Permalänk
Medlem

Telia och ip-telefoni

Jag har länge gått och funderat över ip-telefoni och gjorde nu slag i saken.
Abbonemanget blev enligt uppgift 65:- billigare i månaden (har inte kollat).

En av de frågor jag ställde till säljaren/supporten vid inköpet var
- Kan jag behålla befintlig utrustning - Brandvägg, swichar o.dyl.?
Svaret var ja och jag undrade då om jag kommer att koppla in en egen APA-box.
Oxo det var ok, så jag beställde. Jag är numera tveksam till om de hörde vad jag frågade.

Allt kopplades om på stationen idag och vanliga telefonen slutade som väntat fungera.
Jag kopplade in boxen och letade febrilt efter hur jag skulle få den nya ADSL-boxen i
bryggläge.
---- Det går inte, mitt nät är numera dubbel-NAT:at!

Tänker man efter är det omöjligt att ställa en box innan brandväggen som skall plocka
vissa portar och koppla den i bryggläge.

Min önskan att behålla befintlig utrustning med konfigurerade tunnlar och allt faller platt.
Vidare hade jag planerat att sätta in en hemmaväxel baserad på antingen Asterisk eller
FreeSwich, även detta faller platt. Telia tillåter ingen annan utrustning än den egna, och
idag är det vad jag förstår endast Thomson TG784 som gäller.

Ovan nämnda burk är säkert bra och det är säkert jättebra att telia support kan komma
åt burken utifrån för att fjärrkonfigurera den för vem-som-helst-användaren. Dock sätter
detta som det ser ut nu omöjliga käppar i mitt nätverk.

Det finns säkert fullgoda skäl att begränsa telefonin i telias nät på detta sätt, men det kunde
vara bra om det tydligt framgick att befintliga nätverk måste planeras om. I mitt fall tror jag
inte att jag hade "sparat" 65:-/månad.

En orsak som jag gissar är ganska tung är att det skall gå att ringa SOS och att de då skall
se var jag ringer ifrån.

Vi får se hur det löser sig på måndag, då telia skall återkomma. Jag har talat med både
support och premiumsupport aldeles för mycket för att det skall vara kul. Dessutom kostar
det pengar numera. Eventuellt kan jag sätta dit en annan special-box från telia som heter
Tilgin 322. Det bästa absolut enklaste hade varit om jag kunde använda min egen
APA-box - PAP2T-EU.

Telia: Tydligjör hur kunder påverkas!!
Trådläsare: Hur gör ni? Tänk en gång till innan ni övergår till denna form av ip-telefoni.

Visa signatur

/ Assar

Permalänk
Medlem

telia IPtelefoni ska man hålla sig borta från.

Jag kör med alltele (rd rix abbonemang, går inte o nyteckna) och jag kör med egen asterisk o får ha vilken utrustning jag vill. Jag har även obegränsat antal in o utgående samtal vilket gör att tex både jag o min flickvänn kan använda hemtelefonen samdigit. Det tutar aldrig upptaget

Föreslår att du tar en kik i detta forumet: VoIP-Forum.se - programvara av vBulletin
Där kan du hitta mkt tips på vettig operatör. Voicetech.se verkar vara en av dom vettigaste just nu.

Permalänk
Medlem

Försökte regga mig på det forumet för några dagar sedan med anledning av ip-funderingarna, men det verkar ta tid.
Skall kolla på Voicetech.se.
Tack för tippset.

Edit:
Kollade priserna. Voicetech är ganska dyrt...
Dubbla minutpriset på mobilsamtal bl.a.

Edit2:
Kollade även din operatör. Bättre priser. Finns det någon anledning till att du lät bli att rekommendera dem?

Ytterligare info/förfrågan
Visa signatur

/ Assar

Permalänk
Medlem

jag har inte koll på vilka abbonemang Alltele erbjuder för nytecknande idag. Jag är föredetta rixtelecomkund som blev uppköp av alltele. Jag är iaf mkt nöjd med tjänsten. Har alltid funkat 100%. I början (efter flytten till alltele) var det lite problem, var bland annat tvungen o säga till dom att aktivera många samtal samtidigt.

Jag är osäker på om alltele tillåter nytecknande av SIP abbonemang... borde stå på deras hemsida..

Permalänk
Medlem

Det ser ut så iallafall.
Både fast och ip faktiskt. Dessutom ADSL...
Skall kolla om det går att köra här.
Lite tråkigt att lämna Telia, de har fungerat mycket bra i alla år.

Visa signatur

/ Assar

Permalänk
Medlem

Nu har jag backat ur telias "ip-telefoni", och jag förstår varför en del vill använda uttrycket "riktig ip-telefoni" om andra leverantörer än Telia.

Visa signatur

/ Assar

Permalänk

Hej Assar!

Tråkigt att höra att det blev fel när du beställde IPtelefoni. Självklart ska säljarna veta om vad det är för tjänster och utrustning vi säljer på. Jag har fört vidare informationen så att vi kan förbättre oss och informera kunder om vad som gäller med utrustningen som vi skickar ut.

Mvh,
Simon Brännström
Telia Kundservice.

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.

Permalänk
Avstängd

Jo, Telias IP-Telefoni verkar vara speciell, jag hade tidigare ett abonnemang hos dom, IP-Telefonin funkade felfritt, likaså allt annat, men nu när jag INTE har Telia som operatör längre, ja... Då kan jag ju känna mig lurad tydligen! Jag betalade dom 495kr som telia deb. på postförskott för att hämta ut SIP-boxen för jag tänkte DÅ att ja, den kan jag säkert använda senare? ICKE! Det visar sig att Vood 322 boxen som telia levererar är med deras EGNA fiffiga firmware, du har ingen som helst kontroll över inställningarna i boxen förutom vilken typ av anslutning du har! När jag väl gick med problemet till Telia, så kom det ett par kryptiska svar och en vidare befodran till deras "premiumsupport". Verkar troligt att jag skulle ringa dit från min mobiltelefon, eftersom att det nu är min HEMTELEFON jag vill ha fungerande. Herre gud alltså! Så jag sitter nu här, med en vood 322 från telia, ett telefon abonnemang som jag inte kan använda pga utrustnings fel, och måste antagligen hyra en av Bahnhof's egna boxar innan allt e över.

Permalänk
Medlem

Ja telia suger rätt hårt när det gäller ip-telefoni, skulle inte ta i dom med tång!

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är MYCKET bra för "Svensson" som bara vill ha billig telefoni.
Dock känner jag - som ip-telefoni-behövande - att jag saknar elementet ip-telefoni.

Visa signatur

/ Assar