Telia och ip-telefoni
Jag har länge gått och funderat över ip-telefoni och gjorde nu slag i saken.
Abbonemanget blev enligt uppgift 65:- billigare i månaden (har inte kollat).
En av de frågor jag ställde till säljaren/supporten vid inköpet var
- Kan jag behålla befintlig utrustning - Brandvägg, swichar o.dyl.?
Svaret var ja och jag undrade då om jag kommer att koppla in en egen APA-box.
Oxo det var ok, så jag beställde. Jag är numera tveksam till om de hörde vad jag frågade.
Allt kopplades om på stationen idag och vanliga telefonen slutade som väntat fungera.
Jag kopplade in boxen och letade febrilt efter hur jag skulle få den nya ADSL-boxen i
bryggläge.
---- Det går inte, mitt nät är numera dubbel-NAT:at!
Tänker man efter är det omöjligt att ställa en box innan brandväggen som skall plocka
vissa portar och koppla den i bryggläge.
Min önskan att behålla befintlig utrustning med konfigurerade tunnlar och allt faller platt.
Vidare hade jag planerat att sätta in en hemmaväxel baserad på antingen Asterisk eller
FreeSwich, även detta faller platt. Telia tillåter ingen annan utrustning än den egna, och
idag är det vad jag förstår endast Thomson TG784 som gäller.
Ovan nämnda burk är säkert bra och det är säkert jättebra att telia support kan komma
åt burken utifrån för att fjärrkonfigurera den för vem-som-helst-användaren. Dock sätter
detta som det ser ut nu omöjliga käppar i mitt nätverk.
Det finns säkert fullgoda skäl att begränsa telefonin i telias nät på detta sätt, men det kunde
vara bra om det tydligt framgick att befintliga nätverk måste planeras om. I mitt fall tror jag
inte att jag hade "sparat" 65:-/månad.
En orsak som jag gissar är ganska tung är att det skall gå att ringa SOS och att de då skall
se var jag ringer ifrån.
Vi får se hur det löser sig på måndag, då telia skall återkomma. Jag har talat med både
support och premiumsupport aldeles för mycket för att det skall vara kul. Dessutom kostar
det pengar numera. Eventuellt kan jag sätta dit en annan special-box från telia som heter
Tilgin 322. Det bästa absolut enklaste hade varit om jag kunde använda min egen
APA-box - PAP2T-EU.
Telia: Tydligjör hur kunder påverkas!!
Trådläsare: Hur gör ni? Tänk en gång till innan ni övergår till denna form av ip-telefoni.
/ Assar