det, även om dom säger annat.

För att gå ontopic, datatrafik som man inte efterfrågat kan mycket väl vara en överföring av dagens insamlade skörd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hkman:

Men jag har inte fel. Google är inte snälla och ger bort Android, dom har en alldeles utmärkt mycket lukrativ plan med Android, att sälja annonser. För att kunna göra det effektivt behöver dom veta så mycket dom bara kan om oss, detta för att kunna maximera chanserna till annonser som leder till köp. Jag som kille i 30+ åldern är inte så intresserad av att få reklam om hälsokost för kvinnor i klimakteriet utan jag vill isåfall se erbjudanden på elektronikprylar med mera.
Med en Android-lur i näven kopplad till mitt Gmail-konto som jag även använder från min hemdator kan Google samla in mycket ingående information om mej, allt från surfvanor till var jag befinner mej.

Google börjar helt enkelt bli för stora och det verkar ligga nån mentalitet bland folk att Google är en mycket snäll välgörenhetsorganisation som inte har några vinstintressen.
Jag tror inte folk är medvetna om hur mycket information Google kan lagra om en och kan dom så får man anta att dom också gör det, även om dom säger annat.

För att gå ontopic, datatrafik som man inte efterfrågat kan mycket väl vara en överföring av dagens insamlade skörd.

Detta är ju bara fjantigt.
Jag menar inte att du har fel i att Google lagrar [viss] information om sina användare, utan att alla jävla företag gör samma sak om sina kunder. Ska du inte anklaga TV4 för att indoktrinera sina tittare till att köpa skitbilar från Korea? För det är ju också dagens sanning.

Att påstå att Google för statistik är som att säga att solen lyser och är varm: Helt jävla solklart. Sen är det ju ingen som tvingar dig att ha ett google-konto, eller att surfa okrypterat heller för den delen. Du kan stänga av Google Analytics genom att blocka JavaScript och du kan undvika solljus genom att släppa ner persiennerna och isolera dig inomhus.

Förövrigt tycker jag det är lustigt att du tar exemplet med hälsokost för kvinnor som något negativt. Jag vill bra mycket hellre se reklam för teknik, om jag måste tvingas välja. Är det dåligt?

PS. Sweclockers lagrar statistik om dig, vilka trådar du skriver i och vilka länkar du klickar på. Fly. DS.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av hkman:

Lustigt att jag fortfarande får reklam i stil med "God Loves You" och "Se hur härlig gud är" med tanke på att den sida jag besöker mest i min Hero är Helgon